Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fans oude Final Fantasy VII-game verhogen resolutie met machine learning

Inmiddels is de pc-versie van Final Fantasy VII al bijna 21 jaar oud. Het is daarom niet zo gek dat graphics er gedateerd uitzien, vooral de achtergronden. Een aantal modders uit de Final Fantasy VII-fancommunity vonden dat deze achtergronden wat upscaling konden gebruiken.

Een modder onder de naam CaptRobau laat in een Final Fantasy-moddingforum het verschil zien tussen de achtergronden zonder en met het gebruik van zijn Remako HD Field Mod. Deze is gebaseerd op A.I. Gigapixel, software die door middel van machine learning de kwaliteit van foto's automatisch kan optimaliseren.

Tijdens de ontwikkeling van Gigapixel heeft de software miljoenen foto's geanalyseerd. Een neuraal netwerk leerde zo hoe afbeeldingen het beste vergroot en verscherpt konden worden, met meer detail. CaptRobau claimt dat de resolutie van de achtergronden, met behulp van de mod, tot vierhonderd procent verhoogd kan worden.

Volgens de modder is de Remako HD Field Mod volgende week beschikbaar voor alle geïnteresseerden. Een andere modder op hetzelfde forum, satsuki, past een zelfde soort methode toe als CaptRobau. Hij gebruikt echter Enhanced Super-Resolution Generative Adversarial Networks, oftewel Esrgan, voor de upscaling van de achtergronden.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

09-01-2019 • 16:38

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
In de laatste screenshot is er geen verschil te zien? :/
Misschien moet je hem ff op ware grootte bekijken. Verschil is er zeker wel :)
Een verschil van dag- en nacht, inderdaad (twee keer klikken op het plaatje, mensen, voor de volle grootte). Had geen idee dat het zo goed zou worden.
Never mind de textures, die 3d modellen! Wat ziet dat er knullig uit, zelfs voor lowpoly spul, is dat expres gedaan van die rare armpjes/beentjes? Ben verder niet bekend met FF ofzo, dus zou het niet weten, maar daar stoor ik me veel meer aan dan die achtergronden.
Ja dat was idd toendertijd zo met opzet gedaan - dit was in de vroegste tijd van de Playstation (1997) en het eerste 3D project van Squaresoft. Ze hebben sindsdien flinke stappen gemaakt in FFVIII en IX, zelfde platform maar ze doen er veel meer mee (random voorbeeld: https://www.gadgette.com/...battle-e1506282298105.png )
De game is bijna 20 jaar oud, het ziet er écht zo uit.
vergeet niet dat dit een ps1 era spel is. bijna niets is hier gerenderd, maar via textures en bitmaps ingeladen. uit mijn hoofd, 100mb/s graphics pipeline throughput, en een krappe 140k polys/s!

Voor veel spellen uit die era was er heel bewust voor een bepaalde stijl en bijbehorende visuele filosofie gekozen om zoveel mogelijk grafisch pracht uit de hele vroege hardware te halen

In veel gevallen hadden de japanse gamestudios met hun RPG's ervoor gekozen on relatief zware bitmaps/textures te gebruiken in de 'overworld'. Kijk voor de lol maar een keer wat de PS1 Final Fantasy games deden in en uit de gevechtsituaties. enorm verschil.

Andere games die het uiterste van de eerste playstation vroegen zijn oa. Vagrant story, WipEout,

[Reactie gewijzigd door otog8 op 9 januari 2019 17:27]

Zoals al enigszins is toegelicht, FF7 was de eerste 3D-game RPG van Square. Nog grappiger is het verschil in stijl, de modellen tijdens de gevechten zien er een stuk anders (beter/realistischer) uit dan de modellen tijdens de overworld (wat je nu ziet in de screenies, de blokkige dwergen met rare afmetingen). En in sommige CGI-filmpjes wijkt het weer af :)

In de vorige 2D RPG games van Square waren de karakters op de overworld ook vaak niet-proportioneel, dit om toch wat zaken te kunnen benadrukken (zichtbaarheid, simpele expressies). FF7 is echt een samenraapseltje geworden qua designs; deels door onervarenheid, deels door het veranderingsproces, deels door beperkte middelen en vrij snelle ontwikkelingstijd; maar het geeft deze game wel een specifieke kneuterige sfeer/stijl waar ik zelf wel van kan genieten. FF8 en voorwaarts is al een stuk "uitgedachter" qua ontwerpen en ligt het al op 1 lijn.
Toch wat meer aandacht schenken aan het bekijken van de afbeeldingen op de juiste grootte.

