Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 7 reacties
Bron: Mono Project

Op de website van Mono Project is sinds enkele dagen versie 1.1.5 van Mono beschikbaar. Mono is een open-source implementatie van het .NET Framework. Door gebruik te maken van Mono kunnen ontwikkelaars crossplatform applicaties schrijven die niet alleen op Windows-systemen zullen werken, maar ook op Mac OS X, Linux en Unix. De software bevat onder andere een C#-compiler, een .NET compatible runtime en twee verschillende sets API's: een set die compatibiliteit met Microsofts .NET Framework verzorgt (inclusief ondersteuning voor ASP.NET, ADO.NET en een aantal andere componenten) en een set die allerlei Linux- en Unix-specifieke functies aanbiedt. De complete release notes zijn te lang om hier neer te zetten, dus we volstaan met een quote eruit:

Mono 1.1.5 is the fifth release on the development series of Mono. The Mono 1.1.x series will eventually lead to the next stable milestone: Mono 1.2.

We consider Mono 1.1.5 stable enough to recommend it for all users. Those upgrading from the 1.0.x series should note that these notes only contain the differences between 1.1.4 and 1.1.5. All of the changes since 1.0 are documented in the following release notes: 1.1.1, 1.1.2, 1.1.3 and 1.1.4. Note that some of the changes mentioned in these notes are also present in the 1.0.x series.

293 bugs were fixed from the 1.1.4 release to the 1.1.5 release. Major highlights include Nullable Types and Fixed Size Buffer features in the compiler; Much more improved Windows.Forms implementations; Increased performance, reduced memory usage.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (7)

Heb inmiddels zelf successvol een redelijke applicatie ontwikkeld en de executable met dll's (allen Dot Net) op zowel PDA, Windows XP als op Linux (Monoppix in dit geval) goed werkend gekregen zonder zelf een hercompilatie te hoeven doen.

Er zijn zelfs al volledig embedded systemen te koop die de CLR (Common Language Runtime) implementeren.

.NET wordt echt de toekomst. Je kiest zelf de taal waarmee je wilt ontwikkelen en je applicatie draait gewoonweg overall.
.NET heeft alleen een serieuze toekomst als MS de standaardisatie echt in handen geeft van een onafhankelijk instituut en bovendien helderheid verschaft (lees licenties afgeeft) mbt patenten en ander intellectueel eigendom die ze heeft op .NET en de .NET programmeertalen.

Boven Mono hangt bv nog steeds een donkere wolk van Microsoft. Waarschijnlijk blijkt dat een non-issue, want MS heeft liever meer dan minder ontwikkeltools voor haar platforms, maar helderheid zou mooi zijn.

Een tweede voorbeeld is Visual Basic: een vendor (MS) die zomaar besluit geen verdere ontwikkeling te plegen aan de ontwikkeltools (Visual Studio) waarin veel (VB6) software is ontwikkeld.

Tot MS .NET meer tot een open (en vrije) standaard maakt ben je als grote vendor gek om je compleet afhankelijk te maken van .NET. Voor bepaalde toepassingen is het prima, maar als je software nog 15 jaar meemoet dan kun je beter uitkijken.
Borland ondersteund ook al jaren geen Borland Pascal 7.0 of Borland C++ 5.0 meer. Nog nooit iemand over horen klagen dat deze compilers vervangen zijn door Windows varianten. Van BP& is bekend dat binairies problemen hebben wanneer de CPU boven de 300 MHz werkt. En toch is dit probleem nooit opgelost. Oplossing? Hercompileer als console app onder Delphi!

Dat gaat ook niet van je 1, 2, 3 hupsakee maar er moest ook nogal wat code veranderd worden voordat je een werkende hercompilatie had. Waarom mensen niet massaal gingen klagen was redelijk simpel te verklaren: Deze mensen snappen dat programmeren los staat van de onderliggende programmeertaal. Programmeren is het ontwikkelen van concepten en implementatie daarvan gebeurd in -een- programmeertaal.

Veel VB6 programmeurs kunnen niet of nauwelijks echt programmeren en juist deze mensen hoor je klagen. Een goede programmeur maakt alles in elke willekeurige taal omdat het concept niet veranderd. De taal kan je leren beheersen met een naslagboek (helpfile is meestal ook al goed) naast je.
Kan iemand dan vertellen hoe dat precies werkt. Want zoals ik het nu begrijp maakt deze implementatie op een ander platform dan Windows en vertaalslag ofzo?

Dus iemand schrijft een .NET progsel en dit werkt op bijvoorveeld MacOS X doordat Mono inern een vertaalslag maakt?
De .NET compiler van Microsoft produceert .NET bytecode. De .NET JIT van Microsoft compileert die dan at-runtime naar machinecode om uit te voeren voor Win32 (tenzij de developper dat al gedaan heeft, maar dat gebeurt zelden denk ik, schiet mij er niet op af). Mono doet net 't zelfde, maar produceert machinecode voor Mac OS of Linux.
Dankzij microsoft is .net niet zo extreem compatible, je kunt winforms daarom niet gebruiken d8 ik en dan zou het programma dus op windows en linux gtk# moeten gebruiken (als het een gui gebruikt)
Nee hoor, Mono implementeert Windows.Forms via System.Drawing. System.Drawing is dan weer gebaseerd op X. Je kan wel Gtk# gebruiken, maar dat hoeft niet.

In principe kan je een applicatie die met Visual C# is gemaakt met mono onder Linux draaien (ten minste is mij wel gelukt, heb alleen nog geen Windows.Forms geprobeert).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True