Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Nintendo kwam onlangs met een officieel persbericht waarin het zich min of meer verontschuldigde voor het feit dat andere spellenmakers tot nu wat ‘minder succesvolle’ Wii-games hadden gemaakt. Anders gezegd; alleen de Wii-games van Nintendo zelf worden gekocht door de gamer, de rest blijft in de rekken liggen.

Ik chargeer uiteraard. Mario & Sonic op de Olympische Spelen van Sega staat al weken bovenaan in de top 10 van best verkochte Wii-titels en steekt daarmee zelfs de heilige Wii-graal Super Mario Galaxy naar de kroon. En MySims van Electronic Arts is volgens een presentatie drie miljoen keer over de toonbank gegaan. Niet slecht voor een simpele Animal Crossing-kloon. Voor de rest is het echter huilen met de pet op.

Super Mario Galaxy - screenshot

Veel mainstream Wii-bezitters kopen überhaupt geen game bij de aanschaf van hun nieuwe spelcomputer omdat Wii Sports erbij gebundeld zit. En als er dan toch een tweede of derde titel gekocht wordt, dan is dat vaak Wii Play, Super Mario Galaxy of Braintraining; allemaal titels van Nintendo. Toch is het vreemd dat Nintendo het opneemt voor de zogenaamde third-party ontwikkelaars; spellenmakers die onafhankelijk van Nintendo opereren. Nintendo stelt dat naarmate de makers de Wii-hardware beter doorgronden, de Wii-titels vanzelf beter en leuker worden en dus ook beter gaan verkopen.

Of die commerciële geruststelling bewaarheid wordt, is nog maar helemaal de vraag, maar dat Nintendo het opneemt voor spellenmakers die in de meeste gevallen gewoon middelmatige meuk afleveren, dat doet de wenkbrauwen fronsen. Nintendo zou die third-party ontwikkelaars juist een spreekwoordelijke schop onder de kont moeten geven. Of ze met een megafoon in de oren moeten toeteren met de woorden: Doe Beter Je Best!

Balls of FuryEr is sinds de introductie van de Wii veel te gemakzuchtig omgesprongen met de mogelijkheden van de nieuwe spelcomputer. Het resulteerde in een stroom aan flauwe partygames die Wii Sports trachten na te doen en aan geforceerde pogingen traditionele games koste wat het kost naar de Wii te brengen. Dieptepunten waren er genoeg, van Balls of Fury tot verplichte port-nummertjes Far Cry en Splinter Cell: Double Agent en halfslachtige sporttitels.

Dat het wel degelijk anders kan, bewees recentelijk het kleurrijke en in het oog springende Zack & Wiki: Quest for Barbaros’s Treasure van Capcom. Ja, Capcom is een Japans bedrijf en zal dus wel heel vroeg een Wii-ontwikkelmachine in huis hebben gehad, maar wat de ontwikkelaar vooral heeft gedaan is de tijd genomen voor een uniek en innovatief product. De Wii-besturing van deze koddige adventure die doet denken aan de Monkey Island point-and-click adventures van weleer is sprankelend, verrassend en tegelijkertijd briljant simpel van opzet. De puzzels zijn fris en prikkelend en de toepassingen van de Wii-mote worden op een leuke en uitermate plezierige manier geïmplementeerd. Het schudden aan een boom, het doorzagen van hout, een gong luiden, een baby in slaap wiegen, een worm aan een vishaakje doen, hendels omzetten, blokken stapelen en ga zo maar door... de besturing voelt natuurlijk en dat maakt deze bontgekleurde game alleen nog maar beter.

Zack & Wiki - artworkCapcom zet met Zack & Wiki de andere third-party spellenmakers ongenadig te kijk. Wat nu, de Wii nog niet doorgrond? Capcom kan ermee lezen en schrijven! Helaas gaat commercieel succes maar al te vaak niet hand in hand met kwaliteit: Zack & Wiki verkoopt slechts mondjesmaat in Nederland. Heel jammer, want de game verdient een beter lot. Zeker de wat serieuzere gamers die alle sterren in Super Mario Galaxy reeds gehaald hebben, zijn het aan zichzelf verplicht Capcoms cartooneske kleinood in huis te halen. En alle spelontwikkelaars die maar niet begrijpen waarom hun Wii-titels niet verkopen, moeten eveneens Zack & Wiki aanschaffen… als studiemateriaal!

