Tactische shooter 'Squad' met 50v50-multiplayer verschijnt op Steam Early Access

Offworld Industries heeft Squad uitgebracht op Steam Early Access. De grootschalige first person shooter wordt ontwikkeld door hetzelfde team dat de populaire Battlefield 2-mod Project Reality heeft gemaakt.

Squad is volgens de makers een grootschalige tactische fps met 50v50-multiplayer, waarin de nadruk ligt op teamwork, planning en realistische physics. Offworld Industries ontwikkelt de game in Unreal Engine 4. Eerder dit jaar werd met een succesvolle Kickstarter-campagne ruim 434.000 Canadese dollar opgehaald, omgerekend bijna 300.000 euro. Op Steam lijkt de game een succes, Squad stond kort na release op de eerste plek bij de best verkopende games en staat op moment van schrijven enkel achter GTA V.

Squad op Steam Early AccessSquad op Steam Early AccessSquad op Steam Early Access

Meerdere medewerkers van Offworld Industries werkten aan de populaire Battlefield 2-mod Project Reality. De mod was gericht op het vergroten van de schaal van het spel en had de nadruk op teamwork. De studio zegt dezelfde aspecten verder te hebben doorgevoerd in Squad, dat een losstaande game is.

Offworld Industries geeft aan dat het nog één à twee jaar kan duren voordat het spel volledig af is, maar de studio zal zoveel tijd nemen als nodig is. De voorlopige versie van de game is nu beschikbaar op Steam Early Access voor 36,99 euro.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Jeroen de Vries

Stagiair

16-12-2015 • 13:16

79

Reacties (79)

79
78
71
3
0
4
Wijzig sortering
Sinds gisteren heb ik dit spel ook (had het ge-pre-orderd), en de eerste dag spelen was geweldig leuk.

Grafisch heel mooi. Geluiden zijn PRACHTIG. De radio en directional voice communicatie werken perfect en klinken geweldig.

Het spel zelf heeft nog de nodige problemen. Grafisch is het spel slecht geoptimaliseerd, waardoor het er weliswaar prachtig uit ziet, maar nog niet supersnel draait (slechts redelijke fps op topsystemen). Er zitten nog wat bugs in (bijvoorbeeld het af en toe verdwijnen van de muis na doodgaan, op te lossen door op escape te drukken), nog geen voertuigen en nog wat andere foutjes zo hier en daar - maar de basis werkt en is speelbaar.

En GOED speelbaar ook. Er zijn 5 maps en de gameplay werkt prima. Het aanmaken van squads moedigt samenwerking aan en zodra die samenwerking ook echt van de grond komt (vooral met communicatie tussen squadleiders onderling) is het echt HEEL LEUK om te spelen. Zelfs ookal win je niet.

Het is een minder hardnekkige "reality simulator" dan bijvoorbeeld ARMA, maar dat in ruil voor meer toegankelijkheid, speelbaarheid en teamspel. Als je van grote schaal open-terrein gevechtsspellen houdt met veel samenwerking, dan is dit echt een poging waard. Zelfs in de huidige vroege versie (er zit in de planning nog zeker een jaar tussen nu en de uiteindelijke release-datum) al verschrikkelijk leuk om te spelen.

Voor de mensen die meer van snellere shooters houden is dit misschien niet het ideale spel. Er moeten lange afstanden gelopen worden, en er zitten (als je het spel goed speelt) flinke periodes bij waarin je niets doet dan wachten en verdedigen terwijl andere squads een aanvalspunt overnemen. De nadruk op squads, voice communicatie en teamspel zorgen er wel voor dat er vrij veel samenwerking is, dat die samenwerking ook echt een teamgevoel geeft, en dat je strategische beslissingen neemt over bijvoorbeeld de aanvalsroute en plaatsing van spawnplaatsen.

