Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Driver-update: GeForce Game Ready Driver 441.08 WHQL

nVidia GeForce logo (45 pix) Nvidia heeft nieuwe stabiele GeForce-drivers uitgebracht. De drivers dragen versienummer 440.97 WHQL, zijn geschikt voor Windows 7 en hoger, en kunnen worden gebruikt op kaarten gebaseerd op de Kepler-architectuur of nieuwer. Deze uitgave voegt onder meer ondersteuning toe voor de GTX 1660 Super, image-sharpening en is de lijst met monitoren die G-Sync ondersteunen verder uitgebreid. De complete releasenotes staan hieronder:

Gaming Technology
  • Adds support for GeForce GTX 1660 SUPER GPU
  • Adds support for image-sharpening from NVIDIA Control Panel
  • Adds support for G-SYNC compatibility with NVIDIA Ultra Low Latency Mode
  • Adds support for 7 new G-SYNC compatible monitors
  • Adds support for ReShade filters within GeForce Experience
  • Adds support for windowed G-SYNC for OpenGL and Vulkan-based applications.
New Features and Other Changes
  • Added Image Sharpening control to the NVIDIA Control Panel->Manage 3D Settings page. Increases the level of sharpness, detail, or clarity of images in games and applications.
  • Added Ultra Low Latency G-SYNC+ V-Sync feature. Provides tear-free, low-latency gaming using G-SYNC displays. To enable, set Low Latency Mode to Ultra, turn on V-Sync, and enable the G-SYNC display.
  • Added support for HDMI 2.1 VRR.
New Features
  • G-SYNC is now supported on windowed OpenGL and Vulkan applications.
  • Fixed flashes or frame drops in several Notebook models when running G-SYNC in the lower of the two system refresh rates.
Added or updated the following SLI profiles:
  • Darwin Project
  • The Outer Worlds (NVIDIA Turing GPUs only)
Windows 10 Open Issues
  • [Super Robot Wars V]: The game crashes to a white screen. [2720588]
  • [War Thunder]: The game may crash during gameplay. [2738521]
  • [Battlefield V][G-SYNC][HDR]: When G-SYNC and HDR are enabled, the game cannot be maximized to full-screen after being minimized to the taskbar. [200558314]
  • [Grand Theft Auto V]: The game frequently crashes. NVIDIA is working with the application developer to resolve the issue.

Versienummer 441.08 WHQL
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Windows 8, Windows 10
Website nVidia
Download https://www.geforce.co.uk/drivers
Bestandsgrootte 527,09MB
Licentietype Freeware

Reacties (38)

Wijzig sortering
ah een update. Met Nvidia wacht ik altijd maar een paar maanden voor alle zekerheid..
Gaat om bepaalde features die in sommige releases zitten. Als je op een specifieke feature zit te wachten, dan moet je de update wel doen natuurlijk.

Zo zat ik te wachten op de HDMI 2.1 VRR feature, dat is nu voor het eerst geïntroduceerd.
Ik heb liever elke week een update, die kleine bugs oplost, dan om het half jaar een hele grote update. Kans dat er dan iets van die hele lijst nieuwe functies niet helemaal werkt is een stuk groter, dan wanneer je dat uitsmeert over wekelijkste/maandelijkse updates.
(kanttekening, door veel te updaten kan het zo af en toe voorkomen dat er een andere bug wordt geïntroduceerd, maar hoe erg is dit?)

ik bedoel, iedereen krijgt de vrije keuze om wel of niet te updaten, prachtige service van Nvidia:
1. Niet updaten, want het werkt prima nu en voegt niets toe
2. Wel updaten, want ik wil gewoon alles up-to-date hebben
3. Wel updaten. want ik heb die nieuwe functionaliteit nodig

Als laatste: hoe lang duurt het nou tegenwoordig, helemaal met internetsnelheden in ons land. installeren is ook 2 minuten. Ik vind het top van Nvidia!
Ik denk dat je gemind wordt omdat je lukraak wat roept zonder onderbouwing, maar ik ben het niet geheel met je oneens.

