Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

Huawei heeft te kennen gegeven dat zijn aankomende smartphone P9 zal worden voorzien van een camera van Leica. Hierover verschenen eerder al geruchten door een aangekondigde samenwerking. Waarschijnlijk wordt de P9 woensdag aangekondigd.

Bij een presentatie naar aanleiding van de kwartaalcijfers liet Huawei-topman Guo Ping weten dat Leica betrokken is geweest bij de ontwikkeling van de P9, zo tekende persbureau AFP op. Daarmee bevestigt het bedrijf eerdere geruchten over de P9. Het bedrijf zelf had in een eerder stadium al een samenwerking met Leica aangekondigd, voor de ontwikkeling van cameratechnologie voor smartphones.

Tegelijkertijd is er ook een afbeelding naar buiten gekomen van de P9 waarop te zien is dat de twee camera's op de achterkant van de behuizing zijn gebouwd door Leica. Er verschenen al eerder afbeeldingen van de achterkant van de smartphone, maar de recent uitgelekte afbeelding, via CNbeta, toont nu ook de merknaam Leica.

Huawei heeft woensdag een evenement op de planning staan. Waarschijnlijk zal dan aan het uitgenodigde publiek de P9 worden getoond, waarna meer informatie bekend moet zijn over de smartphone, zoals releasedatum en prijs. In geruchten bleek al dat het Chinese bedrijf waarschijnlijk kiest voor een 5,2"-scherm met full hd-resolutie, 3GB ram en 32GB opslaggeheugen. In de behuizing draait waarschijnlijk een Kirin-soc van eigen makelij.

Huawei P9 achterkant

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Wat een onzin dit. Leica produceerd zelf geen camera sensoren, die kopen ze in. Ze ontwerpen lenzen en laten deze door verschillende manufacturers maken op de highest end lenzen na. Ze hebben gewoon een lens ontwerp patentje uitgegeven hier en die wordt waarschijnlijk weer voor een Sony sensor geplakt en noemen het Leica. Net zoals het ook gebeurd met Panasonic camera met "Leica" lenzen etc.
Verder ook echt su´cidaal voor het Leica merk wat ze hier doen. Leica was altijd een merk dat bekend stond om absolute top-kwaliteit. Nu staat er op Smartphones en compactcamera's vaak "Leica". Alsof ze van de daken willen schreeuwen dat ze echt niet alleen nog maar top-lenzen maken, maar ook echt wel in zijn voor leveren van goedkope meuk.

Welke high-end-fan wil nu nog Leica spul hebben met zo'n houding?

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 3 april 2016 19:36]

Een pro die zijn mening dat een merk niet deugd baseert op het feit dat ze ook de lagere segmenten bedienen kun je ook niet serieus nemen.

Dus omdat Philips ook wekkerradio's maakt moet je de medische tak van hun bedrijf ook maar niet meer serieus nemen? Wat dan niet te denken van Microsoft...

Ik vind juist dat in de fotografie en design wereld er soms een erg elitaire houding is. Als je geen Eizo koopt en geen Nikon camera hebt hoor je er schijnbaar niet meer bij voor sommige mensen, dat terwijl concurrenten soms zelfs beter zijn.

Ik wil overigens niet beweren dat Leica goed of slecht is maar om nou te zeggen dat ze brol maken omdat ze ook onderdelen voor smartphones maken vind ik wel ver gaan. Nikon maakt ook gewoon onderdelen voor cameras van smartphones.
Een pro die zijn mening dat een merk niet deugd baseert op het feit dat ze ook de lagere segmenten bedienen kun je ook niet serieus nemen.
Dit is niet de 'lagere segmenten bedienen'. Dit is gewoon een merkje op andermans camera plakken zodat het beter verkoopt.

Dezelfde strategie passen Bose en Bang & Olufsen ook al jarenlang toe, omdat ze bekend staan als een duur, 'high-end' merk worden ze verkocht met de verwachting dat het onderliggende product ook high-end zal zijn. Terwijl er onder de kap gewoon een stukje Japanse of zelfs Chinese techniek zit die niet anders is dan van Panasonic of Sony.

Zelfs Hasselblad doet dat door zijn camera's te laten bouwen bij Fuji. Je betaalt alleen nog maar voor het stickertje aan de voorkant.

Huawei probeert hier alleen op in te spelen doordat Leica nog altijd (net als Hasselblad) een status heeft in fotografenland, en daardoor meer van deze telefoons gaat verkopen omdat een klant verwacht dat de foto's beter worden. De kwaliteit van de foto's is alleen voor 90% afhankelijk van de persoon die de camera vast houdt.

