Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Illegaal postorderbedrijf in CD's opgerold

Nu.nl schrijft dat de Buma/Stemra een postorderbedrijf heeft opgerold dat via internet op grote schaal illegale CD's verkocht. De eigenaar was een De 54-jarige eigenaar uit Horn.

In de bedrijfsruimte van de man werden digitale kopieerapparatuur (een computer en vijf cd-branders), enkele duizenden moederproducten en een kleine 10.000 blanco cd's in beslag genomen.

De man bood op internet cd's aan met daarop muziek, videospelletjes, zakelijke software, boeken, tijdschriften en films. Hij vroeg prijzen oplopend van vijftien tot negentig gulden.

[...] "Het digitale kopiëren en het internet voegen een nieuwe dimensie toe aan de thuispiraterij. Vroeger ging het om een product van matige kwaliteit, dat via mond tot mond reclame onder kleine kring verdeeld werd. Nu gaat het om digitale klonen die via internet in het hele land of zelfs daarbuiten besteld kunnen worden. De schade neemt daardoor ook steeds grotere vormen aan", zegt T. Kuik, hoofd van de Opsporingdienst Buma/Stemra.

Thanks El_GuApO voor de tip.

Door

40 Linkedin Google+

Bron: Nu.nl

Reacties (40)

Wijzig sortering
Luister, als professionele pakketten alleen maar duurder worden, komt dat niet door illegale kopieen, en als als reden voor de prijsverhogingen illegale software wordt opgegeven, dan vind ik dat gewoon een kutsmoes.
Namelijk:
-Als een bedrijf software gebruikt om geld mee te verdienen, dan is die software een investering, een pakket als Photoshop voor een grafisch bedrijf bijvoorbeeld. Als dat bedrijf gaat werken met een ILLEGALE Photoshop en ze worden gepakt, dan kost dat VEEL geld, opdrachten die niet afkomen, en vooral hun reputatie.
Ieder bedrijf dat een beetje rekent, neemt gewoon een licentie, dat doe ik ook.
-Particulieren die met een pakket als Photoshop werken om bv. hun homepage te maken, zullen hiervoor NOOIT een officiele licentie nemen, daarvoor is het pakket veel te duur. Je kan die particulier er wel voor willen pakken, maar dat heeft geen zin, want dan komt er echt niet meer geld binnen bij bv. Adobe.
Wel is het zo, dat die particulier, zo met dat pakket leert werken, en dat deze persoon ook de voorkeur geeft aan in dit geval Photoshop. Mocht ie ooit eens professioneel zelf of bij een baas dit soort werk moeten doen, kiest hij Photoshop.

Ik vind gebruik software pas illegaal als je wel tot de doelgroep behoort (gamers voor Quake 3, grafici voor PS), maar er NIET voor betaalt.
In het geval van bedrijfssoftware doe je dan zelfs aan concurrentievervalsing, en bedrijven die niet voor hun licenties betalen mogen wat mij betreft GROTE boetes betalen (ja zelfs voor M$ software).
* DF040F Titan
[quote] Geen reakties onder je huidige niveau (0)Niveau 0: 35 postingsNiveau -1: 35 postingsNiveau -2: 35 postings

Reaktie gepost door remulus - Woensdag 3 Mei 2000 - 17:03 (Score: 0)
Eerst zeggen ze tegen iedereen die met pensioen is zoek een hobby, doe je dat krijg je dit......... nou lekker..


Reaktie gepost door The Ghost - Woensdag 3 Mei 2000 - 17:06 (Score: 0)
Je mag toch een kopie maken voor eigen gebruik.
Als je die dan verkoopt is dat voor de nieuwe eigenaar toch weer voor eigen gebruik.
Ik snap niet dat dat strafbaar is


Reaktie gepost door SinCere - Woensdag 3 Mei 2000 - 17:06 (Score: 0)
tja, daar kan ik niet teegn op met me 30 blanco cd's en dat ene tientje dat ik af en toe krijg voor een kopietje pfff .

