Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Zoals altijd gaven Microsoft, Nintendo en Sony vlak voor de E3-conferentie hun grote persconferenties. Jan Meijroos was in Los Angeles bij alle drie aanwezig en vat zijn indrukken samen.

Ieder jaar na de E3 is er onder journalisten een discussie over wie de E3 'gewonnen' heeft. Een heerlijke onzinnige discussie waar ondergetekende graag aan mee doet. Als je alleen naar verkoopaantallen en inkomsten kijkt, is Nintendo natuurlijk heer en meerster de laatste jaren, maar qua prestige en impact – en daar gaat het in deze discussie om - gaat de strijd meestal tussen Microsoft en Sony. Vooraf gonsden dan ook de volgende vragen:

1) Houdt Nintendo nog wel een beetje van de echte gamers?

2)  Komt er een nieuwe PSP en gaat Sony de prijsverlaging aankondigen?

3) Wat gaat Microsoft in hemelsnaam laten zien, heeft het bedrijf ook een draadloze controller in petto en komt er een portable gaming device?


Laat ik met Microsofts presentatie beginnen. De presentatie was sterk, goed opgebouwd en divers. Als je tijdens je conferentie Ringo Star, Paul McCartney, Yoko Ono en Steven Spielberg op je podium laat komen, maak je indruk, vooral in Amerika. Natuurlijk, het is een pr-stunt, maar het feit dat die grote namen er waren, was sterk en overtuigend.

Dan de games van Microsoft; Crackdown 2 en Left 4 Dead 2 waren aangename verrassingen. Forza III wordt een waanzinnige racer; de Xbox Live-arcadegame van Epic, Shadow Complex, wordt leuker dan je wellicht zou denken en Splinter Cell Conviction is volgens velen absoluut een van de games van de show. Slimme troef dus van Microsoft dat deze exclusief is voor de Xbox 360. Dat er nu een Metal Gear Solid-game naar de 360 komt, alsook Final Fantasy XIII (wat we al wisten maar wat opnieuw werd benadrukt), geeft aan dat steeds meer Japanse topontwikkelaars zich in het Xbox 360-kamp thuis voelen.

Grootste verrassing was natuurlijk Project Natal. Weg met de traditionele controller: de gamer wordt zelf de controller. Een apparaat dat je onder of boven je tv plaats en die jouw handelingen, gezicht, lichaam en stem herkent, waardoor je dus geen enkele controller meer nodig hebt. Je maakt gewoon de beweging die bij de game past.  De techniek is revolutionair en gaat zelfs verder dan de Wii-besturing, maar het moet nog verder door ontwikkeld worden, naar mijn mening. Vooral de ‘verfact’ was ronduit clownesk en ik dacht serieus dat Microsoft hier een grap aan het maken was. Leuk met verf smijten op een virtueel verfbord, maar de nauwkeurigheid was ver te zoeken. Toen Peter Molyneux echter een techdemo van interactie met een jongetje liet zien, werd de zaal behoorlijk stil. De emotionele interactie was indrukwekkend, maar in hoeverre een dergelijke natuurlijke communicatie met een virtueel persoon een game op kan leveren, valt nog te bezien. Maar goed, Project Natals mogelijkheden zijn gigantisch. 

Dan Sony. Vooraf was de info over de PSP Go al pijnlijk uitgelekt maar uiteindelijk is het natuurlijk wel een heel gelikt apparaatje. Dit is echt een handheld. Ik heb deze week Gran Turismo op PSP GO gespeeld, en dat voelde heerlijk. Toch waren het vooral de PS3-games die alles en iedereen wegbliezen. Uncharted 2, God of War III, Final Fantasy XIII en Final Fantasy XIV, MAG (met 256 spelers tegelijk online van de makers van de oorspronkelijke SOCOM) , de nieuwe Ratchet & Clank, Heavy Rain en misschien wel de mooiste game die ik ooit heb gezien; The Last Guardian.

