Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 168 reacties
Submitter: Stefan22

Microsoft gaat een speciale Microsoft Edition van de Galaxy S8 en S8+ uitbrengen in de VS. De softwareontwikkelaar gaat de aangepaste versies in zijn eigen winkels verkopen en van zijn eigen apps voorzien.

De verkoop zal 21 april van start gaan,meldt ZDNet op basis van een aankondiging van Microsoft. Details over wat een 'Microsoft Edition' inhoudt geeft het bedrijf nog niet. Volgens ZDNet lijkt het te gaan om toestellen die een consument in een Microsoft-winkel koopt en daar automatisch van Microsoft-apps voor Android zoals Office, OneDrive, Cortana en Outlook voorziet. Of er ook uiterlijke wijzigingen zijn is niet bekend.

"De aanpassing van het apparaat is een voorbeeld van hoe Microsoft applicaties naar meer apparaten brengt", luidt de verklaring van het bedrijf. De Microsoft Editions van de S8 en S8+ gaan respectievelijk 750 en 850 dollar kosten. Dat is achtereenvolgens 30 en 10 dollar duurder dan de adviesprijzen in de VS. Of de aangepaste modellen ook in andere landen uitkomen is niet bekend.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft samenwerkt met Samsung bij Android-smartphones. Eerder sloot het bedrijf een overeenkomst met de Koreaanse elektronicagigant over het preloaden van apps. Zo'n zelfde overeenkomst sloot Microsoft overigens ook met andere smartphonemakers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (168)

Als het nu nog niet duidelijk is dat Microsoft Windows Mobile een stille dood laat sterven, dan weet ik het ook niet meer...

Benieuwd waarom Microsoft een hoger bedrag dan Samsung gaat vragen. Dit gezien het feit dat de bijgeleverde apps ook makkelijk gedownload kunnen worden.
Het ene hoeft uiteraard totaal niets met het ander te maken hebben... Microsoft's core business blijft software en het aanbieden van cloud/online diensten en ze hebben er alle belang bij deze markt zo groot mogelijk te maken, los van W10M. Zo heeft Microsoft ook al eens samengewerkt met Seagate en kreeg je bij aanschaf van een portable hdd van Seagate een aanzienlijk hoeveelheid OneDrive opslag voor een jaar of twee... dan zeg je toch ook niet dat Seagate de handdoek in de ring gooit?

Sterker nog, je zou zelfs kunnen verwachten dat als mensen meer in aanraking komen met de apps van Microsoft en ze daar tevreden over zijn, dat ze dan eerder zijn geneigd om een toestel met W10M te overwegen.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 30 maart 2017 20:31]

Hoeveel ontwikkelaars al zijn afgebrand op de mislukte software strategieen van MS wil ik echt niet weten.
- Web: doe ActiveX. Oh nee, toch niet
- Web: Doe silverlight, geen flash. Oh nee toch niet
- Mobile: Doe Windows CE.Oh nee, toch niet
- Mobile: Windows Phone: Oh nee toch niet.
- Mobile: Gewoon Windows met universal apps. Oh nee, toch niet er zijn geen windows phones meer.

Ik vind het leuk dat ze het proberen, maar ga geen apps meer ontwikkelen totdat ze meer dan 15% marktaandeel hebben met een nieuw platform van ze.
Windows CE was heel erg lang best wel veel toegepast, in pda's en vroege smartphones, maar ook zeker in embedded systemen. Dat was voor ontwikkelaars zeker geen gevalletje 'oh toch niet'.
Daarnaast heeft MS vanaf Windows CE naar Mobile naar Windows Phone en uiteindelijk naar UWA een redelijk opbouwende lijn doorgezet met ontwikkelen op groeiende subsets van .Net, die uitmondden in waar we nu zijn (en Silverlight was inderdaad een gefaalde poging om .Net naar het web te brengen). Daarnaast draaien veel Android- en iOS apps multiplatform vanuit de Xamarin-suite, gebaseerd op de opensource .Net-implementatie die begon met Mono (en actief werd en wordt ondersteund door MS). Dus zo wispelturig is het nou ook allemaal weer niet.
Ik heb vanaf Windows.CE (een Fujitsu Loox PDA) er mee gespeeld. Iedere keer als het wat leek te worden kwam er een ommezwaai. Dat is een probleem. Doe dat een paar keer en mensen stoppen met je te geloven. Dat is nu de fase waarin ze zitten wat mij (en ik sta hier niet alleen in) betreft.
Het probleem is, dat ms ook niets toevoegt met hun OS. Wat is nu het voordeel om voor MS te kiezen ipv android? Als er nu echt grote pluspunten waren die de andere niet hadden dan zouden veel meer mensen kiezen voor MS.

Leuk dat je crossplatform apps kunt draaien... maar wat moet je er mee. Apps voor de pc zijn helemaal niet lekker te bedienen op je smartphone, en andersom slaat ook nergens op. MS probeert al vanaf win8 om smartphone en pc samen te smelten... maar dat gaat gewoon niet. Het zijn 2 totaal verschillende interfaces. maar goed daar kampt google met hun OS ook mee.

Ik denk niet dat een paar apps die je ook in de appstore kan downloaden mensen overhaalt om voor windows mobile te kiezen. Ik heb het altijd een gaar OS gevonden en snap ook niet dat mensen het überhaupt willen.

Wat ik wel heb met android zeker de laatste paar grote updates is dat het hele OS veel te commercieel aan het worden is. google lijkt zich alleen maar daar op te focussen en totaal niet op gebruiksvriendelijkheid van de apps zelf. Als ik tegenwoordig een agenda punt toe wil voegen en in de omschrijving iets typ dan krijg ik van allerlei reclame voorstellen. Dit zie je in alle delen van het OS terug. Bloed irritant. Ik denk eerlijk gezegd dat hierdoor Android op de lange termijn steeds meer in populariteit zal afnemen. Google verkoopt het nu nog als een feature. Maar het zal niet lang meer duren voordat je straks in je contacten lijst advertenties van bedrijven zult gaan zien waarop je hebt gezocht en deze gelijk kunt bellen. Ik zie wel dat hier de visie van google in ligt. Zodra dat gebeurt ga ik op zoek naar iets anders... niet dat dit er momenteel is maar goed dat komt tegen die tijd dan wel denk ik.
Hmm, diverse androids hier in huis gehad, altijd advertenties door je apps, om de zoveel dagen je telefoon herstarten. Google die overal meeloert. Strak design, live tiles, samenwerking met je win 10 surface, laptop, redenen genoeg. Nooit meer android. Als ms de stekker eruit trekt misschien apple.
Daar ben ik het ook mee eens. Hier Lumia 640 met win10 en Lumia 650. Ik heb zelf ook een paar keer Android telefoon gehad maar inderdaad heel vaak updates. Geef mij maar ms je kunt alles aan passen.
Tja. Ik heb het een aantal jaar gebruikt, vond het beter dan Android. Maar door hoeveelheid apps terug gegaan. Dus tja
ik denk ook dat microsoft uitschijdt met de productie van die lumia telefoons.
Aldus afgelopen jaar een artikel hier gelezen.
Maarja de vraag is wat voor een software gaat daar op draaien zal het windows 10 zijn of android ,in het artikel staat android.
Volgens mij gaat die lumia lijn van microsoft helemaal vervangen worden door android toestellen.
XDA Developers dankt zijn naam aan de O2 (HTC) XDA Windows ce telefoons uit 2002. Was toch echt wel wat in die tijd. Dat vlak je niet even weg ;)
http://pocketnow.com/2010...t-htc-phone-ever-released

[Reactie gewijzigd door tweakradje op 30 maart 2017 22:44]

Hoezo geen apps ontwikkelen tot ze een groter marktaandeel hebben? Dat gaat echt nergens over...

Je kan MS iig niet kwalijk nemen dat ze dingen proberen, dat het niet altijd succesvol is dat hoort er simpelweg bij... wat dat betreft kan je ook lange lijsten maken van Google en Apple en hun mislukte projecten. Wat dat betreft maak je niet bepaald een sterk punt...
Het volledig falen van Windows Phone/Mobile is wel degelijk aan Microsoft te wijten. Ontzettend krom en wispelturig beleid, meerdere resets, weinig toestellen, toestellen nergens te koop, the list goes on.

Het is niet zo dat ze het op intelligente wijze geprobeerd hebben en het mislukt is. Ze hebben basale fouten gemaakt waarbij een kind had kunnen voorspelen dat je zo niet met klanten omgaat.
En wat zijn die fouten dan volgens jou? Want wat het OS betreft is W10M een heel solide en stabiel product... het grote tekort ligt bij de beschikbare apps.

Welk krom en wispelturig beleid hebben ze gevoerd dan sinds Windows Phone? Krommer dan bijvoorbeeld Android?

Toestellen nergens te koop is grote nonsens, basale fouten die een kind had kunnen voorspellen? Je argumenten komen veel meer over als ordinair bashen dan echt goede argumenten.

Het is simpelweg ontzettend moeilijk opboksen tegen de grote twee, oftewel Android en iOS... hoeveel anderen hebben het geprobeerd en gefaald? WebOS/PalmOS, Tizen, Firefox OS, BB10, Ubuntu Touch, Bada, MeeGo, Sailfish enz. Allemaal krijgen ze geen voet aan de grond...
1) burning platform speech, ja goed idee! laten we iets wat nog 50%+!!! marktaandeel heeft bij deze afbranden en de support intrekken! what can go wrong?

2) Windows Phone 7, oh nee toch niet, wacht we doen "even"een andere kernel, sorry devs!

3) Winpho 8! yes! het gaat de goede kant op! Lumia's krijgen marktaandeel! 15%+ in Europa!

4) Weet je wat? we donderen de naam Nokia er af, Who cares, right?

5) .... dat winpho 8 he..... nee, doe toch maar niet. hier heb je weer een nieuwe kernel, die noemen we 10. Trouwens, btw, nu we dat toch doen.. we verwijderen alle Nokia services bij deze.. Ok? ja, we (proest lach hihihi) vervangen die door eigen "gelijkwaardige" spullen..(grinnik, snotter) (maps,anyone?)

6) Nou.. dan hebben we nu de Microsoft 950! Yes! wat zeg je? buggy as hell op het moment van lancering..? ach joh, dat komt wel goed NA EEN DIK JAAR!

7) Continuum een goed idee? weet je wat? laten we het HALF werken: dan wil niemand het in is het gewoon een doodgeboren kindje. MISSIE: GELUKT!

8 ) als we er nu voor zorgen dat alle onze OEMS geen enkele winpho meer willen of kunnen maken.. yes! goed idee! (lumia services enkel op lumia's, allerlei andere beperkingen)

9) goed.. wat is ons markt aandeel nu? 2%? dat gaat goed! kom, dan maken we de MS apps BETER OP ANDROID EN IOS! OK? Jup! gelukt! dus bij deze straffen we die gekken die nog een winpho hebben! bhahahaha! (zelfs skype werkt beter op android)

10) en weet je wat? die extra ruimte die we ze ooit hebben gegeven op onedrive? die pakken we af! goed idee, niet?

ja. we zijn genaaid. Ik ben een groot fan van windows mobile, de "flow" van het OS is ongeëvenaard. Maar MS doet er werkelijk alles aan om het kapot te maken. Ondertussen MOET dit opzettelijk zijn.

