Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Driver-update: AMD Radeon Software Adrenalin Edition 19.4.2

AMD Radeon Software Crimson Edition logo (75 pix) AMD heeft een nieuwe update van zijn Radeon Software Adrenalin Edition-drivers uitgebracht. De drivers zijn alleen geschikt voor de HD 7730(M) en hoger, de HD 8570 en hoger, en de kaarten uit de R5-, R7- R9- en RX-series. Voor de nieuwste generatie kaarten worden van Windows alleen versies 7 en 10 ondersteund. Ook biedt AMD geen 32bit-drivers meer aan. De releasenotes voor versie 19.4.2 laten de volgende veranderingen en verbeteringen zien:

Support For
  • World War Z
    • Up to 24% greater performance with AMD Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.4.2, on a Radeon VII in World War Z.
    • Up to 19% greater performance with AMD Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.4.2, on a Radeon RX Vega 64 in World War Z.
  • Anno 1800
Known Issues
  • AMD Radeon VII may experience screen flicker in multi display setups on desktop or while applications are running.
  • Netflix Windows Store application may experience display flicker during video playback on some HDR enabled displays.
  • Performance metrics overlay and Radeon WattMan gauges may experience inaccurate fluctuating readings on AMD Radeon VII.
  • Performance metrics overlay may experience intermittent flicker when playing back protected content with this feature enabled.
  • System instability may be experienced on ASUS TUF Gaming FX504 laptop when a wireless display is connected.
Important Notes
  • AMD Ryzen Mobile Processors with Radeon Vega Graphics FAQ for Radeon Software Adrenalin 2019 Edition can be found here.

Versienummer 19.4.2
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Windows 10
Website AMD
Download https://drivers.amd.com/drivers/beta/Win10-64Bit-Radeon-Software-Adrenalin-2019-Edition-19.4.2-Apr15.exe
Bestandsgrootte 326,00MB
Licentietype Freeware

Reacties (23)

Wijzig sortering
Gewoon eventjes 24% en 19% performance winst met een driver-update is best wel heftig. Ik vraag me af hoe het zit met het met ontwikkelen van drivers, als er nog zulke forse optimalisatieslagen gemaakt kunnen worden.
Dat kan zeker, zodra developers besluiten Vulkan te gaan gebruiken.
Momenteel is World Z vrij erbarmelijk op Nvidia gpus in vergelijking tot AMD gpus: https://old.reddit.com/r/...eaxmd/world_war_z_vulkan/ Dat heeft AMD voor deze game dus goed voor elkaar.

[Reactie gewijzigd door Dameuk op 20 april 2019 01:09]

Komt alleen niet door AMD, Nvidia's vulkan implementatie is gewoon niet in orde. (Nvidia focust nog steeds meer op Cuda)
Nvidia verdient geen geld om Vulkan te steunen, ook als ze spellen sponsoren gebruiken ze cuda & niet vulkan...

Nvidia is aardig anti open-source, ze open-sourcen ook bijna helemaal niets (echt een beetje een trol)
Kun je over AMD niet zeggen en dat pakt dus ook beter uit, zie volgende generatie consoles die weer Nvidia overslaan.. (En Nintendo is geen echte concurrentie voor Sony/Microsoft, die hebben hun niché)

[Reactie gewijzigd door stewie op 20 april 2019 10:48]

Nvidia's Vulkan werkt prima, neem DOOM en Dotta 2, waar bij met Vulkan mooie prestatie winsten worden behaald. Nvidia is overigens ook wel voor open source, zie gameworks op gitbub bijvoorbeeld.

Blijkbaar heeft Nvidia ook nog niet de drivers op orde voor WW Z want de GTX 1080 Ti presteert gelijk als de RTX 2080 Ti. Dat word binnenkort vast anders met nieuwe Nvidia drivers.

[Reactie gewijzigd door Gekke Jantje op 21 april 2019 11:21]

Anti nvidia propaganda? Ben je een fanboy ofzo? Vulkan = AMD. FreeSync = AMD, Radeon-Rays = open-source & AMD, TressFX = AMD & opensource (Physics) GPUOpen = AMD
Nvidia gebruikt alleen maar open-source ze brengen niets nieuws..

