Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

Terugblikkend op het afgelopen jaar zal iedereen het met me eens zijn: het was een topjaar voor gamers. Niet eerder was het aanbod zo overweldigend en niet eerder zaten er zoveel Triple A-titels bij. Wat niemand echter begin 2007 had kunnen voorzien is de zegetocht die de Nintendo Wii het afgelopen jaar heeft gemaakt. Aanvankelijk werd er nog een beetje om gegrinnikt - dat zwiepen en zwabberen voor de televisie - maar het duurde niet lang voordat hele volksstammen de Wii onder of naast hun beeldscherm hadden staan.

Echter, wie afgelopen Sinterklaas een Wii op zijn verlanglijstje neerkrabbelde, kreeg het lid op de neus. En wie stiekem hoopt op een rechthoekig pakje onder de Kerstboom met daarin een glimmend witte machine, komt waarschijnlijk eveneens bedrogen uit. De Wii is en blijft voorlopig overal uitverkocht. Nintendo kan simpelweg de vraag niet aan.

Consoles

In Amerika heeft men inmiddels als noodgreep Wii-cheques in het leven geroepen. Deze coupon verzekert de eigenaar ervan dat hij in januari op een spelcomputer kan rekenen. Het papieren zoethoudertje kan echter alleen bij een specifieke winkelketen aangeschaft worden. In Engeland zijn gamers zo wanhopig dat ze massaal afreizen naar het Franse Calais. Daar komen de spelcomputers nog wel mondjesmaat binnendruppelen en kosten ze bovendien een stuk minder dan de 1000 pond die soms op eBay gevraagd wordt. Ook in Nederland worden op Marktplaats Wii’ s aangeboden voor pittige prijzen. De goedkoopste exemplaren beginnen bij de 450 500 euro. En dat terwijl de machine nog altijd als adviesprijs 249,95 euro heeft.

De Wii is hot en geeft de veel geavanceerdere PlayStation 3 en Xbox 360 het nakijken. En dat zal in 2008 zo blijven. Sterker nog: de Wii zal in 2008 opnieuw alle records doen sneuvelen; daar zijn verschillende argumenten voor te bedenken.

Terwijl Sony en Microsoft de consument overstelpt hebben met termen als HD, multimedia, entertainment device, blu-ray en next-gen, heeft Nintendo het gamen juist toegankelijker gemaakt. Letterlijk. Wie kijkt naar de gemiddelde Wii-game zal het met me eens zijn dat er grafisch nauwelijks verschil is met GameCube-titels. Super Mario Galaxy daargelaten, weten de meeste Wii-spellen technisch niet echt indruk te maken. Dat maakt echter geen sikkepit uit. De Wii bezitter speelt Wii Sports en is blij, omdat het allemaal zo verdraaid makkelijk gaat. Of het nu je neefje van zes is of je vader van zestig, iedereen kan overweg met de Wii-mote.

Wii Fit

'Nintendo moet oppassen, het speelt met vuur.' 'Het vervreemdt zich van haar trouwe achterban door de mainstream aanpak.' Het zijn veelgehoorde uitingen. Maar juist omdat de Nintendo-achterban zo trouw is, blijft het succes aanhouden. Wie ooit een E3-beurs heeft bezocht en in het publiek zat bij de Nintendo-persconferentie, weet dat een dergelijke bijeenkomst nagenoeg religieuze vormen aanneemt. Ik zat ooit naast een jongeman die zich bij iedere nieuwe aankondiging een 'oh yeah, this is great' liet ontvallen. En hij was niet de enige. Staande ovaties waren eerder regel dan uitzondering en of Mario nu voetbalde, golfte, danste of op zijn kop ging staan, men vond het fantastisch. Nintendo-fans zijn hondstrouw. Niet zo vreemd want met series als Zelda, Super Mario, Metroid Prime en Mario Kart weet het Japanse bedrijf iedere keer superieure games te maken voor de liefhebbers van het eerste uur. Met ‘echte’ gamestitels als Mario Kart Wii , Super Smash Bros. Brawl en Batallion Wars 2 op stapel voor 2008 blijft men dan ook die schare fans aan zich binden. De nieuwe gebruikersgroep wordt daarentegen op een heel andere manier bediend.

