Software-update: Wine 7.14

Wine logo (75 pix) Er is met versienummer 7.14 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD, Solaris en macOS te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 28.594 titels wat er 159 minder zijn dan verleden week. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

What's new in this release:
  • More progress on syscall interface for USER32.
  • Improved font fallbacks in DirectWrite.
  • Some fixes for socket shutdowns.
Bugs fixed in 7.14 (total 19):
  • 36711: Sid Meier's Civilization IV crashes while loading saved game (GOG.com complete, Colonization, Warlords, Beyond the Sword)('winetricks -q msxml3' is a workaround)
  • 39987: Multiple applications need 'shell32.SHOpenFolderAndSelectItems' implementation to open explorer window with specified items in particular folder selected (Firefox 42.0, Windows 95 Electron app)
  • 50624: Waves Central 12.0.5 fails to start: __call__ pywintypes.error: (1336, 'AddAccesAllowedAce', 'Invalid ACL.')
  • 51616: Unravel Two crashes on intro
  • 52594: Rust applications using the tokio library abort with "failed to park" error
  • 52673: Missing IShellItemImageFactory implementation for ShellItem.
  • 52773: wine prefix is not to ready to use after running wineboot
  • 52815: Adobe Digital Editions 2.0.1 hangs during install
  • 53058: Incorrect socket reconnect behavior for DGRAM sockets
  • 53105: Certain specific dialogue boxes are permanently fullscreen
  • 53106: Icons not rendering properly in the window titlebar
  • 53189: Cheat Engine crashes when opening a drop-down menu
  • 53289: Unimplemented richedit ITextDocument::Undo and ITextDocument::Redo causes extraneous undo entries
  • 53307: World of Tanks broken with wined3d's Vulkan renderer
  • 53310: Roblox Fails With HttpSendRequest
  • 53348: Can't input anything with CJK input method (fcitx).
  • 53349: Sigma Data Center fails to sync with Sigma Cloud
  • 53372: Total War Shogun 2 spews RtlLeaveCriticalSection() section is not acquired errors in 3D scenes.
  • 53411: Wrong font is used in NtUserDrawCaptionTemp()

Cyberpunk 2077 op Wine

Versienummer 7.14
Releasestatus Final
Besturingssystemen Linux, BSD, macOS, Solaris
Website Wine HQ
Download https://www.winehq.org/download
Bestandsgrootte 26,96MB
Licentietype Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

30-07-2022 • 07:15

28 Linkedin

Bron: Wine HQ

Update-historie

24-09 Wine 7.18 13
10-09 Wine 7.17 125
29-08 Wine 7.16 4
14-08 Wine 7.15 0
30-07 Wine 7.14 28
17-07 Wine 7.13 0
02-07 Wine 7.12 0
18-06 Wine 7.11 35
04-06 Wine 7.10 0
21-05 Wine 7.9 18
Meer historie

Reacties (28)

Wijzig sortering
Wine bootst juist geen windows omgeving na. Wine vertaald de Windows API calls.

"Instead of simulating internal Windows logic like a virtual machine or emulator, Wine translates Windows API calls into POSIX calls on-the-fly"
Zit hem ook in de naam:
"Wine (originally an acronym for "Wine Is Not an Emulator") is a compatibility layer capable of running Windows applications on several POSIX-compliant operating systems, such as Linux, macOS, & BSD. Instead of simulating internal Windows logic like a virtual machine or emulator, Wine translates Windows API calls into POSIX calls on-the-fly, eliminating the performance and memory penalties of other methods and allowing you to cleanly integrate Windows applications into your desktop."
Hoe zit dit qua performance eigenlijk? Draaien de applicaties in wine net zo snel als wanneer je ze op een windows systeem zou draaien?
Ik kan alleen over mezelf praten hierover. Sinds 2018 heb ik een nieuwe PC met Linux als enige OS erop. De Windows spellen die ik heb draai ik via Proton, wat in feite een doorontwikkeling is van Wine speciaal op spellen gericht. Ik ben niet geïnteresseerd in FPS counters en performance overlays, dus ik kan alleen zeggen of het 'goed genoeg' draait. De spellen zijn van Steam, van Ubisoft, en 'losse' spellen (zonder launcher). De Steam spellen hoef ik niks voor te doen, dat werkt gewoon door op Install en Play te klikken. De Ubisoft en andere spellen draai ik via Lutris, een grafische frontend voor Proton.

Van de Windows spellen die ik speel op Linux, heb ik haast nooit dat ik de performance terug moet draaien omdat het te hakkelig loopt. Praktisch alles draait vloeiend. Ik heb op dit moment 1 spel dat wat problemen geeft, 'Ready Or Not', daar moet ik niet gebruik maken van de Optiwand om onder deuren door te kijken want dan zakt de framerate tot 5-10. Als ik daar rekening mee houdt, kan ik het wel spelen. En ik had problemen met Far Cry 4 en flikkerende textures (van bomen). Alleen bestaat dat probleem ook voor sommige Windows gebruikers, het is niet alleen bij Linux zo. Dat heb ik opgelost door dit spel maar 1 CPU core toe te wijzen.