En ja, er is nog meer te klagen: kijk eens naar het toestel aanbod vanaf het moment dat ze de naam Nokia hebben verwijderd. er zijn toen nog 3-4 telefoons geïntroduceerd en dat was dat.

en het gaat door en door, adding insult to injury..koop maar eens een 950 en zie het zelf.

[Reactie gewijzigd door redniels op 31 maart 2017 00:10]

Dank, je bespaard me een hoop typwerk.

Om er eentje toe te voegen. In de tijden van "success", we hebben het dan over een luttele 3% marktaandeel, is een van de vele catastrofale fouten geweest dat Microsoft in de low-end gesneden heeft.

Bijna die hele 3% bestond uit low-end. In die markt is het juist zaak veel toestellen te hebben, in alle prijscategorien met slechts een tientje verschil ertussen. Raar voor ons, maar zo werkt die markt.

Microsoft sluit doodleuk fabrieken, zet mensen op straat en minimaliseerd de low-end toestellen. Resultaat: van 3% en groeiende naar een keldering richting de nul.

Het enige lichtpuntje van success, WP als goed low-end alternatief voor Android, is bruut de nek omgedraaid, en daarmee het gehele platform.

Het is niet dat Microsoft achterlijk is. Op dat moment besefte ze dat ze het niet gingen redden. De Nokia investering blijkt niets waard en de miljarden werden afgeschreven. Toen al is er eigenlijk afscheid genomen van het platform.

Het feit dat vrijwel iedere Microsoft dienst sneller en beter beschikbaar is op andere platformen bevestigd dat, maar sommige mensen willen het blijkbaar nog steeds niet zien.

De oorzaak is simpel: Microsoft heeft jaren telaat ingesprongen op de iPhone en Android. Net als Nokia en Blackberry was er geen antwoord, of een te laat antwoord.

Niets nieuws voor Microsoft, hetzelfde is gebeurd met search, social networking, tablets...(zelfs het web), vrijwel iedere tech revolutie van de laatste 20 jaar.

Ze zijn gewend dit soort late inzichten goed te maken met hun geld en desktop dominantie, maar deze keer lukt dat niet:

Ten eerste omdat iedereen naar mobiel is verschoven, en Windows in de consumentenmarkt gewoon minder relevant is.

Ten tweede omdat Microsoft niet gewend is te innoveren wanneer er echte competitie is. Google en Apple hebben ook miljarden, en de knapste koppen ter wereld. Ze staan niet stil. Je kunt ze niet uitkopen of op oneigenlijke manieren van je platform duwen.

Ze zijn inmiddels wel wakker geloof ik.
M.b.t. tot een aantal puntjes.

6) Heb de mijne 4 maand na launch gekocht. Na een dik jaar gebruikt te hebben denk ik dat ik het toestel misschien 2x noodgedwongen heb moeten herstarten. Volgens mij alleen als ik te veel, en te snel achter elkaar Ultra HD aan het filmen was. Verder nooit iets gemerkt.

8 ) Apple doet toch ook maar een paar toestellen per jaar?
Ik heb persoonlijk liever dat MS die kant op gaat met iets meer differentiatie. Low, mid & high end. En in elke categorie 2 keuzes. Maar alles goede bang for buck.

Ook al zou MS maar 1 of 2 nieuwe toestellen uitbrengen en daar mee 2-3% van de markt hebben. Dat is dan nog wel 1,5% markt per toestel.

Als je ziet hoeveel Android toestellen er wel niet zijn. Ik ken de cijfers niet maar ik verwacht dat 60% van de markt misschien over 10% populaire toestellen verdeeld is. Dus de andere 90% van de toestellen moet dan 40% van de markt delen. Meestal budget toestellen waar nauwelijks marge op zit schat ik zo. Maar ook deze toestellen blijven maar komen.

Daarbij, met een paar toestellen kan MS lekker door ontwikkelen zonder last te hebben van veel variaties. Ik verwacht dat als MS de basis helemaal op orde heeft zij zich op het marktaandeel gaat richten of het dan al te laat is of niet.

Ik kan het in ieder geval wel opbrengen om nog een volgende generatie WM10 te steunen in een paar jaar.


Verder gebruik ik Win10m ook met veel plezier en mijn toestel gaat nog wel even mee schat ik. Maar ik hoop dat over 1 jaar oid er wel een vervanger klaar staat.
Helaas heb je gelijk. Ik zou wel eens de reactie van MS willen zien op deze lijst (die langer te maken is)

Ben nog steeds heeeel blij met mijn 950. En ben me nu al zorgen aan het maken dat ik over moet op Android of ios. Mijn broer heeft trouwens net een 950 gekocht en is er ook heel blij mee.. Dus het kan nog.
Ik ben tevreden over mn Lumia950XL, maar merk ook zeker de beperkingen en gebreken. Ook ik vrees dat ik naar Android terug moet, iOS heb ik echt een hekel aan.

Waar ik echter zo intens erg op hoop is die Surface Phone. Hun reputatie op gebied van smartphones is niet best, maar gooi er wat miljoenen marketing budget tegenaan en lever gewoon een aantal vette surface phones. Als ze slim zijn focussen ze zich met die surface phone op de zakelijke markt, ideaal lijkt mij zo'n telefoon voor mn werk.
ook ik heb een 950. (daarvoor een 920 en daarvoor een winpho 7 dingetje) maar ik zie de support gewoon in elkaar zakken. de insider builds zijn nog steeds niet echt goed. het is allemaal veel te laat en veel te weinig. Ik hou echt van winpho, het is het beste gebruiksvriendelijkste OS op de markt. maar ja.

Ik kan leven met buggy 3rd party shit. echt. dat spotify raar doet? pfffrt.

maar MS eigen services die beter werken op andere platformen: onvergefelijk.
Ja, ik moet je ook gelijk geven. Ik was heel enthousiast over de eerste Lumia modellen. Here weg = echt een foute keuze geweest. Nu voor mijn 650 (slow ring) komen bijna geen updates meer. Voorheen soms wel 1 per week. Browsen en HTML mail openen, wordt ik ziek van zo traag als dat gaat. M'n dochter heeft een huawei van een krappe ¤150,- en kan browsen als een malle (en Pokemon spelen :p). Ik denk ook niet dat ik MS toestellen nog langer kan verdedigen binnen ons bedrijf. Het is weer mislukt al begon het goed.
Zo ongeveer met alles eens. Ik heb na de 900 en de 1520 ook een 950XL gekocht. Waarom weet ik niet,, ik denk ook omdat ik altijd ben blijven geloven in MS. Inmiddels is mn 950 ook dood omdat het glas niet bestand bleek tegen een val van 20 cm op een houten vloer. Ik had nog een iPhone5s liggen van mn vrouw die een 6 heeft. Die gebruik ik nu. 950XL ligt al bijna 6 weken in de kast. Ik ga hem wsch. niet eens meer laten maken. Wat een on-ding, De hoeken doen pijn aan je handen. Het leren MOZO cover past net niet, kostte me ook nog 50 euro. De software en het OS, ach laat maar. Alles werkt net niet. Als je staat te filmen is je telefoon na een half uur te heet en valt ie uit. Windows hello is meer windows de mazzel. Onbruikbaar traag. Contiuum dock was 1 keer handig omdat ik toen wel beeld had met een stuk scherm.
Viel me trouwens op dat je op de site van de reparateur meteen als eerste optie had: glas vervangen: 119 euro. Maar ik geloof er ook niet meer in. Ik hoop dat de iPhone 8 snel komt. En die hele insider Dona Sarkar club, daar wordt ik steeds moeier van. NinjaCat.. pfff.
Los van het feit dat Ms idd de handoek in de ring gegooid heeft met hun Windows phone ben ik wel extreem content met mijn 950XL, continium gebruik is zowat dagelijks, werkt perfect. Camera/netflix/bankapp/office365 integratie is perfect, whatsapp werkt perfect, skype for business gebruik ik dagelijks ... enige probleem dat ik ervaar is dat in combinatie met fitbit (wat trouwens perfect werkt) de BT wel eens kuren geeft, maar met bijna 12 BT toestellen kan ik het nauwlijks het toestel kwalijk nemen ...
ik gebruik het met veel plezier iig!

Foto's zijn trouwens by far het beste van de smartphone markt ... HDR/foto voor foto/automatisch albums maken/ sync met one drive/ raw/ snelheid van foto trekken/ dedi foto knop /foto + film tegelijk maken / slow motion en filmpjes inkorten ... werkt allemaal voortreffelijk ... bij een foto met flits later het "foto moment" kiezen.

De Mozo lederen cover past trouwens perfect hier en mega handig om gewoon een geladen batterij te swappen zodat ik niet moet zeulen met die power banks en kabeltjes ...

Echt doodzonde dat er geen toestellen meer uitkomen :( Mijn inziens hebben ze (zelfs zonder apps) een superieur product aan een super competitive prijs.
Ik kan je alleen maar gelijk geven als Windows liefhebber. Tot een jaar voor de lancering van de Lumia 950 had ik het gevoel dat het wel goed ging komen. Het marktaandeel steeg, iedereen zou een update krijgen naar Windows 10, Windows Phone apps zouden blijven werken en met de Windows 10 in aantocht zou het voor developers alleen maar aantrekkelijker moeten worden om apps te ontwikkelen. Sindsdien is mijn vertrouwen alleen maar afgenomen. En nu mijn Lumia meer dan een jaar oud is, geen goede opvolger en mijn vertrouwen op 0, zit ik toch over mijn eerste Android phone na te denken.

[Reactie gewijzigd door windows8fan op 31 maart 2017 12:52]

Ja, en hoe lang heeft het geduurd tot dat W10M eindelijk eens stabiel was? Lang inderdaad.

Moeilijk opboksen tegen de twee, Microsoft heeft dat al eens gedaan. In sommige landen 10% marktaandeel en groter dan iOS. Na die nieuwe CEO is het veranderd, niks geen marketing meer, alle services op alle platformen zodat er geen reden meer is om voor W10M te gaan (ja, het levert MS toch wel geld op) en Nokia compleet van de hand gedaan en daarna hopen op toestellen van andere OEMS, die er niet gekomen zijn en wat iedereen wel kon voorspellen. Het blijft knap hoe dat bedrijf z'n marktaandeel zo laag heeft gekregen, nergens voor nodig als ze door waren gegaan.

Tegenwoordig houdt Microsoft zich meer bezig met apps voor iOS en Android, hebben ze er zelf ook nog wat aan gezien er daar nog maar weinig Windows phones gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door Stefan22 op 30 maart 2017 23:59]

Even voor de mensen hier, de merknaam Nokia hebben ze “gehuurd” en daarom komen er via Microsoft geen nokia toestellen meer uit.
Microsoft heeft de telefoontak van Nokia overgenomen en heeft later hun eigen naam, Microsoft erop gezet, vandaar geen Nokia's meer. Dat er nu geen nieuwe telefoons meer uitkomen is puur de keuze van Microsoft.
Geen nieuwe telefoon is de keus van MS, de naam Nokia mochten ze nu niet meer gebruiken.