Wii Balance BoardMet titels als Nintendogs en Braintraining op de DS en Wii Sports op de Wii heeft men een brede doelgroep weten aan te spreken, die voorheen niet of nauwelijks spellen speelde. Die groep zal, als het aan Nintendo ligt, in 2008 alleen maar groter worden. Met het op handen zijnde Wii Balance Board in de eerste helft van het nieuwe jaar zullen sportscholen, bejaardenhuizen, buurthuizen en activiteitencentra overrompeld worden door Nintendo’s spelcomputer. Op speelse wijze fitness- en yogaoefeningen doen in een simpele, aaivriendelijke omgeving? Het kan met Wii Fit (het programma dat bij het Balance Board geleverd wordt) en het zal massaal aanslaan, voorspel ik. We kunnen er nu net zo lacherig overdoen, als over het meppen in het luchtledige tijdens tennissen in Wii Sports, maar het wordt een succes.

En dan is er natuurlijk nog de prijs. De Wii kost momenteel officieel 249,95 euro maar je kunt wel nagaan wat er gebeurt als Nintendo een prijsverlaging doorvoert naar bijvoorbeeld 199,95 euro. Het is geen kwestie f deze verlaging er gaat komen, maar wanneer. Zolang de vraag naar Wii’s torenhoog blijft, zou de Japanse gigant wel gek zijn om dat op korte termijn te doen. Nintendo heeft dus een hele dikke troefkaart achter de hand en kan die op ieder gewenst moment uitspelen.

Benieuwd wat Sony en Microsoft in 2008 tegen deze Nintendo-opmars weten in te brengen. De 'Console War' was in ieder geval nog nooit zo leuk en volgend jaar wordt het alleen maar nog interessanter om te volgen.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

De reden dat de Wii zo'n gigantisch success is geworden ligt mijns inziens in drie factoren:
  • Het ontwikkelen van een innovatieve controller
  • Het perfecte spel hiervoor ontwikkelen: wii sports
  • Dit spel gratis meeleveren met de wii
Als nintendo op een van deze punten gefaald had denk ik dat het veel minder was geweest. Juist doordat iedereeen dit spel heeft en het direct speelbaar is zijn er zoveel mensen in contact gekomen met de wii door even een potje wii tennis oid bij kennissen.

Het zou mij persoonlijk ook helemaal niet verbazen als later blijkt dat een groot deel van de 'nieuwe' aangesproken doelgroep nooit een ander spel bij hun wii heeft gekocht, en alleen wii sports speelt.
Klopt helemaal. Wii Sports is een van de meest populaire games, en Wii Play is een van de meest aangeschafte games omdat er een extra Wiimote bij zit. Vooralsnog verkoopt de Wii de minste games en de 360 de meeste, maar de installbase van de Wii is dan ook ontzettend hoog waardoor het gemiddelde naar beneden gaat (de 360 en PS3 moeten het meer hebben van hardcore gamers, die sowieso veel spellen aan zullen schaffen - de casual gamer waar de Wii het voornamelijk van moet hebben kopen doorgaans niet zoveel spellen).

Ik vind ook niet dat Nintendo zich in de console war bevindt - die vindt voornamelijk plaats tussen de 360 en de PS3. Nintendo heeft wat dat betreft een hele andere doelgroep, en ik vraag me af hoeveel losses MS en Sony daadwerkelijk ondervinden door Nintendo.
Ik denk dat MS en Sony zeker veel losses ondervinden door de Wii.
Als ontwikkelaar wil jij zoveel mogelijk games verkopen. De meeste mensen hebben een Wii dus de ontwikkelaars gaan primair voor de wii games maken omdat ze dan meer winst maken. Uiteraard zullen er ports komen maar ik denk dat de wii de meeste games krijgt net zoals de playstation 2 bij de vorige generatie en als er meer exclusieve games voor de wii komen zullen meer mensen een wii gaan kopen. Dus minder winst voor Sony en MS