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Ik vraag me zelf af wanneer er zoiets komt als Buzz op de playstation 2. Hele volksstammen kopen daar nog steeds de PS2 voor, inclusief de extra controllers.
Die heb je op de Wii natuurlijk niet nodig. Dat ding kan immers 16 controllers tegelijk aan, dus zou je met een kamer vol mensen prachtige dingen kunnen doen.
Tijd voor spellenkamers als Hasbro om daar op in te springen.
Buzz kopieren wordt natuurlijk een nono, maar dat spel heeft geen monopolie of alleenrecht op quiz-games.
Waar blijft zoiets als Trivial Pursuit of De Zwakste Schakel op de Wii?

Ik denk ook dat een Wii zich laat lenen voor andere bordspellen, zoals Monopoly of Katan.
Helemaal als je met bekenden kunt koppelen over het internet. Tot nu toe wordt die functie alleen gebruikt voor het uitwisselen van highscores.

Inmiddels hebben we wel Schaken, maar da's niet zo'n publiekstrekker.
- smarty pants
- allan hansen's sport challenge
-cheggers's party quiz
-who wants to be a millionaire

en misschien nog wel een paar meer...
Probleem is dat die behalve weekend milionaires niet in het nederlands zijn. En dat is niet zozeer een probleem vanwege de taal maar vooral vanwege de gelokaliseerde vragen.

Weekend Millionaires is trouwens ook geen party quiz en na 15min ook niets meer aan.

Ik gebruik mijn Wii ook 99% als party console en sluit me ook volledig aan bij dmace.

De hele Buzz serie is kwaliteitsspul, ziet er goed uit, leuke en veel verschillende vragen, en verschillende spelvormen ook. De Buzz Junior serie is trouwens ook erg leuk om met een stel vrienden te spelen... zou willen dat je iets vergelijkbaars op de Wii zou hebben!
Een interactieve versie van Katan zou voor mij inderdaad wel een reden zijn om een Wii aan te schaffen. Online play zou best wel eens een killer kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door froggie op 15 februari 2008 13:51]

Ik herinner me nog dat er een tijdje geleden ook is gezegd dat veel developers niet dachten dat de Wii een succes zou worden, en daarom ook niet met Nintendo in zee wilden gaan - wie had tenslotte (met oogkleppen op) gedacht dat de mindere graphics en een afstandsbediening het konden winnen van de krachtpatsers?

Maargoed, het lijkt mij dat dit een direct gevolg daarvan is en, erger nog, nu dat de Wii wel een (verkoop)succes blijkt te zijn, hebben veel developers zoiets van '"Ah... tja, maar wat nu?" want nu blijven er telkens vragen komen over de 'houdbaarheid' van de Wii.. "Iedereen koopt er wel een, maar het is enkel voor Wii Sports, waar ze na korte tijd op uitgekeken zijn." dat soort dingen.

Dat is denk ik tot op zekere hoogte wel waar, maar er zijn netzogoed veel gamers die een Wii hebben en echt zitten te wachten op de betere games, van adventures zoals Zack&Wiki tot actie uit No More Heroes of Metroid Prime Corruption, of een arcade game (SSBB?).

Ikzelf kan niet wachten totdat No More Heroes uitkomt, en ik denk dat er net zo velen zijn die best tevreden zijn met de graphics die de Wii tevoorschijn tovert - want die zijn allerminst slecht te noemen - de echt lelijke games zijn vaker het resultaat van slecht porten of het afraffelen van een game dan de capaciteiten van de machine; iets wat je trouwens bij alle consoles ziet gebeuren.

