Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fan maakt Black Ops 2-speelveld Raid na voor Counter-Strike: Global Offensive

Een fan heeft het speelveld Raid uit Call of Duty: Black Ops 2 tot in detail nagemaakt voor Counter-Strike: Global Offensive. Daarvoor heeft hij de officiële Valve Hammer Editor gebruikt, beter bekend als Hammer.

Naar eigen zeggen heeft hij grofweg 120 uur besteed om Raid na te maken in Hammer. De fan meldt dat het een vervelende en moeilijke klus was, maar vond het uiteindelijk toch een leuke ervaring, omdat hij een groot aantal dingen heeft geleerd. Hij heeft dit project op touw gezet, omdat hij deze Call of Duty-map in CS:GO wilde spelen en omdat nog niemand anders deze map heeft gemaakt voor het schietspel van Valve.

Op het oog heeft de maker de 120 uur in ieder geval goed besteed; het nagemaakte speelveld is gemakkelijk te herkennen als de Raid-map en er zijn nogal wat details uit het origineel gebruikt. Elementen als begroeiing en de gebruikte kleuren zijn niet altijd geheel overeenkomstig, maar elk deel van het speelveld is zeer herkenbaar, inclusief de binnenplaats en elementen zoals het zwembad en het bubbelbad.

De map is via de Steam WorkShop te downloaden en te proberen. De fan geeft aan dat het speelveld nog niet helemaal klaar is; er zitten nog bugs in en er moet nog het een en ander worden geoptimaliseerd. Dat blijkt ook uit een aantal reacties van gebruikers die de map al hebben geprobeerd.

Raid wordt wel beschouwd als een van de populairste speelvelden uit de Call of Duty-reeks. De map zat oorspronkelijk in Black Ops 2, maar verscheen ook in Black Ops 3 en zit deels ook in de Blackout-modus van Black Ops 4. Aangezien de Raid-creatie van de fan min of meer een kopie is van een spel van een andere uitgever, is het onwaarschijnlijk dat zijn creatie ooit officieel onderdeel van CS:GO wordt.

Links een screenshot van de in Hammer gemaakte map met daarnaast een screenshot van hetzelfde gedeelte van het oorspronkelijke Raid-speelveld

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

05-08-2019 • 10:51

29 Linkedin Google+

Reacties (29)

Wijzig sortering
Heel tof, dit soort crossover projecten zie je wel vaker.....

Maar wat ik me nou eigenlijk afvraag is hoe dat zit met copyrights? Lijkt me dat dit gedoogd wordt, maar eigenlijk niet zou mogen? Weet iemand exact hoe dat zit?
Ik denk dat dit wel goed zit zolang er geen geld voor gevraagd wordt.
Nouja dat is dus exact wat ik me afvraag, indirect is er te stellen dat Valve er geld mee verdient doordat het extra content is voor CSGO (user-generated of niet) en daarmee potentieel extra verkopen (ja ja, CSGO is f2p, prime kost echter nog steeds geld)..... Maar ook bijvoorbeeld wanneer CSGO maps in CoD te spelen zijn.

Daarom vermoed ik dat het gedoogd wordt, maar technisch gezien nog steeds niet zou mogen.
Dit lijkt me typisch een gevalletje waarbij je als bedrijf niets te winnen hebt bij een copyright-zaak. Ik ken de details van de wet niet -- en die verschilt natuurlijk ook nog per land -- maar het lijkt me dat je zeker copyright kan claimen als uitgever. Alleen, wat win je ermee? Van de maker van de map kan je geen serieus geldbedrag verwachten. Van de rivaliserende uitgever ook niet, want die zorgt er natuurlijk wel voor juridisch goed ingedekt te zijn. Dus het maximale wat je eruit kan slepen is dat deze map offline gehaald wordt, wat je letterlijk geen cent gaan opleveren.

Daar staat tegenover dat je potentieel gedoe krijgt met de rivaliserende uitgever (aangezien dit soort crossovers, zoals je zelf aangeeft, wel vaker gebeuren). En vooral is er natuurlijk de kans op negatieve publiciteit. Er zal letterlijk geen enkele speler zijn die jouw kant kiest als je een rechtszaak tegen een modder gaat beginnen; en loyaliteit van de fans is voor dit soort uitgevers en spelseries juist van het allergrootste belang.