Eigenlijk wle verdomd a-so wat wij allemaal doen, er worden echt veel inkomsten misgelopen volgens mij op audio (zoals: metallica) en spellen enzo. volgens mij zijn de verkoopcijfers best veel minder geworden en nemen de illegale cd'tjes alleen maar toe


Reaktie gepost door phantom090371 - Woensdag 3 Mei 2000 - 17:07 (Score: 0)
Waarom bestaat er in nederland een Buma Stemra? In het buitenland heeft men dit niet en daardoor zijn de cd's goedkoper, waar de klant weer profijt van heeft. Doordat de cd's in het buitenland goedkoper zijn, is men ook minder geneigd om deze te kopieren wat dus de illegaliteit terug dringt. Een mogelijke oplossing dus voor het illegale kopieren is dus het opheffen van Buma Stemra!


Reaktie gepost door The End - Woensdag 3 Mei 2000 - 17:07 (Score: 0)
Het is een vicieuze cirkel. Alles wordt duurder door het kopieren, daardoor wordt weer meer gekopieerd. enz. enz. (Bij muziek CD's werd je genaaid met een prijs van 40 piek per CD net benzine...)


Reaktie gepost door Glottis of Xanadu - Woensdag 3 Mei 2000 - 17:07 (Score: 0)
Zegt die meneer van de Buma/Stemra dat de schade toeneemt doordat de schaal waarop ge-coppieerd word toeneemt. Vergeet meneer er wl bij te zeggen dat de winstmarges op de CD's toch wel heel hoog nu moeten zijn omdat de productie kosten van een CD toch echt bijna 10 cent bedragen...
Ja, vooruit, doen we er nog 50 cent bij voor het hoesje, 2 gulden 50 voor het transport, en dan nog 10 voor de gemaakte kosten (PER CD HEB IK HET OVER....) kom ik nogsteeds maar op 13 gulden 10.... mmmhh......
Sorry, waar gaan die 30, 50 dan naartoe? Per CD?


Reaktie gepost door martijnvds - Woensdag 3 Mei 2000 - 17:24 (Score: 0)
Ehmm ja, na een tijdje gaat het natuurlijk fout met dit soort grootschalige praktijken. Kleine kruimelbrandertjes *grinz* die pakken ze niet zo snel.
* martijnvds bedoelt niet zichzelf hoor
Het is inderdaad wel zo dat de verkoop-cijfers flink zijn gedaald. Iedereen die kent tegenwoordig wel iemand die ff een kopietje wil drukken of 'via-via'wel aan die cd kan komen. Tja dat kan je wel zeggen dat als de Audio-cd's 20 piek waren dat je ze dan wel zou kopen, maar ehrm geloven jullie dat nou zelf?? Op de zwarte markt haal je ze voor een tientje, idem in het buitenland [een vriend van mij is nu op vakantie in Turkije, alle games/cd's voor een tientje]. Probleem is dat daar nauwlijks gecontroleerd wordt en er weinig wetten op het gebied van copyright/e.d zijn. En als koop je de politie toch net zo makkelijk om? Corruptie e.d in Zuid-Europa is huge..
Maar ja uiteindelijk bedonder je wel jezelf want de prijzen van professionele software lijken alleen maar te stijgen. En dat is voor mensen die het voor hun werk moeten kopen niet leuk. Tenzij je geld over hebt ofzo (ehm dat gebeurt niet vaak). Blijft een dubbel onderwerp...


Reaktie gepost door KiLLiNGMAN - Woensdag 3 Mei 2000 - 17:35 (Score: 0)
prijsen van professionele software stijgt? die zijn altijd al belachelijk hoog geweest. (d'r zijn zelfs paketten waar je 10.000 gulden PER JAAR voor betaalt!!!)

alle prijzen worden misschien duurder omdat de ontwikkeling van een nieuwe versie gewoon langer duurt. Kijk maar naar de games. toen je vroeger DOOM kocht, was dat ook gewoon rond de 90 gulden. ID heeft 6 maanden ontwikkeling gehad voor dat spel. Quake 3 duurde een jaar voordat 'ie klaar was, en dat spel is hooguit een tientje duurder. Dus als nou een programma/spel duurder wordt komt dat denk ik niet door het kopieren van cd's maar omdat de industrie professioneler wordt en daardoor hogere kosten worden gemaakt.


