Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Clifford Bleszinski, in de game-industrie beter bekend als Cliffy B, kon het weer eens niet laten. Onlangs liet hij zich uit over de stand van zaken op het gebied van pc-gaming. Volgens Cliffy B is deze markt inmiddels 'in disarray'.

"Ik denk dat mensen liever hebben dat hun game 4,5 miljoen keer verkoopt dan een miljoen en Gears of War is momenteel 4,5 miljoen keer over de toonbank gegaan voor de Xbox 360", aldus de altijd arrogante Cliffy B.

Mag Bleszinski arrogant zijn? Ja, met Gears of War heeft hij als lead designer niet alleen een spectaculaire nieuwe shooterfranchise ontwikkeld, deze actietitel heeft vooral ontzagwekkend veel betekend voor de Xbox 360. Gears of War was de musthave titel voor Microsofts spelcomputer en met de aankondiging van Gears of War 2 op de Game Developers Conference, is Microsoft een hele belangrijke troef rijker. Natuurlijk blijft Halo het vlaggenschip voor de spelcomputer, maar Gears of War heeft de weg voor de 360 geplaveid.

Is het misschien een beetje ondankbaar om nu zo op de pc af te geven als gamingplatform? Opnieuw is het antwoord ja. Epic Games is ooit opgericht met de focus op pc-gaming. Pc-games hebben Epic groot gemaakt. Daarnaast is Unreal Tournament, de andere grote franchise van Epic, altijd een grote drijvende kracht geweest voor pc-hardware en Esports. Het derde deel is weliswaar nu ook uit voor de PlayStation 3 - en sprekend uit eigen ervaring doet de PS3-versie nauwelijks onder voor de pc-versie - maar dat neemt niet weg dat het nogal makkelijk is om het platform dat je groot heeft gemaakt nu zo af te vallen.

Nog geen halfjaar geleden bevond ik mij in Londen voor een persevenement voor Gears of War; de pc-versie welteverstaan. In een interview met Cliffy B, die de lengte heeft van een dwerg en blijkbaar als compensatie vaak een wat grote mond moet opzetten, werd de pc-versie geroemd. Gears of War op pc zou 'het complete verhaal vertellen'. Volgens Cliffy waren de graphics scherper, de besturing met toetsenbord en Xbox 360-controller werkte prima en de exclusieve singleplayer missies en de nieuwe multiplayercontent waren extra's voor de geduldige pc-gamer.

In alles had Cliffy gelijk. Het spel speelt inderdaad prima, je krijgt als pc-gamer meer content en de resolutie en de textures zijn hoogwaardiger op pc dan op de Xbox 360. Blijkbaar heeft de pc versie van Gears of War teleurstellende verkoopsresultaten neergezet. Een andere verklaring voor deze sneer naar pc-gaming kan ik niet bedenken. Het siert Bleszinski echter niet. Het was netter geweest al hij zijn zorgen had uitgesproken over de groeiende piraterij rond pc-gaming, iets waar ook een klapper als Call of Duty 4 last van heeft.

Het is des te opvallender aangezien Microsoft, de uitgever van de Gears of War-franchise, samen met grote hardwarenamen als AMD, Nvidia, Intel, Dell, Acer, Alienware en Gateway een PC Gaming Alliance heeft gevormd. Naast deze partners zijn ook uitgever Activision en - tromgeroffel - Epic aangesloten bij deze nieuwgevormde alliantie die zich onder meer tot doel om 'one voice on PC gaming market' te laten horen.

There's no one source that says 'hey this is where the PC market is going'. Sony, Nintendo and Microsoft are always calling their market share - we're going to call our market through this group".

Nog voordat de PC Alliance goed en wel is opgestart, heeft Cliffy er al een bommetje onder gelegd. Kan iemand deze Rita Verdonk van de game-industrie even terugfluiten alstublieft?

