Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Super Mario Maker-level heeft kans op succes van 1 op 7,75 miljoen

Super Mario Maker-levelontwikkelaar Phenotype heeft een level gecreëerd waarin spelers geen knop hoeven aan te raken maar de kans op succes alsnog 1 op de 7,75 miljoen is. Het level is tot nu toe zestien keer verslagen waaronder een paar keer door cheaters.

In het Super Mario Maker-level The Lucky Draw, gemaakt door levelontwikkelaar Phenotype, kan de speler Mario niet besturen en is de slagingskans 1 op 7,75 miljoen. Uit onder meer een stream van het level blijkt dat het level verslagen kan worden door zes munten te verzamelen. Er zijn zes Magikoopas in het level die een kans van een op zes hebben om in een muntje te veranderen. Alleen als alle zes de blokken in een muntje veranderen en alle zes de muntjes naar rechts vallen is de opgave succesvol voltooid.

Het level is tot nu toe zestien keer verslagen, al is niet te zeggen of dat allemaal helemaal volgens de reguliere regels is gegaan. Jaku, een Mario Maker-streamer, zegt tegen Vice dat cheaters het level veel te snel, soms binnen enkele milliseconden, verslaan. Dit doen ze door een gehackte Wii U te gebruiken waarmee ze Mario bijvoorbeeld naar bepaalde locaties kunnen teleporteren. Ook zouden sommige cheaters het level twaalf keer verslaan binnen vijf minuten. Het lijkt erop dat Twitch-gebruiker 'pastywhitemf' de eerste legitieme winnaar is.

Een Reddit-gebruiker berekende de slagingskans voor de echte volhouders. Voor een kans van negentig procent om het level door te komen moeten spelers het level opstarten, hun Wii U aan de kant leggen en tegen februari 2023 checken of er succes is. En dan mag de stroom geen enkele keer uitvallen. Voor een kans van vijftig procent moet het level nu opgestart worden, om vervolgens in juli volgend jaar te kijken hoe het ermee staat.

Door Valentijn Demandt

Stagiair nieuwsredactie

31-05-2019 • 13:38

64 Linkedin Google+

Reacties (64)

Wijzig sortering
Dit is toch geen level, maar gewoon een kansberekening? Hoe kun je dan iemand benoemen die het "verslaat"? Dat is toch geen prestatie, maar gewoon een kwestie van de CPU zijn werk laten doen en toekijken en hopen dat je wint? Wat is het nut hier dan nog van?
.geek artikelen gaan zelden om het nut en veelal over "omdat het kan".
Het wekt schijnbaar reacties, van mensen zoals jij en ik, dus het is toch interessant...
Het lijkt erop dat Reddit-gebruiker oViiibes de eerste legitieme winnaar is.
Dit is niet waar, hij heeft het op Reddit gezet voor iemand anders.
De eerste legitieme winnaar is: Josh met als twitch name: pastywhitemf
Ah thanks, dan heb ik dat verkeerd gelezen. Ik heb het aangepast, bedankt voor de oplettendheid!
Heeft de maker van de map dan ook gecheat om de map te kunnen publiceren? Ik dacht dat je de map eerst zelf moet uitspelen voor je kon publiceren.
De maker beweert zelf dat hij na twee weken verrast werd met het bericht dat het level voltooid was. Gezien de kans daarop vind ik dat echter niet heel geloofwaardig.
Kansberekening en geloofwaardigheid staan ook los van elkaar :)

De kans bestaat ook dat het bij de eerste keer al lukt, net als de kans bestaat dat het na 7,75 miljoen keer nog steeds niet is gelukt. Op 23 februari hoeft het dus nog steeds niet gelukt te zijn.
Sterker nog, als ik het goed begrijp is de kans dat het de 7,75 miljoenste keer lukt net zo groot of klein als de kans dat het de allereerste keer al lukt.
Wordt de kans dat het nog steeds niet lukt niet steeds kleiner? De kans dat een muntje 10x achter elkaar op Kop valt is ook veel kleiner dan de kans dat het 2x gebeurd.
Het is toch dat elke keer dat je het doet de kans hetzelfde is? De kans op het wel lukken wordt niet hoger naarmate het veel vaker niet is gelukt namelijk.