Denk dus dat deze fan strikt juridisch genomen fout zit, maar zich geen enkele zorgen hoeft te maken.
Maar hetzelfde gebeurde bij UT, Quake en weet ik hoe veel andere games. Vooral UT GOTY en die gigantische map collectie waarbij zo'n beetje elke map uit elk ander spel terug te vinden was. Heel Duke Nukem en whatever na kunnen spelen.

EPIC heeft er nooit problemen mee gehad.

Als een bedrijf nu hier moeilijk over doet, nogal laat. En ik denk doordat het de afgelopen 20 jaar geen probleem was, dat aanklager een poot heeft om op te staan.
UT GOTY: Malevolence map... Instagib... 32 bots... FRAGFEST!
Those were the days _/-\o_
Net of game develpers niks van elkaar stelen, of zouden ze allemaal op de zelfde nacht droom over lootboxes hebben gehad.
In het begin van modden/mappen maken waren dev soms trots als ze dingen uit hun game gebruikte.
Zolang de symbooltjes en alles niet klakkeloos word overgenomen in de map wat je op muren etc. ziet dan is er geen copyright.
Ja.... Zo werkt intellectueel eigendom niet :D
Ik heb in de tijden van cod 4 (modern warfare 1) de_nuke nagemaakt in cod radiant en die is zelfs nog een tijdje competitief gespeeld :-) hij is zelfs nog te downloaden!
En eigenlijk zien de textures er een stuk beter uit dan in BO2 :+
Je maakt een grapje toch?
Nee. Vindt de CoD games al jaren lelijke low res textures hebben. Mag ook wel met een doorontwikkeling van de IdTech3 uit 1999 :+
Ik vind CoD ook niet geweldig qua textures maar je kunt niet zeggen dat de linker screenshot er strakker uit ziet dan de rechter xD
Dat is ook mijn gedacht al die jaren.
Gelukkig komen ze nu met eindelijk met een nieuwe engine uit. Ik ben benieuwd naar de gameplay van de nieuwe cod mw
Dan moet je er ook bij vertellen dat de door Valve gebruikte Source engine de opvolger is van de GoldSrc engine uit 1998. Deze werd gebruikt voor de originele Half-Life en CS1. GoldSrc is op zichzelf weer een doorontwikkeling op de Quake 1(!) engine, met componenten uit de Quake 2 engine :P

https://en.wikipedia.org/wiki/GoldSrc

CoD / Valve games blinken de laatste jaren visueel niet uit, maar de engines draaien wel hoge framerates en daarmee bieden ze al snel een soepele game-ervaring. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe CS:GO er uit kan zien op een Frostbite engine :)

[Reactie gewijzigd door NoepZor op 6 augustus 2019 09:07]

Dat dacht ik dus ook te zien :)
Heb je de map gedownload? Als ik mag uitgaan van de YT-video in de Steam Workshop dan zie ik niet dat de textures beter zijn, maar het zou kunnen natuurlijk. :)
Ik heb Black Ops 2 nooit gespeeld, maar dit doet me heel erg denken aan de villa's in de Blackout-map van Black Ops 4.
Komt omdat dat stuk juist uit Raid van Black Ops 2 is geplukt :)
De meeste hotspots op de Blackout map zijn andere maps van andere Call of Duty iteraties. ;)
Mij doet het denken aan de villa van een wapentraffikant in splinter cell blacklist.
Ahh de map waar ik altijd een hekel aan had maar toch stiekem verliefd op ben geraakt tijdens mijn Bo2 tijd. Jammer dat ik CS:GO al lang de deur uit heb getrapt anders had ik nog wel een keer gekeken.
was echt een crap map in BO2. Spawnpoints trokken op niks, werd uiteindelijk gewoon een gevecht om dat 1 kamertje te hebben en daar te campen voor killstreaks. BO2 was de doodsteek voor competitief cod op PC
Nope, GN4 naar MG en weer terug voor een aantal maand word je gek van.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True