Net als met de IBM thinkpad toen hij aan Lenova werd verkocht. Eerst mochten ze nog een tijdje IBM erop zetten. Daarna niet meer
Ik wilde er eens goed voor zitten om je de lange reeks van welbekende blunders op te sommen, maar hieronder heeft @redniels dat al gedaan.

Dus nee, het ligt niet alleen aan apps. Microsoft heeft het gewoon keihard verneukt. Het heeft Nokia om zeep geholpen en beetje bij beetje zelfs de trouwste fan overboord gegooid.

Verwar je persoonlijke liefde voor WP niet met wat Microsoft heeft gedaan. Juist als fan zou je moeten inzien dat Microsoft het platform en zijn fanbase praktisch mishandeld heeft.
Ik heb heel hard geprobeerd om windows telefoons leuk te vinden. Iets meer dan een jaar een lumia 640 gebruikt alvorens terug te gaan naar android. Op papier fantastische toestellen, botervlotte interface, loepzuiver notificatiesysteem, maar de ondersteuning was compleet ruk.

Het was gewoon hallucinant hoe hard Microsoft hun eigen producten verwaarloost. Verschillende microsoft producten (Outlook is een grote zondaar) hebben een SUPERIEURE versie op android en iOS. Het is niet dat er geen apps gemaakt werden voor de windows phone, het is dat microsoft het niet kan laten om de markt ongelofelijk te fragmenteren door de korte overgang tussen WP7, WP8 en WP10, die ieder een compleet ander framework gebruiken voor hun applicaties. Er is achterwaarde compatibiliteit (soms), maar die komt enorm ten koste van de performance.

Dan is er de W10 update. WP8 draaide ongelofelijk vlot op alle apparaten die het ondersteunen. Die vlotheid was volledig weg bij de upgrade naar W10: Iedere actie kreeg plots een merkbare vertraging, transitie-effecten hadden merkbare framedrops en er waren meer onverklaarbare crashes. Erg is dat dit niet eigen is aan de low end devices: Bezitters van de top end lumia 950 telefoons hadden net dezelfde klachten, en dit zijn dan de flagships die windows 10 op telefoons moeten showen.
Toch wel: MS maakt grootste gebaren probeert iedereen voor zijn karretje te spannen met een minimale zichtbare effort van hun kant. En dan de stekker eruit trekken.
Ieder zichzelf respecterend bedrijf maakt fouten. Maar het niveau waarop MS het speelt is vergelijkbaar met Intel Itanium.
Google trekt regelmatig de stekker uit diensten. Maar dat staat zo ongeveer in de eerste regel van die diensten (Beta) en is onderdeel van de strategie van Google.
MS heeft de naam dat ze tot het doodsbed aan toe support leveren (Win32 API anyone) maar als het op nieuwe initiatieven aankomt hebben ze de aandachtspanne en doordachtheid van mijn zoon van 5.
Google jaren een dienst in Beta houden om er dan vervolgens de stekker uit te trekken... zeer bedenkelijk. Of wat dacht je van het continue opsplitsen, samenvoegen en naam veranderen van diensten... daarnaast ook nog allerlei diensten die praktisch hetzelfde doen maar in een andere pakket verwerkt zitten.

Het grote succes van Google+? Het beleid rondom Youtube en hoe ze met de community omgaan... waarbij ze G+ ook nog eens onbehoorlijk bij iedere gebruiker door de strot heen duwden? Omdat vervolgens een paar jaar later weer ongedaan te maken... prima beleid hoor 8)7
Volgens mij is dit een meesterzet van Microsoft. Hun mobiele devisie mag dan wel kei hard gesneuveld zijn, hun ecosysteem is zeer krachtig. Via het android platform kunnen ze dat weer bewijzen en verdelen: Office, one drive, mail, agenda etc.

Je zou bijna zeggen dat nu ook Samsung android nauwlettender en langduriger van updates zal voorzien omdat een gigant zoals micortosoft openbaar in zee gaat met samsung als hardwarepartner.

Ook financieel geen slechte zet. Vroeger verkocht microsoft de meeste smartphones aan kostprijs om marktaandeel te veroveren maar nu kunnen ze makkelijk 10 tot 40 euro (via samsung comissie) verdienen. 9/10 is dat meer dan ze overhielden aan hun lumia tijdperk omdat ondermeer de afschrijfkosten van deze investering te verhalen zijn op de totale android store en niet beperkt tot de MS edition.

Ook voor samsung is de deal lucratief omdat systeem beheerders tot hiertoe de beste software/hardware garanties kregen bij Apple omdat hun updates,security patches en hardware encrypty tot de industrietop behoren.
Microsoft heeft inderdaad een wat discutabele reputatie achter zich als het aankomt op continuïteit. Maar dat krijg je als je midden in de periode van Windows op mobiel van CEO wisselt en dus van visie en strategie. Dat gezegd hebbende is het nog steeds een feit dat een 3e speler in de markt alleen maar goed zou zijn vanwege differentiatie, innovatie- en concurrentie redenen.
En Windows 10 Mobile verdient imo die 3e plaats wel gezien het het beste van beide werelden (lees: iOS & Android) combineert en meer dan dat. Als ontwikkelaars nu steevast stoppen met ontwikkelen, is het niet meer dan logisch dat het platform sterft. Dan is het ook niet meer in Microsoft's handen. Echter heb ik zelf het idee dat Microsoft ook langzaam de handdoek in de ring aan het gooien is v.w.b. de gebruikers; cruciale apps verdwijnen uit de Store en er komen er weinig tot geen meer bij ondanks het feit dat Windows 10 Mobile nog volledig in ontwikkeling is getuige het Windows Insider Program.
MS is al een hele grote 3e speler. Men moet eens stoppen om clients te onderscheiden in telefoons, tablets, pc's en desktops. Het is 1 grote 'client' business. De 'client' markt is al vereeeld onder drie grote spelers. Er mag best een speler of meer bij, maar door MS nog een groter gedeelte van de client markt te laten pakken zitten we zo weer terug op de monopolie en non innovatieve situatie uit het Windows only tijdperk.
Ja, dat is de truuk van Microsoft: definieer de markt anders, en sleep er andere apparaten bij, dan zijn we wel een belangrijke speler "op de markt van clients". Als je het zo bekijkt is Siemens ook een grote speler: hun wasmachines, vaatwassers en dampkappen zijn tegenwoordig ook "clients"!
Het is geen truuk van MS, het is hoe de markt eruitziet en ontwikkeld. Je ziet ook de convergentie van smartphones naar desktop, juist met deze S8. Maar ook de X3 van HP. De hybride tablets etc. Je ziet het ook terug in beheer tooling met unified device management via mdm api's.
De realiteit blijft dat smartphones een markt op zich zijn. Niemand stelt zich de vraag of hij een smartphone dan wel een desktop zal kopen. En als iemand een smartphone wil kopen, denkt hij niet meer aan Microsoft. Dàt is wat er de voorbije jaren veranderd is aan de markt.

De X3 van Hp (ik denk niet dat ik er al ooit één gezien heb, laat staan één die in desktop modus werkte) noch deze S8 zullen daar iets aan veranderen.

Dat de integratie en interoperabiliteit van platformen steeds verder gaat is een ander verhaal. Het convergentieverhaal van Microsoft probeert dat als een "unique selling proposition" te verkopen, maar het is gewoon een algemene trend.
Desondanks, mocht MS ook een grote speler op de smartphone markt worden zijn ze in staat om in ieder geval de complete zakelijke client markt te pakken, en daaruit volgend een groot gedeelte van de consumenten markt. Niet een scenario waar ik op zit te wachten. Ik wil meer spelers, niet minder.
Er komen vrijwel geen nieuwe toestellen en die dat komen zijn zo duur (Acer, HP) dat een doorsnee consument ze niet zal kopen als hun favoriete apps er niet op te vinden zijn. (Snapchat komt er niet op en dat is blijkbaar populair tegenwoordig, iCoyote is verouderd, Waze krijgt al jaren geen updates meer, in België hebben met moeite 3 banken een app, Facebook stopt de ondersteuning voor WP8.1 en de apps op W10M zijn ook niet te pruimen, ...). Zelfs hun eigen apps krijgen tegenwoordig eerder updates op de andere platformen.
Zo gaan ze niet groeien natuurlijk. Ze kregen nog enigszins aandeel toen er een aantal Lumia's te koop waren tegen een redelijke prijs. Toen zag je ze ook gewoon gebruikt worden op straat, want een 150 Euro Windows Phone was toch stabieler dan diezelfde prijs Android phone. Daar viel te concurreren. De grootste fout die ze daar maakten was de laag geprijsde phones wat te weinig opslag geven. "Oh, er is een update? Je mag eerst factory reset doen want je krijgt de opslag met geen stokken laag genoeg om hem te installeren"...
En dat zeg ik als W10M gebruiker, ik gebruik het platform al vanaf WP7, maar ik denk dat dit toch het laatste toestel was. Je kan zo blijven wachten. Ik had gedacht dat met UWP er verandering ging komen, omdat een app dan met 1 ontwikkeltraject op zowat alles kon draaien, maar dat is duidelijk niet het geval helaas.
Maar op andere vlakken is Microsoft heel succesvol geweest:
- Xbox: Game ontwikkelaars hebben terecht volledig vertrouwen in het Xbox platform wat nu nog maar op zijn 3e itteratie zit. In het vlak van high performance consoles is het 50/50 tussen de Xbox1 en de PS4.
- Desktop OS: een nobrainer, als je zakelijke software wil laten slagen is het altijd een goede keuze om voor windows een applicatie te ontwikkelen. Ja er zijn andere platformen maar wanneer je met een windows applicatie ergens binnenkomt weet je vrijwel zeker dat men daar gebruik van maakt. (het aantal bedrijven zonder windows als desktop lijkt me op het totaal maar een klein percentage)
- Office: het office 201x en office365 zijn zakelijk gezien de grootste office pakketen. Alle plugins voor office kunnen bij een groot aantal bedrijven gebruikt worden.
- Skype: nog zeker geen marktleider maar het is te zien dat skype for business aan het groeien is.
- Hyper-V: geen grote ervaring mee maar van wat ik lees en hoor is Hyper-V groeiende t.o.v. VMware vanwege gunstigere licentievoorwaarden.

Ze hebben dus laten zien dat ze heel groot kunnen worden in een markt, dus is het niet gek dat ontwikkelaars al instappen ergens als Microsoft nog geen marktaandeel heeft. Dat windows phone nog steeds zo'n klein marktaandeel heeft verbaasd me dan eigenlijk ook wel gezien het gewicht dat hun er technisch en financieel achter kunnen zetten.
Vergeet ook de Surface hardware range niet. Die dingen zie je tegenwoordig overal opduiken.. heb er zelf ook 1 en zeker heel tevreden van.