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

MMO's is de future.
moet je maandelijks voor betalen dus moeten ze niet klagen.
+imo beter dan gewone games die eigenlijk niets nieuws meer zijn.
Je speeld het uit en thats it. (ligt voor een jaar weer in de kast of je ruil het met vrienden voor iets anders.)
MMo's kan je tenminste voor jaren spelen, er komst eigenlijk geen einde aan.
WoW... 10 miljoen subscribers = loads of cash maandelijks. Daar halen ze meer uit dan een gewone game uitbrengen en ze 4.5 miljoen keer verkopen.
EVE online 5miljoen.
En over "pc is veel te duur" djees. kvin dat er weinig vershil zit tussen vroeger.
Hoeveel heeft een '486 ooit gekost denk je... was ook al rap 2000 euros.
Nu voor 700 euros heb je al iets deftig.
Toen ik nog studeerde werkte ik in de grote vakantie voor 4 weken. Daar kocht ik mijn nieuwe hardware voor. Nu de jeugd is veel te lui om voor iets te werken.
Ik heb GoW gespeeld op 360 en pc. Moest het tergelijke tijd uitkome had ik die 100% zeker op pc gekocht, nu is het totaal niks waard om die te kopen.
Hetzelfde met assasins greed...in begin wow ziet er toppie uit. Toen ik het speelde, man man wat een saaie boel :/ veel te eentonig imo. Halo 3 ik snap daar de hype niet van.
Dev's zijn met veel teveel bezig en het moet allemaal rap zijn om iets deftig te maken van games. Ze doen het zichzelf aan. Er worden veel games verkocht waar men achteraf zegt hmm niks speciaals eigenlijk.

Pc gaming is totaal niet aan het uitsterven. zoals ik al zei mmo's is the future. en ik bedoel niet de mmo's dat ze op consoles gaan brengen met een miezerig 150 man op ofzo lol (noemen ze tegenwoordig ook mmo's) op een shooter kan er al 64 man is dit ook dan een mmo??

[Reactie gewijzigd door Kurome op 1 maart 2008 19:46]

Een 486 a 35 Mhz was zo'n 1800-2500 gulden, minstens de helft in euro's dus. Afgezien van dat; PC's zijn in verhouding idioot duur; voor een gezonde videokaart heb je een gloednieuwe next-gen console, en ben je klaar voor minimaal de komende vier jaar. En 700 euro levert je net genoeg PC om het komende jaar op vooral niet te hoge instellingen te spelen; beetje triest.

MMO's trekken ook gewoon een bepaald publiek; zeker niet de volledige markt.

Trouwens, 4 weekjes werken vind ik vrij lui, tegenwoordig werkt de jeugd het hele jaar door, al dan niet inclusief het weekend.
Tuurlijk kost een pc veel en al helemaal de videokaart, maar het is niet terecht om te zeggen dat een pc maar een jaar meegaat. Mijn vorige gamepc heeft het 3.5 jaar volgehouden en toen wou ik een nieuwe. Niet omdat de pc te traag was (nog steeds werkte alle games), maar omdat ik wat snellers wou.

Het punt is dat bij pc games je altijd weer even mooier kan. Dat wil je dus ook, dus dat lokt je uit de kast om toch maar weer snellere hardware te kopen. Bij een console blijft het gewoon 4 jaar lang hetzelfde verhaal. Je kan er bij een pc voor kiezen om ook niet vooruit te gaan met graphics en op dat moment kan het erg lang aan met je pc.

Over de kosten van hardware: Die zijn wel degelijk zeer erg gedaald. Was een vroegere gamepc (p3 500, 128 MB, TNT2) nog 4500 gulden (de bon moet vast nog ergens liggen), Nu heb je voor 1100 euro toch echt wel een dikke machine staan. Hardware is dus wel degelijk goedkoper geworden.