Kijk maar eens links naar het hek en achterin de muur en de waterpijp bijvoorbeeld.
Onderste is scherper. Kijk maar naar de achterste muur en de texture van de lock.
Ik dacht net hetzelfde.
Tot je het op ware grootte zet, WAT EEN VERSCHIL!!
Het enige verschil dat ik zie, is dat in het onderste plaatje de pixel verzacht lijken. Het lijkt wel een ontscherp masker. Of dat nou een verbetering is... Ik krijg er de verkeerde N64 vibes van... |:(

Beter pakken ze inderdaad die PC/NPC models aan. Textures van het origineel zien er imho nog goed genoeg uit.
Het verschil zit hem voornamelijk in upscaling, dwz, de achtergronden kunnen 400% groter gerendered worden.
In de laatste screenshot is er geen verschil te zien? :/
Nou dan heb je een beter bril nodig of je hebt hem niet vergroot om er op te drukken, want het verschil is heel groot.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 januari 2019 23:47]

1 van mijn grote jeugdliefdes, een onvergetelijk avontuur soms tot diep in de nacht.
Mijne ook! De reden geweest om mijn PlayStation te kopen en wat heb ik dit spel toch vaak gespeeld... ik baal daarom ook zo ontzettend dat de nieuwe final fantasies in mijn ogen slecht zijn vergeleken met ff7 en 9. FF8 vond ik ook leuk maar niet episch de tekenstijl was te volwassen waardoor het een te harde overgang was van FF 6 en 7. Daarnaast de ‘draw magic’ was grrrrrrrr. Zou wel een remaster van 8 spelen hoor.

Toen ik een aflevering van Rick & Morty zag over waterpas kreeg ik een flashback naar mijn FF7 en 9 nostalgie en dat alle andere delen op de PS2/3/4 en Xbox 360 en One gewoon shit zijn.

https://youtu.be/-MwCJpEuC44

Ik hoef je dan ook niet te vragen of jij de FF7 remake gaat kopen?
Er bestaat een véél beter alternatief voor draw magic.

Bezoek zo vroeg mogelijk de Queen of Cards bij het station in Balamb (de stad). Speel een spel Triple Triad tegen haar, maar alleen als de 'trade rule' op "ALL" staat. Staat ie op 'direct' of op 'one', annuleer het spel. Difference is nog wel te pruimen. Of je nu wint of verliest, de trade rule 'ALL' (of difference) zal waarschijnlijk door de hele regio worden overgenomen. Let wel op dat je géén lvl8 of hoger kaarten wint of verliest in dit potje; je wilt de shortcut in de Queen of Cards Quest niet vroegtijdig vernaggelen.

In het café in de Garden zitten drie studenten; één van hen heeft genadeloos leuke kaarten om te winnen.

Leer de GF Quetzacatl de ability Card-mod. De gewonnen kaarten zet je met Quetzacatl om naar magie. Bam, 10+ uur drawen uitgespaard en je werkt meteen aan je TT-rep.
Wow!!! Nooit geweten. Mocht ik mijn PS1 weer eens aansluiten en FF8 spelen zal ik hem onthouden!
Zekerste weten dat ik hem ga kopen! Ik kan niet wachten om weer een rondje te vliegen met de Highwind!
Ik ga hem ook kopen. Ik hoop alleen dat mijn nostalgia het niet verziekt en dat de W-Item bug er nog in zit!
Weet je wat het is met die nieuwe Final Fantasy's.

