Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: Wine 4.8

Wine logo (75 pix) Er is met versienummer 4.8 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD, Solaris en macOS te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 26.386 titels. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht :

What's new in this release:
  • Support building most programs in PE format.
  • Unicode data updated to Unicode 12.0.
  • Support for MSI patch files.
  • Default to non-PIC builds on i386.
  • Joystick support improvements.
  • Asturian locale.
Bugs fixed in 4.8 (total 38):
  • 12332: Microsoft Windows Server 2003 DDK SP1 installer crashes ('setupapi.SetupCloseFileQueue' should do proper handle validation before accessing members)
  • 14695: Lifeforce demo misses codecs (msvideo1 needs to support 24 bpp output)
  • 28196: Test Drive Unlimited: Water is always rendered on top of everything.
  • 28254: Multiple kernel drivers crash during load/relocation (relocation entry crosses page boundary)(PMP Exam Version 7 CrypKey, Age of Wushu SDProtect DRM, StarForce v3)
  • 29460: Multiple kernel drivers crash in entry due to ntoskrnl.exe IoGetCurrentProcess() being a stub (Ruijie Supplicant Su1xDriver.sys, nProtect GameGuard/Tachyon Kernel Control Driver)
  • 31101: ScoobyRom v0.6.x-0.8.x (.NET 4.0 app) fails to start with Wine-Mono
  • 31350: Multiple .NET 3.x WPF applications crash in Vista/Win7 mode due to dwmapi.DwmGetTransportAttributes stub returning E_NOTIMPL (T-Online Mediencenter Assistent, Valil.Chess, Zwift 1.0)
  • 34372: Multiple applications need AllocateAndGetTcpExTableFromStack (cross compiled dbus, spamMonitor)
  • 37359: planetside 2 no mouseclicks registered
  • 37540: Multiple games and applications wrapped with Enigma v4 and GG DRM schemes crash on startup (incompatible with use of position independent code (PIC) in Wine dlls)
  • 38423: Python 3.5.x exe installer fails with Access denied error
  • 39614: Wine initialises a Critical Section for Mutexes by NULL instead of (void*)-1
  • 42420: MidiIllustrator Virtuoso 3 crashes when using any File open dialog
  • 44850: Microsoft Skype 8.x crashes on unimplemented function iphlpapi.dll.GetBestRoute2
  • 45155: OpenGL Window Z order in Truespace
  • 45213: Multiple applications using Microsoft Detours library crash on startup after compiling Wine with GCC 8.x+ and -O2 (GOT/PIC code emitted at Win32 API entries)(Microsoft Visual Studio 201x, Visual Assist plugin)
  • 45757: Visual Studio 2017 Installer - "The installer manifest failed signature validation"
  • 45765: Universe Sandbox 2 unimplemented function USER32.dll.GetPointerType
  • 45947: Native Access crashes on unimplemented function virtdisk.dll.OpenVirtualDisk
  • 46861: TopoEdit crashes with unimplemented function mf.dll.MFEnumDeviceSources
  • 46905: Multiple eventlog monitor applications go haywire (endless console spam, live-loop CPU) due to advapi32.ReadEventLogA/W returning lasterror ERROR_CALL_NOT_IMPLEMENTED
  • 46989: Grand Prix Legends: Wheel (Wheel, Gas, Brake) axes inputs aren't recognized
  • 46993: ntoskrnl.exe tests don't compile when using -O0
  • 47016: MS Office 365 installer needs mfplay.dll.MFPCreateMediaPlayer
  • 47023: Warframe in-game screenshot fails if screenshot directory already exists
  • 47027: Wine built with GCC 8.x+ and -O2 causes apps and games using madCodeHook/madExcept 3.x/4.x to crash (hook engine can't cope with GOT/ PIC code emitted within 15-byte range at Win32 API entries)(EA Origin, HeidiSQL 10.x)
  • 47032: valgrind shows uninitialized read in writev from call_req_handler
  • 47082: NI System Web Server crashes on unimplemented function authz.dll.AuthzFreeResourceManager
  • 47096: World of Warships 0.8.3.x client (DirectX 11) crashes when post-battle results screen is about to be displayed
  • 47097: Wine built with GCC 8.x+ and -O2 causes Steam games using In-Game Overlay 'gameoverlayrenderer.dll' to crash (hook engine can't cope with GOT/PIC code emitted at Win32 API entries)
  • 47107: Windows XP DDK installer fails to copy any files
  • 47122: Star Citizen stopped working on commit 32d7838da73dd9bc3ee999d73a310da7adfb27dd
  • 47123: Starcitizen - joystick not recognized
  • 47129: Rendering glitch in Caste Siege/Ballerburg (invalid vertex count in IDirect3DDevice3::DrawIndexedPrimitiveVB)
  • 47131: Esportal client 1.0 (CS:GO anti-cheat) fails to start, reporting 'The procedure entry point InitiateShutdownW could not be located in the dynamic link library ADVAPI32.dll'
  • 47138: Microsoft .NET Framework 2.x installer fails ('RegSvcs.exe' bootstrapper needs unicode casing tables, 'l_intl.nls' no longer installed in WINEPREFIX)
  • 47142: Esportal client 1.0 (CS:GO anti-cheat) fails to start, reporting 'The procedure entry point NdrServerCallAll could not be located in the dynamic link library RPCRT4.dll'
  • 47145: Esportal client 1.0 (CS:GO anti-cheat) fails to start, reporting 'The procedure entry point K32GetWsChangesEx could not be located in the dynamic link library KERNEL32.dll'

Versienummer 4.8
Releasestatus Final
Besturingssystemen Linux, BSD, macOS, Solaris
Website Wine HQ
Download https://www.winehq.org/download
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

11-05-2019 • 17:00

8 Linkedin

Bron: Wine HQ

Update-historie

Meer historie

Reacties (8)

Wijzig sortering
Geweldig dit.. heb heel Cuphead vorig jaar uitgespeeld via Wine, werkte fantastisch. Volgens mij is het ook qua backwards compatibility goed geregeld door middel van speciale wine versies te gebruiken bij oudere software.
Het klinkt misschien bizar maar Wine is inmiddels beter compatible met de oude Win32 APIs uit het Windows 2000/XP tijdperk dan Windows 10 is.
Werkt het ook goed in een container? Ik had een aantal jaar geleden nog virtuele XP machines voor oude spellen en dat werkte goed. Dus zo zou ik ook per spel of programma een aparte container willen hebben.
Bedoel je met container iets met veiligheid of enkel iets met andere instellingen per programma? In het laatste geval, zie https://linuxconfig.org/using-wine-prefixes (In het eerste geval kun je vast wel iets leuks vinden met Docker + Wine. ;) )
Ik bedoel inderdaad LXC containers, zodat Windows programma's volledig in een afgeschermde omgeving kunnen draaien. WINE prefixes heb ik in het verleden wel eens gebruikt, maar dat begin ik met de opkomst van Windows malware die het perfect doet onder WINE, een beetje riskant te vinden :).
Blijft toch leuk, een OS bijna herimplementeren met Wine, ReactOS, .NET Core en Mono.
toch knap om dat in ~20MB te proppen (excl dependencies)
Dat is het ding, exclusief dependencies, want het is in principe een api vertaler naar die dependencies.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True