Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: Wine 4.1

Wine logo Er is met versienummer 4.1 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD en Solaris te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 26.006 titels. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

What's new in this release:
  • Support for NT kernel spinlocks.
  • Better glyph positioning in DirectWrite.
  • More accurate reporting of CPU information.
  • Context handle fixes in the IDL compiler.
  • Preloader fixes on macOS.
Bugs fixed in 4.1 (total 30):
  • 11070: importpfx fails, needs PFXImportCertStore implementation
  • 33456: D3DXMatrixTransformation: Broken calculation when scalingrotation and scaling is used
  • 38274: White water in Heroes VI (DXTn volume textures)
  • 38558: cmd.exe bundled with Windows XP messed up when using FOR /F
  • 39663: GOG Galaxy client 1.x hangs or reports 'Something went wrong during DeelevateStrategy' error in Win7 mode (GOG Galaxy service needs wtsapi32.WTSQueryUserToken implementation)
  • 39890: Orcish Inn fails to start with exception System.NotImplementedException
  • 40441: Chicken tournament crashes when loading texture
  • 42491: wine builds are not reproducible (widl needs initializization of datatype2 in add_typedef_typeinfo)
  • 43252: IcmpSendEcho doesn't work with a ReplySize<56
  • 43322: Regression in Test Drive Unlimited 2, visual artifacts
  • 44469: Multiple apps using Windows 10 v1507+ UCRT crash due to multiple missing api-ms-win-crt-private-l1-1-0.dll._o__xxx stubs/forwards (Win10 DISM pkgmgr.exe, MS DirectX Shader Compiler)
  • 44941: Bioshock Remastered doesn't start in windowed mode
  • 45326: Multiple 64-bit kernel drivers crash on unimplemented function ntoskrnl.exe.__C_specific_handler (NoxPlayer 6.x, MTA:SA 1.5.x)
  • 45447: [World of Tanks] Borderless window broken since 1.0.2
  • 46137: NI Kontakt 5 crashes on unimplemented function msvcp140.dll.?_Getcat@?$time_get@_WV?$istreambuf_iterator@_WU?$char_traits@_W@std@@@std@@@std@@SAIPAPBVfacet@locale@2@PBV42@@Z
  • 46298: Middle-earth: Shadow of War (steam appid 356190) crashes on launch
  • 46303: Warcraft 3: Reign of Chaos (Czech language) can't be installed from CD
  • 46453: The Testament of Sherlock Holmes crashes while loading level with builtin d3dx9_43
  • 46465: Visual Studio 2015 crashes on unimplemented function msvcp140.dll._Equivalent
  • 46469: Only the first XInput controller is detected in wine 4.0
  • 46479: 64-bit mono crashes in RtlAddGrowableFunctionTable
  • 46482: Gas Guzzlers Combat Carnage crashes when changing screen resolution
  • 46485: PBM_STEPIT crashes with division by zero when MinVal == MaxVal == 0
  • 46488: Diablo 2 LoD: Direct3D regression: Unhandled exception: Access_violation (c0000005)
  • 46489: ClrMamePro crashes on update attempt
  • 46494: 64bit WinMerge crash after clicking "About WinMerge"
  • 46499: Multiple games crash in GetRawInputData when exiting(House Party, Murderous Pursuits, ICEY)
  • 46520: Kindred Spirits on the Roof crashes
  • 46536: Empire Earth (GOG version) main menu rendering is broken
  • 46569: ToDoList 7.1 : fails to launch after WINE upgrade to 4.0 version

Versienummer 4.1
Releasestatus Unstable
Besturingssystemen Linux, BSD, macOS, Solaris
Website Wine HQ
Download https://www.winehq.org/download
Bestandsgrootte 20,70MB
Licentietype GPL

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

06-02-2019 • 06:53

18 Linkedin Google+

Bron: Wine HQ

Update-historie

Meer historie

Reacties (18)

Wijzig sortering
Kan iemand vertellen hoe goed visual studio onder wine draait? Ik zit te overwegen Linux te gaan gebruiken.
Draait prima, er is gewoon een 'native' variant: https://code.visualstudio.com/ - is niet de 'full blown ide', maar meer dan prima voor je normale development werk. Dan heb je geen Wine nodig.