Natuurlijk veel van de games  die Sony toonde, komen pas in 2010. Maar moedertje lief, wat een pracht en praal. Vooral The Last Guardian maakte op mij veel indruk. Het is een spirituele opvolger van de twee vorige games van dezelfde makers: de culthit ICO gecombineerd met de grootsheid van Shadow of the Colossus. De grafisch oogverblindende, emotioneel geladen game vertelt het verhaal van een kind dat een legendarisch mythisch figuur ontmoet. Gevangen in een verboden vesting is er maar een weg naar vrijheid: ze moeten elkaar leren vertrouwen. De combinatie van de beelden, de muziek en de sprookjesachtige sfeer deden mij bijna een paar traantjes wegpinken. En ja, ook Sony komt met draadloze controllers en die lijken in sommige gevallen wel de Wii MotionPlus mogelijkheden te overstijgen. Ik zag weer veel typische, innovatieve PlayStation-ideeën die kunnen leiden tot hele interessante, toegankelijke concepten.

En dan Nintendo. Een vrij zakelijke en ietwat timide presentatie maar eindelijk weer eens echte games. Super Mario Galaxy 2, een nieuwe Super Mario Bros. voor de Wii en ook nog eens een nieuwe Metroid. Dit zijn games waar de Nintendo-achterban blij van wordt, al lijkt Super Mario Galaxy 2 in alle eerlijkheid meer een Super Mario Galaxy anderhalf dan daadwerkelijk een compleet nieuw deel. Ook op de DS valt er genoeg te spelen voor de echte gamer met een nieuwe Zelda, een nieuwe Golden Sun en een nieuwe Mario & Luigi-rpg. Daarnaast natuurlijk ook veel casual games die in  commercieel opzicht weer alles en iedereen zullen overstijgen maar waar ik persoonlijk wat minder warm van word. Wii Sports Resort zag er best leuk uit, Wii Vitality is meer een applicatie dan een game en Wii Fit Plus is meer fitness voor (huis)vrouwen en bejaarden; althans dat doen de filmpjes vermoeden. Dan waren er ook nog een handjevol  'volwassen' games van third-party uitgevers, maar die zagen er meteen stukken minder uit dan Nintendo's eigen portfolio. Alleen Red Steel 2 stak er met kop en schouders bovenuit.

Al met al heb ik een Nintendo gezien dat stevig in het zadel zit, zeer zelfverzekerd is en naast casual games eindelijk weer eens ‘echte’ games gaat maken. Microsoft heeft een hele sterke line-up en Project Natal biedt veel mogelijkheden voor de toekomst. Mogelijkheden die vooral voor de mainstream gamer bedoeld lijken te zijn. Sony toonde het meeste vuurwerk en de overall sterkste line-up, ware het niet dat veel voor de PS3 pas volgend jaar uitkomt. Als er dan toch een winnaar aangewezen moet worden dan vind ik dat Sony dat geworden is, net voor Microsoft.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Zoals te verwachten van de schrijver: gematigd enthousiasme over alles Microsoft en Nintendo en een fanboy-achtige toewijding aan Sony. Verscheidene PS3 titels worden liefdevol apart genomen en voorzien van extra lovend commentaar, waar MS en Nintendo titels welhaast verplicht worden aangehaald. Spreken over de sterkste line-up bij Sony... Is er hier echt niemand anders die in de lach schoot?

Elk individu met een enigszins objectieve blik en gezond verstand, had in de gaten dat de conferentie van MS die van de andere twee met afstand overtrof. Even compleet buiten beschouwing latend welke games wel of niet interessant zijn: de slimme keuze van Microsoft om het publiek te vermaken met ingame beelden, bijna constante aanwezigheid van gastsprekers die er echt toe doen, interessante trailers en een heldere uiteenzetting van een game en/of het maken daarvan, maakte van Sony's presentatie vooral een lachertje.

Sony's holle, betekenisloze marketinggebazel met dat typische vreselijke jargon - "digital lifestyle" als grote winnaar wat dat betreft - was ik halverwege al meer dan dan zat. We werden doodgegooid met eeuwig durende montage's van een klein PSP schermpje waarop wat random gamebeelden getoond worden zonder een titel. En dan het het aankondigen van een exclusief Rockstar North spel waarbij alleen het logo getoond werd en we een vage synopsis te horen kregen. Titels als GT5 en Heavy Rain kwamen niet aan bod, de nadruk lag op de PSP en een Hana Montana game kwam tot twee keer toe langs, overduidelijk zonder vooraf bedachte komische bijbedoeling...