Ik speel veel Co-op spellen met vrienden: Left 4 Dead 2, Company of Heroes 1/2, Deep Rock Galactic, Satisfactory, Factorio, Dying Light 1/2. Dat werkt allemaal gewoon. Ik heb zelfs een heel aantal spellen gemod. Ook daar geen probleem mee. Dat werkt ook gewoon, ook als ik met anderen speel. De mods kun je meestal gewoon net zoals in Windows activeren. Zelfs voor Satisfactory kon ik mods activeren, die heeft een speciale Linux Mod Manager, alhoewel ik wel moest zoeken daarnaar, want officieel wordt alleen de Windows manager getoond.

Wat me wel opviel, was dat als ik samen met andere in het Loading scherm was van een Co-op sessie, ik meestal sneller dan de rest klaar was met het inladen. Nu heb ik wel een redelijk snelle PC, maar toch. Als we een 2e potje speelde, was de inlaad snelheid meer gelijk, dat hadden de andere met Windows PCs meestal de cache ingeladen voor dat spel.

En zoals gezegd: Ik kan alleen over mezelf praten. Ik speel geen competitive multiplayer meer, daar ben ik te oud voor. Maar wat ik wil doen kan ik gewoon spelen, zonder echt moeilijk te doen. En tot zover werkt ongeveer 95-98% van de spellen die ik wil doen. Soms moet ik een nieuwere versie van Proton installeren voor betere ondersteuning, daar heb ik een app voor: Selecteer, Klik, Install, Activeren en dan spelen. Lekker makkelijk. De performance heb ik geen problemen mee, het draait gewoon 'goed genoeg'. Ik heb geen last van lag, of framerate verlies.

[Reactie gewijzigd door Magic Power op 30 juli 2022 12:49]

Welke Linux Distro heb je als basis gebruikt? Proton en Lutris zijn b.v. op Ubuntu niet standaard aanwezig in de repo's. Zijn er distro's die dit wel out of the box supporten?
Ik gebruik Linux Mint 20.3 Cinnamon. En wat betreft Lutris en Proton, ik voeg een APT-Repository voor Lutris en Wine toe, zodat Lutris gewoon via APT geïnstalleerd kan worden. Ik heb een paar scriptjes die automatisch mijn systeem grotendeels voor me klaarzetten bij een (her)installatie. Dan hoef ik dat scriptje maar te runnen en dan wordt Lutris (en Wine) geïnstalleerd. Lutris handelt verder het hele Proton gedeelte af.
Dat verschilt heel erg. Sommige draaien min of meer hetzelfde, sommige zijn tragisch langzaam. Sommige draaien beter dan op windows, wat eigenlijk wel triest is
Vraag mij af waarom betere performance een slechte zaak zou zijn? Het is een gevolg van de architectuur. Wine is geen emulator, dus geen windows omgeving met windows kernel in een virtuele machine. Je blijft met je linux kernel werken en dat is net waarom er performance winst of verlies is. De linux kernel is monolitisch (tov windows' hybride kernel) waardoor je al heel wat zaken anders moet aanpakken. Als windows ook een monolitische kernel zou zijn, zou je wss zelfde performance op wine als windows hebben. (Tip: speel eens een dos-game rechtstreeks op windows. Door oa. de switch van monoliet naar hybride in windows xp is performance drastisch gedaald)

[Reactie gewijzigd door JeroenED op 30 juli 2022 09:56]

Het is triest dat Windows niet het optimale OS voor windows applicaties is in 100% van de gevallen :)
Dat is te kort door de bocht. Misschien is de code niet optimaal voor windows en zorgt een combinatie van factoren er voor dat het toevallig onder wine beter draait. Zeker omdat het niet altijd beter draait onder wine.
Dat heb je met 'universele' code en een versie voor -tig os'en.

Er bestaat geen optimale versie meer dan.
tig os’en? Voor programmas die je in wine moet draaien omdat het er niet voor linux is?
Ik had het in het algemeen over het feit dat er nog amper geoptimaliseerde code wordt geschreven.
windows, mac, playstation, xbox, switch OSen genoeg om rekening mee te houden als ontwikkelaar.
Wine is Not an Emulator dus soms kan hun implementatie in zeer specifieke gevallen net wat sneller zijn bij 1 game en VEEL trager bij 10 anderen, wat denk je dat MS in zo'n geval doet? precies die balanceren het zodat de meeste klanten en zo goed mogelijke ervaring hebben, bij wine werkt dat niet altijd zo.. of omdat het al werkt ze hun dev tijd anders besteden of omdat ze bij het patchen soms gewoon een shortcut gebruiken, wine kan immers leunen op de linux security terwijl de windows implementatie direct al in de OS laag zit. dan zul je zien dat patches in bijvoorbeeld .NET-runtimes net wat makkelijker gaan dan in andere delen van het os.
Wine is geen emulator
Dit is een nutteloze aanduiding die alleen maar discussie bemoeilijkt. "Emuleren" betekent letterlijk "iets nabootsen". Het bootst een Windows omgeving na dus het is een emulator.
Nee, emulator is hier eigenlijk complete onzin. En emulator slaat normaal op hardware Vb rosetta voor x86 op arm of WoW64 voor windows 32-bit op 64-bit. Hardware engineers gaan heus niet wachten op de lithografie machine om de configuratie te testen. Wat je hier enkel en alleen hebt is een implementatie van pe-executables en bijhorende windows api's voor linux (compatibiliteits laag)