Ik snap overigens wel waarom mensen voor een console kiezen. Lekker op de bank blijven zitten, game starten en gaan. I.p.v. naar de pc lopen en daar gaan gamen. Toch een andere sfeer.
Gears of War verkocht goed op de Xbox omdat er op dat moment nauwelijks concurrentie was, maar in feite is het maar een matig spel wat de zwakke verkoop op pc kan verklaren. Consolegamers kopen massaal games met een goeie marketing, terwijl een spel op de pc ook erg goed en vernieuwend moet zijn om te verkopen.
Niet mee eens. GoW is gewoon meer een console game dan een PC game. Daarnaast hadden de resultaten ongetwijfeld anders geweest als hij op de PC tegelijk of eerder was uitgekomen dan de 360 versie. GoW afdoen als matig is volledig de plank misslaan, want het is zeker geen matige game en nog altijd zeer populair. Maar ja, we zullen vanzelf zien waar de waarheid ligt, als GoW2 uitkomt. Je argument van geen concurrentie gaat dan al niet meer op. En iets zegt me dat die titel het toch niet een stuk slechter gaat doen dan de eerste.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 februari 2008 16:52]

Inderdaad, ze kunnen niet verwachten dat GOW op de PC ook zo goed verkoopt. Baanbrekende games op de PC hebben hun verkoopaantallen ook wel gehaald. Kijk hierbij naar Half-Life 2, Farcry of Battlefield 1942. (Of the Sims :P )
GoW was gewoon een slechte poort, niet zozeer in de performance en uitwerking, maar het heeft gewoon geen 'pc-game' gevoel.

Zeker als dan de spatiebalk (geloof ik dan toch) , 4 functies heeft gekregen, vraag ik mij toch af wat de achterliggende gedachte daarvan was. Er zitten nog ruim 20 makkelijk te gebruiken toetsen op het toetsenbord, en daar houden ze tijdens het poorten geen rekening mee. Dit en nog een hele zooi met rariteiten verpesten het spel.
Daarboven op straalt de game een console-'been there, done that'-gevoel uit, wat imo niet gewenst is bij pc-games.

...en btw, zo'n ongefundeerd artikel past beter in een blad waar non-argumenten, en 'hippe' vergelijkingen de orde van de dag zijn, de PU bijvoorbeeld.
Jan Meyroos werkt ook voor de PU ;)
PC gaming heeft wel Cliffy's eerste duure sportwagen opgeleverd.
Unreal was zeker unreal bij het uitkomen van deze engine, en is tot op vandaag de dag een van de beste engines waarom developers games kunnen maken voor zowel de PC als consoles.

Het probleem ligt meer bij het uitbregen van nieuwe titels, er kom niet echt vernieuwend spul uit.
Dit vooral op het vlak van interactie van speler en game. Het voelt allemaal aan als het zelfde.
Door innovatie van de spelen in het algemeen kan de markt op alle platfoms vele malen groter gemaakt worden, zie alleen al het succes van de Wii met hun aparte besturing.

Mijn helden in innovatie zijn nog steeds Dynamix, die met Tribes door simpel weg een extra (Z) as toe te voegen aan je bewegings vrijheid een hele andere gameplay maakte.
Door teamplay met deze nieuwe stijl van een first person shooter te combineren staan deze jongens nog steeds boven aan mijn lijst.

Dus Cliffy, ga maar weer verder met je volgende quake clone UT4.
Ah tribes2, één van meestgeliefde games ooit dankzij de zalige gameplay :)

Probleempje van tegenwoordig is, het complete multiplatform verhaal. Het pc-platform krijgt alsmaar meer ports te verwerken, wat originaliteit niet in de hand werkt. Dikwijls voelen deze ports ook helemaal niet lekker aan op pc ook. En soms ligt de release op het pc platform een hoop later, ofwel krijgen we een versie voorgeschoteld die nog het meest op een open-beta trekt, en krijgen de consoles wat later een mooi opgepoetste versie.