Wat er tegenwoordig uit de Leica-fabriek komt is kwalitatief niet veel anders dan bijvoorbeeld Nikon (het supertopsegment uitgezonderd) en wordt gewoon bij de bekende Japanse fabrieken gebouwd.
Ik doe al jaren aan fotografie en leica staat voor mij meer gelijk aan way overpriced retro look camera's dan dat het staat voor echt degelijk spul. Ik geef mijn euros veel liever uit aan Sony of Nikon dan aan ook maar iets van Leica. Het zou wel aan mij liggen, maar ik heb er niets mee. Vind het meer design dingen dan echt goed spul. Leuk voor op de boekenkast bij je globetrotter spullen verzameling.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 4 april 2016 01:06]

Dat is toch ook precies het punt dat Stoney3K maakt?
Zijn punt is dat leica niet anders is dan dat van Nikon of Sony, mijn punt is dat je voor hetzelfde spul ook nog eens een tienfout betaald bij leica omdat er dan een mooi retro look omheen zit.
En dat terwijl de el cheapo Dell monitor tegenwoordig soms evengoed zijn als de vijf keer zo dure Eizo's. Ik ken zelfs een professionele fotograaf die zijn bewerkingen uitvoeert op een Dell scherm.
Ik had het niet over de daadwerkelijk kwaliteit van Leica lenzen, maar over het merk Leica. Vanuit marketing oogpunt dus. Het lijkt me niet slim om je naam op "goedkopere" apparatuur te zetten als jij als merk wilt uitstralen dat je het beste van het beste bent...
Als je als producent erbij betrokken bent, in het ontwerp van die camera, selectie van lens en sensor en daarbij overtuigd bent dat je daarmee een verschil maakt. Dan moet je het juist vooral doen. Als blijkt dat foto's van deze telefoon inderdaad beter zijn dan van menig ander ondanks juist de beperkingen van dat systeem (ruimte, kosten en interactie met andere componenten) dan zal dat ook naar het andere segment een positieve uitwerking kunnen hebben.

Als het puur (re)branding is, dan kan het echter een omgekeerd effect hebben en jouw scenario werkelijkheid maken. Of Huawei het juiste merk is om een dergelijk project mee te beginnen is een vraag op zich. Het heeft best goede apparatuur maar toch ook veel zaken die het net niet zijn, al zijn hun flagships zich zeker wel in de goede richting aan het bewegen.

Maar het gaat echt afwachten wat de reviews gaan zeggen over zowel de telefoon als geheel als de camera specifiek. Waarschijnlijk is het toestel niet interessant voor mij, maar ik ga hem toch volgen, juist om deze reden.
*spellingschecker
*beter

... Laten we het maar gewoon bij de inhoud houden ipv elkaar te corrigeren op taal en gellijkertijd zelf taalfouten te maken 8)7


Ontopic:
Ik kan begrijpen wat men bedoelt, het lage segment bedienen met eigen producten is toch wat anders dan producten van anderen resellen onder je eigen merknaam.

[Reactie gewijzigd door seapip op 4 april 2016 19:02]

Ja laten we dat doen! Ik vind het heel goed dat je de fouten gevonden hebt, dankjewel!
Wat maakt dat nou uit voor die zogenaamde pro's, als de lenzen die ze maken gewoon perfect zijn boeit het echt niet dat ze ook in de smartphones zitten hoor.

Alsof die lenzen dan meteen minder hoed worden.
Niet de lenzen zelf worden slechter, maar de -perceptie van de klanten- over het merk van de lenzen wordt slechter.

Het merk gaat dus achteruit. Ongeacht of de lenzen nou wel of niet goed blijven.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 3 april 2016 19:38]

Het belangrijkste is de winst, omzet en marktaandeel, niet de perceptie. Leica is niet het eerste premium nichemerk dat afstapt van hun bekende enkelvoudig (of zeer nauw) gamma. Kijk naar de luxe automerken die allemaal een SUV en compacte sedan uitbrengen... Paar jaar terug had Leica maar een tweetal digitale Leica's (compacts even genegeerd), nu is het aanbod zowel qua crop en fullframe sensor, als richting midden formaat (S2) significant uitgebreid. Sommigen zullen zeggen uitgehold. Maar Zij Die Het Kunnen Weten achtten het een noodzakelijk evolutie. Een nicheproduct is en blijft een risico. Zeker als concurrentie die markt komt afpeuzelen met de opkomst van kwalitatieve systeemcamera's.

Maar het kan ook compleet mislukken, kijk naar Hasselblad die rebranded Sony NEX en A7r uitbrachten voor 10.000 dollar.... een stukje hout in de grip, het Hasselblad logo en een idioot prijskaartje en dan maar denken dat de pre-orders zullen binnen stromen. Nee, toch niet.
Leuk dat je aanhaald dat de luxe automerken SUV's uitbrengen als veilig stellen van hun Core Business, (sportauto's maken). In veel gevallen zelfs wordt de SUV meer verkocht dan de sportauto. Een niche product is een risico, zeker met een prijskaartje wat eraan hangt.

