Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: Wine 4.2

Wine logo Er is met versienummer 4.2 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD, Solaris en macOS te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 26.192 titels. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

What's new in this release:
  • Unicode string normalization support.
  • Support for ECC cryptographic keys.
  • Support for mixing 32/64-bit dlls in the load path.
  • Futex-based implementations for more synchronization primitives.
Bugs fixed in 4.2 (total 60):
  • 12453: Bad performance in Source based games
  • 17913: Port Royale: sea is black
  • 19748: Multiple games complain about checking occlusion query results from the wrong thread (Metro 2033, Unreal Tournament 3, Counter Strike: Source, Metro 2033, Call of Duty 4, Left 4 Dead, Left 4 Dead 2, Final Fantasy XIV, Half-Life 2)
  • 20083: SIV (System Information Viewer) v4.00 SIVDRIVER crashes to due invalid PIO_STACK_LOCATION->FileObject passed into IRP_MJ_DEVICE_CONTROL dispatch routine
  • 21101: Can't use SHIFT key with onboard visual keyboard and wine application
  • 23863: The Bard's Tale (2005): unplayable due to almost completely black screen
  • 28167: EA Sports FIFA 11 crashes on startup
  • 35096: Kerning misbehavior for Hebrew text in Office 2010
  • 35889: wine1.6 display fuzzy chinese ttf fonts, but dialog fonts display normal
  • 36201: valgrind shows a definite leak under crypt32/tests/store.c
  • 36261: valgrind shows a use after free in d3d_device_inner_Release() ddraw/tests/ddraw{4,7}.c
  • 36267: valgrind shows an invalid read in ddraw/tests/ddraw4.c
  • 36340: valgrind shows several warnings in ddraw/tests/ddraw2.c
  • 36343: valgrind shows some leaks in ddraw/tests/ddraw4.c
  • 36348: valgrind shows a couple leaks in d3d9/tests/d3d9ex.c
  • 36349: valgrind shows a few leaks in d3d9/tests/stateblock.c
  • 36380: valgrind shows a possible leak in in ddraw/tests/ddraw1.c
  • 36381: valgrind shows a couple possible leaks in in ddraw/tests/ddraw2.c
  • 36382: valgrind shows a possible leak in in ddraw/tests/ddraw7.c
  • 36620: valgrind shows a few invalid reads in ddraw/tests/ddraw1.c
  • 36621: valgrind shows several definite leaks in ddraw/tests/ddraw1.c
  • 36623: valgrind shows some leaks in ddraw/tests/ddraw7.c
  • 36631: valgrind shows a definite leak in in ddraw/tests/ddraw2.c
  • 36658: valgrind shows an invalid read in ddraw/tests/d3d.c
  • 36660: ddraw/tests/d3d.c CapsTest crashes under valgrind
  • 36689: ddrawex/tests/surface.c crashes under valgrind/nvidia
  • 37639: Multiple applications crash on unimplemented function vssapi.dll.?CreateVssBackupComponents@@YGJPAPAVIVssBackupComponents@@@Z (AlphaShadow v1.2, EMC Retrospect 7)
  • 38021: 64-bit Planetside 2 fails to load bundled xinput1_3.dll (loader must check architecture before trying to load module)
  • 38138: Avencast: Rise of the Mage: invisible doors
  • 38685: valgrind shows an invalid read in d3d9/tests/d3d9ex.c
  • 39080: The Settlers: Rise of an Empire: world geometry broken
  • 40036: Shadows of Destiny Crash After Begins
  • 41168: Test Drive Unlimited Crash before entry main menu
  • 42573: Several Flickering Senran Kagura Shinovi Versus
  • 42704: 1Password 6.4.377 needs function bcrypt.dll.BCryptDeriveKeyPBKDF2
  • 42734: NormalizeString (Unicode normalization) is not implemented
  • 42911: Bayonetta: launches but screen stays black
  • 44150: Alien vs Predator: Crash in DX11 Mode
  • 45312: AC Syndicate needs bcrypt algorythm/functions (ECDH_P256, BCryptGenerateKeyPair, BCryptFinalizeKeyPair)
  • 45473: Rogue Squadron 3D crashes on startup
  • 45524: Add a futex-based implementation of condition variables
  • 45570: League of Legends 8.12+ fails to start a game (anticheat engine, incorrect implementation of LdrInitializeThunk)
  • 45820: Symantec Eraser Control Driver 'eeCtrl64.sys' (Norton 360) crashes on unimplemented function ntoskrnl.exe.ExpInterlocked{Push,Pop}EntrySList
  • 46047: Multiple applications want Windows 8+ futex-like operations kernelbase.dll.WaitOnAddress, kernelbase.dll.WakeByAddress{All,Single} (VLC)
  • 46088: BETest tool from Windows 10 SDK (10.0.17763.x) crashes on unimplemented function vssapi.dll.CreateVssBackupComponentsInternal
  • 46127: aria2 1.34 fails to connect, reports 'WinTLS: Channel setup failed. Schannel provider did not fulfill requested flags. Excepted: 33180 Actual: 33052'
  • 46208: Elite Dangerous is unstable in wine-devel
  • 46252: StarCitizen has bad performance
  • 46300: Yousician: unimplemented function mfplat.dll.MFGetSystemTime
  • 46341: kernel32/tests/pipe.c shows uninitialized memory use in test_overlapped_transport()
  • 46387: ReactOS/Windows XP TASKMGR: Column headers don't scroll when scrolling horizontally (multiple listview or header control)
  • 46516: AfterEffects CS16 headless renderer crashes due to missing crypt32 functions CryptHashCertificate2 and CryptImportPublicKeyInfoEx2
  • 46565: Disney's Chicken Little displays text upside down
  • 46581: HeidiSQL generates OLE error when executing custom queries against MSSQL server.
  • 46602: 3D Custom Girl fails to render characters
  • 46611: Readiris 17 fails to load when d2d1 is enabled: fixme:d2d:d2d_factory_CreateGeometryGroup iface
  • 46617: Far Cry v1.40 locks up on the loading screen
  • 46618: Far Cry v1.40 locks up when changing screen resolution or anti-aliasing level
  • 46631: winecfg fails to load
  • 46644: Ichitarou crashes when creating a new document (needs msvcrt._ismbcl1)