De Wii heeft volgens mij echt als nadeel gehad dat de developers niet vroeg genoeg inzagen dat de Wii succesvol zou zijn, met als gevolg dat, buiten Nintendo's eigen studio's, er maar een enkele was die zich echt richtte op het maken van behoorlijke Wii games.
(in tegenstelling tot het porten of maken van partygames)

edit: MP Fusion moest zijn Corruption

[Reactie gewijzigd door Smylodon op 15 februari 2008 19:53]

De Wii staat niet voor nieuwe gameplay. Het heeft een controller die vernieuwde gameplay mogelijk maakt. ALs het slecht gebruikt wordt, blijft een spel gewoon een middelmatige game met middelmatige gameplay.

Gameplay houdt ook in realisme en je betrokken voelen bij het gamen. Dat is naast een andere besturing ook mogelijk door een sterke AI, goede graphics, realistisch 3D geluid of grootsheid van de spelwereld.

Als de Wii zich voornamelijk blijft richten op de Wii-mote, dan laten 'ze' ook alle andere vormen van nieuwe next-gen gameplay liggen (die vaak op de 360,ps3,pc al wél benut worden).

Doen alsof de Wii-mote staat voor nieuwe gameplay en de 360/PS3 slechts voor betere graphics is wel érg kort door de bocht.

Check ook wikipedia voor de (subjectieve) term 'gameplay': http://nl.wikipedia.org/wiki/Gameplay_%28term%29

[Reactie gewijzigd door AlbertTCB op 16 februari 2008 14:20]

Ik weet niet hoor, maar ik ben het wel eens met dit bericht.

Als ik op youtube iemand tegenkom, die gewoon keihard inspringt op de techniek van de Wii en daar een innovatieve toepassing bij verzint zoals Johnny Chung Lee, dan zou ik als eerste beste spelletjes maker hem inhuren, een bureau geven en een spelscript dat nog in de kast ligt, die zich het beste ervoor schikt, uit de kast trekken en beginnen :Y)

Nintendo zelf loopt natuurlijk al wat voor op het 'vrijer' en 'innovatiever' denken, het is immers hun eigen product en de rest heeft pas duidelijkheid gekregen toen de Wii daadwerkelijk op de markt lag. Ze moeten dus nog even 'out-of-the-box' leren denken voor we van de rest ook leuke en originele spelletjes kunnen verwachten.

* LinuX-TUX zou zomaar een suf spelletje verzinnen met headtracking zoals 'find wally' :Y). Of een schietspel waarbij je ECHT om een muurtje heen kan kijken en schieten. Of wild water kanoen waarbij je je evenwicht moet bewaren en peddelen met de andere controller :+ ... zijn zomaar spelletjes die doorschieten op head-tracking

[Reactie gewijzigd door LinuX-TUX op 16 februari 2008 14:44]

oftewel: sommige goede titels (zoals bijv. Zack&Wiki als aangegeven) verkopen kut terwijl het sterk in elkaar zit. tsja. dat is allemaal te danken aan de gemiddelde broodje-kaas consument.

Dat zal erin resulteren dat innovatieve, kleine ondernemingen die het zich kunnen veroorloven dankzij deze kleinschaligheid originele en goed-in-elkaar-gezette producten te leveren failliet zullen gaan omdat het spul niet (genoeg) geapprecieerd wordt. De grote namen blijven hun jaarlijke '08 prul uitgeven en slokken de kleine bedrijven op omdat deze het hoofd niet boven water kunnen houden
Ik zou wel eens willen dat de controllers gewoon verkijgbaar worden. Drie maanden geleden heb ik een Wii console gekocht, daar zit één controller bij, en één nunchuck. Een extra controller was nergens te krijgen. Dat was vlak voor mijn vakantie. Ik heb de console uitgeleend aan mn zusje, en die heeft er later een controller bij kunnen vinden. Nu ben ik terug van vakantie, drie maanden later dus (ja lekker 3 maanden vakantie!), en wil ik er een nuchuck bij kopen, maar nu zijn die dus nergens meer te krijgen!
Daardoor wil ik ook geen games kopen want ik wil met twee personen spelen! (bv mario party, wii boksen etc)
Raar hoor.