Ik denk dat Leica genoodzaakt is om zijn markt wat uit te breiden. Daarnaast vermoed ik dat de jeugd ook wat minder weet wat nou een Leica camera is. Het is natuurlijk een perfect opstapje om je naam weer wat vaker in beeld te laten komen Los van het feit of de sensor wel door Leica zelf wordt gemaakt bijvoorbeeld.
Verder ook echt su´cidaal voor het Leica merk wat ze hier doen. Leica was altijd een merk dat bekend stond om absolute top-kwaliteit. Nu staat er op Smartphones en compactcamera's vaak "Leica". Alsof ze van de daken willen schreeuwen dat ze echt niet alleen nog maar top-lenzen maken, maar ook echt wel in zijn voor leveren van goedkope meuk.

Welke high-end-fan wil nu nog Leica spul hebben met zo'n houding?
Ik denk dat de kenner echt het verschil wel weet tussen een Leica lensje op een mobieltje en een "echte Leica camera. De naam "Leica" prijkt al jaren op diverse Panasonic camera's. Heeft het merk echt geen windeieren gelegd. En Carl Zeiss (ook niet de minste) staat al jaren prominent op de Sony-compactcams.

Uiteindelijk moeten dit soort exclusieve merken ook inzien dat ze alleen kunnen overleven als ze naast hun exclusieve producten voor de elite ook volume verkopen voor de massa. Dat zie je ook in andere markten gebeuren: exclusieve/sportwagenfabrikanten kunnen ook niet solo verder: Ferrari wordt daarom onderdeel van Fiat, Porsche/Bentley/Bugatti/Lamborghini van de VAG-groep, Rolls Royce van BMW... Etcetera, etcetera. Dat maakt Ferrari geen snelle Fiat of een Bugatti een snelle VW.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 3 april 2016 21:18]

Dat zie je ook in andere markten gebeuren: exclusieve/sportwagenfabrikanten kunnen ook niet solo verder: Ferrari wordt daarom onderdeel van Fiat, Porsche/Bentley/Bugatti/Lamborghini van de VAG-groep, Rolls Royce van BMW... Etcetera, etcetera. Dat maakt Ferrari geen snelle Fiat of een Bugatti een snelle VW.
Mooi dat je dat er nou net bij pakt als voordeel. Want hier zit een heel groot verschil in je vergelijking. En dat is precies waar ik op doelde:

Leica maakt eerst hele hoge top-segment dure lenzen. Leica maakt vervolgens ineens relatief lage kwaliteit lenzen (smartphone bijvoorbeeld) en verbind daar de merknaam Leica aan. Dat verzwakt dus het kwaliteitsgevoel van dat merk. Echter. Bijvoorbeeld: Fiat, gaat geen Ferrari verkopen met het merk Fiat erop. Ze kiezen er bewust voor Ferrari als los merk in de markt te zetten dat exclusief hele luxe auto's vertegenwoordigd. Omgekeerd gaat Ferrari geen Fiat 500 onder de Ferrari naam verkopen, dat zou mega dom zijn. Leica doet dus wel iets soortgelijks. Leica maakt een Fiat 500 en noemt hem Ferrari :+

Leica had er ook voor kunnen kiezen om een nieuw merk te lanceren voor de "lagere kwaliteit segmenten". Denk bijvoorbeeld aan Toyota dat low-end en middenklassers maakt en "dat andere merk van Toyota": Lexus dat luxe auto's maakt.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 4 april 2016 13:42]

Fiat Dino 2400,
Dat was geen gekke auto trouwens, met een Ferrari motor. Of Aston Martin die een Toyota Aygo ombouwt en deze voor 50 ruggen te koop zet. Het gebeurt dus wel, en soms is het oliedom en soms levert het gewoon geweldig veel geld op. Soms is het merk en haar reputatie nog het enige dat je hebt, Dus maak je dat te gelde. Phillips leent haar naam aan TP voor het maken van TV's in ruil voor 2,7 % van de omzet. volgens mij is dat voor beide partijen een prima deal.
CitroŰn SM met Maserati-motor :)

@GeoBeo: Iedereen weet dat er onderdelen gedeeld worden tussen de merken die ik noemde. Tussen Audi, Volkswagen en Skoda gebeurt dat zelfs zeer opvallend. Bovendien is een nieuw merk lanceren vrij zinloos, want niemand heeft ooit van dat merk gehoord en het wekt geen vertrouwen. Op veel Linksys-apparatuur staat ook "By Cisco" en iedereen weet prima dat het geen Cisco-router betreft. Leica zou dan ook zoiets moeten doen "Merk X, by Leica" en daar heb je je non-premium associatie weer ;)

Je overdrijft naar mijn mening ontzettend wat er hier gebeurt. En je kijkt ook niet naar de mogelijke gevolgen van Leica dat een volledig onafhankelijk niche-merk blijft. Het is maar de vraag of je daar als bedrijf door kunt overleven als je nu een mooie inkomstenbron ernaast hebt door je licentiedeals.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 4 april 2016 07:32]

