Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Crowdfundcampagne voor 'domme tablet' die beeld van telefoon streamt haalt doel

Door , 101 reacties

Een Kickstarter-campagne voor een 'domme tablet' die het beeld streamt vanaf een telefoon heeft zijn doel behaald. De Superscreen had een doel van 50.000 dollar, maar heeft inmiddels meer dan een half miljoen dollar opgehaald.

Het project haalde zijn doel binnen een dag, zo blijkt op de Kickstarter-pagina. Superscreen is een 10,1"-scherm met een eigen accu en wat hardware erachter om een verbinding met een telefoon op te zetten, speakers aan te sturen en bluetooth-verbindingen mogelijk te maken. Via een techniek die lijkt op wifi-direct streamt de telefoon zijn volledige beeld naar het grotere scherm. Dat gebeurt met een lage latency, waardoor de gebruikservaring goed zou moeten zijn, menen de oprichters.

De Superscreen zou compatibel moeten zijn met vrijwel alle moderne iPhones en Android-telefoons, al blijven de oprichters vaag over de exacte eisen aan de telefoon. De smartphone hoeft geen beeld te tonen om de Superscreen te laten functioneren.

De makers lijken een prototype te gebruiken van een Samsung-tablet en de beelden die het bedrijf online heeft gezet zijn renders, waardoor er nog geen beeld is van hoe het concept eruit komt te zien. Het idee doet enigszins denken aan de Asus Padfone-serie, waarbij de telefoon in de behuizing van de tablet past en de tablet werkt via de hardware van de telefoon.

De Superscreen is verkrijgbaar in de campagne vanaf 99 dollar en het bedrijf denkt het product in december te kunnen gaan leveren. Als hij in winkels ligt, moet hij volgens de makers 299 dollar gaan kosten.

Reacties (101)

Wijzig sortering
Ze gebruiken in de video gewoon een Samsung Galaxy Tab S2 .. Er zit daar ook al een feature op (SideSync) waarmee je precies dit kunt doen. Het is gewoon remote desktop waarbij je gebonden zit aan de resolutie van je telefoon.

Het zou me niets verbazen als ze in de video ook gewoon SideSync van Samsung gebruiken en zelf dus nog helemaal niets hebben. Met een bak geld wat goedkope tablets voorzien van een app met soortgelijke functionaliteit en ze zijn binnen.

Ik vermoed dat dit ontzettend slecht gaat werken als ze ooit al zullen gaan leveren.

[Reactie gewijzigd door boyd91 op 23 maart 2017 00:40]

Sidesync werkt tussen PC/Mac en tablet (via een Apache server) en werkt misschien niet tussen Android apparaten. Ik denk dat je Samsung Group Play bedoelt:

https://www.youtube.com/watch?v=hhvu9ugtVY4

[Reactie gewijzigd door W00fer op 23 maart 2017 15:46]

Toch gebruik ik SideSync om het beeld van mijn Samsung Galaxy Note 4 op mijn Samsung Galaxy Tab S2 te krijgen. Als ik dan de fullscreen optie gebruik zie ik geen verschil meer met de demo-video van Superscreen.
Apart. Ik wist niet dat het ook tussen Android apparaten werkte.
"tussen Android apparaten" Het scherm is een android apperaat?

Daarnaast ondersteund het ook iOS.


Zal me niks verbazen als ze uiteindelijk kiezen voor om iets androids gebaseerds op het 'tablet' te gebruiken, maar als OEM kan je daar gewoon apache op knallen als je dat nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Cld op 23 maart 2017 11:01]

Het scherm is mij nog niet dom genoeg. Het had voor mij echt alleen maar een scherm hoeven zijn met bluetooth, 3.5mm jack, WiFi voor het streamen, accu, scherm. Nu heb je nog een camera en bewegingssensoren en speakers.

Wanneer het scherm was gemaakt met zo'n mooi Super Amoled scherm die Samsung in zijn tablets duwt, dan had ik het nog wat gevonden voor 299$...
Bewegingssensor is vrij handig als je bijvoorbeeld games wil spelen. Speakers zijn ook handig als je muziek wilt hebben of uberhaupt geluid.

Het ligt aan je gebruiksdoel of je het nodig hebt... maar het niet erbij doen zal een grote groep afschrikken denk ik.
Klopt, maar er zit bluetooth op, dus je kunt headsets en speakers koppelen. Ik speel geen games dus een bewegingsensor heb ik niet nodig. Die camera zit wel op mijn telefoon of anders pak ik mijn Canon of Panasonic. Door die zaken wel toe te voegen, wordt het apparaat nodeloos duurder IMHO.