[Reactie gewijzigd door 4ourty2 op 21 december 2007 16:37]

Maar dat is dus het punt... Er kunnen wel veel Wii's zijn, er worden maar weinig spellen verkocht... Je brengt je duur ontwikkelde game dus liever uit op een PS3 of 360 (zie AssCreed bijv... meer dan 3 miljoen keer verkocht).. Als je een DVD vol wil knallen met domme mini games, wat zo min mogelijk moet kosten, ja dan breng je dat uit op de Wii... Publishers kijken echt niet alleen naar het aantal consoles (dan zou er nog steeds veel moeten uitkomen voor de PS2), maar ook zeker naar het aantal verkochte spellen per console.
Klopt niet helemaal.

De Wii is ook een groot succes in Japan, en daar wordt geen spel meegeleverd.
Volgens mij vergeet je een belangrijk punt en dat is en was de prijs.

IMO zal dit ook mogelijk de reden kunnen gaan worden dat de Wii de verwachting niet waar zal maken.

Ik ben het met iedereen eens dat Nintendo de game belevenis totaal veranderd heeft. Is IMO ook heel goed van Nintendo.

Ik verwacht dat zodra de PS3 dichter bij de prijs van de Wii zou uitkomen een bepaalde groep mensen voor deze consule zullen kiezen.

De PS3 is mijn voorkeur console vooral omdat Linux er op draait en de Cell gebruikt. Momenteel houdt het energie verbruik me nog tegen ik vind dit voor de PS3 en de XBox 360 nog te hoog. Moet IMO onder 100 Watt zakken.
http://life.tweakers.net/...-stiller-en-zuiniger.html

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 23 december 2007 22:16]

Dus om lekker in VI te tiepen koop jij een gameconsole?!
Wie kijkt naar de gemiddelde Wii-game zal het met me eens zijn dat er grafisch nauwelijks verschil is met GameCube-titels
toch wel degelijk een opvallend verschil. geen groot verschil, maar een 'nauwelijks' verschil zou ik het niet willen noemen. zeker niet.
Resoluties van texturen zijn niet enorm veel hoger, maar de polycount is wel zichtbaar hoger en het meest opvallend zijn de nieuwe effecten. (blooming, speciale mappings, schaduwen, reflecties etc) De effecten zijn rijker en een stuk veelvuldiger gebruikt in games.
Ik vind het nog steeds grappig wanneer mensen de 'Wii' het succes noemen. Terwijl de echte successen de portable consoles zijn.
Mensen, de DS is nog veel, en veel populairder dan de Wii. Als je dacht dat de Wii de winnaar was in 2007, dan heb je het mooi mis. De DS is nog veel meer over de toonbank gegaan. De PSP doet het (vooral sinds de Slim&Lite Edition) ook goed. Die markt is volgens mij nog veel interessanter... Bedenk maar eens hoe groot de Ipod is geworden, en hoe dichtbij de portable consoles bij dat image drijven (vooral de DS lite, die ook een echte 'Apple Look' heeft). En als je dan ook nog eens het groeiend aan hotspots bekijkt, zie ik een zeer rooskleurige toekomst voor de portable consoles, nog meer dan de home consoles.


Maar goed, dit artikel gaat eigenlijk over home consoles, dus nog even mijn mening over die consoles;
Het nadeel van de Wii en DS is dat de naast de bekende 1st party titels (de Zelda's, Mario's, Brain Trainings), er nog niet heel veel goede 3rd party games zijn. Dit komt ook voornamelijk omdat 3rd party developers niet echt weten wat ze aanmoeten met de Wii, want het is geen traditionele console, en de doelgroep is enorm wijd.
Dat is weer het voordeel van de 360 en PS3; goede 3rd party titels (Assassin's Creed bijvoorbeeld, die het erg goed doet volgens de nieuwsberichten).