Maar het artikel spreekt wel voor zich. Voorbeeldje, bij Microsofts Natal:
De emotionele interactie was indrukwekkend, maar in hoeverre een dergelijke natuurlijke communicatie met een virtueel persoon een game op kan leveren, valt nog te bezien.
En vervolgens bij Sony's draadloze controller:
En ja, ook Sony komt met draadloze controllers en die lijken in sommige gevallen wel de Wii MotionPlus mogelijkheden te overstijgen. Ik zag weer veel typische, innovatieve PlayStation-ideeŽn die kunnen leiden tot hele interessante, toegankelijke concepten.
Voorbeeldje 2, over de games van Sony:
Toch waren het vooral de PS3-games die alles en iedereen wegbliezen. Uncharted 2, God of War III, Final Fantasy XIII en Final Fantasy XIV, MAG (met 256 spelers tegelijk online van de makers van de oorspronkelijke SOCOM) , de nieuwe Ratchet & Clank, Heavy Rain en misschien wel de mooiste game die ik ooit heb gezien; The Last Guardian.
Dan die van Nintendo:
Super Mario Galaxy 2, een nieuwe Super Mario Bros. voor de Wii en ook nog eens een nieuwe Metroid. Dit zijn games waar de Nintendo-achterban blij van wordt, al lijkt Super Mario Galaxy 2 in alle eerlijkheid meer een Super Mario Galaxy anderhalf dan daadwerkelijk een compleet nieuw deel.
Genoeg fanboys op het internet te vinden, maar wanneer ze een zodanig grote rol hebben in berichtgeving, wordt het voor Tweakers misschien eens tijd om te evalueren wat Jan Meijroos precies toevoegt.

[Reactie gewijzigd door SilverGun op 6 juni 2009 13:14]

Ik deel 100% procent je mening, het is ook onderhand algemeen bekend dat de 'blogger' in kwestie zeer PS minded is. Persoonlijk had ik liever hier wat gezien van Steven of J.J. Martin of Jelle omdat ik ze zelf wat meer opminded vind. :)
Genoeg fanboys op het internet te vinden, maar wanneer ze een zodanig grote rol hebben in berichtgeving, wordt het voor Tweakers misschien eens tijd om te evalueren wat Jan Meijroos precies toevoegt.
aan de andere kant is dit een blog, en geen re of preview. Dus de eigen mening van de schrijver mag ook geventileerd worden....
Omdat het toch een blog is vraag ik mezelf wel af wat dit bericht e.a. van J.M. op de frontpage te zoeken heeft, helemaal onder het kopje reviews en features. Omdat het Jan is? c'mon.
In mijn ogen hoort dit gewoon onder tweakblogs, maargoed wie ben ik?
Een simpele 29 jarige gamer, die van het begin van gaming en computers meeloopt. Tis maar een mening, net zoals Jan een eigen mening heeft. ;)

[Reactie gewijzigd door BAS80 op 6 juni 2009 14:42]

Ben het er ook zeker mee eens. Vind het alsnog geen slechte samenvatting van de E3, maar biased is'ie wel. Het is jammer dat de mensen die dit soort artikeltjes schrijven dat niet van zichzelf proberen te zien om tot een betere beoordeling te komen.

Ik vind overigens dat Natal en PSeye niet helemaal vergeleken kunnen worden, natal mist een bepaalde precisie die de PSeye wel heeft, maar de PSeye mist de interactie die bij Natal weer mogelijk is. Daarbij is de voor Natal evt de precisie op te lossen door ook met 'markers' te komen die makkelijker voor de Natal camera te tracken is.

Op z'n minst bieden beide hele gave toevoegingen op de games van de toekomst. Ik vind het alleen zo jammer dat Sony met zijn cijfers moet aankomen, en de psp, zelfs de ps2, dat zijn dingen waar ik maar al te graag skip.

Sony had naar mijn smaak wel een betere presentator, ipv de neppe presentator van MS, die kwam veel minder natuurlijk over, je kon haast de dollartekens van zijn ogen aflezen.
Erg nette samenvatting van de 3 grote pers-conferenties.
Ik heb de pers-conferenties destijds live gekeken, en ik ben het helemaal met deze samenvatting eens.
Sony en Microsoft vond ik de 2 sterkste organisaties, maar Sony vond ik deze E3 toch NET iets explosiever.

