Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Bron: Techconnect forum

Op het forum van Techconnect is de eerste finalversie van USB Mouserate Switcher uitgebracht, te weten 1.0. Dit programma is in staat om de sample rate van de USB-poorten aan te passen, waardoor een optische muis een boost in zijn precisie krijgt. Versie 1.0 kenmerkt zich voornamelijk door het niet meer ondersteunen van Windows 2000. Daarnaast zijn er zeven bugs uit de software gehaald. Voor een volledig overzicht van de veranderingen in USB Mouserate Switcher 1.0 kan je hieronder terecht:

Changelog - 0.3 to 1.0:
  • Windows 2000 is not supported any longer (In fact, it never really was)
  • Safe Mode not mandatory anymore, but still recommended
  • seven minor "aesthetic" issues fixed
  • beta tag finally removed!
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Ook bij USB 'bal-muizen' zie ik een duidelijk verschil en voordeel optreden.
Niet alleen maar voor 'optische' muizen dus.

Ik heb echt een eeuwigheid gewacht op dit programma, PS2 was altijd supersnel met zijn 200Hz. Sinds de USB muizen hebben we allemaal weer opnieuw met die trage zooi te maken. Dat vond ik toen de tijd al erg vervelend, maar er is sinds kort pas een oplossing voor gekomen. Ik snap ook echt niet waarom er niet een optie in Windows zit om dit aan te passen gezien er Windows versies zijn waarbij de muis 'WEL' standaard op 500Hz draait. (denk server paketten enz.)
Waarom precies als ik vragen mag? Is het zo moeilijk om een dergelijke optie aan je software toe te voegen? Daarnaast mist vrijwel elke muis-software het ook nog eens!, helemaal een ramp gezien Logitech ed. juist de nauwkeurigheid van hun muizen aanprijzen maar er geen zak aan doen om dit ook werkelijk te bewerkstelligen in de software. Leuk hoor die hardware, maar met brakke software heb je er dus nix aan.

Gelukkig dus maar weer dat er nog mensen zijn die hier oplossingen voor proberen te vinden. Het blijft echter schandalig dat MS niet gewoon zelf met iets is gekomen en het net lijkt of alle muis-fabrikanten nog nooit gehoord hebben van de 'USB frequentie' en dat deze aan de lage kant is om hun muizen ten volle te benutten. Gooien ze er dan werkelijk allemaal met de pet naar? Wie kan mij dit eventueel nader toelichten...
Zo schandalig is het niet dat Microsoft je de optie niet geeft om zelf je muis refresh-rate in te stellen.

Ik hoor namelijk niemand over de nadelen van 500 Hz als refresh-rate. Gelukkig heb ik het een tijd geleden al getest ('t kan namelijk ook zonder dit programma). Resultaat:

Voordeel:
-Muis is preciezer

Nadeel:
-CPU usage schiet omhoog. Dus gaat je frame rate in spellen merkbaar omlaag.
-Muis is trager dan voorheen. Simpel weg omdat je pc meer bewerkingen moet uitvoeren. Je moet dus opnieuw wennen aan je muissnelheid.

Je kan beter je muissnelheid in het configuratiescherm wat lager zetten en je acceleratie uit. Hierdoor speel je preciezer zonder een hoge CPU usage.
acceleratie uit lijkt me een slecht idee, zeker als je er aan gewend bent.
met accel aan kan je namelijk zowel heel snel draaien als heel precies mikken mocht het nodig zijn.
je cpu usage gaat misschien wel met 0.01% usage omhoog, je muis 'lijkt' trager omdat je meer scans hebt dus je je cursor preciezer ziet bewegen in plaats van dattie een paar posities overslaat.

er zijn gewoon geen nadelen aan 500hz. klaar. :D
Ik ben het helemaal met je eens maar ik denk dat Logitech e.a. dit best zouden kunnen maar dat ze dan hun drivers niet meer "MS Gecertificeerd" krijgen. En dat is denk ik toch wel belangrijk voor die bedrijven.

edit:
deze reactie is @ BruT@LysT
Daarnaast mist vrijwel elke muis-software het ook nog eens!, helemaal een ramp gezien Logitech ed. juist de nauwkeurigheid van hun muizen aanprijzen maar er geen zak aan doen om dit ook werkelijk te bewerkstelligen in de software.
Hardwarematig != softwarematig

Met andere woorden, Logitech bouwt die precisie in de hardware... De sensors bijvoorbeeld... Dat de data met een andere frequentie verstuurd word, maakt voor die precisie dan ook niks uit... Alleen krijgt de PC sneller de pakketjes binnen... Of het daardoor preciezer word, lijkt me niet, want de inhoud van de pakketjes veranderd er ook niet door... ;)

Ik heb zelf deze patch ook ge´nstalleerd... Leuke is alleen, dat ik gewoon op 125Hz blijf hangen... Met mijn Logitech Dual Optical... Om eerlijk te zijn... Sinds die patch, schommelt de snelheid bij mij enorm... Ene keer heel hoog, dan weer wat lager... Dan gewoon 125Hz... Gemiddeld kom ik dan gewoon op 125Hz uit, dus ik weet niet of deze 'tweak' werkt... :)
jazeker word hij wel precieser, je kan fijnere bewegingen maken in een korter tijdsbestek. niet dat het veel uitmaakt, maar voor de fijnproefer is elke winst mooi meegenomen.
Heeft het wel zin als ik m'n refresh-rate op 70 heb staan? (TFT)
De refreshrate van je monitor heeft hier NIETS mee te maken. Kleine bewegingen van je hand worden gewoon beter opgepikt door je muis. Vooral in FPS games voel je dat je meer precisie controle hebt. :)

@Mizitras: er zijn meer programma'tjes die hetzelfde doen en je kunt usbport.sys ook altijd nog zelf editen met een hex-editor.