Oftewel: De Gambler's fallacy
De kans op kop of munt blijft dus gelijk, ongeacht hoeveel achtereenvolgende gelijke resultaten je hebt. Maar de kans vooraf dat je zo een streak haalt daalt dus wel. Ik denk dat daar bij vele mnesne de verwachting/verwarring ontstaat.
Elke streak is even waarschijnlijk of onwaarschijnlijk als alle andere.
ja maar de kans dat je in een streak van 8 minstens een keer kop gooit is hoger dan de kans op 8 keer munt
Maar de streak MMMKMMMM is even waarschijnlijk als de streak MMMMMMMM. Er zijn echter veul meer streaks waarbij er minstens 1 kop is (255, 2^8-1).
Maar van de 3 streaks is de kans dat je 1x kop gooit, groter dan 3x munt.
Dat klopt. Die 7 keer munt is 1 mogelijkheid voor zeven posities, en de achtste keer munt is ook maar 1 mogelijkheid op het achtste slot. 1 keer kop: dat kan al op 8 manieren: 8x zoveel kans. Laat staan het woordje 'minstens' --> xxxxxxx keer zoveel manieren.
Meerdere kansen die "waar" moeten zijn, achter elkaar, moet je met elkaar vermenigvuldigen. Dan gaat het hard.
Kan op 3x kop achter elkaar is 1/2*1/2*1/2
Als je in geheel ziet wel. Maar als je per beurt kijkt is de kans altijd even groot want de wereld heeft geen memory hoe vaak het gebeurd is.
Nee, ook niet als geheel. De kans wordt namelijk niet beinvloed door de vorige run. Je zegt het zelf al ongeveer? Elke keer is de kans gewoon hetzelfde.
Wat hij bedoelt is dat de kans dat je 5x achter elkaar munt hebt niet gelijk is aan 1 op 2. Wel dat elke toss een kans van 1 op 2 heeft om munt te zijn.
Maar elke worp heb je een kans van 1 op 2 (de zijkant even daargelaten) dat het kop is.
Dat klopt inderdaad voor elke poging afzonderlijk maar voordat je begint kan je wel met zekerheid zeggen dat de kans dat je na 7,75 miljoen keer nog niet gewonnen hebt snel afvalt. Hetzelfde geld voor 100 maal een (eerlijk!) muntje opgooien het merendeel van de tijd vind je een kleine spreiding rond 50 keer uitschieters zijn zegmaar onwaarschijnlijk. Hoe groter de kleiner de kant (hoe groter de multipliciteit) en hoe steiler de piek rond de verwachtingswaarde.

Ik vond thermal physics (lol 80% was statistiek) een vreselijk vak maar dat voorbeeld van die muntjes blijf ik leuk vinden. Je kan ook zeggen dat de kans dat je voor 7,75 miljoen wint net zo hard afvalt vanwege de symmetrie van eerlijke kans processen.
"Scientists have calculated that the chances of something so patently absurd actually existing are millions to one. But magicians have calculated that million-to-one chances crop up nine times out of ten." - Terry Pratchett

https://wiki.lspace.org/mediawiki/Million-to-one_chance
Gezien de kans daarop vind ik dat echter niet heel geloofwaardig.
Is het mogelijk om een niet gepubliceerde map op je eigen account parallel uit te voeren op meerdere systemen?
Nee je haalt het level binnen via de servers van Nintendo. Kan niet zo zijn dat je het kan spelen wanneer het niet online staat.
Nee je haalt het level binnen via de servers van Nintendo. Kan niet zo zijn dat je het kan spelen wanneer het niet online staat.
OK. Is het level makkelijk te configureren (opnieuw te maken) op een ander systeem, met hetzelfde account, en kan het tegelijkertijd gespeeld worden?

[edit]
Je kan natuurlijk ook gewoon meerdere accounts maken (1 per systeem). Met twee systemen wordt de verwachte (niet gegarandeerde!) tijd gehalveerd. Met vier systemen is het nog 'maar' een kwart.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 mei 2019 14:45]

Iemand is al bezig met 4 systemen om dit hopelijk voordat SMM2 uitkomt nog op stream te clearen. Klik!
Tja, kans is kans. Het had in principe ook bij de eerste keer kunnen gebeuren. Dat is het leuke van kans.
Ik blijf dat dus een enorm moeilijk concept vinden :)

Bijvoorbeeld, wat is de kans dat iemand erin slaagt de level te finishen als hij het 7,75 miljoen keer na elkaar probeert? 1? Maar als de kans 1 op 1 is, dan zou je zeker zijn dat het lukt, maar dat ben je dus niet :)
De kans DAT ie ooit opgelost wordt als je 'm nu aanzet is 100%. Echter duurt het gemiddeld 7,75 miljoen pogingen als je kijkt naar hoe vaak een muntje uit het blok komt, wat de kans is dat ie naar rechts valt etc. Soms duurt het langer, soms korter. In het geval van de designer was het dus al na 16 dagen, maar dat doet niet af aan het feit dat het veel langer KAN duren.
Die kans is niet 100%. Er is eens kans dat het gewoon nooit lukt, ook niet na 7,75 miljard keer.
Hmmm, true, daar had ik niet over nagedacht! Het kan inderdaad dat het nooit lukt.
Als ik mijn statistiek colleges goed herinner, is de wiskundige kans dat het nooit lukt wel degelijk 0.
Volgens mij wordt de kans dat het niet lukt bij een oneindig aantal pogingen oneindig klein en daarmee nul, niet bijna nul, niet extreem klein, maar echt nul.