Er komt weer een hoop moois aan.
Microsoft dit jaar met een hoop games, en Sony verdeelt het meer over dit jaar en volgend jaar.
Daardoor ben ik blij dat ik beide consoles in mijn bezit heb, zodat ik van beide kanten kan genieten.

Zelf ben ik ook erg geintresseert in de PSP Go!.
Ik heb ook een PSP Slim&Lite, maar de PSP Go! heeft nou ťťnmaal een hoog gadget gehalte, en spreekt mij wel aan.
Ben erg benieuwd hoe de knoppen aanvoelen, aangezien dit behoorlijk is aangepast.
Ik hoorde al dat Sony een actie begint waarbij je UMD disc's kan inruilen tegen digitale exemplaren van de games voor de PSP Go!.
En dat is een goede actie, want dat is wat de mensen weerhoud:

"Wat moet ik dan met mijn huidige UMD disc's?"

Ik hoop dat de batterij duur bij het gemis van de UMD drive verbeterd is, hier heb ik namelijk nog niks over gehoord.
Alleen cijfers over hoeveel procent deze kleiner is dan de PSP-1000 etc.
... Je hebt al een PSP slim en lite.. en je wil nog (een identiek apparaat) PSP die precies het zelfde kan maar alleen anders uit ziet.

Sommige mensen..... 8)7
En dat is een goede actie, want dat is wat de mensen weerhoud:p
Wat mensen weerhoud is volgens mij gewoon dat het weer precies het zelfde apparaartje is alleen nu zonder UMD

echt waarom zou je in godsnaam meerdere PSP´s willen die het zelfde kunnen en met de zelfde specs.

[Reactie gewijzigd door Sinester op 5 juni 2009 16:37]

Omdat de nieuwe psp bluethoot bevat wat handig kan zijn, kleiner is, 16 GB ingebouwd heeft, geen umd (dus snellere laad tijden), je op de ingebouwde 16 GB zoveel games mee kunt nemen dat je dat erg veel ruimte bespaard in vergelijking met umd's en hij is ook nog eens lichter. Dus is het niet een identiek apparaat.

Waarom kopen mensen een DSi als ze al een DS hebben? En toch doen ze het. En zolang mensen dit blijven doen gaat het echt nog niet zo slecht met de economie.
Aangezien sommige commentaar hebben op het hergebruik van dezelde nintendo games zoals de nieuwe mario, zelda, metroid en pikmin. Vaak goede games maar soms wil je wel wat anders, een lijster van goede thirdparty alternatieven:

The Conduit -- wordt de fps van de wii van High Voltage
The Grinder -- de volgende game van High Voltage, nog in early development
Muramasa The Demon Blade -- stylish en vrij hardcore sidescrolling fighter
The boy and his blob -- mooie platformer met inovatieve puzzels
Virtual tennis wii -- Tennis met wii motion
Dead space -- een cinematische rail gun shooter
Resident Evil Darkside -- rail gun shooter van capcom
Silent Hill -- Horror / survival
Final Fantasy Crystal Chronicles -- fantasy rpg
Allereest vind ik dit een hele goede samenvatting. Bravo!

Over de mening welke show van de grote 3 de beste is, zijn de meningen steeds minder verdeeld onder de pers. Het lijkt erop dat de keus toch gaat naar Microsoft. Vooral door de implicatie van Project Natal voor de toekomst van games op de Xbox 360 en in het algemeen. Het is een revolutionair gegeven en daar kan SONY's geŽvolueerde Wii-Mote niet tegenop als zelfs Steven Spielberg, aanwezig op de presentatie, al zijn huidige projecten ervoor aan de kant legt.

Mijn mening is in elk geval dat Microsoft heeft gewonnen.Redenen:
1) De nog levende Beatles op het podium bij RockBand: The Beatles. Dat is inderdaad wel een once-in-a-lifetime show.

2) Live presentatie van Forza MotorSport 3 met een trailer die met de ingebouwde video editor van de game was gemaakt. En een release datum! Dat terwijl SONY nog niet ens een datum kan noemen voor Gran Turismo 5 en maar vaag blijft. Ook al heeft het minder auto's is het voor velen de winnaar van de 2.