Het oude spelsysteem, combat enzo, aged gewoon heel erg slecht.
Dus er moest wel iets nieuws komen maar dat is ook niet leuk omdat wij de oude shit leuk vinden.
Maar die oude shit vinden we eigenlijk ook niet meer leuk omdat het ouderwets is. We hebben alleen nog een nostalgisch gevoel over het vet het was

Dus het is een beetje een cirkel waar geen goede uitkomst is. Tenminste dit is hoe ik er tegenaan kijk.
Heel jammer dat ik dit zo voel. Want net zoals jou heb ik FF 7 en 9 grijs gespeeld
Maar maar!! De summons zijn zoooooo final fantasy ik kan me niet herinneren dat Final Fantasy geen summons had. De een wat meer cringy dan de ander zoals chocobo en doom train. De andere wat meer over de top; Eden, Bahamut Zero en Knights of the Round.

Vanaf FF X werden de summons heel schaars en met FF XV kon je ze maar 2-3x in het spel gebruiken....

Het mag dan misschien “oud” zijn maar omdat het oud is heeft het nog wel bestaansrecht.

Onlangs Dragon Quest XI gehad van mijn vriendin. Ik hoop dat DQ me weer terugneemt naar de ‘goede oude tijd’.

Ik eet nog een paar ‘member berries en gooi FF9 aan op de PS4
Ja in FF X moesten de summons wat meer schaars zijn anders had het verhaal veel te weinig impact.

En in XV komen ze vaker dan je denkt, alleen ze hebben hidden triggers en het heeft een beetje luck factor.
Ze waren alleen niet vet genoeg omdat je niet kan kiezen wanneer ze komen.
Kom je een random pack wolven tegen, triggert je summon ineens. Blaast die alles op, woep die fucking doep.

Ik ben benieuw hoe leuk je DQ XI of FF9 nu nog vind :)

Helaas laatste keren dat ik FF 7 en 9 heb opgestart heb ik ook weer snel opgegeven
Hier ook. Kan mij herinneren het de eerste keer doorgespeeld te hebben en het er niet bijzonder veel aan te vinden. Pas toen ik leerde of het verhaal en de Knights of the Round material werd het ineens een heel ander spel.

Maak me toch zorgen om de FF7 remake. Het time based vechten vond ik heerlijk. Had men toch het vechtsysteem willen aanpakken, dan zou het systeem van FF13 een goede toevoeging zijn geweest hoewel je veel minder mogelijkheden tot mixen hebt daar en het redelijk lineair is van upgraden van weapons.

FF15 geprobeerd, maar dat vechten is echt niet mijn ding.

Al met al is de remake nog geen sure buy hier. Blijf dan liever de herinnering houden aan deze perfecte game.
Oh wow, vind jij egt het vechtsysteem van FF13 goed?
Ik vond dat dus egt verschrikkelijk. Voor mij voelde dat als x x x x x x swap spec x x x x x x swap spec x x x x x x swap spec x x x x you get the point.

Misschien deed ik het verkeerd maar in mijn ogen was dit veel te makkelijk en verloor het spel hierdoor alle speelbaarheid. Volgens mij ben ik 3x opnieuw begonnen met deze game maar nooit veel verder gekomen dan het begin van de open wereld.

Ik vond de combat system van ff15 helemaal niet zo heel slecht eigenlijk. Beetje hack en slash achtig maar dan toch nog iets van tactiek achter (voornamelijk timing)
Helemaal gelijk hoor, het was gangetje door rennen en x drukken 99,99%vd tijd. Bij bosses kwam er meer bij kijken maar dit was waar de hele game uit bestond.
FFVII speel ik nog steeds, word nooit oud :D

Dit bericht vind ik geweldig, de achtergronden was iets dat maar nooit verbeterd werd, nu past het meer bij hogere res polygons. Tot nu toe waren de 3D modellen te scherp en staken ze teveel af van de achtergronden, ik speelde daarom liever de originele PS1 versie
Ja FFVII is de shit ;p
Beetje combo tussen oude en nieuwe speelstijl.
Ga hem wel nooit op een emulator spelen met speed x3 want dan word het egt heel snel heel saai ;p
Ja, met Fang's Highwind ff een Long Gui neerhalen blijft een mooie ervaring.