Ik denk dat dit zal blijven bestaan; de hardcore gamers zullen liever op de 360 en PS3 spelen, en de Wii zal nieuwe doelgroepen blijven aanspreken, maar de hardcore gamer niet echt kunnen aanspreken.
Wat zal hier uit komen? Tsja, hardcore gamers kopen meer games dan casual spelers, maar de casual gamers zijn veel groter in aantal. Ik denk dat alle platformen succesvol zullen zijn op hun eigen manier. Waar je voor voor de Wii zal lezen 'weer zoveel miljoen units verkocht, en zoveel van de 1st party titel', zullen de 360 en PS3 juist niet vaak in het nieuws staan, maar toch flink software zullen cashen wanneer de hardcore gamers hun game-bibliotheken gaan uitbreiden.
Wat een leuk stuk!

Als gelukkige eigenaar van het witte doosje kan ik bijna niet anders dan het eens zijn met de voorspellingen.

De wii heeft inderdaad een nieuwe doelgroep bereikt. Waar er vaak wat lacherig wordt gedaan over de vele partygames op de console, ontwikkelt het doosje zelf zich als echte partymachine! Vaak heb ik al gezien dat een familielid/kennis de wii meenam naar een feestje om dan in een groep wii sports of Mario party te spelen. Wie had dat een aantal jaar geleden kunnen denken???

Het uitdiepen van nieuwe markten zoals binnenkort met Wii Fitt blijkt een gouden greep te zijn van Nintendo.

Gelukkig komen er naast de bekende titels (ik zit echt te wachten op Mario Kart) ook juweeltjes aan. Zo lijkt No More Hero's met zijn mooie animaties echt een supergame te worden.
Vind het een slap stuk, staat er iets anders in dan dat we al wisten, namelijk dat de wii het fantastisch doet?

Wat MS en Sony doen? Die hebben een andere doelgroep zoals je al aangeeft.
De wii verkoopt veel sterker als MS en Sony, maar als 3rd party developer kan je beter voor de 360 werken, want de verkopen zijn daar veel sterker.

Waarom?
Omdat daar de hardcore gamers zitten die regelmatig een nieuwe game kopen.
In tegenstelling tot die mega doelgroep van pap en mam die zich nog steeds vermaken met wii sports.

Waar MS en sony zich druk moeten maken om consoles uit de deur te krijgen, moet Nintendo zich zorgen maken om een goed 3rd party ecosysteem van de grond te krijgen. Anders heb je het zelfde probleem als met de Cube, alleen maar leuke nintendo titels en voor de rest is er niks.
De spijker op z'n kop... De verkopen van spellen valt vies tegen op de Wii.. De grote speluitgevers zijn helemaal niet zo gelukkig met de Wii, aangezien (net als op de Cube) alleen de spellen van Nintendo enigszins goed verkopen. Maar ook dat viel tegen... WarioWare is bijvoorbeeld vele malen vaker verkocht dan Zelda TLP, dus ook Nintendo heeft op de harde manier geleerd dat het maken van big budget games op de Wii, geen enkele garantie op succes brengt. Zolang Nintendo geen goed klimaat weet te creeeren voor 3rd party ontwikkelaars is er geen toekomst voor de Wii (2)...

Grote kans dat in die situatie de markt zich geheel opsplitst waarbij er alleen nog Nintendo spellen uitkomen op de Wii (2)... En de kans is zeer groot dat die casual gamers volgend jaar al geen gamer meer zijn. Dan kan je wel een hele grote doelgroep aanboren, maar als die doelgroep niet levensvatbaar is, dan zal ook Nintendo uiteindelijk een software-bedrijf worden en de hardware aan anderen overlaten (net als Sony).. Vergeet niet dat als de Wii niet de hype was geworden die het nu is (waarvoor alle respect) dat Nintendo nu net zo kapot was gegaan als SEGA jaren geleden.
Vergeet niet dat als de Wii niet de hype was geworden die het nu is (waarvoor alle respect) dat Nintendo nu net zo kapot was gegaan als SEGA jaren geleden.
Blijkbaar nog nooit van de Nintendo DS gehoord?
De grote speluitgevers zijn helemaal niet zo gelukkig met de Wii, aangezien (net als op de Cube) alleen de spellen van Nintendo enigszins goed verkopen.
En dat zal dan ook wel een reden hebben denk ik zo... :) ;) Waardoor de verkopen van 3rd party software minder verkoopt... Zoals ik dit lees, schuif je de schuld van de slechte 3rd party verkopen in de schoenen van Nintendo... Wat geheel onterecht is! Want ook de 3rd party uitgevers en ontwikkelaars moeten gewoon een goede game maken, wil je die goed kunnen verkopen (en dus een succes boeken)!
Tja niet alle die hard Nintendo fans zijn echt blij met het huidige games aanbod, ik heb elke nintendo console tot nu toe gehad maar ik heb nogsteeds geen WII.
Langer dan 20 min hebben die troep spellen me nog niet kunnen boeien en ben dan ook niet tot aankoop aangegaan.
Ik mis ook de meeste grote titels, al kan je nog zo leuk met je wiimote zwaaien zonder de spellen heb je er weinig aan.
Mario Galaxy, Paper Mario, Mario Party 8, Zelda, Metroid 3, etc.. en dalijk Mario Kart en nog meer moois..