Versienummer 4.2
Releasestatus Unstable
Besturingssystemen Linux, BSD, macOS, Solaris
Website Wine HQ
Download https://www.winehq.org/download
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

17-02-2019 • 07:32

19 Linkedin Google+

Bron: Wine HQ

Update-historie

Meer historie

Reacties (19)

Wijzig sortering
T is nog minder gedoe om dual boot Linux/windows aan de gang te krijgen, dan een game met wine werkend te krijgen. Wat een gedoe altijd...
Toch wel grappig dat geroepen wordt dat Windows het platform bij uitstek is om je bedrijf op te draaien maar Wine alleen gebruikt lijkt te worden om spelletjes te spelen onder linux. De release notes zijn hier ook een goed voorbeeld van.
Games zijn wat veeleisender dan officetoepassingen, met name DirectX..
Ik denk dat je de T.net doelgroep overschat.

Office draait ook in de cloud, en je hebt Libreoffice. Het probleem bij Office is vooral de macros. Die werken niet native op Mac of Linux.
Het booten tussen de OSen door is irritant, en iedere 6 maanden weer je privacy settings doorlopen in Windows is ook irritant. De beste optie (als je de hardware er voor hebt) is GPU passthrough in bijv ESXi. Je doet al je serieuze werk in Linux, en enkel de gaming in Windows. Maar dan nog is de privacy related bloat nog steeds bloat. Twee machines plus een KVM is ook een mogelijkheid.
Mwah er is zoveel gaming prima mogelijk op Linux dat dualbooten niet echt meer nodig is terwijl je echt alle AAA titels wil kunnen spelen. Maar ook dit is een kwestie van tijd vermoed ik.

Overstappen naar Linux is imho overstappen naar Linux en wanneer een applicatie of game niet draait onder Wine of Proton zoek ik een Linux alternatief. Ik peins er eerlijk gezegd niet over om te dualbooten.
Ik speel een nogal zware game die op Linux na 2 uur crashed, en op Windows na een goede 4 uur pas. Tja, dan boot ik toch liever even naar Windows.
Allemaal goed en wel die GPU passthrough tot je je drivers moet gaan liggen aanpassen omdat nvidia het niet leuk vindt dat je non-quadro GPU's in een virtuele omgeving doorgeeft...

Je kan deze natuurlijk patchen, of het feit dat je een VM draait "verbergen" voor de drivers, maargoed, het blijft iets dat niet zou mogen...
AMD ondersteunt dit allemaal wat beter, alsook lopen de Linux drivers tegenwoordig voor AMD kaarten mijlenver voor qua support in de "Linux" ecosphere (dingen als gallium3d en wayland support bv) tov nvidia welke nog altijd in de jaren 90 ideeën vastzit en hun eigen gesloten rommel probeert te pushen. Een beetje jammer natuurlijk.