De Surface hub is ook een prachtig ding, dat je er je klant compleet mee vendor locked is ook ineens mooi meegenomen vanuit een MS standpunt bekeken. ;-)
ActiveX begon als een open plugin standaard, iedereen was vrij het te implementeren. Alleen deed niemand dit :). De ontwikkeling van ActiveX is enkel tot stand gekomen dankzij de destijds ontbrekende standaarden. MS had toentertijd nog enorm veel te maken met een niet meewerkende W3 en vrijwel alles wat MS aanraakte werd gezien als de duivel zelf in de "open" wereld. (die idiote vete heeft iedereen jaren gekost)

Silverlight kwam aan het licht door het destijds enorm brakke Flash wat het woord hardwareversnelling nog nooit gehoord had. MS heeft bij de introductie van Silverlight al gezegd "Dit is enkel voor de transitie periode tot de HTML standaarden klaar zijn". De ontwikkeling van Flash stond destijds bijna stil dankzij Adobe. Als Silverlight er niet geweest was, zouden er anderen alternatieven opgestaan hebben, zoals die DivX webvideo standaard. Want de voornamelijkste reden van het 'groot' worden van Silverlight kwam danzkij het media streamen, waar destijds gewoon GEEN oplossing voor was behalve je eigen plugin schrijven voor de browsers.
Op dat laatste: Silverlight totdat HTML er klaar voor is lijkt niet eens op het verhaal wat we kregen van MS toen we ze uitnodigden in een strategie sessie over de online presence ("onze websites") en de wens ze te vernieuwen. Het zou de next-evolution of the web zijn volgens hen. Gelukkig zijn we er niet ingetrapt (mede omdat het windows only was op dat moment (en eigenlijk nooit echt cross platform is geworden).
Even een tipje van de sluier oplichten:
"Vroeger" gebruikte men bij MS Nederland alleen Windows Phone smartphones.
Tegenwoordig loopt bijna iedereen daar rond met een iOS of Android smartphone.
Lijkt mij genoeg te zeggen over de toekomst van Windows Phone, hoewel ik dat zeer betreur. Net zoals het gebrek aan apps op WP trouwens.
Na bijna 7 jaar WP nu voor mij ook een Android toestel... ;)
Ik heb meermalen met de garantie en helpdesk van microsoft moeten werken en daar leg ik zo dat extra geld voor neer. Een kapotte telefoon is balen, maar via Microsoft werd ik zo aan een nieuw toestel geholpen. Zelfs meermalen dezelfde medewerker terug mogen vragen die mij uiteindelijk via Italië met korting een vervangend toestel wist te geven. Of dit in de vs even goed werkt durf ik niet te zeggen, maar hier in NL werkt het echt super!
Als het nu nog niet duidelijk is dat Microsoft Windows Mobile een stille dood laat sterven, dan weet ik het ook niet meer...
Nou, dat weet ik nog net zo niet. Microsoft is goed bezig op het vlak van hardware sinds Satya er zit, in sommige opzichten is hun aanbod zelfs beter dan dat van Apple:

* Surface Pro: Innovatief gezien Microsoft's iPad killer, want feitelijk een volledig functionerende desktop PC in tablet formaat. Prima geschikt voor zakelijk werk - Zelfs met Visual Studio kun je op een Surface eigenlijk prima uit de voeten (mits je 'm koppelt aan een extern beeldscherm).
* Surface Studio: Innovatief gezien Microsoft's iMac killer. Helaas binnenkort alleen (nog?) te koop in de VS. Vooral het vinger- en pengevoelig kantelbaar (!) scherm is iets wat creatives helemaal te gek gaan vinden
* Surface Book: Innovatief gezien Microsoft's Macbook Pro killer. Omdat het vinger en pengevoelige scherm volledig om te klappen is (incidenteel) ook te gebruiken als tablet. Binnenkort ook in Europa te koop.

Er ontbreekt echter nog iets in deze productlijn. En die form factor gaat er zeker komen nadat de Surface Book wereldwijd is uitgerold. Al die mooie features in Windows 10, o.a. het geschikt maken voor SoCs met laag stroomverbruik en Continuum, hebben ze immers niet voor niets gebouwd (en de plannen om te stoppen met de Lumia's waren intern zeker toen al bekend in de hogere management kringen...) ;)

Als ze dat dus doen (Een innovatieve Surface Phone dus) en vanaf de Creators Update voorwaarts hard aan de slag gaan om de UX fuckups in Windows 10 glad te strijken (zoals ze hebben beloofd) dan zou het best eens kunnen dat Apple het binnenkort nog eens best moeilijk gaat krijgen om de cool factor vast te houden.

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 31 maart 2017 00:15]

de hele Surface lijn = dikke flop,

- ik kan nog steeds niet een spaans klavier vinden voor de surface pro
- verkrijgbaarheid (zeer moeilijk te vinden + accessoires)
- en als hij dan verkrijgbaar is super duur
- tegen dat hij uiteindelijk verkrijgbaar is dan hebben asus, samsung, acer al lang een beter en goedkoper model dan de surface lijn op de markt

de Surface bestaat al veel langer dan de Samsung windows tablet maar de Samsung windows tablet was wel de eerste en enige Surface vervanger
die ik in de winkel kon vinden met spaanse keyboard layout en de nodige accesoires

de Acer en Asus kwam ik ook al tegen maar nog stees geen Surface...

ik woon in het buitenland en werk internationaal, in vele landen zoals zuid-amerika, centraal-amerika, europa ...

de enige plek waar ik de surface meestal kan vinden is via een webwinkel in frankrijk, nederland of belgie... en met een taal of keyboard layout waar ik niks mee ben
terwijl ik samsung,asus,acer in gelijk welk land gewoon in een fysieke winkel zie liggen in de taal van dat land met keyboard layout van dat land...
Dus omdat jij de Surface niet kan vinden in jouw maand is het een flop...., denk dat Microsoft het niet met je eens is als ze naar hun cijfers kijken.
welke cijfers "hun" cijfers ? de surface scoort maar slechts in een handvol landen want elders is hij niet beschikbaar of als hij beschikbaar is zijn de accessoires niet beschikbaar

als ik indertijd "hun" cijfers voor de windows phone moest geloven dan hadden we nu allemaal een windows phone

enkel jammer dat "hun" cijfers een beetje uit de lucht gegrepen zijn
Wat een gelul. Microsoft heeft nooit gezegd dat iedereen een windows phone zou hebben.

Microsoft heeft een bepaalde verwachting qua verkopen. Windows Phone heeft dat niet gehaald. Startende met de Surface Pro 3 zijn de verkopen van de Surface boven verwachting. Qua nummers zijn dat geen aantallen van hp of acer, maar dat was ook niet het doel.
de waarheid kwetst, Microsoft heeft veel claims onder hun naam staan en velen daarvan waren dikke floepers

google het maar eens op, de cijfers die microsoft presenteerde een paar jaar terug ivm de windows phone


"wat een gelul" de waarheid is gewoon in overvloed te vinden op google
zal ik alvast maar mijn aluminium hoedje opzetten voor jouw gelul
Laat het dan anders stellen: de huidige implementatie van Windows 10 mobile is dood! Het zou een goed idee zijn wanneer Microsoft een volledige versie van Windows op een telefoon zou zetten die vervolgens volledig om te zetten is naar een volledig desktop. Zeg maar continuum on steroids. Helaas is dat tot nu toe ook niet aangeslagen.

De zakelijke markt haakt schijnbaar ook af vanwege een gebrek aan applicaties op het platform. Op Android en iOS zijn praktisch alle Microsoft apps beschikbaar. Qua werkplek is er nog geen vervanging nodig van de huidige desktop/laptop.

Wanneer Microsoft het beste van 2 wereld kan combineren: in de basis Windows 10 met een naadloze integratie van Android, waarbij Android als software onder Windows draait en het hele mobiele "telefoon" gedeelte voor zijn rekening neemt. Ontwikkelaars warm maken voor een 3e platform gaat simpelweg niet meer lukken.
Het probleem van al die "killer hardware" van Microsoft is dat dit zich niet in verkoopscijfers weet te vertalen. Ondermeer omdat de apparaten nogal wat kinderziektes kennen//kenden, omdat ze de verkoop slecht weten op te schalen, omdat de apparaten gewoon onvoldoende kopers aanspreken (de Surface Pro valt bvb in een relatief kleine niche tussen een tablet en een laptop waar er heel veel aanbod is, de Surface Studio is te duur voor de hardware die het biedt,... ).

Dan wordt meestal gezegd "ja maar, het is eigenlijk gewooen om te tonen aan OEMs wat er kan". Ok, waarom niet, maar dan moet je niet gaan beweren dat Microsoft een Apple contender is geworden.
Precies! Dit had nog een laatste kans kunnen wezen om Windows Mobile voor de allerlaatste keer te reanimeren.

Als ze inderdaad de gewone versie uitbrengen met alleen standaard wat Microsoft apps, dan zijn ze wel heel erg diep gezakt.
Persoonlijk denk ik dat Microsoft WP allang heeft opgegeven. Het zou me niets verbazen als de volgende stap volledig W10 (al dan niet met andere skin) op de telefoon is. Misschien wel met nadruk op de zakelijke markt.

Dat is denk ik ook nog de enige manier om überhaupt met Apple en Google te kunnen concurreren.
Windows 10 Mobile IS W10... Kijk hier voor de verschillen in features: https://www.microsoft.com/en-us/windows/compare

Daarnaast, als ze het hadden opgegeven had ik niet gister nog een update gehad met volgende maand de creators update in het verschiet: https://mspoweruser.com/w...-mobile-devices-april-25/
Ze hebben het misschien niet zelf opgegeven, maar de markt wel: https://mspoweruser.com/i...it-0-0-market-share-2021/

Ze kunnen alleen niet op de proppen komen bij de aandeelhouders zonder een mobile strategy. Dus loslaten kan helemaal nog niet, totdat ze een ander model hebben om mee te snoepen.
In een omgeving waar technologische ontwikkelingen zich razendsnel opvolgen is het onmogelijk om een betrouwbare voorspelling voor een termijn van 5 jaar te doen. Bovendien gebaseerd op een momentopname.

Ik ben inmiddels geen gebruiker meer van de Lumia 950, maar zie Microsoft nog wel groeien wanneer ze de app-gap kunnen dichten door middel van compatibiliteit voor iOS apps. Zo'n ontwikkeling kan deze voorspelling voor het marktaandeel wegvagen.
Er komt geen compatibiliteit met iOS apps. Er zou een 'brug' komen om iOS apps redelijk eenvoudig te porten naar UWP. Maar dat is bij mijn weten al heel lang niet voorbij Bèta.
Ook dat is natuurlijk compatibiliteit, alleen met een drempel er tussen. Als dat er komt en het wordt relatief eenvoudig voor ontwikkelaars om die switch te maken, dan is het vrij aannemelijk dat een hoop (grotere) bedrijven deze stap toch gaan maken.

Dit is slechts één voorbeeld, maar er zijn natuurlijk meer ontwikkelingen die plaats kunnen vinden in de komende twee jaar. Op dit moment is het erg stil rond Microsoft, maar net zo goed kondigen ze volgende week iets aan wat de markt flink zal beïnvloeden. Enkel het actuele markt aandeel is in mijn ogen relevant, niet de verwachte cijfers.
In mijn optiek is compatibiliteit dat je een iOS rechtstreeks op W10M kunt draaien. Wat deze brug zou moeten doen is de code grotendeels omzetten, maar nog steeds zijn er dan aanpassingen nodig.