Reaktie gepost door Cyberdeck (Moderator) - Woensdag 3 Mei 2000 - 17:35 (Score: 0)
buma/stemra: zo meneer wat doet u met 10.000 lege cd's??
54jarige hobbyist: oh dat zijn mijn onderzettertjes, ik krijg nogal veel vrienden over de vloer!


Reaktie gepost door V_O_R_M_P_I_E - Woensdag 3 Mei 2000 - 17:38 (Score: 0)
WAT EEN FUCKING BULLSHIT!
Weet je...
Die zogenaamde topmanagers en artiesten....
Zijn heel zielig als ze maar 4 miljoen per jaar verdienen in plaats van 5 miljoen.

Tis heus niet zo erg hoor.. als die miljardenbusiness een paar tonnetjes misloopt.

Stel dat britney spears nou is 2 ton zou verdienen in plaats van 20 miljoen per jaar..

2 ton is genoeg...

Die stakkers zijn rijk zat dus:
kopieeren maar!!!!


Reaktie gepost door martijnvds - Woensdag 3 Mei 2000 - 17:44 (Score: 0)
Hey vormpie (bovenbuurman),

Hmm opzich is dat wel wat overdreven, artiesten moeten best wel hard werken. Maar als je sommige dingen leest dan denk je van..t#ring doe normaal. Bijv: Britney Spears ging laatst tijdens haar concert-tour in London even een half-uurtje winkelen. Ze kwam terug met voor $19.000 kleren/schoenen. In een half uur!!!
Sommige mensen verdienen dat bedrag niet eens in een heel jaar! Dat is toch buiten proporties, daar heb je gelijk in. Dan denk ik: fok Britney (hmm ), en druk nog vrolijk 20 kopietjes van haar cd


Reaktie gepost door DPLuS! - Woensdag 3 Mei 2000 - 17:54 (Score: 0)
--> Martijnvds:

"...Het is inderdaad wel zo dat de verkoop-cijfers flink zijn gedaald...."

Waar baseer je dit op? Volgens het CBS zit er de laatste tijd weer een stijgende lijn in de verkoop van cd's (en ik bedoel géén blanco cd's).

"...Iedereen die kent tegenwoordig wel iemand die ff een kopietje wil drukken of 'via-via'wel aan die cd kan komen..."

Dat zijn meestal toch cd's die de mensen niet van plan waren origineel te kopen. Maar vanwege het feit dat ze er nu heel goedkoop aan kunnen komen, is het misschien wel de moeite waard (zoals office 2000...)

"...Tja dat kan je wel zeggen dat als de Audio-cd's 20 piek waren dat je ze dan wel zou kopen, maar ehrm geloven jullie dat nou zelf?? .."

JA!
Ik zie het zo: Als een artiest een goede plaat maakt, of Epic brengt weer eens een goed spel uit, dan ben ik best bereid om daarvoor te betalen, kwaliteit heeft nou eenmaal zijn prijs... Maar aangezien ik geen miljonair ben, heb ik geen zin om voor alles het volle pond te betalen. Veel prijzen van cd's worden hier gewoon kunstmatig hoog gehouden, met het excuus dat er vandaag gewoon teveel gekopieerd wordt. Maar van de andere kant willen ze het blijkbaar niet bekijken: zouden ze de prijzen verlagen, dan zou het een goede stimulans zijn voor de mensen die tenminste nog wat geld (en waardering) over hebben voor kwaliteit, zoals mij...


"...En als koop je de politie toch net zo makkelijk om? ..."

Succes...


"...Maar ja uiteindelijk bedonder je wel jezelf want de prijzen van professionele software lijken alleen maar te stijgen..."

Ah, een zinnige regel in je posting...
Ik ben het wel gedeeltelijk met je ééns, maar neem maar van mij aan dat als de prijzen een flink stuk zouden dalen, er ook een stuk meer verkoop gegenereerd zal worden.