@GeoBeo: Iedereen weet dat er onderdelen gedeeld worden tussen de merken die ik noemde.
"Iedereen"? Ik weet hoogstens dat in de auto wereld veel merken, (van) elkaar overnemen. Ik hou echt niet bij welk auto-bedrijf tijdens de crisis welke overnam. En ik denk dat dat voor een groot deel van de klanten geld (met uitzondering van mannen met kantoorbanen en lease-auto's die niks beters te doen hebben dan praten over lease-auto's en of er winterbanden of zomerbanden onder zitten :+ ).
Je overdrijft naar mijn mening ontzettend wat er hier gebeurt.
We gaan het zien of Leica over 10 jaar nog bestaat :)

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 4 april 2016 13:41]

Leica is inderdaad heftig bezig met diversificatie - een economische noodzakelijkheid - maar om nu te zeggen dat er vaak op smartphones en compactcamera's Leica staat..... het zijn dan ook meestal gewoon producten uit de stal van Leica en niet zoals in dit geval, een logootje van Leica op een ander product.

Dit is voor zover ik weet de eerste smartphone met een Leica connectie. Misschien verwar je Leica met Carl Zeiss?

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 3 april 2016 16:04]

Dit is voor zover ik weet de eerste smartphone met een Leica connectie. Misschien verwar je Leica met Carl Zeiss?
De Panasonic Lumix CM1 Android telefoon heeft ook een Leica lens.
Er zijn vrijwel geen "pros" die Leica gebruiken. De meeste fotografen die van hun werk moeten leven, hebben of Canon of Nikon. Of gebruiken een groter formaat.

Leica specialiseert zich al jaren op peperdure speciale kamera's voor de zeer welgestelde amateur. Daarnaast is er wat kleiner en betaalbaarder spul dat bij andere producenten onder licentie wordt gebouwd en waar alleen een Leica naam op staat.

Waarom kiest iemand die er zijn brood mee moet verdienen vrijwel niet voor Leica? Omdat ze geen compleet systeem met objectieve en accessoires aanbieden en geen pro ondersteuning hebben.
Zeiss doet het al jaren en blijkbaar is het een aantrekkelijke business.
Blijkbaar vindt Leica dat niet,
Alle bedrijven die gebruik maken van hun patent, moeten gehoor geven aan de wensen van Leica,
als ze ervan gebruik maken. Zo werkt dat.

Ik snap de drukte hierom niet, er zit een camera op, die foto's kan schieten, mooi toch ?
( Hey geen emoticons meer ? LOL )

[Reactie gewijzigd door martin.M op 3 april 2016 13:57]

Ik dacht al dat ik iets niet wist over Leica. Hoe dan ook, is het niet zo dat een goede lens geen verschil maakt. Verder weet je natuurlijk niet wat voor sensor er gebruikt gaat worden. Ik hoop dat het geen Sony sensor wordt, aangezien ik wel wat variatie wil zien.

Overigens weet je natuurlijk niet wat er bedoeld wordt met 'Leica camera'. Het zou evt. zo kunnen zijn dat ze voor de implementatie van de camera Leica ingeschakeld hebben die ook de keuze voor de sensor voor hun rekening nemen en als complete, afgestelde implementatie voorstellen bij Huawei. Je zou kunnen zeggen dat het dan een Leica camera is.
Nikon gebruikt ook Sony sensoren, en laat objectieven door derde partijen maken.

Problem? :)
Leica produceert ook geen sensoren ze maken lenzen en cameras, de sensoren laten ze ontwerpen door Cmosis in Belgium en maken in Frankrijk maar het is speciaal voor leica gemaakt. Wat leica doet is het ontwerpen van de lenzen. Want een lens ontwerpen die super scherp is is geen kunst, het is een vak apart/kunst om ook mooie 'bokeh', contrast en kleuren te krijgen. Kijk maar is door een Leica verrekijker of een 'goedkoop' model, het zelfde verhaal voor zeiss. Leica blijft in mijn ogen het beste glas maken voor camera's (vandaar ook de prijs en prijsvastheid)
Leica heeft in dit geval een lens ontworpen voor huawei, of het wat toevoegt geen idee nog.
Maar Huawei maakt meestal relatief goedkope modellen en Leica mooie lens ontwerpen, mooi dat leica zijn kennis toepast bij een telefoon (zoals zeiss dat ook doet) win-win voor ons.