Edit:
Ik heb gevraagd bij oa Dixons - Leiden, Dixons - Maastricht, V&D Leiden - Free Recordshop - Leiden, Free Record Shop - Wassenaar, Dixons - Wassenaar, Gameshop - (Spa)Belgie - Gameshops in Verviers, Bart Smit, Mediamarkt - Luik en nog een aantal winkels waar ik ben langsgelopen....

[Reactie gewijzigd door frank303 op 15 februari 2008 14:41]

Probeer http://www.dimensionplus.nl Daar hebben ze genoeg. Ik heb dezlfde zoektocht gehad toen ik hun belde om er 1 weg te leggen reageerde ze verbaasd. maar anyway wil geen reclame maken. Alleen een fellow wii-er helpen.
Probeer zeker Collishop van colruyt of de makro eens.
Ik zou ze sowieso in het buitenland (Hong Kong) bestellen, scheelt een hoop :)

Divineo.cn bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Gizz op 16 februari 2008 01:39]

Probleem zit echter dat het lokaal plaastelijk erg verschilt
De een heeft het wel de ander niet.

Er zijn zelfs winkels die lege dozen aanbieden (Free record shop)' je mag ook een loge doos kopen hoor sarcastisch" kijken ze je raar aan als je boos wordt en zeggen: dat ze niet de moeite doen om ff uitverkocht sticker te plakken. Scheeld weer wat vragen.

Maar goed ik heb toevallig ook een 2e nunchuckcontroller weten de bemachtigen maar dan wel bij de ooster buren.
Ik snap dat dus niet, he...

Hier in Almere vind ik in onze plaatselijke mediamarkt misschien wel 30 Wiimotes en Nunchucks. Hoe komt het dat het op andere plekken zo schaars is?
Zijn spellen waarmee je mouse gestures moet maken niet ideaal voor de wii?
Spellen zoals Darwinia, black & white en de ik geloof dat er ook zoiets in het eerste harry potter spel zat.
Ja, die zijn ideaal voor de Wii. Ik denk alleen, zoals dit artikel volgens mij ook duidelijk probeert te maken, dat de meeste ontwikkelaars tot nu toe deze feature's ontzettend beroerd implementeren. Dat resulteert in spellen die eigenlijk best goed moeten zijn, alleen vanwege de waardeloze besturing nog niet eens een C-titel mogen worden genoemd.

Volgens mij gaat het al wel steeds beter, het is niet meer zo dat alleen Nintendo spellen een goede besturing hebben. Kijk idd naar Zack en Wiki, Geometry wars, MoH2. Allemaal spellen die behoorlijk goed gebruik maken van de Wiimote.

Net zoals de eerste PS3 releases en 360 releases nog lang niet de kwaliteit hebben van wat een spel op de PS3 over een aantal jaren zou kunnen. Ontwikkeling blijft. Nieuwe controllers vragen in dit geval de ontwikkeling. Ik heb goede hoop (ook gezien de huidige releases die het wel goed doen) dat ontwikkelaars zich steeds vertrouwder voelen met de controls. En nog belangrijker : ze beginnen te begrijpen dat een leuke game waardeloos is als men de controls slecht ondersteund.
Sorry, maar waar gaat dit artikel over?

Het begon nog interessant met de stelling
'Wii-ontwikkelaars moesten zich schamen'
en
'het feit dat andere spellenmakers tot nu wat ‘minder succesvolle’ Wii-games hadden gemaakt. '

Vervolgens zeg je alleen maar dat Capcom gaaf is, wat volgens mij algemene kennis is.
En dat als je de tijd voor een spel neemt er meestal het resultaat daarvan goed is, dat lijkt me ook een open deur.

