×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sharp toont dock die telefoon naar gebruiker draait bij inkomend telefoontje

Door , 45 reacties

Sharp heeft een dock getoond voor zijn nieuwe smartphone die automatisch naar de gebruiker toedraait als er een telefoontje binnenkomt of als er een alarm afgaat. Op die manier is de telefoon altijd in de juiste richting gedraaid bij gebruik, redeneert de fabrikant.

De techniek werkt doordat de dock via de frontcamera van de telefoon gaat zoeken naar een gezicht in beeld en als het een gezicht heeft gevonden, blijft het op die positie staan, blijkt uit de productpagina van de Aquos R-smartphone van Sharp.

De fabrikant heeft weinig details bekendgemaakt van de dock. Sharp presenteerde donderdag de smartphone voor een release in Japan. Het toestel met 5,3"-lcd met 2560x1440 pixels en een Qualcomm Snapdragon 835-soc heeft onder meer een nieuwe digitale assistent die de Japanse fabrikant zelf heeft ontwikkeld. Sharp brengt zijn toestellen vrijwel alleen in Japan uit en veel van die modellen werken niet of niet helemaal op Europese mobiele netwerken.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

20-04-2017 • 13:17

45 Linkedin Google+

Reacties (45)

Wijzig sortering
"De techniek werkt doordat de dock via de frontcamera van de telefoon gaat zoeken naar een gezicht in beeld en als het een gezicht heeft gevonden,"

Achja privacy hadden we toch al niet, straks weten ze ook meteen hoe je woonkamer er uit ziet of waar je vuile zakdoekjes liggen...

Buiten dit lijkt het met niet een product wat hard zal lopen.
Dit is een beetje wat logitech had met een van hun webcams, die kon ook je gezicht vinden en tracken zodat je tijdens een videoconferentie altijd in beeld bleef. Ging goed qua marketing, slecht qua gebruik, om dat niemand daar echt op zit te wachten.
Hopelijk is deze camera wat minder discriminerend dan die van Logitech en HP in 2009.
Heel jammer dat je wordt gedown vote, aangezien het om een grapje gaat. De camera's van Logitech en HP in 2009 waren niet in staat om de gezichten van donkere mensen te herkennen (dit is natuurlijk allemaal weer rechtgezet).

Zie onderstaande youtube link voor bewijs: https://www.youtube.com/watch?v=t4DT3tQqgRM
Dat de camera gebruikt wordt betekent niet dat er data verzameld en verstuurd wordt. Niet alles gaat de cloud in ;)
Als deze data dat wel doet, dan is dat een slechte zaak natuurlijk.
Lekker naief? :z
Als de maker van een app of de fabrikant het zelf niet doet wil niet zeggen dat het niet gebeurt.
Op android is er altijd wel een manier voor kwaadwillenden om dat voor elkaar te krijgen.
Juist.. Want jij hebt de code al doorzocht en weet alle details al? Of is dit gewoon uit de lucht gegrepen?

Ik snap de privacy angst van mensen echt wel, maar je kan er ook in doorslaan
Het is geen angst tis meer een grapje over mensen die het zometeen gaan posten ;)

i mean denk je echt dat ik bang ben dat iemand mijn vieze zakdoekjes ziet?
Voor de kortzichtige mensen die lachen met deze dock: denk eens aub eventjes logisch na welke toepassingen hieruit kunnen komen. Dat brengt meer op dan hier te lachen en over 3 jaar eigenlijk toch wel een soortgelijk product te kopen vanwege het totaalpakket aan functies.

Het is niet omdat het nu slechts kan draaien, dat er geen andere nieuwe functies toegevoegd kunnen worden in de toekomst die een meerwaarde voor dit product gaan geven. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden op je werkbureau zodat je niet constant naar een zwart scherm moet kijken, of als hij afgaat en plat op de tafel ligt, helemaal op je bureau moet hangen om maar te kunnen kijken wat het is.

