Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties
Bron: Linuxgames

[CoSD]Headbanger schrijft: "Linuxgames.com heeft een artikel geschreven waarin ze Quake III Arena prestaties op een Matrox G400, een GeForce 256 en een Voodoo 3 in Windows en Linux vergelijken. Het blijkt dat het nogal per kaart verschilt hoeveel trager Linux is (gemiddeld is windows ongeveer 10% sneller). Dit heeft natuurlijk vooral te maken met de drivers. Hieronder een hap uit de conclusie:"

So now we can look back and answer the following question: How well does Linux stack up when testing performance with Quake III Arena? The answer, unsurprisingly, depends on your choice of video card. We can say the following:

  • If you own a Matrox G400Max and are running Linux you can expect to see between 88% and 95% of the performance you'd get running Windows.
  • If you own an NVIDIA GeForce 256 DDR 64Mb and are running Linux you can expect to see between 87% and 99% of the performance you'd get running Windows.
  • If you own a 3dfx Voodoo3-3000 and are running Linux you can expect to see between 71% and 79% of the performance you'd get running Windows.


  • Naturally, there are more considerations than just Q3A performance when selecting a video card. Some Matrox cards offer dual head capabilities (that is, output to two monitors with a single card), which you may find desirable. The NVIDIA GeForce cards have a GPU which can help make up for a weaker CPU in OpenGL applications. With native Glide support, 3dfx cards will currently give you the best Unreal Tournament performance under Linux. These are just some of the special features that each company offers with their products, so keep those factors in mind before making a purchase.

    Lees meer over

    Moderatie-faq Wijzig weergave

    Reacties (57)

    1 2 3 ... 6
    Make peace not war children.

    I have a dream. In that dream I see a world in which OS's are not judged by their manufacturer or their brandname. But where they are judged by their capabilities and the joy they can bring to their users.

    Alle Betriebssysteme werden brüder.

    De tweede wereldoorlog zou de laatste worden mee ik me te herinneren. Kunnen we de OS oorlog ook ten grave dragen?

    En het zal me worst zijn waar iemand zijn games onder draait. Als je er maar plezier aan beleeft. De rest is muggenzifterij en pedanterie.
    De performance die ze getest hebben zit hem in de volgende dingen:

    1) OpenGL subsystem snelheid
    2) Framebuffer <-> Windowmanager snelheid
    3) Gamecode snelheid
    4) Thread handling.

    1) is vrij universeel. Elke videochip fabrikant koopt dezelfde code van SGI. Die passen ze aan voor hun eigen hardware, schrijven een frontend voor de verschillende OS-en en dat is het wel. De core code is hetzelfde voor elk OS. De compiler die gebruikt is kan dus snelheidsverschil opleveren.
    2) Windows heeft de GDI subsystems in kernelspace draaien, Linux niet. Aangezien de videodrivers voor 2D wel in kernelspace draaien, moet linux meer overhead maken dmv messaging tussen userland en kernelspace dan windows dat hoeft (een van de redenen waarom graphicsubsystems in win32 in kernelspace draaien). GDI en X staan beide niet bekend om hun snelheid, dus ik denk dat de kernel/user verschillen hier Linux de das om doen
    3) Carmack heeft gezegd dat slechts een fractie van de Q3a code platform dependant is (OpenGL code is platform INdependant), waardoor er geen verschil zou moeten bestaan tussen Linux en Windows. Compileroptimalisaties doen linux denk ik weer de das om
    4) Thread handling. Linux zal net als NT meer system overhead hebben tijdens het runnen van Quake3 dan Windows 9x dat heeft. Dit komt omdat bij windows 9x de foreground thread veel meer geboost wordt dan in NT en Linux. (Waarbij Linux ook nog slechte multithreading heeft)

    Dat ze 99% van de windows speed halen bij nvidia kaarten onder linux is dus teken aan de wand dat het grootste verlies in snelheid in de OpenGL Subsystem code zit. Tijd dat de andere driverleveranciers hun code eens met wat betere compilers compileren. :)
    Beetje rare vergelijking: Windows 98 vs Linux.

    Als ze nou W2K tegen Linux hadden gehouden, allebei NOS's, dan zou je een misschien wat eerklijkere vergelijking hebben. W2K is ook ongeveer 10% langzamer in games dan W98.
    Het is zoieso een oneerlijke vergelijking, omdat Linux pas net de hoek om komt kijken wat games betreft, en ik kan je zeggen dat het betere mem. managment zeker effect heeft op de performance van spellen. zodra DRI en de drivers geoptimaliseerd zijn, wil ik nog wel eens zo'n vergelijking zien. Het is nu een beetje een W3.1 vs W98 vergelijking (in game termen dan).
    W3.1 was er ook nog niet klaar voor.

    P.S. Bij mij op P2-392 met 320mb ram en voodoo3 3000 draait Unreal Tournament 5% sneller, Waarschijnlijk hebben de getoonde cijfers te maken met de geoptimalisseerde DirectX voor PIII. Op P-II heb je een hele andere vergelijking.
    LINUX ROEL

    alleen jammer dat ik maar I-net heb op 1 computer (m'n eigen) en dat m'n zusje nogal veel gebruik maakt van MSN, wat waarschijnlijk niet onder linux draait... Raar :+
    Jammer dat er geen goeie drivers voor linux zijn. :r Hoop dat ze komen want ik draai ook linux dan kun je echt wel effe hard gaan. Wreed. :)
    </div><div class=b4>
    If you own a Matrox G400Max and are running Linux you can expect to see between 88% and 95% of the performance you'd get running Windows.
    If you own an NVIDIA GeForce 256 DDR 64Mb and are running Linux you can expect to see between 87% and 99% of the performance you'd get running Windows.
    If you own a 3dfx Voodoo3-3000 and are running Linux you can expect to see between 71% and 79% of the performance you'd get running Windows.
    </div><div class=b1>

    Dit is de reden dat ik nooit spellen speel in linux (er zijn ook niet veel bijzondere spellen :) )
    Voor spellen gebruik je Win en voor de rest gebruik je Linux.
    Zie je wel!

    LINUX ROELS !!!
    LINUX KICKS ASS !!!

    oeps... verkeerd gelezen...

    WINDOWS ROELS !!!
    WINDOWS KICKS ASS !!!

    Sorry, ik MOEST dit gewoon ff doen... :)

    Er zijn vast meer eindexamenkandidaten...
    Ach...dit zijn pas de eerste drivers....wordt wel beter (bij mij haal ik echter wel meer fpsjes (1 a 2) onder linux dan onder windows (ook na de periodieke format/herinstall van windows)
    Ik vind 10% gelukkig nog meevallen,
    als ik zelf speel met mn tnt1 lijkt het behoorlijk trager als in windows. Maar dat neem ik voor lief. :)
    Ik dacht altijd dat je sneller kon gamen met games als QIII en UT onder linux. Maar dat valt dus tegen.
    Da's jammer... snif snif...

    Groet,

    Jan Doedel

    * DF040F janWindows millenium geeft een verbetering van 15 fps in QIII en UT, dus voor de geïnteresseerden onder jullie, ga via efnet op irc naar #winme en vraag wat rond.
    ;)
    1 2 3 ... 6

    Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



    Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

    © 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True