Ze zouden een basic versie kunnen maken met alleen het broodnodige, zoals ik voorstel. Dan kan de prijs lager of kan er voor hetzelfde geld misschien een beter scherm in en een versie met alle bells & whistles voor de mensen die dat nodig vinden.
Een basic versie moet ook geen 3,5mm jack hebben. Scheelt ook weer.

Maar bedenk wel dat met 2 versies een hoop extra kosten komen. Jouw basic versie zou dan wel eens duurder kunnen worden dan een versie die voor iedereen voldoende biedt..
Mij lijkt 299 ook veel te veel, voor een beetje meer heb je een goede tablet in huis. 99 dollar is wel een mooie prijs.
Voor ¤199 heb ik pas een Samsung Galaxy Tab A 10.1" gekocht, dus wat krijg je dan voor ¤100 meer ?

Snap de prijs niet helemaal...
Dat is ook een goede, voor minder zelfs. ;)
Bedoelde eigenlijk meer tablets in een wat hoger segment die wat duurder zijn dan 300,- euro zoals bijvoorbeeld de S2. Afhankelijk wat je ermee doet natuurlijk.
De wat volgens hun de winkelprijs zal worden, is op geen enkele manier te verantwoorden. Voor 300 euro heb ik een goede tablet, met meer functionaliteit. Wat hun vragen schreeuwt automatisch om faillissement, en is gewoon volledig buiten proportioneel. Voor dat geld kopen mensen sowieso iets anders.
De enige reden dat dat erbij staat is om mensen over te halen om te vinden dat 99 een koopje is.
Ok, laten we dan ook eens kijken naar de dingen die níet mogelijk zijn.
Bij zwakke wifi signalen je scherm casten, want dat is volgens mij wel wat er gaat gebeuren. Het casten van je scherm is sowieso al een trage bezigheid en je hebt eem goede wifi verbinding nodig.
Of je gebruikt een directe wifi verbinding. Oké, maar dan zal de tablet voorzien moeten zijn van dubbele wifi om zowel met de telefoon als met je netwerk te verbinden, telefoons kunnen dat nog niet voor zover ik weet.

Op het filmpje is te zien dat de input ook op de tablet gaat, welke door de lage latency van wifi of misschien bluetooth direct op je telefoon te zien is, maar de output van je beeld terug naar de tablet is dan wel weer zichtbaar traag, zoals te zien op de video.

Wat er gaat gebeuren is dat apps die op een telefoon niet bedoeld zijn voor horizontaal gebruik een uitgestrekt beeld gaan krijgen.
Ik gebruik nu ook telefoon apps op mijn shield tv en dat werkt niet goed. En vaak is er niet echt ondersteuning voor tablet of de dpi moet laag genoeg zijn. Dit wisselt per app. Dit gaat erg lastig worden, vooral als je telefoon dan ook van dpi moet gaan veranderen omdat het een ander scherm heeft.

Anders zal er een volledig android os op die tablet moeten staan en dan is het een volwaardige tablet met chromecast receiver in de software ingebouwd. Dan kun je denk ik ook een tablet kopen en deze rooten en google cast receiver in de system apps zetten? Dan kan je tablet ook gebruikt worden om naartoe te casten, wat mijns inziens de makkelijkste oplossing is.

Of de tablet moet gezien worden als een second screen, welke draadloos is en op de een of andere manier een scherm kan spiegelen met een andere dpi.

Ik vermoed dat dit ook nog eens zowel je telefoon als de tablet leeg zuigt qua accuduur. Als het al vloeiend werkt.

Mijn geld gaat er niet heen. Ik zal vast dingen verkeerd hebben, maar de algemene scepsis is denk ik wel gegrond.
"De Superscreen is verkrijgbaar in de campagne vanaf 99 dollar en het bedrijf denkt het product in december te kunnen gaan leveren. Als hij in winkels ligt, moet hij volgens de makers 299 dollar gaan kosten."

299 dollar voor enkel een monitor + wat minimale hardware? Kom op zeg...

Voor dat geld koop je een iPad mini of een Samsung Galaxy tab. Daarnaast kun je met de Samsung tab in de video hetzelfde doen via Remote Play. Dan heb je én een fatsoenlijke tablet met krachtigere hardware, en dezelfde mogelijkheden voor dezelfde prijs.

Daarnaast kun je dit project nóg goedkoper doen met een Raspberry Pi. Dan ben je voor maximaal 200 euro gewoon klaar.

Raspberry pi model 3 (40 euro)
Raspberry Pi touchscreen (prijzen verschillen per merk, op chinese websites heb je er een voor 50 euro)
Power bank + micro usb kabel om het scherm + Raspberry van stroom te voorzien. (20 euro maximaal)

Afhankelijk waar je besteld, en voor welk merk je gaat, kun je dus voor iets boven de 100 euro exact hetzelfde hebben. Ik weet zeker dat er voor Raspian wel goede stream software te verkrijgen is. Anders kun je nog altijd Android op de Pi gooien. Want op de Play Store bestaan applicaties hiervoor al langer.