Voor de duidelijkheid, leica ontwerpt alleen de lens, de sensor zal wel van sony komen (imx3xx) de lens module zal ook gewoon geproduceerd worden door huawei. Summarit is het ontwerp en bestaat (in het groot) uit 6 elementen. een f1.5 lens zou niet misstaan bij een grotere sony sensor en gekoppeld aan veel cpu/gpu kracht.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 3 april 2016 20:07]

Huidige Leica's hebben vaak overigens Sony sensoren. Maar voor hun eigen camera's hebben ze een aardige input in het ontwerp process natuurlijk. Naar mijn mening is Leica vooral de handling en de algemene lens kwaliteit vooral het karakter wat Leica tot Leica maakt. Maar daarintegen besteden ze dat zelfs recentelijk meer en meer uit,

Maar je hebt ook het deel van de Leica wat niets meer is dan een merkje op een anderemans camera plakken zoals er ook bij een aantal Panasonic camera's is gebeurd en ik vind dat toch wel afbraak van de naam Leica.
De belangrijkste leica's hebben allemaal geen sony sensor. Er zijn een aantal 'budget' leica's met sony sensoren maar voor de rest komt het ontwerp nog steeds uit Belgie & Israel. Leica m9, m240, m26, ook de Leica S heeft geen sony sensor(middenformaat camera) de Q en SL hebben sensoren ontworpen door TowerJazz uit Isreal (onderdeel/geallieerd aan Panasonic). Dat de point en shoots wel een sony of panasonic sensor heeft doet er niet toe. Dat zijn Leica's voor mensen die graag gezien willen worden met een leica. Een echte Leica is made in Germany, duur en met eigen sensor ontwerp.
Wat een onzin dit. Leica produceerd zelf geen camera sensoren, die kopen ze in. Ze ontwerpen lenzen en laten deze door verschillende manufacturers maken op de highest end lenzen na. Ze hebben gewoon een lens ontwerp patentje uitgegeven hier en die wordt waarschijnlijk weer voor een Sony sensor geplakt en noemen het Leica. Net zoals het ook gebeurd met Panasonic camera met "Leica" lenzen etc.
Nikon maakt zelf ook geen sensors. Is Nikon daarom ook onzin.
En Apple ontwerpt ook alleen maar hun producten, en laat ze door derden produceren, is het daarom ook een onzin merk.

IMO is hier niets mis mee, wat Leica doet is wat Carl Zeiss al jaren doet voor Sony en Nokia, als ze ook de kwaliteit borgen heb je een betere smartphone camera.
Uiteindelijk is de optica van een camera minimaal met zo belangrijk dan de sensor.
Nikon heeft een zeer dikke vinger in de pap qua sensor ontwerp. Ook die uit de Sony fabrieken komen rollen. Daarnaast het moederbedrijf van Nikon produceerd overigens de machines voor veel bedrijven om uberhaupt sensoren te kunnen produceren. Nikon besteeds productie dan eigenlijk tot zekere hoogte gewoon uit en heeft een eigen sensor patent portfolio.
Toch goed om die naam nog eens te gebruiken. Ik begreep dat er best een grote fanbase van is. Leica kan weer wat meer naamsbekendheid krijgen en de telefoon verkoopt miss wel aan een groep omdat er een leica camera in zit.
Geloof niet dat Leica naamsbekendheid nodig heeft. Een grote partner zou wel helpen. Die Panasonic telefoon met 1 inch sensor(cm1) was aardig, maar niet te krijgen in de normale telefoonwinkel. Als dezr hetzelfde kan en goed verkrijgbaar is dan heeft het potentieel.

Sinds de Nokia 1020 is er geen mainstream telefoon meer geweest die zich heeft opgeworpen als supershooter met unieke fotospecs. Die standaard Iphone/Samsung s7 is aardig, maar er zijn best wel wat mensen die met een iets lompere telefoon willen rondlopen als dat tot significant betere foto's leidt.

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 3 april 2016 12:06]

Ik denk dat de markt er gewoon niet voor is. Anders zou een merk als Sony of Samsung die toch beiden een degelijke cameratak hebben, deze wel gebracht hebben? Je hoeft immers niet briljant te zijn om op dit idee te komen. En in het verleden waren er series als de Cybershot-serie van Sony.

De consument vind de camera's in toestellen als de huidige toppers en midrangers gewoon al jaren voldoende en willen geen compromis op het gebied van het uiterlijk. Geldt ook voor nuttigere zaken als batterijduur of stootvastheid.

Aan de andere kant, als je echt de enige bent met een dergelijk toestel en je kan die hele groep die er wel in ge´nteresseerd is ervoor enthousiast maken, dan kan het toch een hit zijn. Dit betekent echter ook dat de toegepaste camera concreet veel meer moet bieden bieden in termen van kwaliteit en mogelijkheden dan wat er in toestellen als de S7 geleverd wordt. Is de techniek al zo ver?

Het feit dat Samsung voor de S6 zomaar de kwaliteit van de Sonysensoren wist te matchen zegt me dat die speling er inderdaad is. Maar het moet dus iets zijn dat logisch maakt om iig een goede pocketcamera thuis te laten. Iemand die enthousiast genoeg is om dergelijke compromissen te accepteren is ook wel bereid is m gewoon altijd een camera bij zich te hebben in de meeste gevallen. En in een losse camera heb je veel meer vrijheden qua implementatie van alle relevante hardware....