De instroom van nieuwe onervaren spelers is momenteel een flinke belasting op de kleine ervaren playerbase, die zijn best doet om als squad leader zo goed mogelijk de nieuwe spelers te begeleiden in het spel. Het heeft de "community" wat ontregeld en het zal even duren voordat het gemiddelde niveau van de spelers weer voldoende omhoog gaat om strategisch iets hoogwaardige gevechten te produceren. Ik ben één van de noobs, maar geniet van alles tot nu toe, en heb zin in wat er nog komen gaat. :)
Wat voor GPU/resolutie heb je en wat voor FPS haal je daarmee dan?
Wat ik nog niet gehoord heb is of er built-in voice chat is en een commo-rose zoals in Battlefield 2. Wat mij betreft beide echt een must als er de pretentie van tactiek is.
Er zijn 3 ingebouwde voice chat-kanalen: lokaal (alle squads horen dat binnen een afstand van ~10 meter, directionele audio), squad chat (radio geluid, goede kwaliteit) en squad leader chat (alleen de squadleiders kunnen daarin praten/meeluisteren).

Squadleiders zijn in staat om markeringen op de kaart aan te geven, dat is nog wel wat primitief.

Er is geen "commo-rose", je geeft alle commando's zelf door zélf via voice chat te praten. Daar roep je ook dat je vijanden ziet, een medic nodig hebt, of je overlegt welke aanlooproute je neemt, adviseert de leiders van andere squads dat ze jouw squad niet moeten afschieten als jullie van het zuiden binnen komen, enzovoorts.

GPU/resolutie is volgens mij 50-60 fps op een 980ti met degelijke processor en alle grafische settings voluit (epic). Weet niet welke resolutie dat is, maar er wordt ook gebruik gemaakt van resolution scaling (intern een hogere resolutie renderen en het resultaat te downscalen naar je eigen resolutie) om een scherper beeld te creëren. Dat werkt, maar kost wel extra rekenkracht.

Zelf speel ik op laagste settings met 1440p resolutie (100% scaling) met een radeon hd 7870 xt, en haal een nog best speelbare >30-40fps.

[Reactie gewijzigd door KarmaniaK op 22 juli 2024 15:36]

Lijkt wel een advetorial die post van jou. :D
Ik was erg enthousiast. Heb vroeger een tijdlang een best wel primitieve shooter gespeeld met clunky mechanics, maar wel open-world, en dat ligt me heel erg. Lekker traag, lekker sneaky. Alleen teamspel bestond enkel uit het toevalligerwijs bestormen van dezelfde basis, omdat dat ons objective was. Geen voice chat. (dat spel was Joint Operations: typhoon rising, inmiddels bijna uitgestorven)

Dit spel is voor mij soortgelijk, met veel meer potentie. Ik ben best enthousiast ja. :)
JO heb ik ook nog een blauwe maandag gespeeld, maar kon me niet echt grijpen destijds.

Ik denk dat ik de SQUAD nog even uit de boom kijk. Je geeft aan veel potentie, maar ik heb het gevoel dat het daar een beetje bij blijft.
Voor mij gaat het vallen of staan bij de community aan spelers die 'blijft hangen'. De kern van oude Project Reality-spelers hebben ze al mee. Zonder leuke sfeer en spelers is het spel ook niet leuk, maar met voldoende spelers dat blijft hangen kan het best wat worden voor mij.

Daarnaast moeten de developers in staat blijven om stappen te maken, niet alleen in de content maar ook vooral technisch. Gezien hun achtergrond (Project Reality mod, dat deden ze vrijwillig en voor hun lol) en de resources die ze nu ter beschikking hebben (kickstarter + steam inkomsten), plus het feit dat ze nú al een speelbaar spel hebben, denk ik dat ze in dit opzicht best een steentje vóór hebben tegenover andere "early access" games. Geen garanties natuurlijk, maar ik heb wel iets meer vertrouwen in dit stel dan in een willekeurig ander early access gebeuren.

Wachten als je nog niet overtuigd bent is bij een early access spel natuurlijk altijd verstandig. :)
En werkt ook!

Lijkt mij zeker leuke game. Maar inderdaad in dit geval is he de community die het spel kan maken of breken, in dat opzicht is de early access dus weer prima want dan heb je meer kans om geinteresseerde spelers aan te trekken.

