Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties
Bron: Gamers.nl

Gamers.nl heeft een mooie feature op internet gezet waarin alles uit de doeken wordt gedaan over Force Feedback. Alles komt aan bod: de geschiedenis, de werking van een Force Feedback joystick en racestuur, de minpuntjes ervan en er wordt zelfs iets vermeld over Force Feedback muizen:

Terugwerkende kracht, dat is de vrije vertaling van Force Feedback. Iedereen kent het wel, en vele mensen hebben het in hun race stuurtjes wel zitten. Ook zijn er tegenwoordig schitterende joysticks die deze wonderschone techniek bevatten. Maar het wordt nog gekker: er zijn zelfs al Force Feedback muizen! Het gamen wordt dankzij Force Feedback dus nog realistischer en moeilijker. Aangezien het in steeds meer toepassingen terugkomt, bespreekt Gamers.nl in dit artikel de geschiedenis en de werking van Force Feedback uitvoerig, aangezien er nauwelijks iets over terug te vinden is op het net, en maar weinig mensen het weten.
Joystick

Wil je dus een beetje op de hoogte zijn van de achtergrondinformatie met betrekking tot Force Feedback, surf dan naar deze URL die door MR. Wiseguy werd gesubmit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Force Feedback is moeilijker dan de meeste mensen denken, de berekening van de bewegingen wordt in het stuurtje/joystick gemaakt door de processor zoals hierboven.
Het Guillemot Force Feedback stuurtje (dat met Ferrari logo :P) heeft zelfs een 286 processor vanbinnen, puur en alleen om de bewegingen van dat stuurtje te berekenen
[off topic but curious]
Wat is er nou zo :P aan een Ferrari logo? Een Ferrari is :P of :9 , maar een logootje?
[/off topic but curious]

Guillemot heeft door redelijk sterke processor wel heel goede FFB itt andere merken.
Hmm... er zit dus een Microprocessor in?
Dat betekend dat je er een koei op ken draaien!!!
}:O
Dat valt wel mee. In het begin is het zeker erg wennen, maar ik rij nu snellere rondetijden met FF dan zonder! Je krijgt echt een soort van 'feeling' met je voertuig.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik bepaalde instellingen van FF sterk verander. Ik heb em bv. zelden op max. force staan. Dat is niet op de weg te houden!
Ook zijn sommige spellen niet erg realistisch in bep. opties. NFS4 bijvoorbeeld heeft een optie 'roadgrip'. Als je die voluitzet en het regent op het circuit, dan kan je die kar stapvoets nog niet op de weg houden.
Ik heb een sidewinder force feedback pro (MS)
en daar zit ook een 25(!) mhz processor in, ja ja.
En dan te bedenken dat we die een aantal jaar geleden gebruikten om te wolfensteinen enzo. :)
Die computers van een aantal jaren trug hadden toch zo'n turbo-knop? Wat zou der gebeuren als je zo'n ding op je FF joystick bouwt :)
offtopic:
Het leuke van die turbo knoppen is dat ze al ingedrukt zijn; ze dienen dus alleen om de pc wat langzamer te draaien bij (nog) oudere spellen.


Stel je voor: ff een schermpje op je joysick zetten en je hebt een Wolfenstein 3D spelcomputer!!
En hoe zit dat met de spieren? Krijg je er niet eerder lamme poten van?
Ptobeer het eens in een echte auto met 200 km/u door de stad :) Krijg je daar ook lamme poten van?
Nou dat is nu precies het idee!
* 786562 JumpStart
Terugwerkende kracht, dat is de vrije vertaling van Force Feedback.
"Terugwerkende kracht" he ?? dus net als een 'Wet met terugwerkende kracht' beinvloed een ruk aan het stuur ook nog de bewegingen van 5 minuten geleden ?? ;) ;)

OK, serieus nu:

'Feedback' = terugkoppeling. (Denk aan het verschrikkelijke piepen van microfoon + luidsprekers, ook feedback, en dat is de terugkoppeling van speakergeluid dat nogmaals versterkt wordt, en weer door de speakers gaat, en weer.)