Verder kan er op die manier ook face-interactie gedaan worden. Van zodra jouw gezicht herkend is, kan hij bijvoorbeeld ontgrendeld worden, of door met je ogen toe te knijpen een inkomend gesprek weigeren. Hoef je je handen niet eens van je toetsenbord weg te halen en kan je gewoon verder werken in plaats van tijd te verliezen aan je smartphone om even die oproep te negeren met andere acties.

Zo draait het dock zodat als je er niet recht voor zit maar even bij een collega bent bijvoorbeeld, je toch de interactie kan hebben. Dat is niet voor deze dock, maar wel een opvolger misschien met een andere smartphone die deze functies ondersteund. Echter moet wel de basis gelegd worden met dit dock.

Zo werd er vroeger ook geklaagd over de telefoon met een camera. Hij zou nooit zo goed zijn als een degelijke camera. Maar die stap heeft wel ervoor gezorgd dat de smartphonecamera's van nu op zo'n hoog niveau zitten. Of was dat toen ook kansloos, had het geen praktisch nut en had het geen toekomst?

Slechts enkele voorbeelden waar ik nu op kom door gewoon even na te denken in plaats van zinloos te klagen, zagen en lachen over een 'draaiend dock' dat geen toekomst / praktisch nut zou hebben. Maar dat is mijn mening natuurlijk met een beetje creativiteit.

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 20 april 2017 16:36]

Ik snap niet helemaal waarom je zo in de verdediging schiet?
Uiteindelijk is dit product namelijk gewoon een simpel draai schijfje?

Dat het in de toekomst misschien meer kan doet weinig af van het feit dat het op dit moment niet zo'n meerwaarde heeft voor een doorsnee smartphone gebruiker, toch?

Verder vind ik het inderdaad een redelijk onzinnig product, misschien handig voor de invalide medemens ofzo, maar verder zie ik niet zo in wat iemand hier aan kan hebben.
Bekijk de reacties hierboven, daarop maak ik een algemene opmerking en ik onderbouw het met een toekomstvisie, wat bij velen ontbreekt. Er wordt enkel op korte termijn gekeken en dat is jammer om zo'n product met een 'lachertje' af te breken ...
En bij de eerste update zal de telefoon altijd naar je draaien? Ik ben geen alu-hoedjes persoon, maar dit is toch wel echt "Big Brother is watching you" gevoelig..
Grappig, maar ik zie dit product niet zo hard lopen. In elk geval niet op basis van deze ene functie.

@Battleduck ik weet niet waarom je zo omlaag gemod wordt want het artikel doet weinig moeite om deze feature aan ons te 'verkopen'. Hij voegt ongeveer evenveel toe als eventuele reacties op dit onderwerp 8)7 .
Mijn Japans reikt in de verste verte niet ver genoeg om vast te stellen of de productpagina deze functie verder motiveerd.
Indien dit een charging doc is dan zie ik wel degelijk het nut ervan in.

Zelf in bezit van een samsung charging doc en staat in de slaapkamer. Ik draai mijn telefoon altijd weg vanwege de meldingslichten en zet de telefoon zelfs op stil.

Mocht er een belangrijk telefoontje zijn of de alarm gaat af dan vind ik het niet verkeerd dat de telefoon naar mij gedraaid wordt! Sterker nog, het wordt helemaal leuk als dit verder in te stellen is bij bepaalde gebeurtenissen.
Je kunt ook automatische stilte uren instellen :) ik heb hem automatische van 0:00 tot 7:00 op stil staan scheelt weer een knopje drukken ;)
Grappig, maar ik zie dit product niet zo hard lopen
Pfff, het draait alleen maar.
Leuke innovatie: ja. Praktisch nut: geen.
Stel je ligt te slapen en de telefoon gaat. Dan moet je dus wachten op het apparaat dat bijdraait en de voorkant van je hoofd heeft gescand. Op dat moment heb je de telefoon al uit de houder gepakt.
Plus ik heb zo'n gevoel dat wanneer de tv aan staat, dat dit ding voornamelijk die kant uit zal draaien.
bijkomend:
in hoeverre wordt het juist gezicht herkend als er meerdere personen in de kamer zijn, al dan niet met een ochtend-look ;-)
horizontaal liggend, met de dekens half over het hoofd...
toch maar even afwachten wat dit in de praktijk brengt...
het lijkt een hele degelijke telefoon, ik ben benieuwd of die ook op de NL markt komt. Ik heb nog niet echt een prijs voorbij zien komen of een release date

edit: "of een release date"