Smaken verschillen :)

[Reactie gewijzigd door mindgem op 10 januari 2019 20:39]

Idem hier.
Nog steeds mn favo game ever. De ontelbare side quests en minigames, de open wereldkaart (die echt groot was), het verhaal, de gameplay, zoveel mogelijkheden in een kleine 100 uur gameplezier. Enkel visueel lijkt het nu wat raar, maar 20 jaar geleden was dat wel iets anders...
Dit is best wel cool. _/-\o_

Ik vraag me af of het ook mogelijk is om met dit algoritme ook 'blanks' op te vullen?
Ik moet bijvoorbeeld denken aan Curiosity foto's van Mars met een deel zwart
en foto's van Pluto bijvoorbeeld?
Zie deze bijvoorbeeld, dan snap je wat ik bedoel: https://vimeo.com/305717392

Ook leuke AI toepassing: talktobooks, voor al je levensvragen :P
Ja en nee; je kunt niet informatie invullen dat er niet is. Maar ik denk dat als je als mens kunt aannemen dat er bijv op die zwarte delen van de Curiosity robot er meer rood zand en steentjes zou komen, je het wel in zou kunnen laten vullen (wat overigens ook kan met bijv. een photoshop clone tool).

Let wel dat je zoiets alleen voor creatieve doeleinden zou moeten doen, niet als wetenschappelijk bronmateriaal. Dwz, presenteer het als creatieve interpretatie (zoals planeten nu gerendered worden), ipv "dit is wat er staat".
"Ja en nee; je kunt niet informatie invullen dat er niet is."

Dat is tamelijk betrekkelijk. Onze hersenen (en daarmee dus ook A.I.) zijn erg goed in staat te interpoleren. Zo kunnen we met gemak een getekende cirkel herkennen, ook als er kleine stukjes uit ontbreken. Door 'slim' te wezen voegen we dus zelf weldegelijk informatie toe. Net zoals die A.I. in de FF game dus begrijpt dat zo'n railing niet echt gekarteld is, maar eigenlijk een gladde buis is. Daarom wordt het allemaal dus ook mooier. :)
Dat kan, maar (!) je vult de gaten niet op met wat er echt staat op die plek op Mars. Er komt misschien wel een textuur/beeld zoals het algoritme denkt dat het er uit zal zien, maar op een 'grappig' plaatje na, heeft de invulling geen wetenschappelijke waarde.
Haha, science fiction becomes reality.
Meh..Het contrast met de eenvoudige NPC en player wordt te groot vind ik.
Maar leuke optie voor eenieder die het beter vindt.

Wel ga ik nu vuistdiep https://topazlabs.com/ai-gigapixel/ in :)
Op hetzelfde forum zijn mods te vinden om juist alle NPCs ook op te krikken naar moderne models, zonder de blokvuistjes ;)

https://steamcommunity.co...ils/?l=dutch&id=869533225

Reunion mod is te grootste overhaul met de models ook aangepast bijvoorbeeld.
Een goede reden om weer eens met de game te beginnen!
Ik vind het toch wel heel bijzonder dat computers op basis van een database aan andere afbeeldingen, de achtergrond van een game kunnen opkrikken. Hele mooie ontwikkeling.
Ik zou bijna die 99 dollar direct uitgeven als het daadwerkelijk zo'n effect kan hebben, ook de trailer op de site ziet er bijzonder uit.

Ik heb erg veel oude foto's nog geschoten in de tijd dat 'digitale' camera's niet verder konden dan een 640x480 of geluk 800x600, of deze ook dezelfde upscale kwaliteit zouden krijgen.

Maar dit opent wel behoorlijk wat mogelijkheden, lage resolutie textures van oude games even een upscale geven, vooral bij die vergelijkingsfoto valt op dat de software niet enkel 'realistisch' ogend goed doet, maar blijkbaar ook rendered data blijkbaar aardig goed kan 'lezen'.
Hier ben ik wel blij mee. Textures van characters heb ik weinig problemen mee, maar de achtergronden waren onnodig slecht.
Dit is een leuk kanaal dat veel a.i. innovaties uitlegt en demonstreert.
https://youtube.com/channel/UCbfYPyITQ-7l4upoX8nvctg


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True