Waar is open-source cuda? Physx etc? Ray Tracing, En andere api's die makenlijk open-source kunnen? Leuk dat je in de aanval gaat maar je hebt gewoon echt geen punt..
Nvidia doet al die dingen closed-source, want waar is open-source GameWorks?

[Reactie gewijzigd door stewie op 20 april 2019 11:47]

Dat klinkt natuurlijk geweldig. Maar wat mij dan weer irriteert is dat nvidia deze performance standaard heeft en nieuwe drivers eigenlijk nooit meer fps geven.
Bij nvidia heb je dus altijd meteen goede performance en een goede day 1 experience daar waar je bij AMD altijd maar weer afhankelijk ben van patches zelfs bij amd titles.

Ik ben er nog niet over uit of ik hier AMD de schuld van moet geven doordat de driver gewoon niet voor een breed spectrum in orde is of dat ze hardware gemaakt hebben die gewoon niet goed aan te spreken is of de game makers omdat ze gewoon niet goed geoptimaliseerd hebben.
Persoonlijk nijg ik gewoon naar AMD omdat dit beide bij de CPU en GPU tak een terugkerend langdurig probleem is en er bij bijna iedere game weer een update nodig is voor ieder nieuw product dat ze de markt op gooien.
De driver fixes lijken mij bij AMD dan ook teveel gericht op 1 game en niet op het goed werken in het algemeen.

Wat dat betreft is de 'it just works' van nvidia naar ijn ervaring wel weer toepasbaar. of ik nou de release drivers van mijn gtx 1070 of de nieuwste drivers installeer de performance lijkt vrijwel identiek.
Dit kan natuurlijk ook betekenen dat als nvidia zijn best zou doen er veel meer performance uit dezelfde gpu te halen is maar ze gewoon de moeite niet doen om per game optimalisaties door te voeren.
Dit is vrij normaal, het gebeurt bij vrijwel iedere release van een nieuwe driver dat er optimalisaties worden toegevoegd voor de nieuwste games. Kijk maar eens door de release notes van voorgaande versies :)
Vulkan & CUDA hebben op veel punten exact dezelfde functie, ze kunnen beiden gebruikt worden voor games en ook voor pro-apps alleen is vulkan opensource..

Vulkan is niet alleen een gaming api, net als cuda dat niet is.. (computing api)

[Reactie gewijzigd door stewie op 21 april 2019 13:11]

Wel hoor, gameworks maakt gebruik van Cuda zoals Physx, VisualFX, HairWorks (rook/vuur/water & andere gaming simulaties)
En Cuda is wel een Api: https://en.wikipedia.org/wiki/CUDA

En maakt gebruik van cuda cores & software. (want die gaan hand in hand)

[Reactie gewijzigd door stewie op 21 april 2019 13:18]

Je weet duidelijk niet hoe games werken, met vulkan kun je beiden taken zowel compute als graphics en cuda is eigenlijk alleen compute en kan ook gebruikt worden voor ray-tracing en andere graphics taken.. (Maar rendering is meestal DX11+Cuda of directcompute (tegenwoordig vaker DX12/directcompute behalve voor PhysX & effecten wat altijd Cuda of software CPU "zie ook settings voor PhysX in je driver")
En Cuda wordt ook gebruikt voor het draaien van simulaties in-game.

Vulkan is ook niet alleen maar voor gaming, Cuda is eigenlijk een soort gesloten versie van OpenCL. (Wat er zelf gekomen is omdat Nvidia geen open alternatief had)

[Reactie gewijzigd door stewie op 21 april 2019 13:34]

Physx maakt gebruik van Cuda.
en Anti-Nvidia propaganda :D lol

[Reactie gewijzigd door stewie op 21 april 2019 13:36]

Select physx processor, cuda cores worden door cuda api aangesproken.
Cuda cores maken gebruikt van de cuda api, je kan ze niet gebruiken zonder het software deel..
Bij AMD kun je elke api direct op de GPU zelf gebruiken, en ook als je directcompute gebruikt is er een cuda interpreter wat onderdeel is van Nvidia's driver.

[Reactie gewijzigd door stewie op 21 april 2019 13:52]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True