Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties

Grin, de Vlaamse studio achter Woolfe: The Redhood Diaries, moet de deuren sluiten. De verkoop van de game valt tegen, zodat inkomsten uitblijven. Faillissement is aangevraagd en de rechten op de game worden geveild.

In een lange blogpost op de website van de studio maakt oprichter Wim Wouters het faillissement bekend. De studio kan de rekeningen niet meer betalen en houdt op te bestaan. De rechten op laatste game van de Vlaamse studio, het duistere sprookje Woolfe: The Redhood Diaries, worden geveild. Hoeveel mensen door het faillissement hun baan verliezen, is niet bekend.

Wouters trekt in de blogpost het boetekleed aan. Hij legt uit dat hij nu pas reageert omdat hij eerder te beschaamd was. Nadat de game in maart via Steam op de markt kwam, vielen niet alleen de verkoopaantallen tegen, ook de beoordeling van de kopers liet te wensen over. 'Het voelt vreselijk om te leven met de gedachte dat we jullie teleurgesteld hebben', stelt Wouters.

De directeur probeert verder uit te leggen waar het in zijn ogen fout gegaan is tijdens het ontwikkelproces. Het komt er kort gezegd op neer dat de onervaren studio zich verkeken heeft op het ontwikkelen van een game die meer is dan de tweedimensionale games waar de studio ervaring mee had. Bij Woolfe stapte de studio halverwege het ontwikkeltraject over op een spelwereld die het best als 2,5d omschreven kan worden. Grin heeft dertien jaar bestaan en was lang een eenmansbedrijf dat tweedimensionale webgames maakte.

Woolfe: The Redhood Diaries

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

De trailer ziet er best gaaf uit en geeft me een Trine-gevoel, wat zeer positief is. Maar eerlijk gezegd had ik nog nooit van deze game gehoord en ik kijk dagelijks op Tweakers, diverse Youtube-kanalen, Gametrailers en diverse andere websites waar games voorbij komen. Misschien is dat ook wat deze game de nek om heeft gedraaid: een gebrek aan marketing.
De trailer ziet er best gaaf uit en geeft me een Trine-gevoel, wat zeer positief is. Maar eerlijk gezegd had ik nog nooit van deze game gehoord en ik kijk dagelijks op Tweakers [...].
Dan heb je in januari een dagje overgeslagen... :-)

Red Hood Diaries 1
Red Hood Diaries 2
Als ik een complete game mis door één dagje niet op Tweakers te kijken dan is er toch iets niet helemaal goed gegaan op de marketing-afdeling ;) Overigens gebeurt het veel vaker dat pareltjes in de hoek liggen te verstoffen omdat niemand ze kent dus het is niet uniek, maar wel heel zonde dat door zoiets een studio opgedoekt moet worden.
Het is heel normaal dat zulke kleine producties niet opvallen. Dat ligt eerder door massale concurentie binnen die sub markt. Er zijn heel veel van die bedrijfen die games releasen met korte productie cycle. Dan kan parel kompleet weg vallen.
Marketing is niet makkelijk. Al helemaal als je productie team zo klein is dat je geen marketing expert in team kan hebben.
Vaak is het weer een taak dat lead designer opzich neemt.

Die enorme hits zijn die zeer zeldzame uitzonderingen.
Stuk of 10 uit 10.000 games waar triple A release window moet delen met 10 plus full marketing budged en afdeling dat regeld.

En ben deze naam wel eens tegen gekomen. Maar doorgeklikt. Kijk meer naar triple A titels.
Hmm ik speel dit soort games wel graag maar 10¤ is teveel voor een niet AA(A) spel van 2-3 uur. Vooral in dit tijdperk waarin je voor 10¤ een humble bundle koopt. Maar volgende steam sales neem ik het wel mee.
Dat is dan ook een groot probleem. Er zijn bepaalde kosten om een spel te produceren en die zijn niet terug te verdienen als je een spel voor 1 of 2 euro verkoopt. Tegelijkertijd is er via reuzenaanbiedingen zoals de Humble Bundles een enorm aanbod aan spellen waarvan de kwestie van het terugverdienen niet langer speelt. Vanwege dat aanbod raakt de consument verwend en opeens vind hij een tientje duur.

Veel spelers (en ik moet toegeven dat ik daar zelf ook wel toe behoor) kopen alleen nog maar spellen in de aanbieding. Tja... je bent ook geen dief van je portemonnee. Het verpest echter wel de markt voor dit soort kleine onafhankelijke studio's.
De comments van de spelers zelf liegen er anders ook niet om: slechte performance, gemiddelde speelervaring, wouldbe-3D, erg gelijkend op, bugs, ...