3) De game lineup voor komend jaar. SONY heeft goede titels als Uncharted 2 en het erg chaotisch ogende MAG voor 2009. Maar God of War 3 en Heavy Rain gaan allemaal weer door naar 2010, evenals Gran Turismo 5. The Last Guardian zelfs pas in 2011 of later.
De Xbox 360 heeft dit jaar dus een betere lineup en ik zie ze daarmee ook weer het Kerstseizoen winnen met titels als Halo3: ODST met de Halo: Reach MMO FPS beta (dat op zichzelf al potentieel veel meer verkoopt dan de SONY titels als je naar het verleden kijkt) en titels als Forza MotorSport 3, Left 4 Dead 2, GTA4, TBOGT en Splinter Cell: Conviction. Dat is dus meer potentiele exclusieve AAA titels voor de Xbox 360.

Ook XBLA heeft ook goede titels als de Summer of Arcade lineup en Perfect Dark en de volledige SEGA vintage collection 2 compilatie. SONY heeft praktisch geen woord over PSN genoemd in hun presentatie. Zelfs Trine, voorheen PSN exclusief, loopt over naar XBLA.

Ook in 2010 heeft Microsoft zeer sterke titels staan als Alan Wake en Crackdown 2 en het nog steeds exclusieve Mass Effect 2. En dan wederom een Halo titel, nml. Halo: Reach.
Ook de multiplatform titels verkopen over het algemeen veel beter op de Xbox 360 en met Modern Warfare 2, die sneller meer multiplayer content krijgt, heeft Microsoft ook een zeer sterke troef.

En de community games komen ook naar Nederland, evenals PrimeTime met 1 tegen 100.

4) Final Fantasy 14 blijkt niet exclusief te zijn. Hij komt direct naar PC en zeer waarchijnlijk ook naar de 360, albeit mogelijk iets later. Daar was Square Enix nog niet over uit en dat hangt van de Final Fantasy 13 verkopen af op de 360. Gewoon hetzelfde als bij Final Fantasy 11.

5) Agent is mogelijk ook niet exclusief en komt mogelijk ook naar de PC en de 360. Dat meldt VG247 in hun conference roundup. Bovendien hebben ze er niets van laten zien, behalve het logo. Dat zegt genoeg want dan is die game pas over 2-3 jaar inde winkel. Dat is nu typerend voor SONY. Alles overhypen gedurende jaren en op het moment dat het spel uitkomt valt het lelijk tegen.

6) Sony's "only possbile on PlayStation" en "Industry Leader" attitude en het tonen van cijfers. Terwijl iedereen wel weet hoe slecht SONY er voor staat momenteel. Ze staan gewoon op de laatste plaats, zowel met de PS3 als de PSP. En wie zit er nu te wachten op de PSP Go zonder UMD? Wederom een geflopt formaat voor SONY. Betamax, MiniDisc, DAT. Dat is nu dus nummer 4.

7) Instant on 1080p video streaming en internet radio en een muziekwinkel voor 18 extra landen, waaronder NL. Dat maakt inderdaad Blu-Ray zeer overbodig als dit zo vanuit je luie stoel kan. Vind je nou nog steeds PSN beter Jan, na deze lijst van overweldigende features die PSN allemaal niet heeft?

8) Een Metal Gear Solid titel nu ook op de Xbox 360, albeit wel multiplatform is wel een flinke aanwinst voor Microsoft en een verlies voor SONY daar praktisch elke eerdere Metal Gear titel van de afgelopen jaren enkel op de PS2, PS3 of PSP is verschenen (enkele uitzonderingen daargelaten). Ook al wordt deze game gesuperviseerd door Kojima en heeft hij Raiden als hoofdpersoon, is het een enorme coup. En de PS3 fanboys die zeggen dat het een kat in de zak is moeten zich realiseren dat het dan ook een kat in de zak erbij is voor de PS3 en denken jullie nu echt dat Kojima dat zou toelaten in zijn IP?.

9) Xbox 360 Facebook en Twitter INTEGRATIE. 2 van de meestgebruikte webapps direct op je Xbox 360. De PS3 heeft een webbrowser waar dat op kan maar biedt niet de functionaliteiten die deze versie zal brengen.