Allemaal echt grote Nintendo titels anders hoor :?

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 21 december 2007 13:59]

Ja, maar die heeft hij nog niet gespeeld want hij heeft nog steeds geen wii. ;)

Als je kijkt naar de games die er uit zijn gekomen zijn die van Nintendo zelf toch bijna altijd het leukste.
Schietspellen: Resident Evil: Umbrella Chronicle, Ghost Squad, Red Steel, Metroid Prime 3,
Actiespellen: Resident Evil 4, Zack & Wiki, Trauma Center, Dragon Blade: Wrath of Fire...

Allemaal hele leuke games, misschien moet je toch maar meer verdiepen in de spellen die uit zijn...
vergeet de virtual console niet,
Ik denk dat dat ook erg gewardeerd wordt door velen.
Ik heb zelf een Wii, en vind het aanbod nog altijd om te janken..
Ik heb in het begin een redelijk aantal games gekocht, Rayman Raving Rabbids, Mario Party 8, Zelda: Twilight Princess..

Maar de laatste 2 zijn me in vergelijking tot voorgangers gewoon zwaar tegengevallen.
Mario Party had in vorige delen altijd 'speelborden' met leuke en trekkende verassings-effecten, wat het laatste deel gewoon sterk mist.
Zelda was gewoon veel te kort, en weinig boeiend, naar mijn mening.
Rayman Raving Rabbids is geen Nintendo-titel, maar deze vond ik wel redelijk leuk, omdat ik een Rayman-fan ben, maar met Rayman heeft de hele boel eigenlijk weinig te maken.

Ik wacht Brawl nog af, en daarna, mocht deze game ook niet boeien, moet ie misschien maar eens op Marktplaats, want hier staat het ding ook alleen maar stof te happen, op het moment.
wees niet bang, het waren ook de ontwikkelaars die er lacherig over doen en dus laat pas begonnen met ontwikkelen, veel komt nog.... korrarimpa is trouwens een aanrader,k linkt dom... is versalafend...
Ik deel je mening hier toch wel in hoor. Zelf heb ik wel een wii. Heb al een fraai aantal games gekocht, welke telkens een heuse teleurstelling waren. Zelda vind ik zelfs zo slecht met die zwaai/slash/stoot moves dat ik het amper meer dan 3 uur gespeeld heb. Weet je welke games ik dus het meeste speel? De oude nes, snes en sega games ...

Begrijp me niet verkeerd. De wii is een pracht van een console en heeft geweldig veel potentieel, maar de games zijn erg 'kinderachtig' en 'herhaling troef'. Paper mario, wario warez, mario galaxy, ... heb ze allemaal en speel ze niet. Super Smash Bross Brawl ga ik wss wel goed vinde (heb de twee voorgangers te pletter gespeeld :) ) .
Zelf heb ik ook een wii. De laatste spelcomputer die hier het huis binnenkwam was een NES ergens eind jaren 80. Als je elke keer weer de nieuwste nintendo consoles koopt voegt een Wii idd niets toe aan je gamecube. Als je wat achterloopt qua spelcomputer schaf je met de Wii gewoon een console aan met een aantal goede spellen.
Zelda mag dan wel simpel zijn met de attacks die je met een simpele zwieper met de nunchuck kunt uitvoeren, maar zeg nou zelf, is het drukken op knop A en B en wat heen en weer lopen met een kruisje op je gamepad nou zoveel moeilijker? Je doet bij andere consoles ook steeds hetzelfde: slaan en schoppen, springen en wat heen en weer lopen.
ik vind de sonic anders wel heerlijk spelen op de wii :) of pga golf tour of sonic en mario op de olympische spelen