[Reactie gewijzigd door sky- op 6 februari 2019 09:15]

VS Code is een geweldige editor (ik gebruik hem dagelijks op diverse platformen) maar is toch een ander beestje dan Microsoft Visual Studio.

Hier is een samenvatting van enkele verschillen beschreven: https://stackoverflow.com...io-code-and-visual-studio
VS en VSC vergelijken vind ik een beetje als Word en Notepad vergelijken.
Als je VS goed wil kunnen gebruiken zou ik bij Windows blijven. Linux tooling heb je daar ook, met dank aan de verschillende Linux distros welke via WSL draaien.
Je weet niet waarom hij over wilt stappen op Linux. Hij zegt het niet, dus ik weet het ook niet, maar het kan best zijn dat VS dan de enige Windows app is die hij dan nog onder Linux wilt draaien. Uiteraard is het ook mogelijk een VM te gebruiken, dat zal allicht ook beter werken, maar vermoedelijk wel trager omdat dat weer veel meer resources vraagt. Daarnaast heb je voor dat laatste nog een Windows licentie nodig en voor Wine niet.
Linux heeft zelf ook erg goede native editors rj IDE's is mijn ervaring. Visual Studio is fantastisch, voor Windows development. Voor andere dingen is het toch niet altijd de beste keus. Microsoft ontwikkelt en ontwerpt natuurlijk primair voor haar eigen ecosysteem.

Bovendien heeft elke verkochte pc / laptop een valide Windows licentie, tenzij je je machine zelf bouwt of een van de (in Nederland toch wat lastig verkrijgbare) machines zonder OS of met Linux native koopt
Linux heeft zelf ook erg goede native editors rj IDE's is mijn ervaring. ...
Tja hij geeft evenmin aan waarom hij VS wilt gebruiken. Misschien wilt hij Windows development onder Linux doen.
Bovendien heeft elke verkochte pc / laptop een valide Windows licentie,
Misschien is het je niet opgevallen, maar Microsoft heeft bij de invoering van Windows 8 bij 10 en de server versies de licentievoorwaarden aangescherpt.
Misschien wilt hij Windows development onder Linux doen.
Ieder z'n keus, maar dat zou ik niet doen. Windows development doe je, in mijn ogen, onder Windows. MacOS development doe je op een mac, etc..
Misschien is het je niet opgevallen, maar Microsoft heeft bij de invoering van Windows 8 bij 10 en de server versies de licentievoorwaarden aangescherpt.
Dat veranderd niets aan het feit dat elke verkochte PC (m.u.v homebuilds e.d, zie mijn vorige reactie) een valide Windows 10 licentie aan boord heeft.
Dat veranderd niets aan het feit dat elke verkochte PC (m.u.v homebuilds e.d, zie mijn vorige reactie) een valide Windows 10 licentie aan boord heeft.
Ten eerste zijn de licenties verkocht met een PC zogeneaamde OEM-licenties. Dat houdt in dat deze zijn gebonden aan de PC. Dat betekent, ongeacht welke versie dat het is (10, 8.1, 8, 7, Vista, XP of ouder) dat als de licentie eenmaal is geactiveerd op de hardware, deze is, en blijft gebonden aan de hardware. De licentie kan dus niet meer gebruikt worden op de VM.

Omdat de licentie is verkocht behorend bij de hardware mag deze, ook als die nog niet geactiveerd was, strikt genomen ook niet op de VM geactiveerd worden. In de praktijk zal deze wel gewoon activeren, maar is vanaf dan gebonden aan de VM. Dat betekent dus ook dat als er een kopie of backup gemaakt wordt, waarbij dan in de praktijk het MAC-adres en andere unieke identifiers veranderen, de activatie op de kopie/backup niet meer geldig is. Is de originele VM gewist, dan is ook de licentie weg.

In het verleden (dwz tot Windows 7) was het licentietechnisch mogelijk op dezelfde fysieke hardware meerdere instanties (VM's) te draaien mits je bij Microsoft Software Assurance had aangeschaft. SA zit echter niet bij OEM-versies.
"Virtual OS Rights - Use up to four instances of Windows in virtual OS environments for each license that has active Software Assurance (SA) coverage."