Dat is, als we de nooit van Aikon letterlijk nemen. In de realiteit zijn er natuurlijk beperkingen, de Wii U houdt er vanzelf mee op door slijtage en er is dus geen sprake van oneindig. De vraag is dan hoeveel pogingen men kan doen voordat de Wii U kapot gaat, want dan kunnen we weer berekenen hoe groot de kans is dat het niet lukt.
Ik blijf dat dus een enorm moeilijk concept vinden :)

Bijvoorbeeld, wat is de kans dat iemand erin slaagt de level te finishen als hij het 7,75 miljoen keer na elkaar probeert?
Per poging 1 op 7.750.000. De pogingen zijn onafhankelijk van elkaar, dus elke poging heeft dezelfde kans.

De kans kan je niet verbeteren. Wel kan je de tijd verbeteren waarin je een positief resultaat kan verwachten door bijvoorbeeld twee (verwachte tijd gehalveerd) of vier (verwachte tijd is nog maar een kwart) systemen tegelijkertijd te laten draaien. Het schaalt makkelijk juist omdat pogingen onafhankelijk van elkaar zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 mei 2019 15:02]

Zo werkt kansberekening niet. Als je dit wilt weten, moet je 7,75 miljoen verschillende situaties uitrekenen en bij elkaar optellen: wat is de kans dat het de eerste keer lukt? wat is de kans dat het de tweede keer lukt? etc.

Makkelijker is om de kans uit te rekenen dat het 7,75 miljoen keer niet lukt: de kans dat het 1 keer niet lukt is 1 - 1/7,75M en dat dan tot de macht 7,75M om te berekenen hoe groot de kans is dat het nooit lukt. Als je dat getal dan weer omdraait, weet je hoe groot de kans is dat het na 7,75M keer proberen (minstens één keer) is gelukt. Dus: 1 - (1 - 1/7,75M) ^ 7,75M = 0,632120583. Met andere woorden, de kans dat het na 7,75M keer spelen gelukt is, is slechts 63% Of ik moet ergens een fout hebben gemaakt met de invoer in de rekenmachine. Of de rekenmachine heeft voortijdig af zitten ronden. :)

In het artikel laten ze zien hoe lang het duurt voordat de uitkomst van bovenstaande som 0,9 is. Dat is dus die exponent aanpassen zodat de uitkomt 0,9 is.

[Reactie gewijzigd door eekhoorn13 op 31 mei 2019 15:12]

Die kans wordt gegeven door de binomiaalverdeling, die berekening is redelijk eenvoudig, maar mijn telefoon vindt de getallen helaas te groot.

zie het voorbeeld en werk het uit met n = 7 750 000, p =(7 750 000)^-1 en k =1
Hoe klein de kans ook is, je kan al binnen enkele minuten een voltreffer hebben.
denk dat je dan beter mee deel kan nemen aan de lotterij, heb je meer kans op een prijs
De kans dat je de loterij dan ook nog wint is heel klein. Pun intended O-)

[Reactie gewijzigd door MrBreaker op 3 juni 2019 19:26]

Heb begrepen dat het de maker 16 dagen heeft gekost om het online te krijgen.
Goeie vraag inderdaad. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat je het gewoon steeds opnieuw probeert totdat het een keer slaagt.
Volgens de berekening zou hij daar gemiddeld gezien dan nog steeds mee bezig moeten zijn
Gemiddeld is hier het sleutelwoord.
Ik snap de nieuwswaarde van dit artikel niet zo? In elk spel met een kans element, kun je toch zo'n level maken?

Als ik met negen dobbelstenen in één keer negen énen gooi, is dat nieuws? Is ook een spel met ongeveer even veel kans om te winnen.

Edit: voor alle minners: het artikel geeft niet aan waarom iets een prestatie of een openbaring is. Zowel aan de Maker's of spelers kant.