Maar zelfs al wordt die brug perfect... hoe vaak kun je het nog proberen? Microsoft heeft een track record van schepen achter zich verbranden en alle ontwikkelaars die erop zitten laten stikken. Meest recent nog van WP8(.1) naar UWP. En als er dan geen gebruikers meer zijn, waarom zou een bedrijf dan nog een App uitbrengen, hoe makkelijk deze ook is te porten?
Compatibiliteit: (informatica), in de informatica: onderlinge aansluitbaarheid van verschillende software- en hardwareconfiguraties, etc. compatibiliteit (scheikunde), in de scheikunde: de mate waarin twee oplossingen mengen. compatibiliteit (bloed), in de biologie: de mate waarin twee bloedgroepen samengaan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Compatibiliteit

Compatibiliteit is niet uitsluitend een 1 op 1 werking. Zoals ik al zei, compatibiliteit met een aanwezige drempel. Het is aan Microsoft om die drempel te minimaliseren. En ja, als het weinig moeite kost dan wordt dat absoluut interessanter.

Kan me totaal niet vinden in je tweede alinea.Waar uit blijkt dat Microsoft ontwikkelaars laat stikken? Dat is namelijk niet zichtbaar wanneer je kijkt naar het aanbod aan apps in de store. De ontwikkeling van Windows Phone naar Windows Mobile met UWP is in mijn ogen een logische en conform de trends, ontwikkelingen en verwachtingen waar het rekening mee dient te houden.

Waarom bedrijven nog een app zouden uitbrengen is vrij simpel: aanwezigheid is belangrijk. Je wilt niemand uitsluiten. Wanneer het weinig moeite kost, dan kan dat net het zetje geven wat ontwikkelaars doet besluiten wél een app in de Windows Store te plaatsen. Vanuit commercieel en marketing oogpunt zeer relevant wanneer je met zeer weinig moeite meer mensen kunt bereiken.
WP 8.1 apps draaien nochtans zonder problemen op W10M... hoezoe schepen verbranden en alle ontwikkelaars latens stikken ?

Of denk je dat je éénmaal een app moet ontwikkelen en deze voor de rest van je leven kan blijven draaien op alle nieuwe OS versies... nu ja, er zijn inderdaad bedrijven die nog steeds software hebben die geschreven is in Visual Basic 3.

Software ontwikkelen vraagt nu éénmaal een inspanning... en dat is de technologie (op zich zou je blij moeten zijn dat er evolutie is) volgen.
Ze draaien wel, maar voor nieuwe mogelijkheden (bv. Continuum) of schaalbaarheid tussen desktop, tablet, mobiel, Holland etc. moet je toch echt opnieuw aan de slag. En eerder was er al de overgang van WM6.5 naar WP7 en van WP7 naar WP8.

En hoeveel van die 8.1 apps die nog in de Store zijn hebben al lange tijd geen updates gehad? Hoeveel partijen hebben ondertussen de support voor het platform opgezegd? Heel veel. En het aantal nieuwe UWP apps blijft erg achter. Zeker nadat Microsoft zich terugtrok uit de hardware en andere uitingen die geen vertrouwen in de koers gaven.

Ik heb zelf een Lumia 950 XL gekocht vlak na de Nederlandse release en volgde in die tijd ook het nieuws over W10M. Veel trouwe supporters uit de begindagen van Windows Phone zijn inmiddels afgehaakt.

Verplaats je eens in de positie van een app ontwikkelaar bij een bank/verzekeraar of krant. Heb je met veel moeite management overtuigd een WP7 app te publiceren, wordt die app maar weinig gebruikt. Moet je vervolgens nieuw budget aanvragen voor een 8(.1) app, terwijl er nog steeds niet veel gebruikers zijn. Ga je dan echt nog eens budget aanvragen om een UWP app te schrijven? Ook als Microsoft zelf zijn geld inzet op andere platforms?
Als je als bedrijf niet begrijpt dat client development een continue investering is dan weet je duidelijk niet waarmee je bezig bent, dus ja je zal je management moeten overtuigen mee te evolueren.

Zoals aangegeven blijven 8.1 apps gewoon werken... het is alléén wanneer je nieuwe features wil gebruiken dat je de stap moet zetten. Trouwens Google en Apple evolueren ook constant in hun tooling en daar is heus ook niet alles backwards compatible.

Ik begrijp het argument van weinig gebruikers ook niet echt goed... als dit werkelijk een issue zou zijn dan was Android nooit van de grond gekomen... ook als bedrijf/developer heb je dus een verantwoordelijkheid als het neerkomt op ecosystem diversiteit.

En zelfs als gebruiker zijn we hypocriet... we klagen constant over het ecosysteem aanbod... maar als er dan een alternatief is verschuilen we ons constant achter... mijn appje is er niet dus ik hoef het niet.

We zijn dus met z'n allen verantwoordelijk voor de huidige status van W10M... Microsoft (en inderdaad meer dan één keer), bedrijven/developers en gebruikers !
Sorry hoor. Microsoft brengt een product op de markt en dan zijn anderen verantwoordelijk om er een succes van te maken?

Ik heb destijds ¤699 betaald voor die telefoon en kreeg een verschrikkelijk buggy apparaat met bèta software. Random reboots, app crashes, slechte performance, een hoop missende features... Ik kon NB niet eens MS Outlook Taken synchroniseren naar de MS Outlook app op een MS Lumia telefoon!

Vervolgens heeft Microsoft zich eerst teruggetrokken uit succesvolle markten met >10% marktaandeel zoals Brazilië. Daarna helemaal uit de hardware zonder dat er relevante alternatieve opties waren van OEMs. Uitingen van MS in de media over geen focus op mobiel, het cancellen van het Project Astoria, eerder uitbrengen van nieuwe features op iOS en Android apps dan op W10(M). En nu werken ze met Samsung om Continuum naar Android te brengen. Lekker voor HP die het als een unique selling point had voor zijn Windows telefoon, zo'n beetje de enige fabrikant die nog zijn nek durfde uit te steken met W10M.

Nee. De huidige staat van W10M is echt enkel en alleen aan Microsoft zelf te danken.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 31 maart 2017 22:28]

Ze hebben het misschien niet zelf opgegeven, maar de markt wel
De reden waarom ze geen martkaandeel hebben is omdat er al een jaar geen nieuw Windows toestel op de markt is gebracht. Dan houdt het natuurlijk snel op :)
Toen er nog wel toestellen kwamen was dat niet veel anders.
Toen hadden ze nog een paar procent. Maar ik reageerde op de opmerking dat ze niet zelf zouden hebben opgegeven maar de markt wel. Als je niets nieuws uitbrengt, dan heb je het zelf dus opgegeven :)
Ze hebben het zelf ook allang opgegeven. Als je tussen de regels door leest in hun aankondigingen en men letterlijk het geen speerpunt meer noemt, dan is dat corporate speak voor "jammer, maar helaas".
Allemaal heel leuk en aardig. Maar zolang als ik geen desktop apps kan draaien en exact dezelfde programmas als op mijn windows 10 tablet dan is het in mijn ogen geen volwaardige Windows 10. Ik heb zelf een Windows Phone met WP10 gehad (lumia 930) en dat was werkelijk op geen enkele manier te vergelijken met w10 voor tablets (afgezien van de tegels dan).

Ik heb het afgelopen jaar anders vrijwel geen nieuwe windows telefoons zien verschijnen. Dat is in mijn ogen toch wel de hoop opgeven. Als ze echt in windows phone zouden geloven werd het veel meer gepushed.
Duuuh WP heeft MS al een tijdje opgegeven, het heet nu WM10 en binnenkort W10. Er zal dan geen onderscheid gemaakt worden tussen desktop en mobiel!
En nee het is niet dood anders kregen we niet elke maand updates en de creators update komt er ook aan.
Ik geloof nog steeds dat Surface Phone eraan komt!
MS heeft een lange adem, Windows op telefoons bestaat langer dan 15 jaar.......iOS en Android bestonden toen niet eens. Zolang MS niet officieel meld dat ze stoppen zijn het alleen maar speculaties.
Ja want die apps hebben ze er speciaal voor ontwikkeld ... oh nee wacht ...

Microsoft gaat niet eerst aankondigen dat je binnenkort x86 apps op ARM kunt draaien in continuum om dan heel het platform waar ze al jaren aan werken als een baksteen te laten vallen.
Dat kunstje hebben ze anders wel geflikt hoor. Windows Phone 8.1 gebruikers in de kou laten staan en vervolgens voor Android en iOS betere apps aanbieden zoals Outlook, Office en Skype.
Microsoft heeft haar koers al verlegd door hun bekendste apps op de belangrijkste platformen uit te brengen en daar een prominente plaats mee te veroveren.
Die X86 apps op ARM ging dan wel over een nog uit te brengen Windows 10 ARM versie.
Deze versie is bedoeld voor enerziezuinige laptops aldus Microsoft (https://blogs.windows.com...lity-gaming-cellular-pcs/).

Er wordt met geen woord gesproken over X86 naar Windows Mobile. Het artikel van tweakers.net met de aankondiging hierover, heeft het dan wel over de deur openzetten voor X86 op telefoons, maar Microsoft heeft het daar niet over.
Ja, dat vraag ik me ook af. Normaal krijgt een bedrijf geld als er apps meegeleverd worden, dus waarom de telefoon niet goedkoper is nu er standaard apps meegeleverd worden vind ik vreemd.
Het zou ook raar zijn als Microsoft een S7 voor minder aan kan bieden dan de fabrikant zelf 8)7
Valt wel mee hoor, stel ze leveren apps mee met een abonnement voor Office 365 voor een maand, en de gebruiker kan het niet missen dan krijgen ze toch geld binnen en kunnen ze de telefoon goedkoper aanbieden. Omdat ze weten dat bijvoorbeeld 7/10 vervolgens een jaarabonnement neemt. Dan zou een telefoon al 10 euro of meer goedkoper kunnen worden omdat er gemiddeld wel voor meer dan 10 euro binnenkomt na de verkoop.
Tuurlijk, maar het gaat hier om de release. Zoals gebruikelijk zal er wel een tekort aan toestellen ontstaan, Samsung zal zo min mogelijk acties willen.
Dat is niet raar, gebeurt zelfs vaak.
Misschien inclusief dock? Of (extra) snellader? Of een tegoedbon voor iets?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 30 maart 2017 19:43]

Office 365 erbij wellicht?
Ach, volgens mij verkopen ze ook al iPhones met Microsoft apps. Alleen zullen deze Samsungs wellicht meer verkocht worden. Windows 10 mobiel zal gewoon doorgaan met nieuwe builds zoals het nu ook gaat. De S8 of Dex zal daar geen verandering in brengen.
Gekker nog een iphone kan je alle ios apps afgooien en er een volledig microsoft ecosysteem van maken. http://m.windowscentral.c...icrosoft-ecosystem-iphone. Mijn hp elite x3 houd mij nogsteeds bij w10m, zou niks anders willen. Mocht het zover komen dat er geen goeie hardware meer is, ga ik voor microsoft ecosysteem op een android of ios machine. Omg de gedachten alleen al brrrrrrrr.
Wellicht zit er een Office 365 abo bij of een flinke hoeveelheid ruimte op OneDrive.
Daar lijkt het sterk op. Wat ik mij wel afvraag, is wat de bedrijfstak die overgenomen is van Nokia nou eigenlijk doet. Dat er veel mensen zijn ontslagen is 1 ding, maar het lijkt me niet dat de rest van de staf, gebouwen en machines stof happen. Die zullen toch ergens mee bezig moeten zijn? Heel vreemd allemaal.

