Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties
Bron: Intel's Developer Update

In de laatste uitgave van de Intel Developer Update is een interessant stukje te vinden over Beyond AGP 4x, de opvolger van AGP 4x. Deze nieuwe standaard (?) moet backwards compatible zijn met AGP 4x en de dubbele bandbreedte leveren :

Accelerated Graphics Port (AGP) is an interface that dramatically improves the processing of three-dimensional (3D) graphics. However, today's AGP interfaces will soon have difficulty meeting the high levels of performance that will be required by upcoming applications. These applications include games, 3D graphics animation, mechanical design automation, digital content creation, and video editing.

One issue for handling these applications is increased bandwidth for data traffic. Another, more complex issue is the potential need for isochronous mode operations. To address these issues, initiatives are already in process for a more advanced form of AGP. In particular, Intel is working on an evolutionary initiative called Beyond-AGP4X.[break]Na dit verhaaltje gelezen te hebben, ben je natuurlijk erg beniewd wat deze wannabe standaard moet kunnen, hieronder een samenvatting:[/break]
  • Twice the AGP4X bandwidth, achieved through the use of a new signaling scheme. Relaxation of ordering rules in order to more efficiently process graphics system traffic to and from system memory.
  • Limiting the transaction size of data to the graphics subsystem in order to enable efficient use of the interface.
  • Simplification of the interface usage model, which includes removing the notion of high-priority transactions. The usage model simplification also includes using an alternate, lower performance mode of transaction request generation (called PIPE) by the graphics subsystem.
  • Providing a defined mechanism to enable high-performance cache coherent transactions on the interface.
  • Specifying an optional infrastructure that supports isochronous data streaming on the interface.
  • Lees meer over

    Moderatie-faq Wijzig weergave

    Reacties (21)

    sonix666, helemaal met je eens.
    En die "iemand van ID software" was natuurlijk John Carmack, niet de eerste de beste, die op 7 maart j.l. schreef:
    </div><div class=b4>
    This is something I have been preaching for a couple years, but I finally got around to setting all the issues down in writing.

    First, the statement:

    Virtualized video card local memory is The Right Thing.
    </div><div class=b1>

    Zijn "finger" is lang en nog steeds erg interessant om te lezen als je geinteresseerd bent in de nieuwste 3D grafiek en videokaart techtalk.

    3dfinger.telefragged.com/individual.php3?fingeraccount=johnc@idsoftware.com
    het is mooi dat het er komt,en voor de toekomst wel nodig denk ik,maar zolang het memory de bottleneck is heeft het geen zin..
    Leuk dat erover gedacht wordt, maar het zal nog wel heel erg lang duren voordat er echt iets van terecht komt... Trouwens dat beyond AGP 4x klinkt toch een beetje gek... Zou het gewoon een soort update zijn voor AGP4x, gewoon een soort oplapmiddel (wat ook wel een beetje uit het teksje blijkt: "Twice the AGP4X bandwidth, achieved through the use of a new signaling scheme. Relaxation of ordering rules in order to more efficiently process graphics system traffic to and from system memory."), of echt een verbreding van de bandbreedte op de ouderwetse manier?
    Er is inderdaad een bandbreedte probleem, maar niet over de AGP. Het verschil tussen 1x 2x en 4x is maar een paar procent.

    Wat hier dus het nut van is? Ik zie de AGP namelijk nog niet erg snel de bottleneck worden. Het grotste probleem (voor de GTS) is op dit moment het geheugen..
    Op zich hoeft de bandbreedte zelfs van AGP 2x geen probleem te vormen. Het is echter nu zo dat 3D kaarten zeer inefficient gebruik maken van AGP. Als een texture niet aanwezig is als een polygon getekend moet worden, dan wordt die hele texture inclusief alle mipmaps gekopieerd naar het videogeheugen, terwijl er misschien slechts een kleinere mipmap of klein gedeelte van een texture nodig is voor die polygon.

    Iemand van ID software heeft ooit al een robuuste oplossing hiervoor te geven door 3D hardware hun lokale video geheugen als virtueel geheugen te gaan zien. Als er een pagina aan data niet aanwezig is wordt die via de AGP bus ingeladen. Dit kan enorm veel bandbreedte schelen aangezien in dat geval niet de hele texture inclusief alle mipmaps geupload worden.

    Efficient gebruik maken van de AGP bus heeft mijn inziens veel meer zin dan alleen de bandbreedte te verhogen. Liever het probleem aanpakken dan de gevolgen. ;-)
    Dim: je hebt toch PCI64/66 en PCI-X? Opvolgers zijn er dus best wel, maar die worden nog niet gebruikt op normale moederborden, enerzijds vanwege de hoge prijs (van bijbehorende kaarten), anderzijds vanwege het ontbreken van een nuttige toepassing ervoor.
    De videokaart is de enige echt bandbreedte slurper in een normale pc. En daarnaast biedt AGP mogelijkheden die niet nuttig zijn voor andere soorten kaarten. (geheugen sharing)
    Dus vind ik het helemaal niet vreemd dat er een dedicated videokaartslot is.
    RWinG,

    bedankt voor de link. Kon zo gauw inderdaad niet op de naam van die persoon komen en wist helaas niet meer waar het artikel stond.

    Het idee is zeer elegant omdat het gewoon veel efficienter gebruik maakt van de AGP bus dan dat 3D kaarten nu doet. En alleen de bussnelheid omhoog gooien is zeg maar de brute force approach, net zoals huidige 3D kaarten belachelijk geheugenbandbreedte gebruiken.

    Wat dat betreft petje af voor ST KYRO dat die zo efficient is. Het mag dan wel niet de Voodoo5 en de Geforce 2 GTS verslaan, maar als je kijkt naar het verschil in specificaties dan is het echt knap.

    Ik hoop dat er ook bedrijven komen die dus inderdaad 'virtueel' videogeheugen gaan inbouwen zoals Carmack beschrijft. Dan is de performance hit minimaal als je net te weinig texture geheugen hebt in het videogeheugen.
    Ok dan hebben we net allemaal eindelijk een AGP slot op ons mobo, willen we dus even udate'n door een nieuwe videokaart te kopen, nee dus jammer dan. zijn geen video kaarten meer die gewoon AGP ondersteunen. "Helaas u zult ook een nieuw mobo moeten kopen" zegt de verkoper met dollartekens in zijn ogen. Naja doet u er maar gelijk dual athlon 1100 Mhz bij jongeman! Jaja steeds weer een nieuw standaard verzinnen en wij maar update'n en update'n :(
    Maar verder is het natuurlijk een zeer goede ontwikkeling maar het is natuurlijk niet nodig want de snelheid winst is zeer miniem (1a2%) ze moeten gewoon de 4x AGP standaard houden want daar zal het echt niet aan gaan liggen. Ga het geheugen of de chips maar verbeteren :P
    MMMMMMMMMMMMMMMMMMM,
    Lijkt me GEIL!
    :)
    beter, was ook nodig ook, die bandbreedte was zoiezo al een probleem, maar dit gaat de goeie kant op

    Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



    Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

    © 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True