Hier heb ik er ook wat over geschreven: http://claneql.ath.cx/phpBB2/viewtopic.php?t=402

USB mouse rate switcher:
http://www.hol.dk/download/fuze/usbmrs.exe

Mouse rate test prog:
http://tscherwitschke.de/download/mouserate.zip

Origineel artikel:
http://www.warleagues.com/viewnews.asp?view=45&page=1
De mouse rate test prog werkt prima onder Linux (wine), maar die switcher niet, weet iemand een alternatief voor linux? Volgens dat progje heb ik 52 refreshes nl, beetje weinig :D. Gebruik Mandrake 10 trouwens.
Linux zou standaard al 1kHz als refresh rate moeten hebben...
Voor de mensen die het nog niet wisten: nLite heeft deze feature ook (bak je het in je XP installatie CD mee in).
Ik heb de mijne nu op 500hz stukken beter maar heeft dit ook nog nadelen ? zoals CPU load :?
Jazeker, USB is een hel in vergelijking met PS2 als het om CPU load gaat, het gaat zeker omhoog.
Het cpu-gebruik gaat zeer zeker omhoog. Dat is ook de reden dat ik het niet gebruik en nog altijd mijn muis op ps2 heb aangesloten.

Op mijn amd 64 3500+ met een usb rate van 500hz schiet mijn cpu gebruik naar ongeveer 20 a 30% als ik flink aan mijn muis loop te zwaaien. Maar de muis beweegt wel vloeiend. ;)
Dat wil ik ook graag weten, want mijn pc is ook niet de snelste meer.
Heeft dit ook nut als je muis (zoals bij mij) via een usb-ps2 stekkertje in mn ps2-bus zit??
Nee, dit programma is bedoeld om de refresh rate van de USB poort op te schroeven, bij ps2 kun je via andere software de refresh rate opschroeven naar 200Hz. Google maar eens met de woorden ps2 en 200hz, dan zou je genoeg resultaten moeten krijgen ;).
Alleen is bij ps/2 een refresh hoger dan 100 helemaal niet nodig. Bij usb zit er een merkbare vertraging in, zelfs op 500hz wat flink wat cpu gebruikt.

Het is dus niet eens zo zeer de refresh wat irriteerd, maar veel meer de vertraging die er optreed.

Als je de hele tijd je muis aan de usb poort hebt gehad en dan overswitched naar de ps/2 poort dan snap je wat ik bedoel. :)

Probeer het maar eens voor de grap.
Kan bij een draadloze muis de refreshrate tussen de ontvanger en de muis niet omhoog ?? Ik had USB op 500hz lopen maar het programma "mouserate" gaf vrolijk 125hz aan...
Draadloze muizen hebben te maken met de beperkende factor van de draadloze verbinding. Logitech's FastRF gaat tot ongeveer 125 Hz.
Nou, iig merk ik met m'n mx1000 dat het probleem met het optillen van de muis (dat het even (0.1 sec oid) duurde voordat de muis weer reageerde) voorbij is!

Ik heb wel het idee dat de accu iets minder lang mee gaat (4 dagen ipv 5) maar dat maakt mij niet zoveel uit! :P
Als ik mijn muis nu beweeg, dan kan ik dit ook doen pixel per pixel. Heb ik dan baat bij dit soort software? De snelheid van de muis kan je in windows zelf toch ook aanpassen?
het gaat om de "latency" tussen je muis en je os, hoe snel je os kan reageren op muisbewegingen. Dit programma verhoogt de frequenty van je usb poort, waardoor er vaker updates kunnen plaatsvinden.
edit:
Ik lees verder, en zie dat ik een dubbelpost heb. Maar het was wel makkelijk geweest als Brut@Lijst even gereageerd had op telenut ipv eronder te reageren...
Heeft het wel zin als ik m'n refresh-rate op 70 heb staan? (TFT)
Gezien ik mijn beeldscherm ook niet op 500Hz kan zetten en 125Hz toch ook al aan de hoge kant is voor een scherm zou je denken dat het niets uitmaakt.
Ik draai zelf 1600x1200 87Hz en zie toch een enorm verschil tussen 125Hz mouserate en 500Hz mouserate. Dit was vroeger net zo met de PS2 rate die ook duidelijk verschil maakte ookal zou je beeldschermfrequentie het eigenlijk niet weer kunnen geven. m.a.w, omdat je muispositie vaker uitgelezen kan worden ontstaan er minder 'verkeerde' bewegingen waardoor het geheel nauwkeuriger gepositioneerd wordt op je scherm.

Maar op een tft heb je ook nog es last van ghosting, ik denk dat je er erg weinig van zult merken ben ik bang met zo'n scherm.
Ik werk met een draadloze muis. Heeft dit programma dan ook zin, of is het dan zinloos, omdat dan alleen maar een hogere refreshrate naar de ontvanger wordt gestuurd?
Precies wat je zegt. De communicatie tussen muis en ontvanger blijft op een vaste frequentie werken en wordt dus niet be´nvloedt door de USB polling rate.
Ik met WinXP SP2 ook in Safe Mode gedaan, eerst 250Hz. toen 500Hz. maar beide blijven ze op 125Hz. hangen in het mouserate test programma. Als ik vervolgende usbport.sys in de dllcache en in drivers vergelijk zijn die identiek (grote en datum). Ik denk niet dat het heeft gewerkt. Iemand een idee?
Als ik sigverif (start>run>sigverif) doe zie ik dat mijn enige onondertekende driver tcpip.sys is. En dat komt door de half-open connections tweak voor sp2 van lvllord.
Als het goed gegaan is komt jouw usbport.sys er nu ook als unsigned uit.

Edit: tcpip.sys niet tcp.sys

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True