10) Waar was de al gelekte PS3 slim en de hoognodige PS3 pricedrop en Heavy Rain? Dat waren grote dooddoeners evenals de voor velen afgeraffelde presentatie van SONY's motion controller.

11) Niet in de presentatie: RUSE op de Microsoft Surface is een feit en werkt goed! Dat is ook wel een revolutionaire RTS. Iedereen dacht dat het een concept video (trailer) was en niet zou kunnen. Echter het is wel de waarheid en het is zeer funcioneel. Balen wel dat een Microsoft Surface tafel je het verkopen van een orgaan moet kosten.

Er zijn er een hoop die het anders vinden en dat maakt mij weinig uit. Als we maar plezier hebben met onze consoles! See the bottom of my shoe: BAM!

[Reactie gewijzigd door Thief op 7 juni 2009 11:40]

Ik snap toch niet dat Microsoft wint omdat het heel wat games multiplatform heeft gekregen als ze nu plots tegen dubbel zoveel sony exclusives aankijken.

En sorry maar MGS op de 360 is zelfs geen echte Kojima. MS heeft een kat in een zak gekocht. }>

[Reactie gewijzigd door Bazilfunk op 5 juni 2009 19:34]

Ik vind de attitude van MS zeker beter voor de gamers. Veel exclusives en eerder extra content voor MW2 is zeker een plus. Dat er grote gasten waren zal me een zorg zijn, net als het verhaal van Sony over hun industry leading blablabla.. We willen games en nog dit jaar svp. Tuurlijk zijn GOW3 en Uncharted2 genoeg om alle exclusive games van MS weg te blazen maar GOW komt pas 2010. GT5, de killer racer app heeft geen datum en daarmee gaat Fortza 3 dus aan de leiding in 2009. Deze leiding zullen ze niet snel opgeven. Jammer ook dat ze geen apparte WRC game gaan maken maar dat deze in GT5 komt. In GT3 was dit ook al minder succesvol omdat stand alone rally racerss meer te bieden hebben.

Dit najaar wordt zoiezo een druk jaar, Modern warfare 2, Assasins Creed 2, Uncharted 2, Infamous, FF13, Fat Princes, ratchet and Clank allemaal klappers voor op de PS3. Een prijsverlaging zal er zeker aankomen deze herfst naar mijn idee.

Volgend jaar Heavy Rain, God of War 3, Last Guardian, Battlefield BC: 2, FF14 online. Good times are coming.

Echte gamers hebben zowel en PS3 als een 360 om alle geniale software te kunnen spelen.
@Ldenniger: Peter Molyneux is over enthousiast, heeft een hoop goede ideŽn, kan ze soms niet waarmaken (Fable) soms een beetje dichterbij (Fable 2). Hij loopt het i.i.g. niet te faken, hij loopt al te lang mee daarvoor. Daarnaast heeft hij al te goede games gemaakt om zich te bewijzen, denk aan Syndicate, Dungeon Keeper.

Ik moet zeggen, ik ben onder de indruk van het stuk. Leuk geschreven, goede samenvatting, geen domme niet onderbouwde flames die nergens over gaan. Ga zo door Jan.

Ik denk dat er genoeg was voor Sony als Microsoft gamers om blij te zijn met hun systemen.

[Reactie gewijzigd door Kura op 5 juni 2009 12:05]

Peter Molyneux is naar mijn mening niet het grote brein achter "Syndicate" en "Dungeon Keeper" geweest.

Sinds Bullfrog op de schop gegaan is; hebben we nou echt nog van dat soort kwaliteit games gezien?

Het is het wonderkind Demis Hassabis dat naast Molyneux stond, waar die kwaliteit games vandaan kwamen. Die heeft Elixir Studio's opgericht en Evil Genius gemaakt. Evil Genius zie je veel meer van "Syndicate" en "Dungeon Keeper" terug dan de games die Molyneux uitgepoept heeft.

Helaas is die cognitive neuroscience gaan doen ipv games. :'(
Super samenvatting!

Het lijkt er toch werkelijk op dan Nintendo het komende jaar flink terrein moet inleveren. Wanneer de nieuwe "controllers" voor PS3 en XBOX360 op de markt verschijnen, en deze inderdaad de Motion Plus overstijgen, dan zie ik het somber in voor Nintendo (ondanks het verschil in doelgroep).