Mijn gouden regel is eigenlijk; Tenzij het een beveiligingslek patch is, ~weekje wachten, dan pas updaten.

Mocht de update een big issue met zich meebrengen dan wordt er hopelijk nog een hotfix uitgebracht in die periode.
Uiteraard ook altijd even de know issues, samenvatting e.d. lezen.
Ikzelf heb zoiets van "If it ain't broken, don't try to fix it" tenzij er grote security issues op de loer liggen.
Heb spijtig genoeg al een paar keer gehad dat ik storingen of performanceverlies kreeg na een driver update (dan niet eens specifiek Nvidia)
En waarom wacht je er een paar maanden mee?
Ik ben zojuist overgestapt van kamp rood naar groen en dit is de eerste update die ik krijg.
Bij AMD installeerde ik de updates altijd meteen, al zat er voor m'n RX480 meestal niet veel nieuws meer bij afgezien van game-profielen.

Ik heb nu een 2070 Super, afgelopen weekend geïnstalleerd, bevalt wel goed al vind ik 't wel een beetje raar om nog zo'n oude windows 95 layout te zien bij het control panel, daar heeft AMD een mooie GUI voor.
Ja, een moderne GUI met amper enige opties erin; doe mij maar zo'n ouderwets Win95 scherm met alle opties (heeft team rood trouwens ook onder de 'advanced' opties) zonder eerst een fancy wrapper met amper zinvolle optie weer te geven; moet altijd eerst 3x klikken voordat ik bij de 'echte' opties kom.

Geef toe dat het veel beter is dan het oude CCC, wat een vreselijk traag hok was dat, maar goed; zowel team groen als rood en driver-updates gaan niet altijd lekker samen. En dan doel ik niet zozeer op de driver zelf, maar op de tooling eromheen.
Toch is je opmerking zo gek nog niet. Het lijkt inderdaad wel dat met iedere release, de nieuwe kaarten hogere benchmarks halen, maar dat de oudere kaarten uit Maxwell en Pascal steeds weer een klein beetje langzamer worden.
Daar wordt altijd al een hoop over gezeken terwijl veel resultaten sowieso willekeurig kunnen uitvallen, er is altijd wel een margin of error.

Vergeet ook niet dat buiten de driver updates er ook besturingssysteem updates zijn en dus recentelijk ook nog andere zaken rondom beveiliging van processoren, dat soort dingen kunnen allemaal invloed uitoefenen.

In m'n meer dan 15 jarige ervaring heb ik nooit daadwerkelijk slechtere prestaties gekregen na verloop van tijd, behalve dat ik een keertje tegen een driver aanliep die een bug had waardoor Bad Company 2 amper nog 20fps kon draaien, dat is ook snel opgelost.

Er is overigens ook onderzoek naar geweest en globaal over de gehele linie gezien blijven de prestaties lichtelijk toenemen.
Het is echt kul dat er moedwillig de prestaties gedwarsboomd worden van oudere producten, maar helaas is negatief populairder onder de mond-tot-mond reclame dan positief.

Zie bijvoorbeeld de onderstaande video's:
https://www.youtube.com/watch?v=iZUshOSWQRo
https://www.youtube.com/watch?v=GBkGu4Wd7vg

Overigens, nieuwere spellen gebruiken vaker nieuwere technieken die niet even goed geaccelereerd worden op oudere type kaarten van een andere architectuur, dat is niet de fabrikant zijn schuld maar simpelweg voorruitgang van technologie, wees maar blij dat het geen jaren 90 meer is waar je heel snel erg achter ging lopen.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 29 oktober 2019 20:17]

Er is een verschil tussen 'moedwillig dwarsbomen' en je driver optimaliseren voor de nieuwste generatie produkten. Dat laatste gebeurt vaak, waarbij speciale optimalisaties voor oudere generaties het veld moeten ruimen (ala AV oplossingen). Net zoals Apple, is dit echter niet alleen uit praktische overweging maar ook een manier om te 'upsellen'; het is niet voor niets dat er al 20 jaar websites bestaan gewijd aan welke driver de beste performance geeft voor welke kaart en per aandachtsgebied (OpenGL, D3D, en specifieke populaire games). Sterker nog; zowel nVidia als AMD zelf adviseren je soms expliciet een oudere driver in de release-notes, zelfs als je kaart nog wel in de nieuwe versie ondersteunt wordt.