De apps wereld heeft bewezen dat je ook met kleine prijzen (maar grote aantallen) succesvol kan worden.
Volgens de jaarrekeningen maakten ze toch elk jaar een minimale winst. Enkel vorig boekjaar maakten ze 32000¤ verlies. Maar ze hadden ze toch een omzet van 181000¤. Er zouden ook 5 ongeschoolde (secundair onderwijs) bedienden werkzaam zijn.
ze hadden ze toch een omzet van 181000¤.
dat klopt niet: de brutomarge was 181k euro, dat is niet hetzelfde als de omzet. De jaarrekening vermeldt de omzet niet (bedrijven met een omzet lager dan ik weet niet meer welk bedrag kunnen een verkorte jaarrekening publiceren die de omzet niet moet vermelden).
De brutomarge is het verschil tussen de verkopen en de kosten van de producten, diensten en diverse goederen.
Erg leuke game. Kort maar krachtig. Het draaide helaas ook van geen meter. Had er graag meer van gezien maar als die nog zo brak zou draaien als Woolfe had ik die toch niet gekocht.
dacht eerst hmm ken ik niet maar die trailer zei me dan weer wel iets.
denk zelf dat ik het ooit ergens geprobeerd had en redelijk snel vast zat wegens een of andere bug.

toch nog kopen in steam sale ?
Als je het nieuwste van het nieuwste in je pc hebt en niet veel van de graphics verwacht is het aan te raden. Het is best een leuke platformer met een mooie sfeer.
HD 7970 zou ik niet nieuw noemen :(
edit: maar wel meer dan de recommended spec's.

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 11 augustus 2015 17:21]

Als je het idee leuk vindt kan ik wel American Mcgee's Alice en Alice Madness return aanraden. De eerste is redelijk oud en niet digitaal verkrijgbaar, maar Returns is er in iedere sale wel voor 5 euro, en ondanks dat het spel uit 2011 komt ziet het er even goed uit als Woolfe, duurt het een stuk langer, is de combat beter, en is het verhaal beter.

Edit: mijn specs zijn ook hoger maar de performance is nog niet om over naar huis te schrijven. Zoek eens benchmarks van een vergelijkbaar systeem op zou ik zeggen. Aangegeven specs zou ik in dit geval negeren

[Reactie gewijzigd door PricewatchJunk op 11 augustus 2015 17:23]

ben redelijk alice fan, dus hebbek :)
Woolfe heeft heel erg inspiratie gehaald uit Alice en als je die leuk vind is deze ondanks het mindere verhaal, combat wel aan te raden. Maar de performance en korte duur zijn echt gewoon dealbreakers. Maar dan meer 2D platforming dan echt 3D ondanks dat je alle kanten op kan. Een beetje als Crash Bandi of Mario 3D Land.
Ziet er tof uit, maar nog nooit van gehoord en dat zal dan ook de reden zijn van de lage verkopen: weinig aanwezigheid op het internet. Jammer dat zulke studio's ondergaan.
De hele setting/ speelstijl had enorm potentieel, deed me even terugdenken aan Alice: Madness Returns. Het geheel daarentegen voelt niet erg samenhangend en, hoewel het duidelijk is dat ze er best veel werk in hebben gestoken, waarschijnlijk nogal budget minded opgebouwdt (wat ik niet vreemd vind).

De uiteindelijke game is volgens mij dan ook maar een groot (ongepolijst) gedeelte van hun visie, en dit in combinatie met beperkte marketing.. :/

Had er destijds van gehoord maar de release is me volledig ontgaan.

[Reactie gewijzigd door Totoro88 op 11 augustus 2015 14:19]

Lijkt ook een beetje op de nieuwe release van de Great Giana Sisters en die is erg leuk...
Ik heb nog nooit van de game gehoord, wat jammer is. Het ziet er best geinig uit.

De reviews spreken over slechte controls & korte playthrough... Voor de slechte controls had best gefixt kunnen worden met wat extra development tijd. Dit klinkt als een goed idee dat te vroeg is uitgebracht en onvoldoende is getest.
Jammer, het bleek uiteindelijk toch veel te hoog gegrepen voor zo'n klein team/bedrijf.

Vooral dat nu ook gewoon het bedrijf zelf ophoudt te bestaan is best wel pijnlijk, vooral na 12 jaar.
Ik verwarde mijzelf met een andere Grin: https://nl.wikipedia.org/...ds_computerspelbedrijf%29. Deze kende ik nog van Bandits: Phoenix Rising.

OT: Erg jammer dat ze moeten sluiten. Eerlijk gezegd trekt mij het thema van de game mij totaal niet. Maar het TRINE gevoel is inderdaad duidelijk zichtbaar. Mede daardoor denk ik dat er veel kritiek op kwam omdat mensen het vergelijken.
Blijkbaar hebben ze ook gepoogd om via kickstarter nog aan extra geld te komen:

https://www.kickstarter.c...olfe-the-red-hood-diaries

2,378 backers pledged $72,139
https://www.kickstarter.c...ood-diaries/posts/1168409

Overigens niet te verwarren met het Zweedse GRIN wat in 2009 failliet ging

[Reactie gewijzigd door sambalbaj op 11 augustus 2015 17:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True