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 30 maart 2017 21:55]

Blijkbaar weet je het dan niet meer. Windows op mobiel blijft nog vele jaren levend.
Bedank dat het W10 is. En bedenk dat het volgende MS apparaat niet zozeer een phone zal zijn.

Het is allang overduidelijk: het belangrijkst voor MS is apps en services.
Op het OS verdien je niet veel. Of misschien helemaal niks.
Het OS is anno 2017 hoogstens een manier om iets te sturen.
Het geld zit eigenlijk ook niet bij apps maar bij services en big data.

Hopelijk is het zo wat duidelijker.
Waarom niet Windows 10 op de Samsung Galaxy S8 (uitvoering met snapdragon 835)
Persoonlijk zie ik dat veel liever dan android op zo'n toestel staan.
Er zijn al demonstraties geweest met de snapdragon 835 met windows 10 en de vernieuwde continuum functie die x86 applicaties kan draaien in emulatie modus.
Een goed bedrijf is actief op meerdere markten. Het zorgt onder ander voor een groter bereik en als het goed uitgevoerd wordt ook merk hechting.
Microsoft is toch op meerdere markten actief?
Wat doen ze niet goed met bijvoorbeeld Windows 10, Windows Server 2016, Office, Azure en Xbox dan?
Windows 10 is natuurlijk sowieso ellende (zakelijk gezien met name): geforceerde updates, updates die teruggetrokken moeten worden vanwege problemen, om de haverklap upgrades (je blijft zakelijk gezien aan de gang met je policies!), het is geen eenduidige interface (2 control panels, wtf??), het is nog steeds teveel gericht op touchscreens in plaats van 'gewone' computers.. en dan die App Store van ze waar A) niks in staat en B) niet mee te gamen valt. Cortana spreekt (nog stééds!!) geen Nederlands terwijl het wel zwaar gepromoot wordt.

Windows Server 2016 heb ik nog niet onder handen gehad; zoals ik al zei, het serversysteem is wél redelijk op orde (behalve als je DKIM op Exchange wil gaan gebruiken.. wtf hoezo wordt dat nog stééds niet ondersteund !?)

Office is leuk maar met tientallen verschillende versies en vormen (365, Pro, Pro Plus, SMB, noem alles maar op) wordt je daar ook niet vrolijker van.

Azure is véél te onberekenbaar. Leuk ideetje maar de downtime is echt belachelijk voor zo'n dienst, laat staan dat je als bedrijf echt niet zit te wachten op grollen als Azure AD integratie en dat soort geneuzel

Om over Xbox nog maar te zwijgen: tráááááge interface, erg onoverzichtelijk, streamen werkt niet* en er zijn véél te weinig unieke games beschikbaar die niet ergens anders al aangeboden worden. Wel / geen Kinect, Cortana die geen Nederlands spreekt, ga maar door. Sowieso heeft MS de Nederlandse markt niet serieus genomen (Cortana, releasedatum tov. landen om ons heen).

Maar goed, ik zal wel gedownmod worden, het is simpelweg mijn ervaring met die platformen. En ja, ik héb een Xbox One S hier staan ;) (naast de andere consoles ter vergelijking).

* Ja ik weet dat er van de week een update gekomen is die de performance issues moet aanpakken en Beam introduceert. Nog niet geïnstalleerd, maar <x> jaar na dato is dat wel een beetje erg mosterd na de maaltijd.
Ik begrijp je punten maar kan het toch niet geheel met je eens zijn.

Windows 10 is geen ellende, het is alleen nog niet de allemansvriend die Windows 7 was. Het grote verschil is de 'wieg' van beide OS'en: Windows 7 was feitelijk de uitontwikkeling van het trio XP/Vista/7 in alle opzichten. Windows 10 is feitelijk 'pas' iteratie nummer 2 in de 'nieuwe' generatie OS'en, die aan moderne eisen als cloud en touch moeten voldoen. Het is een OS dat nog volop in ontwikkeling is en dat kan wellicht hinderlijk zijn, maar ellende is het absoluut niet. Zo bekeken zijn de alternatieven (MacOS en Linux) geen haar beter, elk platform heeft grote minpunten (en pluspunten). Ik hoor zelden tot nooit klachten over Windows 10, consumer of pro. Bedrijven die te snel overstappen van een volledig tailored Windows 7 naar een 'vanilla' Windows 10 lopen uiteraard tegen issues aan, maar dat is niet de schuld van Windows 10.

Windows server 2016 is gewoon een heel erg goed OS, ik merk alleen hier en daar wat (initiële) weerstand tegen het veranderde licentie beleid (core count etc.)

Office heeft altijd al verschillende versies gehad en daar is niks aan veranderd. Logisch ook, Microsoft zou gek zijn om het tot 1 of 2 pakketten terug te brengen. Het is eigenlijk heel simpel: eerst bepaalt men of je thuisgebruiker (cq. ZZP'er) of bedrijf bent, dan hoeveel licenties je nodig hebt, welke vorm van ondersteuning je wenst en dan hoe lang je ze gaat gebruiken. Oh ja, sommige licenties zijn transferable en sommige niet. That's about it.
Want waarom zou MS klanten laten betalen voor enorm krachtige, doorontwikkelde programma's zoals bijv. Visio en Sharepoint terwijl ze die nooit gebruiken? En omgekeerd; waarom zou MS pakketten dusdanig versimpelen dat programma's als Visio, Sharepoint, Publisher en Access geen extra geld opbrengen?
Office is nu eenmaal een enorm uitgebreid software pakket en licensing is dientengevolge in vele soorten en maten beschikbaar. Zo betaal je nooit te veel en verdient MS nooit te weinig.

Je Azure kritiek begrijp ik ook niet helemaal. Je moet alles wel in perspectief zien, Azure is een IaaS en die hebben inherent downtime. Azure behoort wat dat betreft gewoon tot de top, samen met Amazon en Google. Over heel 2015 bijvoorbeeld had Azure een lagere downtime dan IBM Softlayer en Google Cloud. Alleen Amazon deed het in dat jaar een stuk beter, maar die heeft (net als Azure) recent ook weer forse problemen gehad. Afgelopen maand had Azure het minste downtime (1m 47s) van alle IaaS providers met downtime: https://cloudharmony.com/...and-asia-group-by-regions

Xbox heb ik weinig ervaring mee maar ik weet wel dat bijv. de PS4 evengoed legio problemen kent. Daarbij zijn die performance issues voor zover ik weet niet een day one issue maar bij een selecte groep mensen er in de loop van tijd ingeslopen, wat inderdaad met de recente patch verholpen moet worden.
MS heeft tot voor kort een apart certificeringstraject gehad alléén al om z'n licentiemodellen te kunnen doorgronden..... dat zegt al genoeg wat een bende het eigenlijk is (74-678) ...

Tsja, hoofdzakelijk is het een kwestie van perceptie lijkt me. Oh ik heb MCP NT 4, 2003 en nu MCSA 2012 gehaald hoor, daar niet van - ben er ook blij mee, maar ze maken zóveel vreemde keuzes dat ik af en toe écht niet snap waar ze mee bezig zijn.

Kijk naar het hele 'One Windows' verhaal. Windows Mobile is op sterven na dood, productbenamingen zijn ronduit onnavolgbaar (Surface was eerst een tafelcomputer, toen werden het ultrabooks/tablets/hybrids hoe je 't noemen wil, nu komt er een Surface Studio wat weer een iMac-achtige all-in-one is), Windows Phone / Mobile debacle dus, UWP wat niet van de grond komt (althans, niet voor gaming geschikt is), wel/geen eigen hardware, één van de Office 365 abonnementen (ik geloof Business Premium maar weet ik niet 100% zeker) krijgt 'ineens' Access er wél weer 'gratis' bij, dan nog het startmenu (t/m Win 7 ) - geen startmenu (Win 8 ) - halfbakken startmenu (8.1) - bijna functioneel startmenu (Win 10) .. véél te veel lege schermruimte / dramatische UI (Win 8.x / 10), ga zo maar door.

Het wankelt van het ene ideetje naar het andere en steeds heb ik het gevoel dat ik beta-tester ben van hun software.

Hyper-V is een prachtproduct, de Server platformen die ik ken (t/m 2012) zijn prima op orde, maar dan installeer je Exchange en moet je met opensource dingetjes iets fundamenteels als DKIM gaan implementeren. Hallo Microsoft, 2017 belde!! Waarom werkt dát dan nog steeds niet out of the box? Regel dat nou eens..

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 31 maart 2017 11:50]

Vreemd dat zoveel mensen dit zien als een teken dat Microsoft Windows laat vallen. Want er is geen Office of Visual Studio voor Mac? Want Skype en Visual Studio Code bestaan niet op Linux? Microsoft is nog altijd een bedrijf dat bestaat uit verschillende takken, Windows is maar 1 onderdeel van Microsoft. Die andere takken zoals Office, Bing, etc. moeten ook zelf hun eigen geld in het laadje binnenbrengen. En waarschijnlijk is dit sowieso al voortgevloeid uit een of andere patentdeal.
Je zag hetzelfde toen Play Anywhere aangekondigd werd. De dood van de Xbox kon niet snel genoeg aangekondigd worden voor de meeste tweakers.

Ik heb het idee dat mensen niet snappen wat MS aan het doen is. Ze zijn nu al een aantal jaren hun belangrijkste inkomstenbronnen te verplaatsen van Windows/Office naar Cloud en gerelateerde services. Daar willen ze hun geld mee verdienen. Dat lijkt een goede strategie, want men lijkt minder merkvast te zijn geworden in hardware en OS, maar de verschillende cloud services (Netflix, Spotify) weten nog steeds miljoenen klanten te binden. Daar een deel van afsnoepen en een aandeel erin verwerven, is uiteindelijk op de lange termijn veel voordeliger. Maar dan moet je dus wel je diensten aanbieden op alle relevante platformen.

Het stomste vind ik nog wel dat mensen hierover klagen. Jarenlang hoor je niks anders dan gezeur over MS en hun vendor-lockin, en dan gooien ze het wat meer open, is het nog niet goed.
Omdat ze een Android toestel in hun eigen store verkopen. Dat is gewoon ... raar. Het staat nu ook al op twitter en andere tech sites. Ik vrees dus geen grap
Je snapt het niet. Het geld zit bij de apps en services. Het OS is daarbij in verhouding lekker belangrijk.
Mwoah, ben ik niet met je eens. Hoeveel Gmail account zijn er door Android bijgekomen? Ik zou liever het OS willen hebben dan de apps hoor. Veel meer macht in handen
Skype kan beter niet bestaan op Linux. Laatst geüpdatet in 2005 ofzo?
Marketingsgewijs is een Android telefoon aanbieden als "Microsoft Edition" een klap in het gezicht van Windows op de smartphone, dat is duidelijk uit de reacties hier.
Een Galaxy S8 draaiend op Windows 10 Mobile zou natuurlijk nog veel genialer zijn.. Maar goed, blijven dromen is heel gezond. :'(
Op stock Android zou nog genialer zijn.
Dit dus :P Windows Phone haalt nooit uit de hardware wat erin zit, bij gebrek aan content. Touchwiz haalt er structureel teveel uit...
Als Lineage OS wat verder ontwikkeld is, komt dat in ieder geval op mn S7e.
Je neemt graag genoegen met minder features op je telefoon? Ik snap dat stock een bepaald gevoel kan geven, maar het is niet alsof Touchwiz in de weg zit. Vrijwel alles kun je naar stock zetten (zonder root te gebruiken) en dan hou je nog wat extra features over die je kwijt bent als je puur stock gaat draaien. Zaken die nog niet in Android zitten, maar Samsung al wel in zijn systeem heeft verwerkt.