Een anekdotisch voorbeeld dat je 15 jaar lang maar slechts 1x een buggy update gehad heeft, bewijst niets, net zoals dat ik het de afgelopen 25 jaar wel minstens 4 of 5x gehad heb. Teveel ongenoemde factoren die daarin een rol spelen...
Ik ben van de week ook weer terug gegaan naar een oude versie, scheelt zomaar een paar fps. Gewoon lekker een oude driver blijven draaien die goed bevalt en pas updaten naar een nieuwe als je echt problemen hebt.
Hoe werkt die HDMI 2.1 VRR feature? Zijn er tegenwoordig al kaarten met HDMI 2.1 aansluiting? Dat zal wel niet werken op met GTX1080 icm een LG C9 TV neem ik aan?

Zou natuurlijk wel een top feature zijn, mocht het werken!
Ik heb zelf een 1080ti op een c9. G-sync lijkt nu wel support te worden maar ik kan nog niet hoger dan 60hz Dus ik vermoed idd dat hiervoor 2xxx serie voor nodig is. Wellicht kan iemand dit met een 2xxxx kaart ook eens kijken? Nouja ik kan hier wel even mee leven tot de volgende serie :)

Edit: (gsync lijkt toch niet te werken op 1080ti)
Hmm lijkt erop dat ik toch te vroeg heb gejuicht iemand vroeg me in een dm om eens te kijken met de G-SYNC Pendulum maar daar blijft op de tv g-sync niet te selecteren. Springt terug naar v-sync
Wel vreemd dat in de nvidia configuratiescherm g-sync vrolijk aan staat. (me eerste scherm is een gsync wellicht daardoor dan heb tv als 2e aangesloten)
Dus kennelijk heb je echt een 16 of 20 kaart nodig.

[Reactie gewijzigd door William/Ax3 op 31 oktober 2019 17:06]

Jawel dan wel hoger maar paneel is 120 op 4K kijk ook maar hier https://www.nvidia.com/en...products/g-sync-monitors/ daarom ben ik benieuwd was men op een 2xxx serie nu krijgt :) of dat we idd dat pas krijgen als er kaarten komen met HDMI 2.1 in plaats van 2.0b

[Reactie gewijzigd door William/Ax3 op 29 oktober 2019 21:42]

Als je 4K/120 bedoelt dan moet je helaas wachten tot een echte HDMI 2.1 kaart en dat is de 2xxx helaas niet.
ok was ik al bang voor. Dan heeft een 2xxx kaart dus niet echt veel voordeel t.o.v me 1080ti kan ik het hiermee mooi uitzingen.
Zou wachten tot de volgende generatie, 1080ti is prima nog, zeker vanwege de 11gb.
Hmm lijkt erop dat ik toch te vroeg heb gejuicht iemand vroeg me in een dm om eens te kijken met de G-SYNC Pendulum maar daar blijft op de tv g-sync niet te selecteren. Springt terug naar v-sync
Wel vreemd dat in de nvidia configuratiescherm g-sync vrolijk aan staat. (me eerste scherm is een gsync wellicht daardoor dan heb tv als 2e aangesloten)
Dus kennelijk heb je echt een 16 of 20 kaart nodig.