Kortom, zelfs zonder marktonderzoek kun je wel stellen dat een toegespitste camerasmartphone geen succes zal zijn en door de camera enthusiasts vooral gewaardeerd zal worden om wat het is en niet met een aankoop.
Anders zou een merk als Sony of Samsung die toch beiden een degelijke cameratak hebben, deze wel gebracht hebben?
De reden zou kunnen zijn dat juist deze cameramerken hun cameradivisie niet willen kannibaliseren.

Ik denk dat er wel degelijk behoefte is aan een goede camera in een smartphone. Steeds minder mensen kopen immers nog een aparte (compact-)camera.
De consument vind de camera's in toestellen als de huidige toppers en midrangers gewoon al jaren voldoende en willen geen compromis op het gebied van het uiterlijk.
Waar baseer je dit op? Natuurlijk wil iedereen een steeds betere camera in de smartphone. Dat is al jaren zo, en dat blijft nog wel het geval. Daarom worden nog steeds nieuwe smartphones met betere camera's verkocht.
Dit betekent echter ook dat de toegepaste camera concreet veel meer moet bieden bieden in termen van kwaliteit en mogelijkheden dan wat er in toestellen als de S7 geleverd wordt. Is de techniek al zo ver?
De techniek is precies zo ver als wat in de Samsung S7 zit, want die biedt het beste wat er op dit moment mogelijk is in een smartphone.
De reden zou kunnen zijn dat juist deze cameramerken hun cameradivisie niet willen kannibaliseren.
Sowieso zijn die cameradivisies niet concreet bezig met smartphone-sectoren. Tenminste, bij Sony is dit iig niet zo.
Ik denk dat er wel degelijk behoefte is aan een goede camera in een smartphone. Steeds minder mensen kopen immers nog een aparte (compact-)camera.
Maar hebben juist deze mensen niet genoeg aan de kwaliteit die we nu vinden in telefoons? Mensen die het niet genoeg vinden gaan juist voor een aparte oplossing, waarvoor een telefoon (waar alle beperkingen in termen van aanwezige ruimte voor cameratechniek) niet zomaar een substituur zal kunnen zijn.

Kortom, hoe groot is de groep die een S7 camera te slecht vind, en wŔl tevreden zal zijn met een camera-telefoon en ondertussen ook accepteert dat het toestel wat dikker is, dus momenteel geen camera mee wil nemen voor het maken van goede foto's?
Natuurlijk wil iedereen een steeds betere camera in de smartphone.
Een betere camera wil iedereen wel ja, maar ook als dit ten koste gaat van het uiterlijk? En dan heb ik het niet eens opver de prijs.
De techniek is precies zo ver als wat in de Samsung S7 zit, want die biedt het beste wat er op dit moment mogelijk is in een smartphone.
Ik denk dat ze in werkelijkheid wat verder zijn. Het valt me namelijk op dat ze ieder jaar gewoon weer een stap weten te maken, terwijl je een variatie zou verwachten in hoeveel beter ze worden. Verder, als Sony de beste sensoren heeft, hoe kan het dat Samsung op het moment dat ze sensoren tekort kwamen voor de S6 meteen een (zo goed als) gelijkwaardige sensor uit eigen stal klaar hadden? Ik denk dus dat er een marge is. Hetzelfde geldt voor de snelheid van de SoC's. Als Qualcomms Snapdragon 820 30 procent sneller was tov wat het nu is, was de navenante Exynos dit waarschijnlijk ook geweest tov wat deze nu is.
Maar hebben juist deze mensen niet genoeg aan de kwaliteit die we nu vinden in telefoons? Mensen die het niet genoeg vinden gaan juist voor een aparte oplossing, waarvoor een telefoon (waar alle beperkingen in termen van aanwezige ruimte voor cameratechniek) niet zomaar een substituur zal kunnen zijn.
Ik denk dat je daar de spijker op zijn kop slaat.

Een smartphone komt tegenwoordig een heel eind met het maken van technisch aardige foto's, maar ze blijven vanwege de beperkte ruimte inderdaad ondermaats presteren t.o.v. een grotere camera.

Ik sleep zelf dagelijks een Panasonic LX100 mee, voor het geval ik ergens een foto van wil maken. Dat doe ik bewust, omdat ik vind dat de kwaliteit van mijn smartphone niet goed genoeg is. Die smartphone gebruik ik dus soms, als ik niet anders kan.

De LX100 is nuchter gezien eigenlijk best groot. Als het moment daar is dat de kwaliteit van de LX100 uit een smartphone kan komen, en de bedieningsmogelijkheden ook in de smartphone komen, dan ben ik (misschien) om.
De Sony camera's op diverse smartphones zijn ook best goed.