[Reactie gewijzigd door DRAC303 op 27 december 2007 09:06]

Zo te horen heb je nog niet echt veel op een Wii gespeeld.
Dat hele zwaaien met je controller is over het algemeen optioneel. En de echte Nintendo games zijn er al vanaf dag 1. Inmiddels zijn alle grote franchises al briljant vertegenwoordigd op de Wii.
Helemaal als je een GameCube hebt en die leuk vind is de Wii alleen maar leuker en beter!
Same here,,, elke nintendo console gehad... veel plezier gehad! Helaas vond ik de Cube al teleurstellend (op RE4 en zelda reeks na) en de nintendo wii wist mij niet te overtuigen...
Enige reden waarom ik nog geen Wii heb gekocht is omdat er erg weinig goede spellen voor zijn. Enige spel wat me nog wel leuk lijkt is die nieuwe Zelda.

Wat ik vooral jammer vind is dat er bijna geen FPS voor uit komen. Is niemand slim genoeg om te bedenken dat een FPS perfect bestuurbaar is op een Wii? Ik had me hoop gevestigd op Metroid Prime 3, maar helaas, die heeft geen multiplayer.

Ik hoop dat er ooit nog 1 goede FPS uitkomt voor de Wii, die en goed bestuurbaar is (zoals MP3), en multiplayer heeft, en online speelbaar is. Want dat is ook nog weer een minpunt, het aantal spellen dat online gaat.
Red Steel al gezien? Dat is ook een FPS.. zo zijn er meerdere, Medal of Honor Vanguard, Call Of Duty 3, Far Cry Vengeance,
De Wii is gewoon een brilliant stukje techniek en marketing, niet zozeer dat het high end is maar inderdaad omdat het zo simpel te gebruiken en aan de man is te brengen, in combinatie met een acceptabele prijs.

Wat dat betreft zit en Wii ook in een totaal ander vaarwater dan de PS3 / X360
Die kunnen zich niet puur op de Wii richting maar voornamelijk op elkaar, qua techniek geen innoverende "joypad" maar wel een stukje micro electronica van de bovenste plank ;)

Je zou bijna zeggen, GO SEGA, kom met een Wii concurent, het is nooit Nintendo geweest die Sega's consoles deed ondersneeuwen maar de consoles van concurent Sony.
Zou een leuk stukje balans brengen, helaas zal het waarschijnlijk nooit zo zijn (gezien het feit Sega vrij leuk bezig is met op verschillende platformen games uit te brengen)

[Reactie gewijzigd door Vandread op 21 december 2007 13:54]

Sega is inderdaad flink aanwezig op de Wii zelf, zie het onlangs gereleasde Mario en Sonic naar Beijing. Ook op het winkelkanaal zijn naast veel snes en n64 games ook veel sega games te verkrijgen... Sega gaat het bij software houden denk ik, en samen met nintendo gaat ze dat niet slecht af. En met zo'n flop als de dreamcast in het achterhoofd zie ik ze niet met hardware terugkeren
Voor Sinterklaas was ie nog goed verkrijgbaar hoor, alleen wilden hele volgsstammen het liefst alles pas op 4 december kopen. Ik heb die van mij een weekje ervoor gekocht en er stonden nog pallets vol. (Dacht al wel dat ie voor de Kerst uitverkocht zxou raken.)