Klinkt super vet in ieder geval :)
Anoniem: 702158 16 december 2015 13:33
Speel wel redelijk wat ARMA en heb deze Squad ook al een weekje of 2.

De game kon me echt niet boeien na half uurtje, misschien moet ik wat beter worden of snap ik alles nog niet... maar de eerste indruk was oke maar zeker niet Wauwww.

Wat me verschrikkelijk ergerde aan deze game is dat ik de WASD keys niet kon veranderen (andere keys wel), deze staan gewoon standaard zo en deze kan je niet veranderen, in België en ook Frankrijk maken we gebruik van Azerty keyboards dus lekker leuk met de W forward gaan als deze toets onder de S knop staat.

anway na aanpassing van de ini file lukte dit wel, ik post hier eventjes de oplossing moesten er mensen dit probleem ervaren.

in C:\Program Files (x86)\steam\steamapps\common\Squad\Squad\Config\DefaultInput.ini

dit aanpassen

+AxisMappings=(AxisName="MoveForward",Key=S,Scale=-1.000000)
+AxisMappings=(AxisName="MoveForward",Key=Z,Scale=1.000000)
+AxisMappings=(AxisName="MoveRight",Key=Q,Scale=-1.000000)
+AxisMappings=(AxisName="MoveRight",Key=D,Scale=1.000000)
zelfs met een qwerty gebruik ik nog geen wasd. Ik zit met mijn vingers altijd een kolom meer naar rechts (een hell in sommige games om alles te gaan remappen). Dit zodat ik met mijn pink niet alleen de modifier keys heb te bedienen maar ook een extra kolom over heb die relatief eenvoudig aan te slaan is. De enige reden dat wasd ooit populair was, was omdat men weinig extra toetsen nodig had. Vandaag met games waar je soms je hele toetsenbord moet gebruiken is het een pluspunt als je zoveel mogelijk binnen vingerbereik hebt.
Lijkt me logisch, maar indien ik dit ooit zou doen moet ik wel serieus wat aanpassingen doen :D ben het zo gewend om snel te gaan (run) op shift te hebben.

Ik ervaar alleziens geen problemen met ZQSD (azerty) dat ik een rij zou moeten opschuiven in de meeste games die ik momenteel speel, arma, cs go, dying light, rainbow siege.

Misschien in andere games, simulators van andere soorten is jou optie wel de meer correcte, maar hier heb ik nu niet echt last van, het is niet zo door gebruik van ZQSD dat men aim of andere movements plots beter of sneller zullen gaan.
Ik gebruik ook ESDF. Je hebt dan meer toetsen onder handbereik. Ik heb een tijdje ERDF geprobeerd. Minder vingerbreken nodig, maar ik kon er niet aan wennen.
In meeste shooters bedien je met de pink Shift en Ctrl, soms pakken game de Caps Lock mee als er een extra knop nodig is. Door een kolom naar rechts te schuiven kan je met de pink Q, A en Z bedienen. Shift, Ctrl en Caps zitten naar mijn idee dan te ver weg en daarmee gaat de winst verloren.

Ik vraag me af waarom je zo veel moeite doet om drie extra knoppen er bij te krijgen. Op mijn Logitech G502 muis kan ik al drie knoppen bedienen met mijn duim en met mijn vingers kan ik nog eens drie knoppen bedienen op het wieltje: naar links, naar rechts, en indrukken. In totaal heb ik 6 extra knoppen die ik binnen een paar tellen kan mappen.
Vroeger speelde je ook wel eens met zijn 2e op een toetsenbord.
Daar was het dus juist handig als het verder van elkaar afzat dus hoefde je niet bij elkaar op schoot te gaan zitten.
"Speel" hem ook alweer een tijdje, maar echt boeien kan die mij inderdaad ook niet.

Heb de squadleader pack gehaald voor 70euro, omdat men adverteerde met 100vs100 & basebuilding in big maps.

Werkelijkheid is dit 50vs50, een rijtje zandzakken neerzetten en een laddertje over een muurtje bouwen. Ow en de map is 4x4km. (Ik snap dat dit early access is, maar dit gaat dan ook over mijn beleving nu)

Het komt nog het meest in de buurt van een counter strike / insurgency op grotere schaal.