Waarom ze dan niet gewoon g-sync off laten staan in e nvidia config op de monitor is wel een raadsel :) Wat zou er hardwarematig gezien dan missen in de 10 range of zouden ze gewoon een vuil truukje doen om dit tegen te houden ofzo. Ach nouja ik hou het hiermee ook wel uit.
Added Ultra Low Latency G-SYNC+ V-Sync feature. Provides tear-free, low-latency gaming using G-SYNC displays. To enable, set Low Latency Mode to Ultra, turn on V-Sync, and enable the G-SYNC display.
Ik gebruikte al g-sync + v-sync met een fps cap van 3 onder de max.

Benieuwd of er ook een nadeel aan deze tech is.
Vsync gaat pas werken als je framerate hoger is dan je refresh rate. Dat is dus zinloos als je een framerate limit hebt die lager is dan je refresh rate.
Dat is in dit geval juist de manier om het probleem te ontwijken.
Omdat het limiet van de refreshrate net niet gehaald wordt, hoeft V-sync niet in te treden en is er dus vanuit V-sync geen vertraging meer, je kan dan ook gewoon V-sync uitlaten staan zonder dat je tearing krijgt.

Ik denk dat deze video wel informatief is:
https://www.youtube.com/watch?v=rs0PYCpBJjc

Edit:
Heb denk ik iets over het hoofd gezien bij het lezen van je commentaar.
Mogelijk is hij gewoon beter af V-sync uit te zetten in dat geval.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 29 oktober 2019 22:03]

Vanwege frametime variaties heb je kans op overshoot. Vanwege die cap is de kans heel miniem, dus nee het hoeft niet aan, maar omdat het kan, toch maar aan.
er worden twee driverversies genoemd
Copy-paste van de vorige update post, neem ik aan
Top, eens kijken of deze driver wel Apex Legends goed pakt bij mij. De 440.97 driver zorgde (weer) dat ik steevast om de 5 minuten crashte met een 'DXGI DEVICE HUNG' error.
Uurtje geleden deze drivers geinstalleerd. Echter al twee crashes gehad tijdens het gamen waarbij mijn beeld vol blokjes etc stond.

Dus even teruggerolled naar de vorige versie om even te kijken of het echt aan de nieuwste drivers ligt.
Vol blokjes lijkt me geen goed teken, meestal duidt dat op kapot videogeheugen e.d.
Dit is dus de bewuste update die verder ingaat op sharpening mogelijkheden, alsook de mogelijkheid geeft om reshade filters te gaan gebruiken. Neat! (voor de liefhebbers)
Wel klote dat je voor die reshade geforce experience moet gebruiken.
Ben wel benieuwd naar die nieuwe G-sync feature voor low latency, want het lijkt erop dat Nvidia nu zelf een manier heeft bedacht om de 'delay' die V-sync veroorzaakt te minimaliseren.
Ja, met G-sync kan je ook V-sync gewoon inschakelen, lijkt vreemd maar het zorgt ervoor dat je maximale verversingsfrequentie niet wordt overschreden om screentearing te voorkomen.

Andere mensen gebruiken vaak een fps-limiter zoals van MSI Afterburner om enkele fps onder het maximum van de refreshrate te blijven en zo dus V-sync niet nodig te hebben.
Maar een fps-limiter is ook niet heilig, want des te lager je de framerate limiteert des te minder acuut reageert alles op je muis bewegingen.

Maar datzelfde krijg je als je spellen op hoge instellingen speelt ondanks een riante framerate, stel het maar eens in op lage graphics zodat de GPU weinig hoeft te doen en geen framerate limitaties ingesteld en bij 200-300+fps merk je toch wel dat het stukken directer aanvoelt dan 100-165fps met hoge instellingen. (maar ieder spel wijkt ook weer af hoe goed deze op input reageren)

Verder wel leuk dat ReShade wordt ondersteund, zou ook wel leuk zijn als hun 'budget' ray-tracing oplossing hiermee ook gebruikt kan worden.
Dit is meer een feature update.
Geen verschillen met de vorige driver versie eigenlijk.
Ah, gaat m'n tensorflow model nu wel weer trainen? Met 440.97 deed ie alsof ie bezig ging, om vervolgens de hele nacht niets te doen :/


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True