Ik ben niet echt een hardcore gamer en een Wii is gewoon leuk voor "erbij" en ook niet te duur voor "erbij", die combinatie maakt 'em erg aantrekkelijk. (En ook wel een beetje hype, natuurlijk.) Misschien als een van de weinige kopers tijdens de feestdagen was ik me degelijk bewust van bijvoorbeeld de grafische beperkingen, maar lekker boeiend; ik heb hem speciaal om wat lol te hebben met vrienden.

De online mogelijkheden zijn wel een beetje suf, vooralsnog.
Ach, nintendo is niet de eerste die door heeft dat je je op de mainstream moet richten en niet op een niche. Een goed vergelijkend voorbeeld is world of warcraft. Tot aan WoW waren mmorpgs vooral voor nerds(althans, in het westen). Wat wow heeft gedaan is al het goeie copieren van de mmorpgs die ervoor zijn ontwikkeld en het in een makkelijker jasje gestoken. Je hoeft absoluut niet slim te zijn om wow te spelen, ook heb je absoluut geen goede pc nodig. Dat is precies wat de markt wil, iets simpels wat je zo op kan pakken en zonder te veel nadenken kan spelen.

Ik hoop ten zeerste dat niet iedereen nu zijn producten op de grote markt gaat richten. Ik zit namelijk helemaal niet te wachten op meer WoW en wii-like games. Ik wil niet simpel met kleurige graphics.
WoW vindt ik nou niet echt een goed voorbeeld van 'eenvoudig', als je ziet naar de honderden knopjes en dingetjes die ik tot nu toe bij de gemiddelde WoW-speler gezien heb. Zelf heb ik het nog nooit gespeeld btw.
Vergelijk het met spellen als everquest,dan is het wel eenvouding. In everquest duurden levelen veel langer en dood gaan koste je xp. Dood gaan en je lichaam niet terug kunnen vinden was spullen kwijt.
World of warcraft is absoluut gericht op meer casual spelen. Natuurlijk, als je gaat raiden dan kost het opeens veel meer tijd maar een groot gedeelte van de spelers doet niet aan raiden,die doet dingen die minder lang duren. Hoewel lang nog relatief is. Om nog maar eens everquest erbij te halen: daar begonnen de raid om 12uur smiddags en gingen ze door tot na 12'en savonds. En ook daar gold, ging je dood en kon je niet bij je lichaam komen>spullen kwijt.
Wow is groot geworden door zich op casual spelers te richten, precies wat de Wii nu doet.
WoW is totaal anders dan het concept achter de Wii. WoW is echt door en door voor hardcore gamers gemaakt. Dat het ook heel populair is heeft daar weinig mee te maken, maar de doelgroep is gewoon heel anders. Heb jij wel is WoW gespeeld met je Oma dan?

En dat je het zomaar op kan pakken is ook niet waar. Je moet of (1) helemaal bij 0 beginnen, en dan heel lang heel langzaam opbouwen of (2) je kan met een bestaand karakter van een vriend ergens beginnen, maar dan is alles zo groot en ingewikkeld dat je geen enkel idee hebt van wat je doet of waar je bent. Een casual gamer zal je er niet snel mee zien denk ik. ;)
WoW voor de hardcore gamer? Ik denk dat er geen enkel ander spel is (buiten The Sims) dat door zoveel vrouwen/meisjes wordt gespeeld
Dat wil nog niet zeggen dat WoW daarom niet voor hardcore gamers is... Toch ben ik het met je eens. WoW is niet enkel voor hardcore gamers gemaakt, maar Blizzard heeft wel aan de hardcore gamers gedacht. Dat is maar goed ook natuurlijk, anders haken die gamers snel af. WoW is gericht op casual gaming met mogelijkheden tot hardcore gaming. Zo ziet ik de game in ieder geval.

Daarnaast vind ik de vergelijking tussen de Wii en WoW niet echt gepast, op het casual gamen na dan. De Wii is een console, welke je nodig hebt om games te kunnen spelen, WoW is een game... groot verschil imo.