Tevens is de community net zo ruk als bovengenoemde games imho. Je springt halverwege in een battle en doordat jij 3 enemies kilt, mishandelt de squadleader je verbaal via de microfoon omdat je de positie hebt veraden :+

Ben zelf ook meer een arma (2) liefhebber, met mappen van 20x20km en een gehele base te kunnen bouwen ^^

Al met al valt Squad me vies tegen voor 70 (!) euro, en de support reageerd niet op beide mijn refund mails.
Ik heb $30 betaald voor de normale 'rifleman' early access pre-orders. Vond ik een prima prijs voor early access (sinds gisteren).

Op het moment zitten ze op 36v36 en 50v50 willen ze uiteindelijk naartoe. Is nog een hoop optimalisatie voor nodig en er zijn nog maar 5 maps. Ach. :-)

Heb zelf niet die negatieve ervaringen gehad met verbaal mishandelende squad leaders. Overigens kan je dan natuurlijk vrolijk gewoon in een ander squad gaan zitten.
heb hem gratis gekregen van een vriend in de states, maar ik zou deze nooit gekocht hebben.

of indien gekocht, refund aangevraagd (op basis van eerste spel ervaringen).
Ik heb jarenlang Project Reality gespeeld (sinds 0.5) en ik keek erg uit naar Squad, maar tot nog toe vind ik het spel nog erg karig. Ja het ziet er mooier uit, maar daar blijft het wel bij.

Geweren klinken nergens naar (terwijl de makers beweren deze enorm realistisch zijn).

Ik kijk over een jaar wel weer als ze wat meer features hebben toegevoegd, maar nu is Project Reality een betere game.
Heb de squadleader pack gehaald voor 70euro, omdat men adverteerde met 100vs100 & basebuilding in big maps.
[...]
Al met al valt Squad me vies tegen voor 70 (!) euro, en de support reageerd niet op beide mijn refund mails.
Koop géén Early Access!
Should you preorder videogames? (By TotalBiscuit)
Edit: Beter nog "Stop this bullshit for good" (Also by Totalbiscuit)

Ontopic:
Klinkt goed, ben benieuwd wat het final product doet in de reviews! Ik ben genaaid met Battlefield 3, dus ik wacht deze rustig af. Al vind ik de graphics tegenvallen, tegenover wat in de comments geschreven wordt. (niet dat ze lelijk zijn! Maar ze vallen tegen voor 2015)

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 22 juli 2024 15:36]

"Koop nu de half gare versie! We fixen hem misschien wel! Of misschien niet; want een refund krijg je toch niet! Misschien voegen we naderhand ook wel microtransacties door of ruïneren we het spel met gare DLC die ervoor zorgt dat je de nieuwste maps niet met je vrienden of familie kunt spelen!"

Sorry; het cynisme over early acces is groot. Het wordt veel te veel misbruikt momenteel.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 22 juli 2024 15:36]

Je hoeft het niet te kopen. Er staat met gigantische letters bij dat het spellen zijn die nog niet af zijn, dat je bugs kan verwachten etc. Je weet dat als je dus zo'n spel koop dat de uiteindelijke versie misschien anders is. Als je die gok niet wilt wagen, dan moet je het vooral niet doen.