[Reactie gewijzigd door pannekoek op 20 april 2017 14:35]

het lijkt een hele degelijke telefoon, ik ben benieuwd of die ook op de NL markt komt. Ik heb nog niet echt een prijs voorbij zien komen of een release date

edit: "of een release date"
Sharp brengt zijn toestellen vrijwel alleen in Japan uit en veel van die modellen werken niet of niet helemaal op Europese mobiele netwerken.

Stond in het artikel, dus ik vrees ervoor.
euh, ik denk dat we iets vergeten; komt enkel uit in Japan.

Heb al verschillende projecten gedaan voor Japanse markt, je kan het je niet voorstellen , maar hoe gekker je het bedenken kan, hoe beter het verkoopt daar.

Soms moet je niet zoeken naar een westerse logische verklaring voor hun markt, die vind je gewoonweg niet.

Japanse markt is heel groot en zeer moeilijk te bereiken voor niet Japanse bedrijven. Laat staan begrijpen door ons.
Sorry maar ik vind dit echt een kansloze functie. :/
Waarom vind je dit een kansloze functie? Een mening is weinig waard zonder een onderbouwing.

Ik snap ook niet helemaal het idee achter deze functie, omdat je meestal toch je telefoon pakt als je gaat "cammen". Daarentegen snap ik wel dat het handig kan zijn als je op kantoor zit, echter staat hij dan toch meestal al wel op je gezicht gericht, aangezien je meestal naar je telefoon kijkt. Bovendien zorgt een meer of mindere mate van OCD er ook wel voor dat je telefoon richting je hoofd staat in het geval hij in een dock zit. Het is min of meer een oplossing voor een probleem dat er niet is.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 20 april 2017 13:24]

Het kan een oplossing voor mijn "probleem" zijn. Ik heb namelijk thuis m'n mobiel niet in mijn zak en hij staat altijd op stil zonder trillen. Maar doordat veranderingen in mijn perifere blikveld wel opvallen zie ik inkomende telefoontjes vaak wel (er springt dan een gekleurd balkje op en neer; W10M), zolang ik maar achter mijn bureau zit. Maar als ik niet achter mijn bureau zit en met andere dingen in de kamer bezig ben, dan valt een bewegend beeldje op een klein schermpje niet op. Met dit apparaatje zou mijn telefoon letterlijk worden bewogen bij een telefoontje en ik denk dat dat altijd wel opvalt, zelfs als hij al klaar is met bewegen tegen de tijd dat je toevallig je telefoon weer in zicht hebt.

Ik vind dit dus echt heel mooi klinken. Helaas zal het niet werken met mijn mobiel, maar als het wel zou werken en hij zou met Qi kunnen opladen, dan had ik hem graag gewild. Nu ligt mijn telefoon altijd op de lader of vergeet ik hem ergens.
Ik heb namelijk thuis m'n mobiel niet in mijn zak en hij staat altijd op stil zonder trillen
...
ik denk dat dat altijd wel opvalt,
Of je zet gewoon geluid/trillen aan
The non sequitur is strong in this one.
Verklaar je nader waarom dat het geval zou zijn.