[Reactie gewijzigd door Lord Thunder op 31 mei 2019 15:42]

Daarom is 't een .geek artikel. Maar dit is een game waarmee je zelf platform levels kan maken, één met een duidelijk doel, dus dit level valt een beetje buiten de norm. Zeker omdat je zelf het level moet kunnen uitspelen om 't überhaupt online te kunnen plaatsen. Verder komt het vervolg binnenkort uit. Vandaar ook een beetje de opleving van Mario Maker 1.
Maar dan nog: ik mis het stukje 'skill' of de reden waarom dit opmerkelijk is: Als de community zich misschien af vroeg hoe dit ogenschijnlijk 'niet te winnen' level kan bestaan of zo. Of hoe het uitgespeeld kan worden en dat nu dus ontdekt is. In dat geval kan ik het begrijpen, maar de manier waarop het artikel geschreven is, lijkt het er op dat iedereen al wist hoe het zat. In dat geval mag ik mij toch oprecht afvragen waarom het nieuws is. Kennelijk is dat ongewenst. :?

@DarknessFood : Als dat het slimme was, dan had men dit in het artikel moeten zetten. Echter dat staat nergens. Alleen iets met een lage kans: Zoals het artikel geschreven is kun je je afvragen: Waarom stoppen bij 1 op 7.75 miljoen? Voeg nog wat extra Coopa's toe?

@DarknessFood Uit jouw reactie krijg ik het idee dat ze beter jou het artikel hadden kunnen laten schrijven. Zoals jij het uitlegt zou het verhaal meer hout snijden. :9

[Reactie gewijzigd door Lord Thunder op 31 mei 2019 16:31]

Gaat in dit geval niet om de skill van een speler, wel de slimheid van de maker dat hij dit heeft gemaakt. Simpel concept dat lekker uitpakt.

@Lord Thunder Allereerst heb je het over Magikoopa. Nog meer toevoegen (dus ook blokjes) zou niet lekker werken, nu is alles overzichtelijk in één scherm. Ja je kan langer doorgaan en kans op slagen nog lager maken, nu is het goed genoeg. Bijna perfect daardoor.

@Lord Thunder Dat betwijfel ik. Is meer fandom die best wat random levels gespeeld heeft (speel ook SMW kaizo hacks, vanavond om 8 uur op Twitch /shameless plug). Level design is heel belangrijk en in dit geval behoorlijk slim.

[Reactie gewijzigd door DarknessFood op 31 mei 2019 17:09]

Ik zie ook het nu hier niet van in, wat ik dus begrijp is dat je eigenlijk dit level niet eens kunt spelen?

Het is natuurlijk wel goede marketing voor Nintendo.

Van mij +2 dan maar :P

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 31 mei 2019 15:54]

Voel mij toch wel tof met de titel levelontwikkelaar :)
Jij bent Phenotype?
Nee, ik ben de levelontikkelaar :)
Haha nee, ik ben een andere levelontwikkelaar ;)
Tof dit! Ik heb geen switch maar denk wel eentje kopen. Beetje casual gamen is wel tof.
Is op de oude, geflopte, WII U.
oh thanks, ben even uit Nintendo wereld geweest :)
Maar deel 2 komt wel uit voor de Switch, op 28 juni dit jaar!
Ja las ik idd. Koop dan zo'n apparaat. leuk!
Ah, een beetje vergelijkbaar met meedoen met de staatsloterij alleen win je nu gebakken lucht :D
En eeuwige roem :)
Ik sta wel een beetje verbaasd van het lage niveau van kansberekening door sommigen hier.

Als de kans op kop of munt 1/2 is, oftewel 50%, betekend dat, dat als je een oneindig hoeveelheid muntjes op zal gooien, 1/2e (50%) van de muntjes kop valt, en 50% munt valt. Er is een kans dat je eerste muntje op kop valt, ookal is die kans maar 50%.

Als je een oneindig aantal keer dit mario maker level speelt, zal je zien dat 1/7750000ste van alle keren het level lukt, en 7749999/7750000ste van alle keren het niet lukt.
Er is een kans dat het je de eerste keer lukt, ookal is die kans maar 1 op 7750000.
Het lukte mij in eerste instantie ook niet om de kansberekening te reproduceren, maar toen bleek dat het stukje tekst niet helemaal klopt:
Er zijn zes Magikoopas in het level die een kans van een op zes hebben om in een muntje te veranderen.
zou moeten zijn 1 op 7.

De kans op slagen is dan (1/7)^6 (kans op 6 muntjes) maal (1/2)^6 (kans dat ze de juiste kant op vallen), oftewel 1 / ((1/7)^6 * (1/2)^6) = 1 op 7,529,536.
Mario Maker 1 sluit af met een banger! Heel vet dit!
Je kunt ook onuitspeelbare levels uploaden wanneer je Mario Maker speelt zonder updates. De werking van sommige elementen is namelijk veranderd na updates, dus je kunt het level wanneer je het maakt nog wel uitspelen, maar wanneer het is geupload niet meer, omdat dan de werking wat anders is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True