'Force feedback' is dus 'teruggekoppelde kracht'. De reactie op de door jou ingevoerde informatie (stuurbeweging) wordt verwerkt en het resultaat ervan wordt teruggekoppeld naar het apparaat waarmee je de stuurbeweging in de eerste plaats opgaf. En door die terugkoppeling kan je bijsturen, wat je controle vergroot: het grote voordeel van FF (als het tenminste goed toegepast wordt.).

Zelf ken ik FF vooral van de speelhal. Het blijft het gaafste als je druipend van het zweet wel uit de Ferari F550 simu stapt, omdat je zoveel in de weer geweest bent het aan het stuur hangen, gassen, remmen en schakelen (en dan wel mét koppeling erbij !!) Daar blijft de thuiservaring van de PC maar niets bij, je bureaustoel haalt het niet bij een echte kuipstoel, 3 monitors in je blikveld, en geluid + trillingen van alle kanten.
En door die terugkoppeling kan je bijsturen, wat je controle vergroot: het grote voordeel van FF (als het tenminste goed toegepast wordt.).
En het is juist de relaistische terugkoppeling die nog in de kinderschoenen staat, want het is nu nog steeds 'slechts' tegendruk van wat je doet.

Jumpstart heeft helemaal gelijk: FFB in de speelhal blijft toch het beste. (Op het daadwerkelijk halen van een reacelicentie na dan) :P
Het verschil tussen kinderhoofdjes, grind of asfalt is nog steeds niet echt goed uitgewerkt. Geen enkele straatsteen is identiek. Als een racetrack tot op de laatste mm wordt uitgespit levert het ook bakken extra data op die vaak niet meer op een cd passen.

B.v. nat blaadje op de weg, dus meer meeglippen, remspoor van vorige ronde op de baan (conditie droog), dus miniem even extra grip etc.
Alles wat je ooit zou willen weten over Force Feedback
Ik wil ook wel weten welke FF nou het beste is, maar dat staat niet in dat verhaal
Kan iemand mij hier verwijzen naar een goede online test van FF-stuurtjes en FF-joysticks?
FOUT!!

Ik zou nog iets willen weten over Force Feedback. Zo'n joystick is misschien realistich en mooi en blablabla, maar waarom zijn er geen FF gamepads, zoals de Dual Shock controller van de Playstation of desnoods Rumblepack support zoals bij de N64? Speelt veel fijner dan zo'n 83 kilo wegende genotsknot op mijn bureau.
Ik heb nu mbv een adaptoid kabeltje een trillende N64 controller en dat werkt prima, voelt alleen wat minder realistisch dan een echt FF stick of een Dual Shock.
Eigenlijk is er maar 1 spel dat je gewoon MOET spelen om de voordelen en nadelen van FF te ontdekken...MS Flightsim 2k !

Het geeft zo'n goede vergelijking met de werkelijkheid...FF is IMHO bijna een must bij dit spel.
Als je nou zo'n CPUtje uit zo'n joystick overklokt dan wordt het voor je vrouw/vriendin pas een JOYstick!! :)
De speelhal is goed, maar ik denk dat je met een beetje ruimte en tijd (en geld) thuis ook iets dergelijks kan bouwen.

Men neme een 21" monitor, een Voodoo5, een Guillemot Ferrari FFB Wheel, een leren kuipstoel van de autodealer / -sloperij, een mooi kastje erom timmeren, likje verf erover, klaar.

Zoiets ga ik later in mijn villa bouwen, maar dan 4 stuks, kan de hele familie racen.
Welke Speelhal? In heel Rotterdam en Den Haag is geen "echte" speelhal meer te vinden. :(

En das echt jammer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True