Ik zie twee camera's, is dat voor 3D?
De Sony camera's op diverse smartphones zijn ook best goed.

Ik zie twee camera's, is dat voor 3D?
Net als bij de LG G5 zal dat wel voor breedbeeld foto's zijn. Handig, hoef je niet steeds achteruit te lopen om alles erop te krijgen. In mijn mening een zeer goede functie toevoeging.
Dat is niet helemaal waar, neem bijvoorbeeld de pricewatch: Samsung Galaxy S 4 Zoom LTE Zwart
Ok. Je hebt gelijk, die kon je wel breed verkrijgen, maar was weer net te extreem dik om aantrekkelijk te zijn. De Nokia 1020 was qua formaat iets beter
Ik ben absoluut geen camera/fotografie kenner, maar ik heb sinds gisteren de S7 en ik moet zeggen de kwaliteit van de camera doet mij echt heel erg versteld staan. Ik kan me best voorstellen dat het beter kan en natuurlijk worden de foto's beter met een DSLR (hoewel zelfs dan mogelijk alleen in de juiste handen), maar om het nu af te doen met 'aardig'? Ik richt het ding op mijn zwarte kat die in het venster zit met felle zon er achter, tik een keer op haar op het scherm en de camera snapt dat de belichting moet kloppen voor de kat, druk op een knop en heb zonder enige vertraging een betere foto dan ik ooit gezien heb van het dier (alle andere camera's die ik ooit op haar gericht heb veranderden haar in een hoofdzakelijk zwarte vorm met twee groene ogen er in, nu kan ik bij wijze van spreken dr haren tellen).
Daarom vraag ik me ook af hoeveel markt er nou echt is voor een toestel die zich specifiek richt op nog beter. Dan moet je wel echt een (amateur) fotograaf zijn wil je daar nog veel mee kunnen volgens mij. Zelfs dat vraag ik me af, maar dat zal mogelijk mijn gebrek aan kennis zijn.
Dat is prima voor 80% van de gebruiker. Gewoon drukken en schieten en niks hoeven instellen. Dat heeft weinig te maken met fotografische keuzes.

Vooral keuzes mbt scherptediepte, dynamisch bereik en belichtingskeuzes zijn zaken waar je een grotere sensor voor nodig hebt. Dit kost ruimte en is daarmee een feature voor een een niche camera. In vergelijking met een 1 inch sensor is een s7 "wel aardig"
Een echte lytro-sensor in een telefoon zou ook nice zijn. Er zijn wel mogelijkheden met normale sensoren waarmee je achteraf kan scherpstellen, maar dat werkt gewoon door wat foto's te maken die op een ander punt zijn scherpgesteld. Ik weet niet hoe moeilijk het is om zo'n sensor in een telefoon te krijgen, maar t zou zeker nice zijn.
Eigenlijk werkt het gelijk al. Ik lees die naam voor het eerst dus zoek ik meteen op wat voor een bedrijf het is ;). Maar voorlopig heb ik niet te klagen met mijn carl zeis lens in mijn telefoon
Carl Zeis is ook maar een merknaam die ten tijde van WO2 de beste waren. Na jarenlange verwaarlozing in Oost-Duitsland aan alle kanten ingehaald door de westerse bedrijven, en pas weer actief op de (consumenten) markt gepropageerd werd in de '00s...
Leica is heel bekend hoor, alleen kunnen de meeste mensen geen camera betalen van Leica omdat het voor de pro markt is en ze heel goede camera's en lenzen maken
Hoe zit het het met de performance van de Kirin-soc?
De Kirin 93x die in de P8 en Honor 7 zit is prima snel genoeg, nog nooit problemen mee gehad.
Snelle GPS fix, geen gestotter bij apps en games.

Volgens teh interwebz zal in de P9 de Kirin 950 zitten, met 4x 2.3 GHz Cortex-A72 en 4x 1.8 GHz Cortex-A53
Ik ben heel benieuwd of dat de S6 Edge Plus beter gaat zijn? De Galaxy S6 lijn heeft de beste smartphone camera tot op heden.
Volgens de test van tweakers is de S7/edge beter ;)
Ik ben echter niet overtuigd van die Leica toevoeging en snap niet helemaal dat Leica zich hiervoor leent. Sony maakt de beste imaging chips voor telefoons, daar gaat Leica niet zomaar aan voorbij vanuit het niets. Leica heeft de lensjes dan gemaakt? Of wat is precies de waarde van Leica in dit verhaal?