Dat is hetzelfde dat de Day Z-mensen gaan zeuren dat development zo lang duurt en er bugs zijn. JOH, dat wist je toen je early access ging kopen. Als je geen zin hebt in gedoe en wilt weten wat je krijgt, dan wacht je toch lekker totdat het spel af is?
het gaat niet over bugs dat snap ik ook en verwacht ik ook maar als ik een early access koopt voor +/- 18 euro (soms meer soms minder) en naar een jaar hoor je niets meer over het spel of het zit steeds in Alpha dan denk ik "waste of money" Ik heb ook een of andere zombie survival spel early access gekocht volgens mij was het war z of zoiets en naar een paar maanden was de developer weg en iedereen roept oplichter.
Alpha and Beta zo beter gratis kunnen zijn dan zo meer mensen testen en vinden ze het spel niets aan ook stoppen zonder kosten.
Excuses voor het ABN maar ik ben Engels
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze wél een refund hebben gekregen, omdat het spel niet optimaal genoeg draaide op hun systemen (en terecht, want het is nog slecht geoptimaliseerd grafisch gezien).
Ik ben benieuwd welke stappen zij hebben genomen, ik word genegeerd op facebook en via de mail namelijk :+
Mee eens. De game is echter al een ontzettend lange tijd in alpha en (beta) status geweest en er is ontzettend veel toegevoegd en fixed. Ik zou het dus niet zo snel een half gare versie noemen, dat is iets te negatief. Het blijft early acces en daar zitten risico's aan en dat hoor je te weten.
Hier ben ik het zwaar mee eens. Tegen de tijd dat de game GOLD gaat is iedereen er al weer op uitgekeken omdat ze soms al 2 jaar hebben kunnen spelen en het tijd is voor iets nieuws.

Zonde voor de eigen game en het eerste innitiele plan. Slechte gang van zaken die steeds vaker terug lijkt te komen.
Klinkt een beetje als MAG, wat een flop was dat. Als enkel en alleen de grote teams het selling point zijn van deze game ben ik bang dat het niet echt wat gaat worden.

Ook is de echte gameplay minder interessant dan het klinkt, teamwork tussen 50 random strangers is niet iets vanzelfsprekend imo.
Ik kan niet eens fatsoenlijk een teamgame spelen met 4 random personen, laat staan 49 _O- . Het ergste is dat ik dan wel actief mee doe aan het doorgeven van informatie, maar dat andere dat niet of minder doen en tja... Van daaruit gaat het heel snel achteruit... Als ze niet tegen mij lopen te blèren dan wel tegen elkaar en dan gaat ie weer opzettelijk verpesten... bah ik wil er niet eens meer aan denken. :(
Als je in een team van 50 zelf met enkele vrienden een klein squad kunt vormen is dat ook al een pluspunt en kan je alsnog met je squad proberen zoveel mogelijk schade te doen. Deden we vroeger met onze clan op pub servers in BF2. Goede tijden.
Met zen vieren in een buggy en rondscheuren :D
Met z'n vieren op een dak met één lader in Karkand en C4 en lood naar beneden schieten + een medic / support die de cirkel compleet maakten! :9
Awww yeah, the fun times
in ARMA heb ik veel met enkele vrienden gespeeld door middel van een klein squad wat dan "onder leiding" van een grotere stond. Dat zal in deze game (gezien de naam) denk ook wel aanwezig zijn
MAG een flop? Ik heb dat spel gespeeld tot dat de servers offline werden gehaald! Ik vond juist het systeem van squad-platoon-company erg goed werken daar. Door dat je die 3 lagen van bestuur had konden je squad- en platoon-leiders met hun abilities écht het gevecht omdraaien.

Los daarvan ga ik deze titel waarschijnlijk wel overslaan. Even baserend op de trailer: best veel open ruimte, waar je bij MAG echt grote facilities met chokepoints had die je aanviel of moest verdedigen. En ik ben niet echt fan van die simulator-shooters.
PvP is ook altijd een bijzonder moeilijk punt. Hoe zorg je dat mensen niet geïrriteerd raken van spelers die slechter zijn als hun of juist andersom? Hoe zorg je dat mensen niet gedemotiveerd raken van het spelen omdat ze een slechte ranking hebben? Hoe zorg je dat mensen goed met elkaar samenwerken?

Elke game heeft zijn eigen interpretatie maar in de praktijk is het gewoon bijna onmogelijk om competitief en tegelijkertijd vermakelijk (lees: grote doelgroep aanspreken) te zijn.