Edit: kleine aanvulling.

[Reactie gewijzigd door jetspiking op 23 maart 2017 10:31]

Bestaan er eigenlijk al apps om dit met een oude tablet te doen? Een beetje zoals je van een thin client toch stevige software kan draaien?
Sommige Windows 10 tablets kun je benaderen als wireless display met bijvoorbeeld je telefoon met Windows 10 mobile.
Kan dit niet met elke tablet die widi of miracast ondersteunt?

Mijn TV kan het namelijk ook en die draait echt geen windows, sterker nog het is niet eens een smart tv maar een 8 jaar oude philips
Ja klopt. Elke apparaat met miracast kan dat al.
Het doel was ook eerst maar 50.000. Vraag me af hoe hij dat had willen bewerkstelligen.
Dank maar dat is voor mij niet genoeg. Ik heb een Android autoradio die baggertraag is, terwijl mijn normale smartphone goed genoeg is. Ik wil dus proberen om de telefoon vanaf de autoradio te gebruiken zonder dat de autoradio de apps zelf hoeft te draaien.
Bestaan er eigenlijk al apps om dit met een oude tablet te doen? Een beetje zoals je van een thin client toch stevige software kan draaien?
Ik weet dat er voor iPad wel al een app bestaat waarmee je beeld van de een naar de ander kan streamen. de app waarvan ik afweet heet Duet: bron
Duet streamt niet. Je hebt je lightning cable nodig om verbinding te maken tussen je PC of Mac waarbij je iPad werkt als tweede scherm. Werkt goed weet ik uit ervaring. Op deze wijze gebruik ik Lightroom en Photoshop op mijn iPad Pro 12.9".
De kabel streamed alsnog de data, dat dit niet draadloos gebeurd is een ander verhaal.
Als je geen last wil hebben van input lag dan is een draadloze verbinding hoe dan ook niet optimaal.

Content heen en weer synchroniseren kan dan wel weer maar dat is een totaal andere ervaring.
Duet is toch iets als een remote desktop client op je iPad, terwijl dit van je iPad een remote desktop server wil maken.
Voor zover ik weet mag dat van Apple alleen op een Mac.

Android heeft wel een optie als screencast (iig op de Samsung S4), waardoor je het beeld op een tv (of deze nieuwe tablet) kunt casten.
Voor zover ik weet mag dat van Apple alleen op een Mac.
Met Veency kan het wel, je hebt hiervoor wel een jailbreak nodig.
Op Android kan het oa met teamviewer. Gaat wel wat minder vloeiend dan tussen pc's. Filmpjes kun je ook met een druk op de knop streamen naar iedere moderne tv. En dan is er nog de chromecast.

[Reactie gewijzigd door PizzaMan79 op 23 maart 2017 07:37]

Ik ga teamviewer proberen, thanks.
Ik heb ik het verleden wel eens MirrorOp gebruikt. Zowel om telefoon naar tablet als televisie (met extra hardware als receiver) te streamen.

http://www.mirrorop.com/
Hmm:
(!!!!!Rooting required!!!!!)
(!!!!!You SHOULD need to check if "MirrorOp Sender" is compatible with your handheld/tablet before buying a Register Key!!!!!)
Ik ga het proberen in ieder geval, bedankt voor de tip!
Ik heb dit voor het laatst gebruikt op een Galaxy Note (GT-N7000). Was toen geen root voor nodig. Ik kom nu bij bedrijven vaak Barco ClickShare tegen. Via de app ook te gebruiken schijnt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Wel dat het op laptops goed en snel werkt, zelfs video in full hd met 30fps is nog goed te doen.
*6 weken later*
Fabrikant domme tablet's die beeld van telefoon streamt vraagt faillissement aan.
Het project haalde meer dan 500 000 euro binnen. De makers geven geen commentaar, maar volgens bronnen is heeft het bedrijf al het geld geinvesteerd in onderzoek. Backers krijgen geen refund.

[Reactie gewijzigd door Swindowmasher op 22 maart 2017 21:15]

maar volgens bronnen is heeft het bedrijf al het geld geinvesteerd in onderzoek.
En dat zal ook kloppen. Een half miljoen $'s klinkt als veel geld, maar dat is 'verdampt' voordat je er erg in hebt. Neem bijvoorbeeld de behuizing. In een 3d programma teken je in 5 minuten de contouren van de behuizing, maar om daarna een behuizing te hebben die rondom 'sluit', die vastklikt, die de onderdelen op de juiste plaats houdt en daarna ook nog eens 5.000x moet worden gemaakt is een ander verhaal.
Het is niet voor niets dat bedrijven zoals Acer niet altijd 'perfecte' producten afleveren. Het kost simpelweg bakken met geld aan 'onderzoek' om dat laatste naadje perfect te krijgen.
(En zodra een component ineens toch niet leverbaar is begint het feest weer opnieuw)

Daarnaast is 5.000 stuks gewoon erg weinig, de Fairphone zat al op 25.000 voor de eerste run en dat was (afaik) gewoon een OEM model met wat aanpassingen.