Immers:
A-je creeert situatie door het uitzetten van audio/trillen
B-events alleen visueel zijn waar te nemen
C-je mist potentieel events

Jou oplossing is om meer visueele events toe te voegen, mijn oplossing is wegnemen van de oorzaak dat alleen visueele events mogelijk zijn.
Mensen vonden zo'n uit zichzelf rijdend paard met wagen ook kansloos. En welke maf gaat er nou proberen te vliegen? En een mobiele telefoon? Bellen kunnen we thuis of in een telefooncel. En WhatsApp? Wat is dat nou weer? Je kunt toch ook een sms sturen of even langs gaan?
Dus je zet een telefoonoplader die naar je toe draait als je gebeld wordt, op zelfde hoogte als het vliegtuig, de mobiele telefoon en Whatsapp? Stuk voor stuk meer als een miljard gebruikers. Als er van deze gimmick 100.000 verkocht worden, zou ik me doodlachen. En ik bedoel dus niet weggegeven met een telefoon als cadeautje ofzo.
Blijft een onzin apparaat. Consumeren om het consumeren.
Inderdaad, je hebt helemaal gelijk.
Jammer dat berichten hier als ongewenst bestempeld worden....
Het is zijn mening, en het is zeer zeker over dit product... dus is het in alle tijden ook on-topic.
Dat andere mensen zijn mening niet accepteren is het probleem van die persoon, maar geeft geen reden om iets als ongewenst te bestempelen.

Dat het niet onderbouwd is tot daar aan toe, maar deze mening gaat wel over dit product en is geen kippenhok geworden waar het verhaal ineens over het weer buiten gaat. Het valt me de laatste tijd meer op dat mensen die ergens niet mee eens zijn vaak de personen zijn die minnen gaan uitdelen tegen de oppositie... jammer

//RANT OFF
//ON-TOPIC
Het lijkt mij ook niet een zeer nuttige functie, een dock staat 9/10x al naar de gebruiker toe dus waarom zou het mee moeten draaien? Ik zet geen docking op mijn bureau of nachtkast om vervolgens tegen de achterkant van mijn telefoon aan te kijken. Is daarbij met de hand iets draaien zoveel extra werk? Of wordt de huidige generatie mensen steeds maar verwender en luier ?:)
Ik zet geen docking op mijn bureau of nachtkast om vervolgens tegen de achterkant van mijn telefoon aan te kijken.
:) Precies.

Ik kan me wel inbeelden dat dat er een niche is voor een toekomstige verdie van dit product zoals iets mbt meer zelfstandigheid in de zorg. Maar nu is dit product geen nieuws.. 8)7
Eerder een kansloze reactie van jou. Maar dat is natuurlijk mijn mening.

Er vallen veel meer interessantere dingen te vertellen onder dit artikel dan te klagen over een technologie-nieuwsredactie die iets schrijft over een nieuw technologisch product 8)7 Waarom open je het artikel als het je niet aanstaat? En zelfs reageren, blijkbaar heeft het toch op een of andere manier jouw aandacht getrokken... |:(

Zo kun je bijvoorbeeld, door gewoon een beetje logisch na te denken als dat niet te moeilijk is, leuke toepassingen bedenken voor deze dock. Het is niet omdat het nu slechts kan draaien, dat er geen andere nieuwe functies toegevoegd kunnen worden in de toekomst die een meerwaarde voor dit product gaan geven. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden op je werkbureau zodat je niet constant naar een zwart scherm moet kijken, of als hij afgaat en plat op de tafel ligt, helemaal op je bureau moet hangen om maar te kunnen kijken wat het is.

Verder kan er op die manier ook face-interactie gedaan worden. Van zodra jouw gezicht herkend is, kan hij bijvoorbeeld ontgrendeld worden, of door met je ogen toe te knijpen een inkomend gesprek weigeren.

Slechts enkele voorbeelden waar ik nu op kom door gewoon even na te denken in plaats van zinloos te klagen over een futuliteitje
En stemmen of media of jouw comment met een mening is zeker ook zinloos klagen? :Y) Ik hoop gewoon dat tweakers zich betert, vandaar mijn reactie. Ik heb er alle vertrouwen in.
Klopt, Maar alleen op de momenten dat het nodig is ... (of gewenst)
Slecht is relatief: het be´nvloed je slaap: https://www.fit.nl/blog/slapen-blauw-licht en dan de bronnen eronder.

Voor meer details (en horror verhalen): ff gogelen op 'blauw licht'.
Ja, nee, ik weet dat er mensen zijn die het claimen. Maar dat maakt het nog niet waar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*