De zorg voor het pc-platform ontbreekt gewoon. Mochten de spellen tegenwoordig in een degelijke staat gereleased worden, dan zouden deze beter verkopen. Echter, we krijgen alsmaar hoe meer enorme buggy releases. Sta me toe even te wijzen naar Frontlines: Fuel of War: buggy, eind.
Meer toelegging op releases op het pc-platform zou voor veel meer positiviteit zorgen. Meneer CliffyB kon daar zeker aan bijdragen door te beginnen voor zijn eigen deurtje te vegen en zn spellen op te poetsen alvorens bugged releases los te laten op het publiek en zo negatieve kritieken te verwerven.
Vanwaar de vergelijking met Verdonk? Dat punt ontgaat me enigzins.

En een van de redenen dat PC-games minder verkopen is denk ik omdat t constant meer van het zelfde is GOW is m.i. gewoon de zoveelste shooter... De console is dan weer iets meer vernieuwend omdat er weer n nieuwe generatie consoles uit is, lijkt t weer bijzonderder..... hoewel shooters op de ps3 xbox360 vast weinig verschillen van hun voorgangers.
Dit is ook juist een reden waarom de Wii t zo goed doet, eindelijk eens iets nieuws.

Misschien dus een goed idee voor Cliffy om de hand eens in eigen boezem te steken.
Consoles van nu zijn alleen maar interessanter geworden door hun prestaties (goeie graphics, die volgens mij niet eens ten volle benut kunnen worden omdat ze op een tv aangesloten worden bij de gemiddelde consoler). Da's alles. Niet omdat de games er beter zijn dan op de pc. De prijs al helemaal niet ;)
En voor pc games zie ik nooit reclame, maar voor consoles des te vaker.
Bwah, wat volgens mij ook serieus kan meespelen is dat GoW nu eenmal al 4,5 miljoen keer verkocht is voor de console, en veel mensen die tot de 'GoW voor PC' doelgroep behoren hebben hem al.
Volgens mij is het dus niet alleen een gevolg van het kopieergedrag, maar ook van het een stuk later uitbrengen waardoor de interesse om het nog maar eens te kopen omdat het nu ook met een toetsenbord kan niet bepaald groot is.
Ik zal even proberen wat 'constructieve critisism' te geve. Ik snap waar met dit artikel op wordt gedoeld, maar de devblog is alles behalve duidelijk en komt niet echt samenhangend over. Hou er rekening mee dat dit Tweakers.net is en die volgen de politiek nou niet altijd, dus een hoop mensen begrijpen (zoals duidelijk blijkt uit de reacties hier) de reverentie naar Verdonk niet.

Penny Arcade strip

De gehele orginele quote van MTV:
“I think people would rather make a game that sells 4.5 million copies than a million and “Gears” is at 4.5 million right now on the 360. I think the PC is just in disarray… what’s driving the PC right now is ‘Sims’-type games and ‘WoW‘ and a lot of stuff that’s in a web-based interface. You just click on it and play it. That’s the direction PC is evolving into So for me, the PC is kind of the secondary part of what we’re doing. It’s important for us, but right now making AAA games on consoles is where we’re at.
Persoonlijk zie ik hier niets mis mee en ik vind dat hij gelijk heeft. Natuurlijk wil iemand liever 4.5 miljoen games verkopen dan 1 miljoen. Maar waarom zouden ze niet beiden doen? Naar mijn mening hebben ze dit gedaan, ze hebben een jaar na de Xbox360 release het spel uitgegeven voor de PC, in juli komt het ook nog eens uit voor de Mac. Ze verdienen het meest aan de console release (zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar), na een jaar lijkt deze me bijna uitgemolken, iedereen die het spel wilde hebben voor de console zou deze al hebben gekocht. Naar mijn mening zijn alle PC (en Mac) sales zo goed als extra cash, natuurlijk hebben ze nog wel wat werk om het spel goed te laten werken voor de PC, maar tegenwoordig is dat allemaal niet zo heel ingewikkeld meer. Volgens mij is het rendement hoger voor de latere PC versie dan voor de initiële Xbox360 versie (ik heb natuurlijk geen cijfers om hier een goed onderbouwde analyse neer te zetten).
Wat natuurlijk ook best lomp is als de launch andersom zou zijn, dus de PC eerst en veel later de Xbox360, zouden de cijfers geheel anders liggen.