"[you may] remotely access up to four instances of the software running in virtual OSes (only one instance per virtual OS) on your servers (e.g., on up to four different servers in your datacenter) from the licensed device. "

Met even zoeken vond ik hier het volgende:
[i]From the windows 7 ultimate Software licence terms:
Use with Virtualization Technologies: Instead of using the software directly on the licensed computer, you may install and use the software within only one virtual (or otherwise emulated) hardware system on the licensed computer.[/i]

Sindsdien is het, in ieder geval voor server-versies, nog aangescherpt.
Op 2008R2 Enterprise (serverversie van seven) gold :
you will get 4 virtual instances with the win2k8r2 ent edition,but you have to install all virtual machines on the same host and u cannot run any other roles other than hyper-v on host server.
Bij Server 2012 en 20012R2 (severversies van eight en 8.1) gold:
You got unlimited Windows Server installations on a host licensed by Window Server Datacenter Edition, and 2 installations on a host for every Standard Edition that was assigned to that host.

Het was dus van 4 naar 2 gegaan behalve als je de datacenter versie gekocht had.

Vanaf 2012 is het aantal verschillende soorten licenties verminderd van ongeveer een dozijn, inclusief SBS en HPC, naar slechts 4 licentie-types (foundation, essentials, standard en datacenter) en 2016 is men ook gaan licentiëren per core ipv per cpu (omdat er toen cpu's gekomen waren met 24 cores) maar dat is een ander onderwerp.
Al eens nagedacht over een VM voor die paar zaakjes die linux niet native draait?

Ik doe dit zelf, voornamelijk voor office, en zou niet meer terug willen!
In mijn ervaring is het nogal stroperig om een VM te draaien, heb je daar geen last van?
Dat hangt enorm af van de aanpak. Mijn ervaring met VMWare binnen Windows zelf is inderdaad niet optimaal. Muiscursor is traag, geen 3d acceleratie beschikbaar, VM zelf is merkbaar trager dan native. Vaak geeft rdp/vnc inloggen een betere ervaring.
Dit kan aan mijzelf liggen, ik heb in VMWare nooit echt tijd gestoken.

Nu ongeveer een jaar volledig over op ubuntu, met een ‘KVM VM’ met passthrough.

Een lang verhaal kort; geen van ons Tweakers zal verschil voelen tussen native windows, of een goeie KVM. Het voelt snel en zonder compromissen.
DOOM op ultra; ‘gewoon’ 180 fps met 35% CPU load. Alles draait native wanneer nodig, vrijwel alle hardware wordt ondersteund qua passthrough. En als je klaar bent staat ubuntu op je te wachten :)

Ik ben zelf eerst eea gaan lezen/uitzoeken, en heb daarna deze handleiding gevolgd:

https://heiko-sieger.info...kvm-with-vga-passthrough/

Wil je over naar Linux, wil je gamen en heb je een GPU met UEFI ondersteuning (alles vanaf 600 serie nvidia, amd bij mij niet bekend), is dit echt the way to go. Wat mij betreft met afstand.

Let wel; de nodige hoeveelheid cores en werkgeheugen zijn wel aan te raden. Hier zelf 16gb voor de host, en 16 voor de vm. Mocht je verder niet bekend zijn met Linux, is de howto tevens even slikken :)
En je hebt natuurlijk een tweede (i)GPU nodig.

[Reactie gewijzigd door ScoeS op 6 februari 2019 18:09]

Al eens geprobeerd te crosscompilen met MinGW-w64 on Linux? :)
Hoe zat met nou met Wine en Reactos, heeft Reactos hier ook profijt van?
ReactOS maakt idd gebruik van code van Wine. Volgens mij vooral voor de userland DLLs. De NT kernel, drivers en een eigen explorer shell implementatie zijn de punten die ReactOS maakt. Van andere onderdelen weet ik het niet direct.
Hoe zat met nou met Wine en Reactos, heeft Reactos hier ook profijt van?
Ja, maar ReactOS zorgt voor compatibility met een oudere Windows versie dan de huidige.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True