Er zijn natuurlijk ook redenen om een nvidia GPU te hebben in *NIX, maar de voordelen tov de nadelen slinken metdertijd constant.
Een jaar of 10-20 geleden waren nvidia drivers op Linux de enige echte optie als je wou gamen. De ATi/AMD drivers (fglrx) waren een regelrechte ramp, als je het al werkende kreeg (met de bijhorende "oh je kaart is 2+ jaar oud? Wel we supporten die niet meer" hel tot vrij recent eigenlijk).
Echter is dat tegenwoordig een beetje omgekeerd. nvidia drivers "werken" nog, maar meer kan je daar niet van zeggen. Ze blijven hun gesloten dingen pushen, terwijl AMD drivers in de Kernel zitten en 95% dus open source is. Dit zorgt voor een veel betere samenhang.
Enkel de firmware is nog een blob bij de AMD drivers.

We zouden echter allemaal vooruit moeten eigenlijk, en ipv te rammelen met "dedicated passthrough", meer naar SR-IOV evolueren.
Het bestaat al even, maar vind je niet in de "gaming" grade GPU's van AMD of nvidia.

[Reactie gewijzigd door GuntherDW op 17 februari 2019 13:52]

Nvidia moet je dan ook niet gebruiken voor Linux gaming. Koop iets met AMD of Intel qua GPU, die hebben FOSS drivers met ondersteuning voor zaakjes als Wayland en adaptive sync. Bovendien kan die code ook geaudit worden. Hoe vaak hebben er al niet vulnerabilities in dat Nvidia broddelwerkje gezeten?
Ik zou het audit argument bij opensource niet meer gebruiken: ja het kan, maar het gebeurt niet (zo oa. openssl/heartbleed). Het andere punt klopt wel: de NVidia drivers doen dingen altijd net niet of veel te laat.
Ik heb Wine een half jaar geleden weer een keertje geprobeerd, maar het blijft een drama. Na twee dagen maar weer opgegeven.
Als je wilt gamen dan werkt het met Steam of Lutris prima (als het profiel bestaat).
Proton is ook een interessante optie geworden:

Proton is a new tool released by Valve Software that has been integrated with Steam Play to make playing Windows games on Linux as simple as hitting the Play button within Steam. Underneath the hood, Proton comprises other popular tools like Wine and DXVK among others that a gamer would otherwise have to install and maintain themselves. This greatly eases the burden for users to switch to Linux without having to learn the underlying systems or losing access to a large part of their library of games. Proton is still in its infancy so support is inconsistent, but regularly improving.

https://www.protondb.com/

[Reactie gewijzigd door Thinktank op 17 februari 2019 12:05]

Helemaal mee eens, en dat bedoelde ik ook met Steam. WINE valt of staat op goede profiles want ieder spel heeft een ander profiel nodig om optimaal te draaien. Proton doet dat allemaal "under the hood".

Je hebt echter ook spelletjes die je niet via Steam hebt aangeschaft zoals EA (Origin) of Blizzard (Battle.net) games. En dan is Lutris handig. In Lutris kun je ook Proton selecteren. Er zijn nog wel wat settings die je hier en daar aan moet passen zoals esync wat je aan wilt hebben.

Ook bepaalde games die alleen DirectX 9 ondersteunen zul je een aparte WINE versie voor moeten draaien. Die je kunt specificeren in Lutris. Een voorbeeld hier van is Guild Wars 2.
Het verschilt nogal per applicatie die je probeert te starten, check winehq vantevoren dan weet je wat je te wachten staat. Over het algemeen ben ik er zeer positief over maar ik run liever native alternatieven.
Ik ben het wel met je eens. Tot op een paar jaar terug kreeg ik het één en ander nog wel aan de gang via Wine, maar de laatste tijd is het prut. Natuurlijk moet je ook niet proberen Windows apps te draaien op Linux, maar soms is het verrekte handig. PlayOnLinux is helemaal een drama de laatste tijd.
PlayOnLinux is legacy. De spirituele opvolger is Lutris.
Niet helemaal. PlayOnLinux is een front end voor Wine en moet het voordeel hebben om werk uit handen te nemen bij het installeren van games EN programma's. Lutris is, zoals ik het lees, voor gaming.
Voor non-gaming heb je andere frontends. Of die goed zijn, up2date zijn, weet ik niet. Ik weet dat Lutris prima werkt icm Linux gaming, en dat PlayOnLinux verouderd is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True