Mja all speculation, hij gaat iig veel te hard door de bocht.
Ik koop alleen goede spellen op de pc die naast single player ook nog een goede multiplayer online functie hebben. Ik download ook gekraakte games om eerst te kijken of het wel wat is. Is de game leuk dan koop ik hem in de winkel zodat ik met een legit key online kan. Vroeger wist ik van bepaalde ontwikkelaar dat de games goed waren (zoals C&C) en die kocht ik dan ook zonder het eerst te spelen. Jammer genoeg zijn veel van die game studio's verkracht door organisaties zoals EA games. Tegenwoordig is de kwaliteit/vernieuwing van de meeste games zo slecht dat ik een 'blinde' aankoop niet meer doe. De laatste keer dat ik dit nog gedaan heb is bij de orange box van valve omdat ik weet dat valve gewoon een goede game neerzet.
Helaas worden de meeste games tegenwoordig in eerste instantie voor de console ontwikkeld. Wanneer deze games dan naar de pc geport worden merk je direct dat dit niet lekker speelt en menutjes zijn dan typisch console achtig etc. Ze zijn snel ontwikkeld om ze op de pc te laten draaien maar echt aandacht word er niet aanbesteed. Het gaat alleen om het beetje extra geld dat ze aan domme pc gamers nog kunnen verdienen. Ik weiger voor prut game ports zoals dit te betalen.

Dat er zoveel piraterij is zal ook voor een groot deel komen door de dure hardware die je nodig hebt voor je pc. Je moet telkens weer upgraden en dat heb je op een console niet. Ik upgrade wel, maar de gemiddelde nederlander heeft hier geen zin in en geld voor. De mensen die niet voor games willen betalen kunnen op een console niet zo makkelijk een modchipje laten plaatsen en dan ook alles downloaden wat ze willen. De echte piraten worden niet door een console tegen gehouden. Ik vind het dus ook veelste makkelijk om de pc gamers de schuld te geven.
De devs moeten ook eens naar zich zelf kijken. Laten ze eens wat minder op de graphics (hardware eisen) focussen en meer kijken naar gameplay (zoals de Wii ook doet). En bied de pc gamers een goede multiplayer online functie die de game een meer waarde bied. Hierdoor blijft de game veel langer speelbaar. Games met alleen single player koop ik eigenlijk nooit meer. De toekomst van de pc games ligt ook online zoals ook aan het succes van een aantal MMO's te zien is. Alleen vind ik het betalen per maand niet mijn ding.

Trouwens is het niet de pc(gamers) die de hardware ontwikkeling voor de consoles betalen. Wij betalen telkens de hoofdprijs en dan als een een nieuwe console uitkomt krijgen zij een degelijke videokaart etc voor een schijntje. Zelfs als ik kijk naar de productie prijs die de fabrikant moet betalen. Zonder de pc bestonden er geen consoles !!

[Reactie gewijzigd door Rutger Mulder op 2 maart 2008 11:36]

Goede column juist. Hij vertegenwoordigt uitstekend de mening van Jan over een onderwerp wat veel bedrijven in de gamesindustrie op dit moment bezig houdt.

Het is ook veel makkelijker om te ontwikkelen voor een platform wat een grote schare trouwe kopers heeft, je hebt immers sneller je investering terug bij 4.5 miljoen verkopen dan bij 1 miljoen. Maarrr als je genoeg vertrouwen hebt gooi je er ook andere platformen ook nog een versie tegenaan, om je totaal op nog een miljoen hoger te krijgen. Porten van Xbox 360 --> PC is niet enorm tijdrovend en kostbaar meer en alles wat je dan nog extra verkoopt vult het budget lekker van je volgende te ontwikkelen (hopelijke top) game.