Laten we deze meneer heel veel succes wensen en hopen dat hij de wind mee heeft en het slim aanpakt. Maar het zou mij ook niks verbazen als dit eindigd in een half miljoen 'leergeld'.
Het mag wel een grap wezen, maar ik vind dat je onderzoek al van te voren moet doen, en dan een plan moet maken en op Kickstarter gooien.
Tja. Ook onderzoek kost veel geld. Juist daar heb je die kickstarter dollars hard voor nodig...
Ja maar dan investeer je dus in onderzoek en moet je dat er ook bij zetten door bijv een "hoog risico" stempel.

Veel Kickstarter projecten zijn juist om geld op te halen om iets te maken(bijv. een game) waarbij het risico dat het faalt een stuk lager is. Kijk maar eens naar Divinity original sin

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 23 maart 2017 14:21]

Dit was precies wat ik ook in gedachte had!
Ja geinig. Laten we net doen alsof alle Kickstarter projecten in een faillissement uitlopen en mensen nooit wat geleverd krijgen. Daarom is het ook zo een succes 8)7
299 euro is best veel geld voor een display van 10 inch met een bluetooth verbinding
Ja, voor dat geld haal je een heel aardige, volwaardige tablet.
Zover ik kan zien koop je dus gewoon een 150 euro tablet en de rest is hun markup en een android local streaming app van hun :+

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 22 maart 2017 21:48]

dan kan je beter een standalone tablet kopen
Alleen heb je met dit scherm een snellere tablet als je een nieuwe foon koopt en meerder mensen kunnen koppelen. Zo te zien zit er oa een camera en richting sensoren in, dat maakt t wel duurder natuurlijk. Maar opzich wel fijn dat je niks 2x hoeft in te stellen, alles is toch al op je foon.
En als je een nieuwe telefoon koopt heb je gelijk ook een snellere tablet :) Het is wel 299 maar die hoef je dan hopelijk maar éénmalig uit te geven. Ik vind het wel een goed idee de vraag is of het in de praktijk ook zo goed werkt. Ik maak me vooral zorgen om de latency.
Hoezo eenmalig? Er komt altijd weer wat nieuws uit en dan zit je te kijken met je achterhaalde schermpje.
Hoewel ik het met je eens ben dat er vast wat nieuws bedacht wordt, denk ik inderdaad dat dit "domme schermpje" best wel mee kan gaan.

Zit zelf ook nog met full hd op een desktop, gaat ook al jaren mee :)
Je bent als het ware gewoon bezig met een remote desktop, de latency zal dus wel net zo knullig zijn. misschien dat er winst te halen is als ze bekabeling gebruiken om het te connecten? dat zou de latency significant lager moeten maken
Hoe zit dat dan met zoiets als astropad ? Zeker bekabeld zeggen reviews vaak dat er vrijwel geen latency is. Maar dat is toch ook remote desktop
Kernwoord is hier: bekabeld.

Streamen en een vloeiende ervaring willen betekend bekabelen. Ik heb echt een goede WiFi ontvangst door mijn hele huis, maar streamen naar mijn steam link gaat via de kabel. Anders is het niet te doen.
En je denkt niet dat dit gaat werken met een bestaande tablet door er gewoon als het ware 'remotedesktop' software op te draaien?
In de regel wordt de verwachte retail prijs in een Kickstarter campagne nogal hoog ingeschat. Vaak blijkt de prijs als het product eenmaal in de winkel ligt, veel dichter bij de prijs op Kickstarter te liggen, niet zelden zelfs lager dan op Kickstarter.
Ik zie het nut er ook niet echt van in, ik gebruik namelijk geen tablet, mijn 5.5'' telefoon is groot genoeg en als ik iets belangrijker doe pak ik m'n laptop wel. En al zou ik wel een tablet gebruiker zijn koop ik voor dat geld wel een echte tablet
maarja, 5.5" vind ik toch wel erg groot voor een telefoon. hiermee zou je dus kunnen opten om een fatsoenlijke sized telefoon (en daarmee dus ook 1tje die minder snel kapot kan gaan en makkelijker mee te nemen is) te kopen en zo'n los scherm.. Maar ik ben met je eens dat je dan net zo goed ook een fatsoenlijke tablet kunt kopen, welke ook software kan draaien waarmee hetzelfde kan.