Interessanter was geweest:
welke spellen komen eraan?
haken developers af, of komen ze eraan?
de reden waarom zoveel party games zijn en weinig originele IP?
hoe zijn de verkopen van de slechte spellen? Als ze goed zijn,waarom zou een developer dan zijn best doen?
Hoe zit het met de quality check van nintendo?

Daarnaast klopt het dat de doelgroep doorgaans niet op game sites zit en niet weet wat er te koop is, echter uit gartner en zo blijkt dat er per wii toch 6 -8 games worden gekocht.
Of je kon in gaan op de virtual console dat daar alleen maar retro 8-bit onzin zonder nieuwe features op komt?

@Bonzo
Ja klopt hij stelt duidelijk de vraag waarom de 3rd party titels over het algemeen slecht zijn.

Hij beantwoord de vraag door met Zack en Wiki aan te tonen dat een goede 3rd party wel mogelijk is.

Ik vind het artikel weinig inhoud hebben als je een vraag als een open deur stelt om hem vervolgens intrappen, tenzij jij me kan vertellen wat er in het artikel stond wat jij nog niet wist.

Ik ben van mening dat artikelen juist op deze site gemiddeld gezien dieper gaan en scherper zijn.

Wat betreft de VC, wil ik alleen maar aangeven dat nintendo ook graag een graantje meepikt in de categorie gemakkelijk scoren. Gezien de titels en de manier waarop ze op VC worden aangeboden, denk ik dat de VC veel meer had kunnen zijn dan dat het nu is. En zo is het ook met de WII titels.

[Reactie gewijzigd door it0 op 15 februari 2008 15:01]

Sorry, maar waar gaat dit artikel over?
Lijkt me erg duidelijk worden met de eerste alinea.

Vervolgens zeg je alleen maar dat Capcom gaaf is
Dit gebeurd dus niet, er wordt gezegd dat alleen nintendo nog met goed verkopende spellen komen met daarnaast nog maar één game en die is van capcom (Zack & Wiki: Quest for Barbaros’s Treasure), en daarmee wordt dus gezegd dat het dus degelijk mogelijk voor 3rd party ontwikkelaars om goede games te maken.

Verder vind ik de virtual console dus echt geen retro "onzin". De virtual console is ontwikkeld om een backwards compatibility te hebben met SNES/NES/N64 etc, niet om andere features in te bouwen, daarvoor hebben ze Wii Software (net zoals de opera browser).
Die andere spellenmakers zijn van levensbelang voor je console, dat was ook uiteindelijk 1 van de nekslagen voor de Gamecube. Tuurlijk leveren ze hoofdzakelijk rotzooi af, maar er zitten ook leuke games tussen en hoe meer ontwikkelaars hoe beter.
Tja daar ga je dan met je doelgroep, aka de hele familie.
Die kopen bij bossen de WII met wii sports en daar blijft t bij.
Als je niet-gamers tot je doelgroep neemt, kijk dan niet raar op dat je softwareverkopen achterblijven.
En het feit dat er veel partygames voor die console uitkomen helpt ook niet echt.
En het is toch triest dat nintendo zich verontschuldigd voor de gameplay van de console die constant word verdedigd met de zin "its all about the gameplay".
Maar doordat de Wii als een familieconsole word beschouwd, schijnen veel dev`s te denken dat je met de zoveelste partygame wel een verkoophit scoort.
Als goede orginele spellen uitblijven kon dat wel eens de doodsteek worden voor de wii.
Lots of gameplay potential but no games gaat niet werken.
Ach, laat ze maar even doorklooien. Uiteindelijk trekt het wel weer recht en komen ontwikkelaars weer terug bij consoles als de 360/PS3. Ik denk dat gamers (de oorspronkelijke doelgroep) een stuk trouwer zijn en gewoon games blijven kopen, wat altijd interessanter zal zijn voor ontwikkelaars. En diezelfde gamers gaan niet voor middelmatige hardware met bijhorende middelmatige games (Wiimote is allesbehalve de heilige graal voor gameplay, zowel qua hard- en software).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True