Wat GoW ook uitstekend heeft gedaan is de verkoop van de Xbox360 opstuwen. Dat is bij een PC toch een stuk lastiger om als game voor elkaar te krijgen. Er zijn volgens mij lang niet zo veel mensen die vanwege Crysis een nieuwe pc hebben gekocht of gebouwd dan dat er mensen zijn die omwille van GoW een Xbox360 in huis hebben gehaald.
Als de PC als gaming platform net zo gemarketeerd werd als de Xbox360 dan zou het misschien nog interessant zijn om je game meteen ook voor PC te ontwikkelen en dat lijkt precies het doel te zijn van PC Gaming Alliance :)

Maar tot die tijd zijn er nog elke dag miljoenen mensen die dagelijks WoW, CS, HalfLife 1&2 en Battlefield franchise games spelen :+ Geen markt? Dan moet je die maken.
Ik vind dit soort ´nieuws´ echte bullshit.

De verkoop van high-end pc games stelt teleur... ze verkopen ´maar´ 1 miljoen exemplaren.

Ten eerste vind ik dat niet teleurstellend, dat noem ik winstgevend.
Ten tweede slaat het nergens op, ze vergelijken het met de verkoop op xbox, terwijl dat absoluut geen goeie vergelijking is.

Dat is als verkoop van liters benzine vergelijken met treinkaartjes.

Mensen hebben een veel hogere drempel voor het kopen van een high-end PC (auto?) dan voor het kopen van een xbox (strippenkaart?). Het is ook goedkoper om een xbox te kopen en voor een leek gewoon 10 keer makkelijker.

Je hoeft geen aparte muis, speciale muismat, monitor (tv heb je doorgaans al). Maar dat is niet eens de belangrijkste reden. De meeste mensen kijken achterop de doos en weten niet eens of ze aan de minimum systeem eisen voldoen. Ik denk dat het daar aan schort bij PC.

Een xbox360 spel speelt op elke xbox360. Vergelijk dat eens met een pc game.

Ik vraag me sowieso af hoeveel shooters er op PS3 en X360 zijn, tegen het aantal op PC (die nog actief gespeeld worden). Laten we voor het gemak zeggen dat er op de consoles 10 zijn en op PC 100... Deze spellen zijn ook al gekocht, dus mensen kopen minder snel een nieuwe.

De enige rede dat console games nu beter verkopen is omdat er meer mensen op spelen. Je hebt een groter publiek.

Aan de opmerking van Cliffy B kan ik afleiden dat de pc versie 1 miljoen keer is verkocht:
"Ik denk dat mensen liever hebben dat hun game 4,5 miljoen keer verkoopt dan een miljoen"

En hoeveel exemplaren van de 8800 Ultra zijn er verkocht? Ik vraag me af of het in verhouding staat tot het aantal pc games ;).

De game ontwikkelaars willen voor een dubbeltje op de eerste rang. Maak het multi-platform, zodat ik vanaf mijn (dure, exclusieve) pc tegen een leek op een simpele goedkope console kan spelen.

Die consoles zijn toch zo high-end?? Waarom gaan de spellen langzamer dan?

eikels...

Edit:

@Venator: Tuurlijk kopen mensen nog geen pc om crysis te spelen. Als ik 3000 euro uitgeef kan ik hem nog niet supergoed spelen.... logisch toch ;)

[Reactie gewijzigd door Thystan op 4 maart 2008 09:17]

Face it: PC-Gaming zoals we het kennen is gewoon stervende. De gewone consument wil geen gezeur met drivers, directX vs. openGL, upgrades of andere problemen waar PC gaming mee kampt. Die willen een schijfje in een apparaat drukken en spelen.

De nieuwe sportwagen van Cliffy wordt bereikbaarder als hij 4,5 miljoen keer zijn games over een toonbank schuift.

Ik heb het al eerder gezegd, maar de PC Gaming Alliance is er niet voor onze bestwil. Het betreft commerciele soft- en hardware boeren die er allemaal belang bij hebben als het een en ander over de toonbank wordt verschoven.