De naam emulator word vandaag de dag gewoon misbruikt!
Dat is geen nuttige definitie. Hoe moet je het anders noemen wat Wine met Windows software doet?
Zelf ben ik al jaren een Wine ontwikkelaar. De term emulator is erg filosofisch en je kunt beide kanten op. Zelf zou ik Wine eerder een 'Windows runtime' noemen. Dat is ruwweg ook wat het is (net zoals je verschillende Java implementaties hebt).
dat vind jij geen nuttige definitie: - je stelt hier jouw mening als een feit, terwijl je rustig kunt stellen dat jouw mening - mogelijk een gebrek aan kennis zou kunnen zijn over de werking van wine.

Emuleren betekent in deze letterlijk nabootsen. je misleid een stukje code dat het werkt in een totaal andere omgeving dan dat het werkelijk doet.... goede voorbeelden van emulatoren zijn bijvoorbeeld Qemu (die verschillende soorten cpu's kan nabootsen terwijl het zelf gewoon op een pc draait, denk dan bijvoorbeeld aan Risk-V, PowerPC, ARM, en (ultra)Sparq - dan moeten ineens alle berekeningen worden ge-herstuctuureerd omdat een x86 nu eenmaal totaal anders werkt.

maar Wine is not an emulator is gewoon een redelijk correcte statement, het is een her-implementatie van de windows applicatie-stack, (directX bijvoorbeeld) net zoals MONO een opensource implementatie is van .NET en zoals @thunderbird2k al aangeeft zoals OpenJDK een implementatie is van Sun (euh oracle) Java.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 31 juli 2022 18:54]

Maar het boostst nog steeds Windows na. Er bestaat geen Wine software, zoals dat met Mono en OpenJDK wel het geval is. Het hele punt van Wine is om software te kunnen draaien op een systeem waar dat niet voor bedoelt is.
Er bestaat geen Wine software, zoals dat met Mono en OpenJDK wel het geval is.
Ik kan van Wine gewoon binaries of de broncode downloaden en het installeren op mijn systeem zoals ik dat ook kan met Mono of OpenJDK, waarna de Wine software als runtime fungeert voor Windows software.
Je hebt DOS games die belachelijk moeilijk worden als ze sneller draaien omdat ze CPU limited zijn. Maar volgens mij heb je dat met native Windows games niet.
Cd-man... Die is op alles na Pentium 3 niet meer te volgen. Volgens mij hing dat aan de kloksnelheid van de standaard VGA graphics.
Hybride zou normaal sneller moeten zijn dan monolithische ;)

Linux handelt normaal gesproken de ApI calls anders en sneller af dan Windows. Maar meeste spellen zijn niet voor Linux gemaakt. Wine forward de ApI calls naar de Linux afhandeling. Als dit goed gaat draaien en de game draait goed dan draaien Windows spellen sneller op Linux.

Gaat dit niet goed dan niet.

Wees hier overigens niet al te blij om er waren vroeger veel Bans van Linux gebruikers omdat mensen dit als cheaten zagen.
Als windows ook een monolitische kernel zou zijn, zou je wss zelfde performance op wine als windows hebben.
Dat is wel een heel erg versimpelde voorstelling van zaken. Als beide kernels qua architectuur hetzelfde zouden zijn blijft er nog een enorm verschil omdat het los ontwikkelde implementaties zijn. Net als dat intel nu game drivers moet schrijven, die architectuur is vergelijkbaar met adm/nvidia, maar toch hebben ze nog een hele lange weg te gaan...
Soms sneller, soms iets minder snel. Met de meeste dingen merk je het verschil niet eens. Compatibility met oude games is een stuk beter dan oude games op nieuwere Windows OSen.
Vaak heb je allerlei hacks nodig om een programma werkend te krijgen. Lutris en Steam met Proton zijn voorbeelden die dat automatiseren.
Naar mijn ervaring, gebasseerd op gamen op Linux (Manjaro Gnome) het afgelopen jaar, is er nog steeds een kleine performance hit (single digit percenten) in de meeste spellen die ik speel.
Maar algemeen gesproken is het een goede ervaring ALS het werkt.
En die "als" is nu net het probleem, sommige games in m'n bibliotheek kan ik nog steeds niet spelen onder Linux, Division 2 en Ghost Recon Breakpoint bijvoorbeeld.
Niet via Wine, Lutris, Proton, GE-Proton of Bottles...maar ok, dan speel ik wel iets anders.
Problematische games hebben nagenoeg altijd een of andere AntiCheat die niet braaf wilt spelen met Linux.

TLDR: Als het werkt, werkt het meestal goed tot heel goed maar soms werkt het dus ook helemaal niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee