Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties
Bron: Riva 3D

Riva 3D heeft na het bekend worden van het feit dat AGP 2x niet helemaal goed gaat werken op een plankje met de Irongate chipset en de GeForce2 een paar benchmarks gedraaid om te zien hoeveel snelheid dit kost:

After discovering that the GeForce 2 also had problems with the AMD 751 problem, I decided to put things to the test and see how much of a performance drop we should expect to see by comparing 1x and 2x settings in 3D Mark 2000 and Quake 3 Arena. These scores were posted by the same machine, containing an AMD Fester reference motherboard with the 751 chipset. I used the latest version of Powerstrip to switch between 1x and 2x mode, as the previous EnableIrongate2x DWORD registry key fix does not seem to work with the GeForce 2 cards. The results are quite interesting.

While most scores indicate a minor performance hit (around 5-7%), what's most shocking here is the results of the High Poly Count scores, which show that the GeForce 2 suffers a significant drop in performance in its 1x AGP 751 restriction, as much as 50%! And stability issues also cropped up, with certain games running flawlessly, while others locked up after a short period of time. This confirms NVIDIA's response to our initial inquiry into the Athlon/GeForce 2/AMD 751 chipset situation.

Het verlies in snelheid is dus niet schrikbarend groot, ongeveer 5% maar met veel polygonen (3DMark 2000) ging de peformance met wel 50% naar beneden!

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Nogmaals, voor de zoveelste keer :'( , bij het testen van AGP moet je niet naar de GEMIDDELDE FPS maar naar de MINIMALE FPS kijken; immers, juist in die gevallen waarin ineens een vette texture uit het hoofdgeheugen moet worden gehaald treedt bij het gamen een korte hapering op, en juist dat soort vervelende haperingen vallen op en maken dat het allemaal minder vlot lijkt te lopen.
De continue stroom van non-texture data (polygoon-data bijvoorbeeld) is namelijk te klein om een ernstige impact te hebben op de performance (wel meetbaar, niet zichtbaar met andere woorden, tenzij je natuurlijk ineens belachelijk veel polygonen gaat gebruiken maar goed, het gaat natuurlijk om de normale game-situaties).

Dat dan je gemiddelde slechts 5% afneemt is dus absoluut niet van belang, maar dat de vertraging / hapering misschien wel twee keer zo lang duurt WEL.
GameOvEr: Is het nou zo nodig om fouten af te zeiken? Als je zo nodig moet: ja je kan AMD verwijten dat AGP 2x niet werkt met de GeForce, en dat Super Bypass het in heel veel chips niet doet. Maar het afzeiken van Intel, M$, KPN etc. heeft meer te maken met de arrogante houding van die bedrijven, die lijkt samen te gaan met een groot marktaandeel.

Bunny: Was het niet zo dat het verschil tussen AGP 1x en 2x zo klein was omdat kaarten met 32MB voldoende geheugen hebben om de (nu nog) textures te cachen?
Dat zou ook verklaren waarom het met 3dmark2000 wel veel uitmaakt, polygoon data wordt niet gecached.
:-PP oh ja Garfield ? :-PP Interessant om te horen :-PP Misschien kun je er ooit nog wat aan doen :-PP

Serieus: dit is niet fijn..misschien is die Voodoo5 5500 AGP toch zo gek nog niet...
Da's minder, maar beter langzaam dan niet werkend ;)
ik hoop dat dit met een bios flash of iets dergelijks kan worden opgelost.

anders ben je zwaar de lul met geforce2.

en die 50 % zie ik wel (2 x ->1x)

wel goed dat ie de volledige bus gebruikt. :P
:-PPP Schiet niet op, mijn epox mobotje heeft ook dat probleem :-PP 1e versie 2xagp loopt lang niet altijd perfect :-PP

Mzzl
Heb je gvd net een GForce gekocht en dan, je weet wel
:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Toch een duidelijk voorbeeld dat AMD zijn reference boards te snel (lees niet genoeg research) heeft uitgebracht.

Wat mij daarintegen wel opvalt, is dat er weinig mensen AMD voor deze f*ck-up afzeiken, terwijl als Intel dit geintje flikt (i820 anyone ? :) ) je overal verontwaardiging hoort...

Nu geef ik wel toe dat de f*ck-up van Intel van een totaal andere orde van grote is... ;)

Blijkt maar dat je nu wel degelijk beter voor de KX133 boards kunt gaan, maar ja, dat was waarschijnlijk iedereen al wel duidelijk... :P
Gebruik zelf AGP 2x op k7m met v6600 en heb geen problemen.

Alleen als ik sideband adressing enable krijg ik problemen.

Maar snelheids verschil in 3dmark2000 tussen agp 1x --> agp 2x (40%) is veel groter dan die van wel of geen side band adressing (3%)
ff offtopic....
Hoe zit het nou met het verschil tussen agp 2x en 4x?.......
ik heb een abit be6... die heeft agp 2x geloof ik.,,

Weet iemand een goed 440bx, slot 1, 100mhz bordje met 4x agp?.....welke?....

anyone?..
Wil je ff mailen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True