* DPLuS! waardeert kwaliteit, daar wil hij best voor betalen...
[Reaktie gewijzigd door DPLuS!]


Reaktie gepost door TheFreeZe - Woensdag 3 Mei 2000 - 18:00 (Score: 0)
De muzikanten verdienen nog genoeg,want er zijn altijd mensen die liever een orgineel hebben omdat er zo'n mooi hoesje omheen zit bla bla bla

Ik vind ut toch wel een goeie uitvinding die cd brander !!!


Reaktie gepost door jochempie - Woensdag 3 Mei 2000 - 18:03 (Score: 0)
Jammer, ik mag deze man. CDroms/AutioCD's zijn veels te duur. Die reclame over Copyeer geen mzuekCD's klopt geen zak van; In Amerika kost een CD'tje ,maar 25,-..zou.., als je die reclame moet geloven, de artiest minder geld zou krijgen voor die CD...NIET DUS!!! Door die hoge prijzen hier in Nederland krijgen die vieze Faggerige PLATENBAZEN alleen maar meer geld..dat heeft niets met het inkomen van de Artiest zelf te maken. Zo klaar!


Reaktie gepost door martijnvds - Woensdag 3 Mei 2000 - 18:05 (Score: 0)
DPluS!,

geloof je nou zelf dat veel mensen cd's zouden kopen? Iedereen roept dit de laatste tijd op twaeakers... maar hoeveel gaan dit nou echt doen? Kopieren voor 3.- is nog altijd 6x zo goedkoop! Ok er zal meer worden verkocht, maar de winstmarge is kleiner dus ze zullen wel moeten, anders zijn ze nog verder van huis!


Reaktie gepost door Masta-T - Woensdag 3 Mei 2000 - 18:19 (Score: 0)
Strom in een glas water, en de discussies hier zijn nu toch ook wel een beetje bekend; allemaal dezelfde standpunten heen en weer.

"dure CDs omdat er gekopieerd wordt"
"gekopieer omdat de CDs duur zijn"

Overigens, keek ik er niet van op toen ik las in het berichtje hierboven, dat de eigenaar de 54-jarige eigenaar was.

Maar goed, genoeg gelachen om de Buma/Stemra. Ze doen toch zo hun best, en het gaat alleen maar omhoog, dat kopieren.
(Een gemeenerik zou zelfs kunnen stellen dat vanwege de controle de hoevelheid kopien zo hoog is; de controle moet betaald worden - hens hogere prijzen - en het kpoieren is constant in de media - alle reclame is reclame!-)

Maarreh - Bum aga zo door: want wie wil er nou niet dat hij de alleen heerser is in de CD-markt? (legaal/illegaal)...


Reaktie gepost door DjLucky - Woensdag 3 Mei 2000 - 18:21 (Score: 0)
Het begint weer een leuke thread te worden, dus tijd om wat dingen op een rijtje te zetten

- Produktiekosten van een cd zijn inderdaad erg laag tegenwoordig, en de prijzen waarvoor ze verkocht worden zijn niet gedaald.
- Artiesten verdienen genoeg geld aan de verkoop van hun cd'tjes, maar het zijn meestal de managers in samenwerking met de BUMA die gaan lopen zeiken.
- De BUMA moeten ze zeker niet opheffen, dan zou alles in de soep lopen, er moet alleen een goede regel of wet, whatever, komen op de prijs van cd's en de marge die er dus opzit.

Dit alles ging dus over audio's cd's. Software en games zijn heel anders. Denk daarbij vooral aan de hele hoge produktie kosten van het softwarepakket of die game. Wat denk je dat die mensen per uur verdienen? Programmeurs zitten niet onder de 150 gulden per uur, tenminste als je echt goed bent (id, microprose(gp3) enz..) Ik kan het best begrijpen dat games rond de 100 piek kosten.

Wat ik niet begrijp zijn die belachelijke hoge bedragen voor bijvoorbeeld zo'n Office pakket. Ik bedoel, tuurlijk zijn de produktiekosten hoog, maar wat denk je, alleen al in nederland gebruikt volgens mij 90% van alle bedrijven dit pakket. Tik je winst maar in....