En het is niet alsof je batterijverbruik gigantisch vooruit gaat met stock of zo.
Die features zitten me zeker niet in de weg. Hell, multiscreen zat eerder in TW dan in Android zelf haha.
Maar zelfs op mijn S7 Edge merk ik dat het toestel minder apps onthoud als een Oneplus of Pixel. Ook zijn er daadwerkelijk meer delays en vertragingen.

Touchwiz heeft grote sprongen gemaakt, maar ze zijn er nog lang niet.

En Lineage lijkt ook een betere accuduur te geven :)
Wanneer heb je voor het laatst met Touchwiz gewerkt dan? Want op de S7 merk ik totaal geen delays of haperingen meer en ik heb er toch echt 200+ apps op staan. Ik optimaliseer eigenlijk nooit, verwijder amper wat en laat apps gewoon lekker open staan. En toch haal ik prima batterijduur, prestaties en gebruiksgemak. Accuduur is overigens vaak de eerste dagen minder omdat ie dus nog apps moet sluimeren. Heb je minder apps geïnstalleerd omdat je OS ze simpelweg niet bevat, dan lijkt het vanaf het begin wat uit te maken, maar overall veranderd er dus weinig.
Ik heb een S7 Edge in bezit als daily driver. Wel met een aangepast DPI en rond de 100 apps. Ik neem ook niet zo vaak de tijd om de boel te optimaliseren etc, en natuurlijk laat ik apps open staan want dit is veel beter voor Android. Een deel van het probleem is echter dat Samsung zelf allerlei shit zit af te sluiten, waar andere toestellen dat niet doen.

Het internet staat vol met dit soort video's bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=otwED6s3rCQ
Inderdaad, als ik de functies niet gebruik heb ik ze liever niet op m'n telefoon.
Alles niet?

Samsung heeft/had al:
Multitasking (nog voor Android het zelf had)
Multi Window (wat nu dus ook in Dex zit)
One Handed mode
Close all recent apps (zat ook pas in Nougat)
Fatsoenlijke file manager
Meerdere volumesliders (meteen, niet na doordrukken)
Power Saving mode (die je indien nodig echt meerdere uren standby geeft)
Power button menu (die naast power off ook restart en alarm weergeeft)
Betere tekstselectie
  • Slim sluimeren (scherm aan als je ernaar kijkt en weer uit als je wegkijkt)
  • Game mode (processen optimaliseren en on-screen knoppen weghalen)
  • Camera snel starten (2 keer start toets indrukken)
  • Slime schermafdrukken
  • Direct bellen (contact bellen als iemand bekijkt en de telefoon bij je oor zet)
  • Slim melden (notificaties geven als je het toestel oppakt
  • Eenvoudig dempen (toestel met scherm naar beneden legen om oproepen en alarmen te sluiten)
  • SOS verzenden (3x op powerknop drukken als je hulp nodig hebt, handig voor als je gezondheidsproblemen hebt)
  • Samsung thema's (eenvoudig je telefoon customizen)
  • Apparaatonderhoud (snel opschonen en optimaliseren, zonder root nodig te hebben)
  • Samsung Knox (veilig opslaan bestanden en applicaties)
  • Vingerafdrukscanner, die werkt met geen enkele stock rom meer
  • Always On Display (erg handig voor weergeven tijd/notificaties en verbruikt bijna geen batterij, echt minimaal)
  • Diverse extra's voor toegankelijkheid, zeker voor mensen met een handicap handig
  • Diverse gestures kunnen worden ingesteld (wederom: zonder root, al kun je ook het startscherm veranderen want Nova heeft dat bv ook)
  • Eenvoudige stand (voor ouderen of mensen met een beperking erg handig)
  • Snel scherm delen (voor foto's, video en andere zaken), vooral handig als je een Samsung TV hebt
  • Superieure camera-app. Bovendien haal je met een stock-rom er gewoon niet alles meer uit.
  • Percentage bij batterij-icoon
  • Diverse optimalisaties voor Bluetooth, Wifi, Audio, NFC en batterij
Ja sommige items zijn persoonlijke voorkeur, maar het feit dat je de optie hebt om ervoor te kiezen, maakt dat het voor loopt op stock. Ja je hebt nog veel troep-apps maar tegenwoordig kun je er al veel verwijderen en bovendien kun je ook al meer disablen van wat er niet af kan. Gezien er standaard 32gb in zit, overleef je die paar megabyte ook wel.

Voor mij springen er een paar uit: Game Mode, Slim Melden, Eenvoudig Dempen, Apparaatonderhoud, Knox, Vingerafdrukscanner, Always On Display, Camera, optimalisaites. Dat zijn geen kleine dingen imo en maken een Galaxy wel degelijk waardevoller ten opzichte van een stock rom. Nou voegt een Pixel of andere fabrikant ook zo zijn dingen toe, dus niet alles is helemaal uniek, maar tel daarbij dat je ook qua hardware een hele solide telefoon hebt, en je hebt genoeg redenen om toch bij een standaard Samsung te gaan kijken.

Het geschreeuw over "doe mij maar stock" vind ik vaak schapengedrag. Je mag best een minimaal systeem profiteren, maar je mist dan echt veel zaken. Bovendien kun je met een stock launcher en wat aanpassingen ook al een stock-ervaring krijgen, zonder meteen alle extra's te laten liggen. De tijd dat Samsung alleen nutteloze zaken toevoegde, is toch echt voorbij.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 31 maart 2017 01:51]

Ik neem gerust genoegen met minder. Je kunt bij Android nagenoeg alles achteraf nog installeren mocht je dat nodig vinden. Er zijn zoveel skins/apps/widgets in de Play store te vinden daar kun je nooit genoeg van krijgen.

Al die gesponsorde zooi en nutteloze toevoegingen mogen ze van mij wel weglaten.
TouchWiz is niet eens zozeer het probleem (meer). Het is nu vooral al die niet te de-installeren Samsung meuk die de S7 en waarschijnlijk ook de S8 onaantrekkelijker maakt dan ze zouden kunnen zijn.

Dat de S8 met het ongetwijfeld ook niet te de-installeren Bixby komt belet me waarschijnlijk om die telefoon te kopen.
Wat maakt het uit als er dingen niet te installeren zijn? De S7 had al 32gb en deze krijgt 64gb. Sluimeren van apps of soms zelfs uitschakelen is mogelijk en de meesten kosten je hooguit enkele megabytes. Dat het anno 2008 een probleem was, lijkt me logisch. Nu is dat echter al lang voorbij. En het is niet alsof je bij Stock niks meer te klagen heb.

Een paar reacties hierboven geef ik de lijst van unieke features die je verliest als je naar stock gaat. Een behoorlijke lijst imo en toch wel iets wat een paar items bevat die elke gebruiker wel kan overtuigen.
Ik wil die rommel niet. punt. basta. Het is mijn telefoon en ik wil de software die ik niet wil er niet op hebben en die wil ik dus deïnstalleren, dus waarom kan ik dat niet (afgezien van systeem apps en nee: Word en Excel etc. zijn GEEN systeem apps...)
Daar is geen discussie over mogelijk.
Noem het rommel, ik noem de reactie overdreven. Ik kan ook niet beslissen welke drivers worden gebruikt of bepaalde apps gebruiken als ze een bepaalde permissie niet hebben (want sommigen werken dan simpelweg niet). Er is wel degelijk een discussie mogelijk, maar misschien dat je er zelf niet over wilt discussiëren omdat je elk argument toch afwijst. Prima, maar ga dan niet in discussie.

Je drang om dingen te deïnstalleren is gewoon onterecht en overdreven. Zoals ik zeg: je gooit dan wel heel veel functionaliteiten weg, waarop de vraag rijst waarom je dan überhaupt een nieuwe smartphone koopt. Elk toestel, zelfs stock, heeft zaken die je zou willen kunnen verwijderen, maar dat gaat niet omdat Android nou eenmaal zo in elkaar zit. En daarbij: het is ook nog eens zwaar overtrokken om het weg te willen hebben omdat het simpelweg alleen opslag gebruikt en verder niks.
ik gebruik Google docs om op m'n telefoon/tablet documenten etc in te kijken geen Word/Excel/Powerpoint etc.
Ik gebruik geen Onedrive...
Ik wil geen skype op m'n telefoon/tablet...
WAAROM moeten die op mijn telefoon/tablet blijven staan als ik ze niet wil?
En ja ze verbruiken best wel wat opslagruimte, al die apps gebruiken ruim een halve gig plus dat ze ook nog eens NIET permanent uit te schakelen zijn...
Maar moet je dan een stock rom draaien? Er zijn ook andere roms die de apps uitschakelen, zodat je toch de rest wel kunt houden.
Off-topic: Wat ben jij plotseling Android minded, je zat toch altijd in het MS-kamp :) ?

Voor wat betreft je uitgebreide lijst. Veel zaken daarvan zijn voor mij persoonlijk irrelevant. Enkel de volgende features gebruik ik (heb een S7):
  • Camera snel starten
  • Slimme schermafdrukken
  • Percentage bij batterij-icoon
Veel van de overige punten vind ik (persoonlijk) meer irritatie oproepen dan dat het me helpt. Multi Window selecteer ik wel eens onbedoeld, en al die 'slimme' toevoegingen gaan als eerste uit. Wordt er helemaal tureluurs van als de telefoon voor mij probeert te 'denken'. Heb liever volledige controle.

Dit is overigens niet lullig bedoeld naar jou hoor. De punten kloppen allemaal en zullen voor anderen wel een nuttige toevoeging kunnen zijn. Voor mij echter niet.
Ik heb ook niet alles aan staan, maar het is zonde om bij voorbaat al dingen uit te zetten als je ze niet geprobeerd hebt.