[Reactie gewijzigd door Godjira op 24 december 2007 14:50]

Tja, volgens mij vergaten MS en Sony even dat Pacman nog steeds populair is. En dat spel moet het ook niet hebben van de vette graphics en hoog realisme (Savantas houdt even de quote van ik meen McCormack over in donkere kamers op repetitieve muziek pillenslikkers buiten beschouwing). Kracht van de Wii moet eerder gezien worden bij de populariteit van bv Popcap spelletjes.
Daarnaast vind ik dat veel spellen ook vooral herhaling van zetten zijn, alleen met meer te tellen porin in gezichten en grotere hoeveelheden bloed en gore. Kortom zo realistisch mogelijk (op de meest vreemde mutanten en 5 seconden dood en je kan weer door na dan... :| ). Waar meer gefocused op zou moeten worden is vernieuwende concepten. Nu houden we per genre enkele genien in de gaten en komt er verder geen origineel spel door (te groot risico). Zo hebben mensen/studios soms bijna een monopolie op bepaalde genres (Sid Meyer of die vent van Spore), omdat investeerders het anders te riskant vinden. En dan krijg je de zoveelste fps-clone of rts derivaat, waarvan er weer zoveel zijn dat het risico toch weer groot word.
Nintendo krijgt met de Wii ook (veel meer) gedaan dat men samen speelt, in plaats van ieder in zijn uppie op zijn kamertje met hooguit TeamSpeak...
Leve Nintendo (Savantas heeft nog geen Wii, alleen omgecatte xbox, maar Wii stat ondertussen hoog op verlanglijst)!
Ik ben het niet eens met Jan's betoog.
Ik verwacht dat de PS3 flink zal stijgen in 2008, waarschijnlijk zal Sony 2008 gebruiken om eindelijk een definitieve standaard door te drukken. Microsoft blijft ook lekker doortuffen, en zeker wanneer de nieuwe Live diensten echt doorkomen zoals HDfilms on demand en het Arcade platform wederom opgefrist is, zal het heel wat gamers en nongamers aantrekken. Ook de verwachtte spellen van MS in 2008 belooft flink wat concurrentie voor Nintendo. Heel wat gezelschaps en familiale spellen die doen denken aan de speelse stijl van Nintendo. Ik denk ook niet dat Nintendo echt een prijsverlaging door zal voeren omdat de noodzaak ertoe simpelweg niet bestaat.

En wat te denken als MS en Sony vergelijkbare controllers op de markt zetten, en ook de spelletjes zoals we die van de Wii kennen? Dan stelt de Wii niet meer voor dan een opgepoetste Gamecube die geen DvD's af kan spelen. Probleempje dus.

Het is ook weer niet zo dat Nintendo in 2008 stil komt te staan, maar ik vrees wel dat Nintendo een steekje heeft laten vallen doordat ze geen HD content bieden. Als je immers net een 1080P tv koopt in 2008, welke dan eindelijk betaalbaar is... Dan ziet 480p er bizar slecht uit. Op een 720p scherm al, maar op een 1080 scherm al helemaal. Hiermee bedoel ik dus de schermen die Native 1080P doen of hoger.

Een ander punt is ook dat er developers zijn die even niet meer weten wat ze met de Wiimote moeten doen. Alle voor de hand liggende toepassingen zijn al gedaan, zoals Bowlen, Tennis en andere sporten met WiiSports. Ook het spelaanbod en de huidige tekorten beloven niet veel goeds, op vele fora wordt al moord en brand geschreeuwd om meer spellen en minder onvolwassen genres.

Nintendo heeft een hele nieuwe markt aangeboord en dat is een markt die inderdaad normaliter niet gamed. Maar imho is het een markt die door "Rages" geleid wordt. De Furby/tamagotchi/Pokmon/Wuppies/Jumpstyle etc. Als het apparaat of de rage voorbij is, dan boeit het spelaanbod dus ook niet meer, en zijn de mensen weer net zo desgeinteresseerd als voorheen. En de truuk voor Nintendo is dan om op de n of andere manier de Hype/Rage hoog te houden. En dat zal ze denk ik moeilijk vallen.
Ten slotte denk ik dat de Wii altijd wel verkocht zal worden, maar dan hoofdzakelijk als vervangingsaankoop daar waar nodig is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True