Zo, dat moest er ff uit. Ga gerust verder met kopieren van cd's, want dat doe ik ook


Reaktie gepost door jan doedel - Woensdag 3 Mei 2000 - 18:21 (Score: 0)
Burn baby burn


Reaktie gepost door DPLuS! - Woensdag 3 Mei 2000 - 18:26 (Score: 0)
>>> martijnvds:

Ik wil niet beweren dat IEDEREEN spontaan originele cd's gaat kopen, ik wil alleen maar duidelijk maken dat de muziekindustrie op langere termijn haar eigen graf graaft als ze de prijzen KUNSTMATIG hoog blijft houden...


Reaktie gepost door Masta-T - Woensdag 3 Mei 2000 - 18:28 (Score: 0)
DjLucky:

Hmmm, een soort OPTA voor CD-bonzen dus?

Geen slecht idee? naar beneden die prijzen!! (misschien worden de cdrs ook nog goedkoper }>


Reaktie gepost door BikkelZ - Woensdag 3 Mei 2000 - 18:28 (Score: 0)
Luister, als professionele pakketten alleen maar duurder worden, komt dat niet door illegale kopieen, en als als reden voor de prijsverhogingen illegale software wordt opgegeven, dan vind ik dat gewoon een kutsmoes.
Namelijk:
-Als een bedrijf software gebruikt om geld mee te verdienen, dan is die software een investering, een pakket als Photoshop voor een grafisch bedrijf bijvoorbeeld. Als dat bedrijf gaat werken met een ILLEGALE Photoshop en ze worden gepakt, dan kost dat VEEL geld, opdrachten die niet afkomen, en vooral hun reputatie.
Ieder bedrijf dat een beetje rekent, neemt gewoon een licentie, dat doe ik ook.
-Particulieren die met een pakket als Photoshop werken om bv. hun homepage te maken, zullen hiervoor NOOIT een officiele licentie nemen, daarvoor is het pakket veel te duur. Je kan die particulier er wel voor willen pakken, maar dat heeft geen zin, want dan komt er echt niet meer geld binnen bij bv. Adobe.
Wel is het zo, dat die particulier, zo met dat pakket leert werken, en dat deze persoon ook de voorkeur geeft aan in dit geval Photoshop. Mocht ie ooit eens professioneel zelf of bij een baas dit soort werk moeten doen, kiest hij Photoshop.

Ik vind gebruik software pas illegaal als je wel tot de doelgroep behoort (gamers voor Quake 3, grafici voor PS), maar er NIET voor betaalt.
In het geval van bedrijfssoftware doe je dan zelfs aan concurrentievervalsing, en bedrijven die niet voor hun licenties betalen mogen wat mij betreft GROTE boetes betalen (ja zelfs voor M$ software).


Reaktie gepost door Sparhawk - Woensdag 3 Mei 2000 - 19:10 (Score: 0)
sinds wanneer mag ik geen 10.000 backups maken van mijn spelletje ???


Reaktie gepost door The Pentagon - Woensdag 3 Mei 2000 - 19:22 (Score: 0)
Ik zag laatst nog op de tv, een mannetje die zei: "De mensen zijn tegenwoordig niet meer bereid om 25 gulden voor een cd te betalen". Krijg helemaal het gifkikker tiefus, nou doen alsof we dat niet doen. De cd's kosten 40 gulden, oplopend tot 50. En dan zielig op de tv zeggen 'dat we niet bereid zijn'.

KOPIER JE LEKKER DOOD ALLEN, laat die buma de tering krijgen. Zeker als die maatschappijen zoals EMI en andere zo'n uitspraken doen op tv. Beetje leugentjes vertellen... Gatver, toen ik die vent dat hoorde zeggen wist ik eigenlijk niet of ik moest lachen of huilen.

BAH


Reaktie gepost door e-techz - Woensdag 3 Mei 2000 - 19:34 (Score: 0)
Bikkelz verteld precies hoe ik denk over professionele software, Office 97 voor thuis om af en toe een simpele brief te tikken ? Kopieren die HAP.