Zo speel ik zelf af en toe nog wel eens world of tanks, leuke game maar soms is het ook heel irritant als er geen teamwork is. Anderzijds als ze een ladder/ranking systeem zouden introduceren zou ik ook geen super goed potjes meer spelen omdat iedereen op mijn eigen niveau is en zou ik denk ik ook minder fun hebben.
Niet om kritiek te leveren, maar voor de mensen die dit spel gespeeld hebben, is dit niet gewoon ARMA III in een ander jasje? Ik vraag me dat serieus af.
Het is gemaakt door de zelfde makers van de populaire battlefield 2 mod, Project reality. Wat ik van mensen heb gehoord die dit spel op dit moment aan het spelen en testen zijn heeft dit hier meer van weg dan van bijvoorbeeld Arma. De focus ligt heel sterk op tactisch en communicatie, meer dan bij Arma. Om een redelijk beeld te krijgen over hoe het spelverloop ongeveer zou zijn is het een aanrader om project reality te downloaden, en dan mooiere graphics en vloeiender gameplay hier bij te bedenken.
De focus ligt heel sterk op tactisch en communicatie, meer dan bij Arma.
Dan ben ik erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Het lijkt me wel supervet als dat goed lukt, maar mijn ervaring met online is toch dat het overgrote deel van de spelers vooral voor zichzelf bezig is en iedere vorm van map/overleg/samenwerking uit de weg gaan als ze zelf bijvoorbeeld voor de kill kunnen gaan. En ik ga niet iedere avond 49 vrienden op kunnen trommelen om in platoon de kunnen spelen :)

[Reactie gewijzigd door Bekers op 22 juli 2024 15:36]

De mensen van Project Reality (Reality Mod) voor BF2 hebben ook de nieuwe Reality mod voor ARMA gemaakt inderdaad. Ik heb jaren lang de BF2 mod gespeeld en ik vond het een van de beste mods / games ever.

Helaas waren de graphics en de engine op een gegeven moment zo enorm achterhaald dat het niet meer leuk was. Toen kwam dus de ARMA mod, maar die had toch niet dezelfde insteek en zag er ook niet denderend uit.

Ik kijk hier wel naar uit moet ik zeggen, ik vind dan echter wel €36 behoorlijk stevig voor een game die nog jaren in ontwikkeling gaat zijn en je eigenlijk nog niet eens zeker weet of het project tot een goed einde zal komen...

Voor €10 had ik hem nu direct gekocht...al was het maar om het team en ontwikkeling te steunen...
ARMA is meer gericht op het bieden van een zo accuraat mogelijke combat-simulatie. Ook als dat gaat ten koste van gameplay.

Aan de andere kant van dat spectrum heb je arcade-achtige shooters zoals Call of Duty, maar ook Battlefield.

Dit spel zit een beetje tussen ARMA en Battlefield in. Wel realistisch, maar niet geheel ten koste van speelbaarheid en met een grote nadruk op squads, communicatie en samenwerking. En dat werkt ook best wel heel erg lekker.
Kon ARMA 2 ook niet al games aan met 100 spelers?
Ik kan nog niet heel veel uit deze trailer halen.
Grafisch is het niet op en top, maar ik persoonlijk vindt game play belangrijker.

50 vs 50 is wel veel. 100 man over een map heen laten rennen is niet niks.
Ik wacht nog heel even met het kopen van dit spel!

Een beta zou fijn zijn :)! }:O
50 vs 50 is wel veel. 100 man over een map heen laten rennen is niet niks.
Met Planetside 2 rennen we met heel wat meer mensen over een map. Alleen is PS2 geen tactische shooter (zou zo ik het in ieder geval niet willen noemen) maar een gewone FPS. Het is prima te doen zolang de ontwikkelaar het maar goed heeft gebouwd.

Maar ik vermoed nooit dat dit echt een succes wordt, want bij de meeste tactische shooter betekent dood=dood in een match (no spawning). Ik betwijfel of er heel veel mensen blijven wachten tot de volgende match..
Mwah, de Server Smashes zijn toch wel redelijk afhankelijk van de tactische zetten die de FC maakt. En dan gaat het dus niet meer over 50v50, maar om 240v240. Iets grotere schaal :)
Er was een closed beta voor de backers van het Kickstarter project. Vooral veel core Project Reality spelers hebben veel deze beta gespeeld!