En ik heb al langere tijd een Android-toestel (net als dat ik ook al een paar jaar andere consoles heb). Qua mobile had ik de laatste jaren niet meer zo'n hoge pet op van het Windows OS. Bovendien heeft MS het gewoon keihard laten vallen. Dat wil niet zeggen dat ik geen MS producten meer gebruik of niet meer prefereer. Ik heb altijd open gestaan, maar vond in veel discussies een tegengeluid belangrijk.
Dat zou een perfecte match zijn....en mijn volgende aankoop 😀
Waarom je dit toestel zou kopen in plaats van de originele is me wel een raadsel, daar hij nog duurder is ook. Het blijft toch ook echt wel heel vreemd om te lezen dit verhaal. Ze zullen zich bij Google toch wel rot lachen.
Of juist niet. Samsung werkt zich steeds meer tegen Google. Samsung wil alleen Android, maar zit vast aan Google Play voor de apps.
Ik hoop niet dat Samsung zich opgesloten voelt want zonder de main google dienst naast android, namelijk het Gapps package met de playstore enzo erin, zouden Samsung telefoons betrekkelijk slecht verkopen..
Et voila de reden dat Samsung Tizen aan het pushen is. Samsung ziet het geld ook wel, dus voorlopig zal Samsung gebonden blijven aan de Google Store.
Ik ga er van uit dat er bijvoorbeeld een Office365 abbo bij zal zitten.
Zo gek is dat helemaal niet.
idd, dit zou door de apps van MS erbij gebundeld in principe goedkoper dan de gewone variant moeten zijn en niet duurder. Zeer eigenaardig, ergens hoopte ik op een S8 met windows er op, kon ik eindelijk een kwalitatief toestel met een stabiel os aanschaffen.
Het hangt er ook wel vanaf welke apps ze meeleveren en of het waardevolle apps zijn.

Een playstation met games erbij kost ook meer dan een zonder.
Samsung maakt hele goede telefoons qua specs. De software daarentegen, automatisch installeren van bloatware word ik zelf ook misselijk van. Als de Microsoft Edition minder of zelfs geen bloatware heeft dan is dat een beter optie.
Het zou een Signature Edition kunnen worden.
Net als de Windows laptops enz die Microsoft alweer een tijdje in hun Stores verkoopt.
https://www.microsoftstor...S/cat/categoryID.69916600

Always at Microsoft Store
Signature Edition PCs are clean, fast and protected
Clean
Forget about any pre-installed bloatware that slows down your PC.
Afgezien van de 950(XL), zijn Lumia's, naast iPhones, al jaren één van de meest waardevaste telefoons op de markt. Enige tijd geleden stegen sommige Lumia's zelfs in waarde. Maar zelfs als Microsoft fanboy, kan ik niet vrolijk worden van dit nieuws. De Lumia 950 XL is een prachtige en zeer nuttige telefoon, maar na ruim anderhalf jaar is het toch echt wel eens tijd voor een nieuw vlaggenschip. Gelukkig doet HP nog mee met de Elite X3 en de Idol 4S is ook een leuk toestel. De hoop op een Surface Phone heb ik al lang geleden opgegeven en de nieuwe Samsung vind ik ook een prachtig toestel, maar tegen beter weten in hoop ik dat er binnenkort eens echt een telefoon van Microsoft uitkomt, die Windows 10 Mobile nieuw leven in gaat blazen. Ondanks alles, vind ik dat namelijk nog steeds het fijnste OS.
De enige manier hoe MS Windows Mobile nog kan redden naar mijn mening is met miljarden strooien naar ontwikkelaars. Apple doet dat ook door exclusives en al vroeg in ontwikkeling van hun producten met ontwikkelaars te praten over nieuwe Apps. En hun App Store is 1 groot succes. Er word jaarlijks 5 miljard uitgekeerd aan Appstore winsten.

MS moet gewoon met FB, twitter, Snap, Instagram, grote gamestudios zoals bijv de makers van Clash of Clans en iedere top ontwikkelaar die voor Apple programmeert rond de tafel zitten en ze ieder een flinke zak geld geven. Dan komen die apps gegarandeerd naar hun platform en zien mensen dat hun favoriete apps ook op Windows te krijgen zijn.

Windows heeft geen apps want mensen kopen geen Windows telefoons. Mensen kopen geen Windows telefoons omdat er geen apps zijn.

En dat is het hele euvel met Windows Mobile. Microsoft doet eigenlijk te weinig om het platform interessant te maken voor ontwikkelaars en andere bedrijven. Nu hebben ze wel Xamarin en allemaal trucjes waarmee je apps redelijk kan porten maar het is gewoon niet de totaal oplossing.

Mijn persoonlijke mening als developer is dat Google best wel een procent of 20 mag inleveren aan Windows Mobile. 20 procent is meer dan genoeg voor een functioneel en geldmakend platform. En net zoals hierboven al door iemand is gezegd. Ik ga ook mijn tijd niet verdoen aan Windows Mobile want ze hebben vrijwel geen marktaandeel meer.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 30 maart 2017 20:36]

Ik geloof niet dat dat gat nog te dichten is. Niet alleen de grote apps tellen mee, alle apps tellen mee. Denk ook aan alle apparaten die mensen aansturen met apps tegenwoordig. Denk ook aan de gewenning van mensen die al jarenlang op iOS of Android zitten.

Wat zet Windows Phone daar tegenover. Heel wat minder apps. Laten we in de fantasie wereld leven waarin dat gat er niet is (dat zal nooit gebeuren), dan nog pas staan ze op gelijke hoogte. En Apple en Google zitten niet stil ondertussen.

Het is niet meer in te halen.
Klopt en het wordt steeds erger. Kijk maar eens naar de betaal mogelijkheden met je mobiel, je mobiel koppelen in de auto, boodschappen doen, reizen, navigeren etc etc allemaal mobiele toepassingen waar MS niks in te brengen heeft. Kan je leuk apps maken voor andere mobiele platforms, helaas kennelijk de enige strategie mogelijk
Yep. Microsoft heeft die conclusie allang getrokken, vandaar dat de enige manier waarop ze nog kunnen meedoen is via de multi platform strategie. Helaas heeft een harde kern het nog steeds niet door en blijft maar valse hoop houden.
Gelukkig sta jij niet aan het roer van Microsoft, smijten met geld gaat echt niet werken. Je haalt misschien een paar goede apps binnen, maar daar red je het echt niet mee. De oems moeten je software gebruiken. Het is echt niet zo dat Android het beste besturingssysteem ooit is, zeker nu met al die verschillende versies.

Je kan tegenwoordig niet meer om mobiel heen. Microsoft weet dat ook. Maar het is allang bekend dat er niet te winnen valt van de 2 grootmachten. Jolla, Blackberry, sailfish en dus zelfs Windows phone hebben het niet voor elkaar gekregen. Nee, Microsoft hoopt dat de smartphone snel overwaait en inzet op het volgende apparaat in ons leven. Misschien dat er nog 1 lekker maskerttje tussendoorkomt, maar daar blijft het denk ik bij.

Het enige waar nog een beetje hoop zit is het continuüm verhaal waarbij je scherm zich aanpast aan de grote van het beeldscherm (ben even de naam kwijt).
Met veel geld apps naar de Windows Store brengen heeft Microsoft in het verleden al gedaan. Dat was weinig succesvol en een herhaling van zo'n actie lijkt mij ook weggegooid geld. Het feit dat Samsung nu met z'n eigen versie van Continuum komt, bewijst weer eens dat Microsoft heel goed is in het bedenken en uitwerken van goede concepten, maar hiervoor helaas weinig consumenten enthousiast weet te krijgen. Vervolgens gaat een concurrent ermee aan de haal, net zoals bijvoorbeeld ook Apple Live Phones van de Lumia's heeft afgekeken.
Daarom is t ook mijn mening. En hoe ik als developer denk.
Dit gaat niet werken, microsoft heeft al meerdere keren aangeboden om of zelf de applicaties voor ze te ontwikkelen of de kosten te vergoeden.
Denk dan aan Youtube, Pebble, Instagram en Facebook.
De laatste twee zijn in samenwerking met microsoft ontwikkeld. Die van youtube is ontwikkeld en daarna meteen uit de store gegooid omdat google dit niet meer wilde. Pebble heeft meteen gezegd dat ze dit niet wilde, al waren er zoveel mensen die een pebble smartwatch wilde kopen als de microsoft support er was.
Dit heeft Microsoft al gedaan en die strategie is volledig mislukt. Er kwamen zowaar wat apps maar stierven vaak een stille dood na een belofte volle start. Immers was het marktaandeel te klein om de apps te blijven onderhouden en te voorzien van nieuwe functies.
Windows heeft geen apps want mensen kopen geen Windows telefoons. Mensen kopen geen Windows telefoons omdat er geen apps zijn.
Klopt en de meeste belangrijke apps zijn er intussen wel al hoor. Maar ja het imago hè.

Hetzelfde speelde bij Blackberry 10 en daar speelde dat imago nog meer mee.

Als die twee nog massa's toestellen zouden verkopen zou ik een stuk blijer zijn.

En als Maemo, nu Sailfish ook vaste grond aan de voeten zou krijgen nog meer.

Iedere fabrikant 20% dat zou mooi zijn (of naar 7 waarvan 2 niche, Android en iOS beide niet meer dan 17% marktaandeel)
Misschien levert MS geen Windows Mobile mee omdat Samsung geen toestemming geeft om er Windows erop te installeren.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 30 maart 2017 19:48]

Iets wat ik nog niet in de reacties tegenkom, en waar ik zelf een beetje op hoop is dat Microsoft en Samsung samen iets super gaaf neer kunnen zetten met de x86 emulatie in snapdragon 835. Ik moet het nog zien die emulatie, maar als het werkt lijkt het me een betere oplossing dan de oplossing van VMware (artikel van vanmiddag) en van HP, waarbij externe servers worden gebruikt. Ik ben benieuwd. Samsung leverde al eerder Microsoft apps mee, dus om daarvoor nou een apart model uit te brengen lijkt me wat saaitjes. Hopen maar dat het wat leuks wordt!
Waarom zou je zo'n telefoon kopen ipv gewoon de apps die je gebruikt te installeren?
Een s8/+ met Windows mobile en dex (continuüm) zou voor mij een instant buy zijn.

Ik denk dat de Microsoft Editie alleen in de US verkocht gaat worden, al helemaal wanneer ze er Windows mobile op willen gooien. Open source drivers en Exynos gaan niet echt samen in 1 zin.
Ze gaan er geen windows opzetten.
Ja dat weet ik heb het artikel gelezen
Denk dus niet dat het gaat om Windows Mobile als OS, maar gewoon Android met de gebruikelijke aanpassingen van Samsung en daarbij dan nog allerlei Microsoft touches (OneDrive, Cortana etc, ipv bijv Bixby, de nu gebruikte assistent van samsung)
Ja dat weet ik, ik heb het artikel gelezen. Alleen om er een speciale editie van te maken is een beetje overdreven sinds ik op mijn s7 edge al standaard Microsoft apps kreeg.

Als je mijn bericht leest zie je dat ik het heb over dat ALS Microsoft op de s8/+ een instant buy voor mij zouden zijn maar dat hem niet gaat worden sinds exynos en drivers open-source niet echt lekker in dezelfde zin passen
Ik vind het een behoorlijk zwaktebod van MS. Ben een loyale windows mobile gebruiker, maar ik voel me toch echt geschoffeerd door het feit dat ze alle usp's van Windows mobile overbrengen naar ios en android en tegelijkertijd hun eigen windows mobile gebruikers verwaarlozen. En nu ze zelfs een android toestel beter in de markt helpen zetten dan bijv mijn x3 dan vind ik de conclusie gerechtvaardigd dat MS geen vertrouwen heeft in windows mobile. Het is nu slechts wachten op de dag dat Nadella voldoende negatieve feiten heeft over windows mobile dat hij eindelijk zonder gezichtsverlies de stekker er uit kan trekken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*