Het zal echter veel met de prijs te maken hebben van de nieuwe systemen van MS en Sony.
Ik denk dat dat nog wel eens kan tegenvallen. De controllers van Sony zijn namelijk niet standaard, ze vereisen de playstation eye en er is geen prijs van bekend (zoals je al aangeeft). ook heeft de Sony controller een beperking van 2 simultane controllers.
Over de release van Natal is volgens mij nog niets bekend.

Nintendo heeft een soortgelijk probleem met MotionPlus (dat het niet standaard is). Maar met een prijs tussen de 10 en 20 euro is die impact een stuk kleiner.
Nintendo begint wel zijn unique selling point te verliezen. Uiteraard kunnen ze altijd nog de prijs (flink) omlaag gooien maar ik denk dat de opvolger voor de Wii volgend jaar wel eens aangekondigd kan gaan worden. Ik hoop dan dat dat apparaat op minimaal gelijk grafisch niveau komt met de X360/PS3. Dan hebben is er opeens weer een min of meer gelijk speelveld en hoeven devs minder harde keuzes te maken ;-)
Hoe weet jij dat er een beperking is van 2 controllers? Ik heb het nu al vaker gehoord maar heb het nergens gelezen in een artikel.

Verder denk ik inderdaad ook dat Sony net voor Microsoft staat ook met die geweldige games die uit gaan komen voor de psp (EINDELIJK!!) Little Big Planet, Gran Turismo, Metal Gear Solid, Resident Evil, Jack and daxter, Dante's Inferno, Rockband unplugged. En misschien nog wel een paar die ik vergeten ben. Maar in ieder geval komt er weer wat om te gamen :D
ik moet zeggen.. meer als 2 tegelijk voor de TV is sowieso niet handig, thans dat merk ik uit praktijk ervaringen bij de wii..

Zal vast wel kunnen maar gewoon.. Over limiet van 2 tegelijk betwijfel ik.. misschien 2 tegelijk volgen maar.. als je tennis speelt 2vs2 dan is het meestal toch maar 2 spelers die tegelijk 'slaan' niet? ik ben zeker dat er meer als 2 mogelijk is met deze techniek.

over ze het implementeren weet ik niet ;)
Weer erg grappig wat hier boven verteld wordt maar een kleine kant tekening nintendo toonde games die dit jaar in de winkel zullen liggen terwijl sony vooral demo's toonde van games die in 2010 in de winkel liggen dus dat is niet helemaal eerlijk vergelijken.
Ik moet eerlijk zeggen nadat ik alle 3 de pers conferenties heb bekeken, dat Microsoft toch wel de betere presentaties heeft neergezet. Niet zoals bij Sony dat er werd gesproken over cijfers en dat de ps2 ook alweer zo lang mee gaat. De psp GO is leuk maar het enige wat ze nu weer meer hebben is een handheld die iets kleiner is en een slide functie, whoho.

Desalniettemin waren de games van sony inderdaad heel erg mooi maar toch jammer dat ze minder gameplay hebben laten zien (naar mijn mening). Uiteraard hoopte ik stiekem ook dat er wat van de "exclusives" van de 360 naar de ps3 zouden komen.

En nintendo, mwah, aardig maar niet echt voor mij meer besteed (heeft zelf ook een stoffige wii).
Ik heb zelf een xbox360 en neig eerder naar 360-fanboyism dan PS3, maar vond de conference van sony wel sterker. Je moet het in het juiste daglicht zien. WAT maakt een conference sterk? In de huidige markt zijn vernieuwing en exclusives de sleutelwoorden. Wat dat betreft had MS een sterke show, en ik vroeg me dan ook af hoe sony dit zou counteren, maar vond dat sony ze op elk punt beten:

- Forza 3 > GT5 + GT PSP
- Natal > PSeye + wand (software die ms showde is niet het probleem. De natal hardware zal een contraint worden. PSeye + wand heeft mijn inziens meer te doen, plus je hebt knopjes, wat je bij natal niet hebt)
- SC:Conviction > Uncharted, God Of War blabla
- Modern Warfare 2 + rest niet exclusives > Sony walsde er met 1 zinnetje overheen: "die hebben wij ook"
- Ga maar door

Begrijp me neit verkeerd. Beide shows waren goed (Nintendo zie ik niet als directe concurrentie, ook niet voor Natal of PSeye. Ik zie mijn ouders nog geen 500 euro uitgeven daarvoor). Microsoft trapte heel goed af, maar sony sloeg ze op elk punt op de vingers.
Je "groter dan" tekentjes zijn omgekeerd waardoor het lijkt dat je al die dingen van MS beter vindt, maar als ik het goed begrijp, vond je de presentatie van Sony beter?