Over platenmaatschapijen, het is gewoon een grote comerciele organisatie geworden. Proberen de winst te maximaliseren door alle mogelijke middelen, zoals bijvoorbeeld de BUMA/STEMRA. fuck ehm..

Over de 54jarige piraat. Heeft vast een hele dagtaak aan dat kopieren. Dat betekent geen tijd om te werken. Gevolg om geen argwaan te wekken bij de gemeente lekker een uitkering trekken MIJN GELD GODVERDOMME. Opsluiten die vent voor 100 jaar DWANGARBEID en TERUGBETALEN !!!!!!!!!!!!!!!!!


Reaktie gepost door arjenk - Woensdag 3 Mei 2000 - 19:36 (Score: 0)
Kan een redenatie wel kloppen die een verband legt tussen prijs en kopieren? Kopieren is altijd veel goedkoper. Prijs wordt bepaald door de markt. Als het echt veel te duur zou zijn dan worden er geen CD-tjes meer verkocht. Wat kopieren betreft, dat mag simpelweg niet. Buma/Stemra moet niet zielig gaan doen over inkomsten want dat vertroebelt de discussie - het maakt hoogstens duidelijk waar alles om draait: GELD. Die eigenaar van die eigenaar is trouwens wel oliedom. Adverteren voor zijn Illegale kopietjes op Internet! Sliep uit, sliep uit, pak me dan als je kan! En Buma/Stemra nog dommer door triomfantelijk te doen over het pakken van zo'n stumperd.


Reaktie gepost door Masta-T - Woensdag 3 Mei 2000 - 19:53 (Score: 0)
<knip+plak>
sinds wanneer mag ik geen 10.000 backups maken van mijn spelletje ???
</k+p>


Ja en voor veiligheidsredenen (brand etc.) bij anderen opslaan.

Oh ja, en omdat CDs onder klein chemisch afval vallen moeten ze ervoor betalen om ze te 'mogen' bewaren...


Reaktie gepost door goulash - Woensdag 3 Mei 2000 - 19:55 (Score: 0)
Over de prijs v/d CD: Meneer Zalm & co heft ook nog BTW: 40,- x 17,5% = 7,-. De CD kan hem niet duur genoeg zijn . Door dat kopieren loopt ie ook nog eens die 7,- mis


Reaktie gepost door menes - Woensdag 3 Mei 2000 - 20:33 (Score: 0)
Blijft een wazig verhaal dat buma/stemra, want wij betalen per lege cd al een bedrag aan die uitzuigers. Met als enige argument dat er kopietjes kunnen worden getrokken van spulletjes waar rechten over betaald horen te worden aan... buma/stemra
Dit bedrag betaal je dus ook als je je eigen speeltjes op cd zet !
Wordt tijd dat buma/stemra eens gaat kiezen ?!


Reaktie gepost door Emaz - Woensdag 3 Mei 2000 - 20:38 (Score: 0)
Het enige wat ik weet is dat een burner tegenwoordig tegen de 450 piek ligt.
Die investering heb je er nu dus al als je ongeveer 10 CDtjes per jaar zou kopen !!
Stel dat de BUMA de prijs van een audio CD lager zou maken dan wordt die drempel al een stuk hoger !
Nu zal elk burgerwaus gezin zo'n ding kopen omdat ze binnen een jaar hun geld ermee terug verdienen en zo heeft ieder kind zijn eigen CD
Maargoed ik denk dat het volk dit langer volhoud dan die Kartels.....
De tijd zal het leren !


Reaktie gepost door Rambo - Woensdag 3 Mei 2000 - 20:45 (Score: 0)
Het is een vicieuze cirkel. Alles wordt duurder door het kopieren, daardoor wordt weer meer gekopieerd. enz. enz. (Bij muziek CD's werd je genaaid met een prijs van 40 piek per CD net benzine...)