Van Huawei vind ik het nog wel een slimme zet, maar voor mijn gevoel gooit Leica haar merknaam hiermee ten grabbel. Smartphone foto's kunnen simpelweg niet in de schaduw staan van DSLR foto's. Zelfs de foto's van mijn 10 jaar oude 8 megapixel point & shoot maakt foto's die veeel beter zijn. En dat heeft natuurlijk ook alles met de lens(grootte) te maken.
Ik vind het vreemd dat Leica daar zo aan voorbij gaat.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 3 april 2016 12:23]

Leica maakt niet perse de sensor, waarschijnlijk de lens en software.
Waarschijnlijk maakt Leica helamaal niks voor deze camera. Hooguit is het oplisch ontwerp bij Leica afkomstig. Anders is het een ontwerp waarvan Leica het wel zag zitten om tegen voldoen betaling z'n naam aan te verbinden.
In het verleden zijn er wel toestellen als bepaalde Cybershot telefoons van Sony-Ericsson en N-series van Nokia waar het echt ging om Leica involvement en niet zomaar een licentie om de naam te gebruiken. Schneider-Kreuznach en LG hadden wel een certificerings-overeenkomst. Wat dus betekent dat Schneider-Kreuznach er wel naar gekeken heeft. Een beetje zoals Sharp de televisies van UMC beoordeeld, wat wat anders was dan de Philips-televisies die TPV geheel in eigen beheer maakte en uitbracht met het gekochte recht op het gebruik van het Philips-merk.
Leica gaat niet voorbij aan het kwaliteitsverlies tov een DSLR. Zij weten dat hun kopers weten dat dit niet vergelijkbaar is. Een koper van een Leica full frame camera, die duizenden euro's uitgeeft aan een camera, heeft echt wel het verstand om dat uit te maken, of heeft zoveel geld dat het allemaal niet uitmaakt.
Leica is niet echt bekend vanwege DSLR toestellen maar vanwege hun meetzoekercamera's.

Leica R toestellen zijn DSLR toestellen die niet echt populair zijn.
Leica M toestellen zijn hun populairste modellen en extreem waarden vast. Dit zijn hun meetzoekercamera's.
Omdat huawei een van de grote fabrikanten is, dus dit is een omzet van jewelste voor Leica...wat snap je daar niet ? :p
Leica maakt zelf geen sensoren, maar ontwerpt wel de rest. Met name de lens is een Leica-ontwerp, maar het hele systeem waar de lens in hangt zal ook door Leica ontworpen zijn. En als Leica het niet zelf heeft ontworpen, dan heeft een andere fabrikant het volgens specificaties van Leica ontworpen.

Het daadwerkelijk bouwen van de cameramodules zal onder toezicht van Leica-inspecteurs gebeuren. Dat kan best in China zijn, maar er is altijd iemand van Leica aanwezig.
Sowieso beter dat ze niet mee doen met de "groter = beter" scherm race!
5,2" is nog net bedienbaar, groter wordt echt moeilijk, ook qua opbergen. Al helemaal als je van een oudere telefoon met een 4,x" scherm komt.
Dat is voor mij (en mn vriendin) de reden geweest om grotere modellen bij voorbaat uit te sluiten.
En achter dit formaat scherm kan ook prima een grote batterij van ~3.000mAh en een goede camera.

Ik ben zeer tevreden over mn Honor 7 :)
En mn vriendin heeft die nu ook gekocht :')
Om te denken dat dit voor Huawei's belang is, is niet helemaal correct. Huawai heeft t.o.v. 2014 een groei van 33% gehad. Ik denk eerder dat het een marketing belang is voor beiden. Leica ontvangt wat geld voor naamgebruik en de P9 kan zeggen dat het een high-end camera heeft. winwin

bron; https://www.allaboutphone...gt-high-end-leica-camera/

[Reactie gewijzigd door CMSTRR op 3 april 2016 12:28]

Pure marketing dit - Panasonic = Leica, althans voor iets van 80% in handen Panasonic (via Blackstone). Dus er gaat gewoon een panasonic cameraatje in dat ding dat waarschijnlijk een premium prijs gaat krijgen door de naam Leica.

Dit was laatst nog in het nieuws:
Panasonic Corporation and Leica Camera AG Expand Partnership Agreement in the Digital Camera Sector

Panasonic Corporation and Leica Camera AG announced they have extended their partnership agreement and agreed to expand and strengthen their technological cooperation in the digital camera field.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 3 april 2016 17:59]

Lensjes ontwerpen kunnen ze prima bij Leica. De Panasonic LX3 (compact camera) heeft er een en man, wat was dat lensje goed. Zal echt niet op Leica HQ gemaakt zijn destijds, maar vermoedelijk is de expertise van Leica wel degelijk meegenomen in het ontwerp en de kwaliteitscontrole. Zou best wel eens een goede camera kunnen worden denk ik.
De lens van de LX3 is door Panasonic ontworpen, maar volgens specificaties van Leica. Er zijn heel wat iteraties nodig geweest in het ontwerp, voordat Leica tevreden was.

Intussen is de camera bij Panasonic gemaakt, onder toezicht van Leica-inspecteurs.
Textuur van achterkant lijkt op sandstone van Oneplus One
En hij lijkt ook op een Samsung en Apple, en LG en en nog heleboel andere merken

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True