Ik wacht zelf nog even om te kijken hoe het allemaal gaat verlopen, of misschien kan ik toch de verleiding niet aan :D
Ik kan je verzekeren dat dit wel goed werkt ik bijna alle gevallen.. De core spelers zijn echte tactical shooter fanaten en hebben veel een militaire achtergrond. De squads zelf worden *meestal* goed aangestuurd doordat alleen ervaren spelers er voor kiezen een eigen team te maken. De gameplay lijkt het meeste op een mix van de omvang en tactische van Arma maar dan speelbaarder gemaakt.
Mijn eerste gedachte: zo tactisch gaat dat vast niet worden met 50v50!
In R6: Siege met 5v5 zie je al genoeg mensen als Rambo spelen, met 10x zoveel zal het tactische wel helemaal weg zijn ben ik bang.
Als de commando structuur goed is uitgewerkt en je hebt een goede, ervaren comandant bovenaan staan dan kan het wel degelijk heel tactisch gaan, maar gooi 50 vreemden bij elkaar en je mag het vergeten.
Aan het begin van het spel moet je in een squad gaan zitten, squads zijn maximaal 9 personen groot. Zonder squad kan je niet alle classes spelen (bijvoorbeeld marksman of grenadier), en op die classes zitten binnen squads ook maximum-aantallen. Squads blijven over het algemeen ook echt bij elkaar, omdat ze van hun squadleider afhankelijk zijn voor spawnpoints en ammo-kratten, en omdat ze daarvanuit hun taak mee krijgen. En er wordt binnen de squad als het goed is behoorlijk wat heen en weer gepraat. Het is niet zo dat je tegen 50 man staat te praten, je praat tegen je eigen team en dat team beschermt je ook. De squadleiders staan vervolgens ook met elkaar in contact, om onderling te kunnen bepalen welke squad waarheen gaat.

Om dat basis-stukje "ordening" kom je gewoon niet heen. Je zit sowieso verdeeld in squads en je eigen squad is ook herkenbaar en heeft een eigen eenheid. Op die manier word je heel netjes precies in het juiste stramien geduwd. Als niemand vervolgens iets zegt gebeurt er toch niks, maar in de praktijk wordt squadleiderschap gedaan door squadleiders die dat ook kunnen, omdat ze ook verantwoordelijkheden hebben (spawnpoints maken). Als ze dat niet kunnen of doen, gaan hun squadleden weg.
Ben ik cynisch als ik vermoed dat er nooit 100 spelers tegelijk een match zullen zoeken?

Zelfs in HotS duurt het tegenwoordig een tijdje, en dat spel heeft miljoenen spelers.
Er zijn dedicated servers met plaats tot 100 spelers tegelijk, de multiplayer werkt niet volgens het matchmaking principe.
mwah... Bij bijv World of Tanks kun je zien hoeveel mensen er een potje willen starten en in de wachtrij staan. Op een gemiddelde doordeweekse avond zijn dat er altijd 200-400 per server (in de EU zijn er 2 servers) die op dat moment willen starten. Dus opzich kan het wel.
Als iemand die nooit project reality heeft gespeeld, is dit meer richting ArmA 2/3 of meer richting Insurgency?
Is eigenlijk een arma 3 2.0
Ertussenin. Minder hardnekkig "reality simulator", en wat meer richting speelbaarheid, met een grote nadruk op voice communicatie en teamspel. Een beetje tussen ARMA en Battlefield in. Werkt héél lekker, ik heb er echt lol in.
Op 01.33-01.35 zie je de soldaat leunen. Kan iemand bevestigen of lean in het spel zit? In hedendaagse tactische shooters mis ik dat echt hard!
dat is aanwezig ! standaard op A links leun en E rechts leun ;)

eventjes screenshot gezet : http://imgur.com/YtHUzkn

all keys :D http://imgur.com/MaDF0VN

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 702158 op 22 juli 2024 15:36]

Q en E voor de Nederlanders! (Qwerty masterrace)
Nice! Heb dat altijd leuk gevonden. Geeft je een meer tactisch voordeel als je het gebruikt - en als de hitboxes ermee overeenkomen.

Bedankt voor je reply!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.