Ja, maar benzine kan je niet kopieeren


Reaktie gepost door harryvr - Woensdag 3 Mei 2000 - 20:56 (Score: 0)
BikkelZ:

Kijk, jij weet nog eens zinnige dingen te zeggen.
Zo denk ik er ook over: Ik zou NOOIT van m'n leven 1 cent uitgegeven hebben aan software van Macromedia voor ik Dreamweaver (illegaal) had geregistreerd. Nu ben ik hun #1 fan en als ik later (voor m'n bedrijf?) nog eens een officieel programma wil hebben ga ik eerst eens kijken bij Macromedia wat die gasten in huis hebben voor me. En reken maar dat ze ooit aan me gaan verdienen!

Met spellen ligt het anders: Ik heb wel officiele versies van spellen uit de winkel, maar m'n geld raakt op hoor. Soms moet ik de keuze maken tussen geen spel of een kopie. En denk maar niet dat ik dan twee maanden later nog eens dat spel wat ik wil hebben ga kopen (dan is er allang weer wat nieuws wat ik wil hebben). Dus wie wordt er nou slechter van???


Reaktie gepost door DPLuS! - Woensdag 3 Mei 2000 - 21:14 (Score: 0)
Het grote voordeel van illegale cd's:

TRY BEFORE YOU BUY!

..ik heb ooit eens het spel JetFighter III origineel gekocht omdat de plaatjes op de doos wel leuk uitzagen... 139 pietermannen voor betaald, en eenmaal thuisgekomen bleek dat het spel absoluut kl*te was....
Moet je eens zien, heb je daar zo lang voor gespaard (vroeger had ik nog maar weinig te besteden...), en dan kom je ook nog eens van een koude kermis thuis...
Het allergrootste nadeel was natuurlijk dat ik het spel niet meer kon ruilen of mijn geld terugkrijgen...

Met die illegale cd's kan ik eerst eens kijken of ik het origineel wel wil hebben, dan pas gaan we tot de koop over...

</div><div class=b4> Als ik een CD van een artiest goed vind, dan koop ik hem uiteindelijk terug. </div><div class=b1>
Ben jij nou achtelijk?? Wie koopt er nou legale CD's??

Underground is trouwens groter dan legaal wereldje...
Eerst zeggen ze tegen iedereen die met pensioen is zoek een hobby, doe je dat krijg je dit......... nou lekker.. :+
Je mag toch een kopie maken voor eigen gebruik.
Als je die dan verkoopt is dat voor de nieuwe eigenaar toch weer voor eigen gebruik.
Ik snap niet dat dat strafbaar is :)
tja, daar kan ik niet teegn op met me 30 blanco cd's en dat ene tientje dat ik af en toe krijg voor een kopietje pfff .

Eigenlijk wle verdomd a-so wat wij allemaal doen, er worden echt veel inkomsten misgelopen volgens mij op audio (zoals: metallica) en spellen enzo. volgens mij zijn de verkoopcijfers best veel minder geworden en nemen de illegale cd'tjes alleen maar toe
Waarom bestaat er in nederland een Buma Stemra? In het buitenland heeft men dit niet en daardoor zijn de cd's goedkoper, waar de klant weer profijt van heeft. Doordat de cd's in het buitenland goedkoper zijn, is men ook minder geneigd om deze te kopieren wat dus de illegaliteit terug dringt. Een mogelijke oplossing dus voor het illegale kopieren is dus het opheffen van Buma Stemra!
Het is een vicieuze cirkel. Alles wordt duurder door het kopieren, daardoor wordt weer meer gekopieerd. enz. enz. (Bij muziek CD's werd je genaaid met een prijs van 40 piek per CD net benzine...)
Zegt die meneer van de Buma/Stemra dat de schade toeneemt doordat de schaal waarop ge-coppieerd word toeneemt. Vergeet meneer er wl bij te zeggen dat de winstmarges op de CD's toch wel heel hoog nu moeten zijn omdat de productie kosten van een CD toch echt bijna 10 cent bedragen...
Ja, vooruit, doen we er nog 50 cent bij voor het hoesje, 2 gulden 50 voor het transport, en dan nog 10 voor de gemaakte kosten (PER CD HEB IK HET OVER....) kom ik nogsteeds maar op 13 gulden 10.... mmmhh......