Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Chucklefish Games brengt zijn ruimteavontuur-sidescroller Starbound op 22 juli uit. Het spel werd bijna vier jaar geleden aangekondigd en was al populair als Early Access-game op Steam. Versie 1.0 brengt tal van nieuwe eigenschappen.

Starbound werd begin 2013 aangekondigd en bereikte zijn funding-doel op Kickstarter in korte tijd. Bij de verschijning op Steam Early Acces eind dat jaar verkocht Chucklefish een miljoen exemplaren. De studio heeft nu versie 1.0 aangekondigd. Die versie brengt onder andere nieuwe dungeons, quests en missies naar Starbound.

"Na bijna vijf jaar bestaat de game zoals we die wilden maken", meldt Chucklefish. Ook na die verschijning zal het bedrijf het spel verder ontwikkelen. "We hebben tal van coole ideeën die we niet in 1.0 konden stoppen maar die we hopen in toekomstige updates te stoppen."

Het spel verschijnt voor Windows, Linux en Mac-systemen. Daarnaast komt er een versie voor Xbox One's earlyaccess.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Het spel lijkt 1 op 1 op Terraria waarin ik al tientallen, als niet honderden uren in heb gestopt. Wat is nu het grote verschil tussen deze game en Terraria?

Natuurlijk ik zie voortuigen, nieuwe monsters en wat verschillende vechtmoves, maar in de onderliggende gameplay; waar ligt het verschil?
De oorspronkelijke designer van Terraria (Tiyuri) is degene die Starbound gestart is. Dus er zijn zeker overeenkomsten. Maar het is een heel ander spel in gameplay.

Een paar verschillen:
  • Een overkoepelend verhaal.
  • Meerdere planeten (meer variatie aan Biomes)
  • Dynamische wezens, locaties, dungeons (naast normale)
  • Dorpen, space stations, etc.
  • Hele andere progress flow.
Maar ik begrijp dat de gameplay wel heel veel wegheeft van terraria?
Ik vraag dit niet om het een of het ander af te kraken, maar puur uit interesse. Ziet er namelijk leuk uit.
Het lijkt vrij veel op terraria ja.
Ogenschijnlijk (visueel) wel, daadwerkelijk niet. De manier van crafting, building, gebruik van blocks is volledig anders.

Voorbeelden in Starbound:
* Background blocks zijn gewoon normale blocks met rechts-click geplaatst.
* Geen speciale tools nodig voor background.
* Combat is heel anders (speciale aanvallen en combos)
Exploration is voor mij het grootste verschil.
Je kan naar verschillende planeten reizen waar je NPC structures tegen komt in verschillende stages van de geschiedenis.
Zoals middeleeuwse dorpen, post-apocalyptic nomaden in tenten, overgenomen door apen, revolutie na die apen, hippies in hutten gemaakt van bladeren, space pirates (die wapens verkopen), onverstaanbare mushroom people, ...
Daar kan je decor van meepakken om je spaceship mee op te fleuren.

Als je zo veel uren in Terraria hebt gestoken, kan ik Starbound zeker aanraden.
Zie het als "Terraria 2: In Space"
denk dat terraria meer op crafting/base building gefocust is waar starbound meer exploren van dungeons etc. is. (goed, deze game beel ik dus ook al 1.5 jaar in me steam te hebben met 14 minuten gespeeld omdat "in die tijd" er dus problemen met de dev waren en dan vergeet je zo'n game :+
Gaat het gebeuren? Na constante delays, stoppen met development, problemen met development in het algemeen gaat het dus toch nog komen. Heel veel kickstarter backers hadden het hiermee al opgegeven, en terecht. Er leek niks meer van terecht te komen.

Tot enige tijd geleden, toen kwamen er patch na patch uit. En werd er keihard gewerkt om het spel weer goed te maken. Er wordt naar de community geluisterd, en er wordt wat met kritiek gedaan. Hopelijk blijven ze deze lijn volhouden!

Als ik kijk naar een van hun andere spellen, Stardew Valley, moet dat helemaal goed komen.

[Reactie gewijzigd door corset op 11 juli 2016 08:30]

Van Stardew Valley zijn ze alleen de uitgever.
Stardew Valley is zelfs door een enkele developer gemaakt (Eric Barone - ConcernedApe). Tot nu toe is de site en wiki het enige wat we van de uitgever hebben gezien in Stardew Valley. Maar hij gaat wel binnenkort extra hulp krijgen van de uitgever. Al is die hulp specifiek met console ports, een update voor co-op multiplayer en vertaling naar andere talen. De daadwerkelijke content wilt hij nog altijd zelf blijven maken.
Ik ervaar dit als een heerlijk nostalgisch spel vanwege de old school geluiden. Al sinds het begin in bezit van Starbound en al flink wat uren in geďnvesteerd. De updates zijn actief en ik heb er vertrouwen in dat de belofte voor updates in de toekomst wordt nagekomen.
Normaliter ben ik echt geen gamer, speel misschien een uurtje per maand met iets. Maar denk dat ik deze toch maar eens ga uitproberen voor het nostalgische gevoel :) Fijn dat het ook op de Xbox One komt zodat ik het niet op mijn werk pc's dien te installen. Ben benieuwd.
Xbox One versie? Laat maar komen :) Eindelijk starbound met fatsoenlijke controller support :)

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 11 juli 2016 08:47]

Lol ik dacht dat die allang gewoon uit was XD echt aantal jaar terug best veel gespeeld
maar dat was blijkbaar dus de early access game.
In de trailer zie ik een platformgame met inderdaad dungeons. Maar ik zie geen ruimtedingen; het avontuur speelt zich blijkbaar niet in de ruimte af?
Lijkt een beetje op terraria
Starbound en dan een filmpje van Pocket Rumble?

Starbound trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=waZGJjJLFps

[Reactie gewijzigd door Vis079 op 11 juli 2016 07:39]

ik dacht al, nooit van beide games behoord maar de titel en wat er in de video afspeelt hebben geen enkel verband.

edit: dat is hetzelfde video en nog steeds zie ik niet hoe dat iets met "Ruimteavontuurspel " te maken heeft.

[Reactie gewijzigd door majetta op 11 juli 2016 10:20]

Maar ik heb meer het idee dat dit spel niet voor jou of mij weggelegd is, begrijp me niet verkeerd hoor maar de liefhebbers van dit soort bit spelletjes die zullen vast en zeker wel dat ''ruimteavontuurspel'' erin terugzien. Ik herken er namelijk ook niks in terug maar dat komt denk ik meer dat ik totaal niet (meer, meer doordat ik vroeger op de ''oldskool'' Nintendo niks anders kon dan dit soort games) van dit soort bit spelletjes hou.
Mij viel het al helemaal op sinds ik de PS4 had en daarna de xbox one dat er wel heel veel van dit ''soort'' games uit de grond ploffen. Niet dat ik het erg vind, ik hoef het ten slotte niet te kopen.. Maar waar komt deze ''trend'' ineens vandaan vraag ik me dan af?

Eerst was toch wel de trend om van dit soort games juist naar mooier/beter te gaan, en ineens komen er tig ontwikkelaars uit de grond en maken dit soort spelletjes. Nu weet ik niet of dit altijd al zoveel in omloop is geweest, maar mij viel het op de PS4 extreem erg op en nadat ik die ingewisseld had voor de x1 zie ik ze ook op de x1 nog weleens voorbij komen.
Kende ik niet, maar ziet er wel leuk uit :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True