Het is eigenlijk heel simpel, wil je uit principieele overwegingen goede games, dan zul je met een open source community op de proppen moeten komen. Dat is waar we naar toe gaan, en dat is gelijk naar mijn inziens de toekomst van gaming op de PC. En Linux is HET bewijs dat het helemaal niet onmoeglijk is.
Wat een commotie mensen

Gelukkig dat er een aantal reacties zijn die inderdaad door hebben dat een column geen grotdroge opsomming van feiten behoeft te zijn, maar een persoonlijk getint, en in sommige juist bewust tot discussie uitlokkende tekst. Dat is mijn inziens het hele idee van een column.

Het is mijn inziens nogal vreemd dat een keyperson van een bedrijf (EPIC) dat onderdeel is van een alliantie die zich inzet om PC games opnieuw op de kaart te zetten ,gaat roepen dat PC gaming chaotisch en minder interessant geworden is. Hij trap nogal een open deur in. Natuurlijk willen mensen liever 4.5 miljoen x hun game verkocht zien. Ik denk dat mensen nog liever 10x hun game verkocht zien. Ook alweer een open deur.

Laat ik het anders zeggen, ik vond Cliffy B optreden opvallend. Des te meer aangezien dezelfde keyperson een half jaar geleden de PC nog roemde als MINSTENS zo goed platform voor Gears of War en dat GoW PC eigenlijk een verbeterde versie was…

Nu mag Mark Rein (vicepresident Epic) als een Mark Rutte weer gaan roepen overal dat Cliffy het niet zo bedoeld heeft. Ik vind de Rita Verdonk vergelijking nog zo slecht nog niet.

Groet Jan Meyroos


Het mijns inziens niet de bedoeling een gortdroog statement te maken en deze vervolgens perfect te onderbouwen, zomaar iets roepen doe ik niet, en een column moet ook persoonlijk zijn…
Niks met een goed beargumenteerde rant, maar deze column is alles behalve dat. Je loopt Cliff alleen maar af te zeiken, en wat mij betreft is dat uncalled for.

Maar nu je Epic toch analoog aan het stellen bent aan de Nederlandse politiek. Uit pure interesse, waar plaats je Mike Capps (de 3e van de meest vocale personen bij Epic)?

En waar moeten we jou zien? Als George Bush?
Laat ik het anders zeggen, ik vond Cliffy B optreden opvallend. Des te meer aangezien dezelfde keyperson een half jaar geleden de PC nog roemde als MINSTENS zo goed platform voor Gears of War en dat GoW PC eigenlijk een verbeterde versie was…
Zowel de verkoop van GoW als Unreal Tournament 3 voor de PC vielen zwaar tegen. Als je dat vergelijkt met de fantastische verkoopcijfers van GoW voor de Xbox 360 , snap ik wel waarom Cliffy niet zo enthousiast is over de PC.
Dat je het gedrag van Bleszinski opmerkelijk vind, kan ik goed begrijpen, sterker nog, daar ben ik het helemaal mee eens. Dat je daar dan een Column over schrijft welke niet helemaal goed onderbouwt is en welke jouw mening uitdraagt, kan ik ook prima begrijpen.

Het probleem is, dat je een aantal flink aanstootgevende flames in de column hebt staan, welke absoluut niet nodig zijn. Iemand afzeiken op zijn lengte, vanwege zijn gedrag is nogal onvolwassen. De vergelijking met de politiek klopt naar mijn mening redelijk, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen zich hier kwaad over maken, ook omdat het prominent op de frontpage van tweakers staat, waar het misschien niet gelijk duidelijk is, dat dit een blog is, met een persoonlijke mening.

groeten aan het eind van een bericht is trouwens nogal ongebruikelijk op tweakers, omdat als iedereen onder zijn bericht een groet zet, dit voor veel vervuiling zorgt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True