Verwarrend :s.
niet alles wat je met >, <, = en ! noteerd zijn booleaanse expressies ;)

Ik denk dat je het moet lezen als:

- [MS Product] > [Sony's antwoord]
als een pijltje dus.
Moet zeggen dat ik dit ook deed :9
Grappig je ook een paar keer bij Giel Beelen 's ochtends op de radio te horen over de E3, Jan :) The Last Guardian maakte ook op mij erg veel indruk. Het deed me ook erg denken aan The Neverending Story.

Veder was Mass Effect 2 ook erg impressive. Sony en MS hebben beiden een aantal erg mooi exclusives in de planning staan.

Bij project Natal heb ik wel: 'eerst zelf zien, dan geloven'. De mogelijkheden lijken erg mooi maar alles zal denk ik afhangen van de uitvoering.
Uit betrouwbare bronnen heb ik al vernomen dat Third party devs al prototypes binnen hebben, van Sony's Motion Controller en hier al enige tijd mee experimenteren en onderzoeken gaan doen wat ze hiervoor willen ontwikkelen. Dit is bij Natal nog helemaal niet het geval, en daar heeft ook iedereen van...het ziet er mooi uit maar in hoeverre gaat dit ook echt zo werken?

Het gemis dat je niks in je hand hebt zal een lastig iets worden namelijk. Met de Eye Toy kon je ook al zonder dat je iets in je handen had iets doen, dus geheel nieuw is het ook niet. Ik denk dat er met Project Natal veel problemen om de hoek komen kijken!
Uit betrouwbare bronnen heb ik al vernomen dat Third party devs al prototypes binnen hebben, van Sony's Motion Controller en hier al enige tijd mee experimenteren en onderzoeken gaan doen wat ze hiervoor willen ontwikkelen. Dit is bij Natal nog helemaal niet het geval
Er zijn al wel 3rd party developers bezig met Natal, dus het klopt niet wat je zegt. http://e3.gamespot.com/st...laying-with-project-natal

Zowel epic als bungie zijn 3rd party developers.

Daarnaast kun je Natal ook gebruiken icm de gewone xbox controller. En het zal ook mogelijk zijn om dit met een eventueel speciale controller te gebruiken. Sterker nog het is in theorie ook mogelijk om het in combinatie met bv de instrumenten van GH/Rock Band te gebruiken of bv voor je balans met je armen in de nieuwe Tony Hawk Ride. Ik zeg niet dat ze hier al mee bezig zijn, maar het zijn wel mogelijkheden.
Ik zou m'n betrouwbare bronnen dan nog maar eens checken op betrouwbaarheid dan, als ik jou was. Tijdens de persconferentie van Sony zeiden ze juist dat hun technologie nog erg jong was, terwijl er vůůr de Microsoft conferentie al Natal-devkits in handen van 3rd party developers waren.
Nee het apparaat is een prototype, maar ontwikkelaars hebben die al in handen.
Misschien zeiden ze dat wel, maar ze zeiden ook dat ze er al een aantal jaar mee aan het werk zijn. Dus dan is de technologie ook niet meer zo jong.

Verder zien we wel hoe de bedrijven hun producten goed uitwerken en als ze beide op de markt zijn kunnen we een goede vergelijking maken. Nu blijft het vooral een hoop gissen.

Feit is wel dat het systeem van Sony al bijna bewezen is door Nitendo en dat Microsoft nog maar moet zien hoe de markt hierop reageert.
Zodra Peter Molyneux een indrukwekkende demonstratie geeft van een systeem dat in een ander geval mager presteert gaan bij mij alle alarmbellen af.

Die kerel heeft een trackrecord van demonstraties faken en teveel beloven.
Black & White, Fable etc... ? :/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True