Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties
Bron: ATi, submitter: Rafe

ATi is nog steeds druk bezig met de ontwikkeling van zijn videokaart-drivers. Dat bleek vandaag ook weer met de release van het Catalyst 3.5 driver-pakket. Alle bezitters van een ATi Radeon met Windows op hun systeem kunnen weer vrolijk aan het updaten slaan.

Dat updaten is niet voor niets: de ATi's programmeurs hebben weer een gigantische sloot aan problemen opgelost. De tweakers die nog steeds zweren bij Quake II kunnen er ook op hun nieuwe Radeon weer lustig op los fraggen, evenals de iets meer bij de tijd zijnde fans van UT2003. Ook Nascar Racing 2003, die bij de update van 3.4 al een behoorlijk aantal fixes in ontvangst mocht nemen, wordt weer een tikkeltje gladder gestreken. Mensen die na een potje Age of Empires II last hadden van hun scherm-resolutie hebben ook een goede reden om de 3.5-drivers op te halen.

Behalve het gebruikelijke bug-pletten in de spelletjes zijn ook voor de doorsnee Windows-gebruikers weer de nodige interresante aanpassingen gedaan. Problemen met Windows XP SP1 werden opgelost en een aantal kleine bugs, zoals een trage 3d-pipes screensaver en een crashende videokaart als je tegelijkertijd een mediaplayer en een extended desktop activeerde zijn ook uit de wereld geholpen. Mensen die trots zijn op de geheugeninhoud van hun Radeon 9800 kunnen ook gerust zijn: deze wordt weer correct weergegeven. Wie vaak Windows 2k installeert zal geen last meer hebben van Windows die de tweede display als primaire monitor aanziet.

Een onderwerp dat de laatste tijd in het nieuws was heeft ook aandacht gekregen: zowel ATi als nVidia werden er van beschuldigd optimalisaties in hun drivers aan te brengen, om een kunstmatig hogere score in 3DMark03 te behalen. Deze optimalisaties zijn nu uit het Catalyst-pakket verdwenen wat helaas een iets lagere score in de benchmark zal betekenen. De hierboven genoemde veranderingen zijn nog maar het puntje van de ijsberg, je kan hier terecht voor de hele ijsmassa:

ATi Catalyst (klein)
  • The 3DMark2003 shader optimizations found in previous CATALYST™ releases have been removed
[break] Zoals we van ATi gewend zijn, zijn de nieuwe drivers voor Windows 98(SE), Windows ME, Windows 2000 en Windows XP te krijgen. Ook treffen we een nieuwe versie van het ATi Control Panel aan, welke voor alle Windows-versies hier te vinden is.
Versienummer:3.5
Besturingssystemen:Windows 9x, Windows NT, Windows 2000, Windows XP
Website:ATi
Download:http://www.ati.com/support/drivers/powered.html
Licentietype:Freeware
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

1 2 3 ... 6
ik heb ook een opgelost probleem die niet in de bugfix staat, en wel deze:

in de laatste van Generals (missie 7) van de GLA loopt het spel niet meer vast :*) (d8 eerst dat het aan versie 1.0 lag) maar sinds 3.5 doet ie het perfect (missie voltooid 8-) )

nou liep niet vast maar beeld werdt zwart en kwam niet terug en dat alleen in missie 7 van de GLA Generals versie 1.0 gebeurde elke keer en nu met catalyst 3.5 niet meer

heb nog geen benchmark gedraaid...
Vast? Generals?
Nou bij mij is Generals nog nooit vastgelopen hoor met de 3.4. En heb het spel toch uitgespeeld. Ligt toch waarschijnlijk ergens anders aan mij jou
De link voor de Windows 2000 / XP drivers werkt niet.

Probeer http://pdownload.mii.instacontent.net/ati/drivers/wxp-w2k-radeon-7-90- 030605m-009437c-efg.exe maar eens, tenminste zolang die niet geslashdot is... :)
Net ff Catalyst v3.5 erop gezet:

-Na installatie van ATI Control Panel in XP allemaal streepjes op desktop in 16bit kleur-modus > 32bit geen problemen.

- OpenGL: SeriousSam en Unreal > beide superveel Texture/Render-fouten.
- DirectX: C&C Generals > valt niet te spelen, ook superveel Texture/Render-fouten.

Ik heb Catalyst v3.5 geinstalleerd zoals het hoort: Deinstalleer Controlpanel en Display-driver > reboot > installeer Display-driver v3.5 > reboot > installeer Controlpanel v3.5 > reboot.

Teruggegaan naar Catalyst v3.4 en weg zijn al deze problemen.


bitshape is benieuwd naar jullie ervaringen met de ATI Catalyst v3.5


Specs:

-Sapphire Radeon 9800pro 256MB DDRII (Built by ATI)
-Asus P4T533 - P4 2.53GHz - 512MB PC4200 32Bit
-Enermax 433W
-Eizo L565 Black

Copy/Paste: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/18135134#18135134
Wel vreemd, ik heb ze ook net geinstalleerd en C&C generals doet het perfect bij mij, in tegenstelling tot versie 3.4 die vastlopers gaf.

En ik heb niet eens de juiste routine gevolgd maar ze er gewoon overheen gezet :Z
-Enermax 433W
-Eizo L565 Black
Goed dat je vermeld wat voor voeding en monitor je hebt. Dat we niet denken dat het daardoor komt :-)
Cat 3.5 Review!!
http://www.amd-insight.de/tests/grafik/cat_treiber_vergleich/index.htm l

kortom: verbetering met AA/AF
lichte achteruitgang zonder AA/AF

/edit
url was mis
Voor de mensen met problemen door hun ouw drivers:

Driver Cleaner is a program which helps you to remove parts of drivers that are left after uninstalling the old drivers. The program is for ATI and nVidia drivers. First you need to uninstall the drivers from the control panel than reboot and after that run the program.

http://www.driverheaven.net/cleaner/
enjoy ;)
Ik vind het fantastisch dat ATI netjes hun drivers update maar ik wordt echt gek van het feit dat mijn ASUS L3400S notebook niet wordt ondersteund!!!
Het is toch raar dat zo ongeveer alle andere (de L3800 serie) wel worden ondersteund want die hebben volgens mij dezelfde videokaart... Iemand die een trucje weet om de gewone catalyst drivers te kunnen installeren ipv de omega of de ASUS drivers??? Die vind ik namelijk niet echt lekker werken. Dus ATI denk ook wat meer aan de oudere producten die jullie op de markt hebben gebracht!!!
Dus ATI denk ook wat meer aan de oudere producten die jullie op de markt hebben gebracht!!!
Helaas kun je dit niet aan ATI verwijten, maar aan je moboboer. Deze heeft er namelijk voor gekozen om deze support op zich te nemen, en ATI hiervoor niet aansprakelijk te stellen. Dit staat ook op hun site vermeld. Je moet dus bij je leverancier zijn, en niet ATI blamen voor deze ongein.

Ik heb het zelfde probleem, maar ik gebruik toch de Omega drivers. Wel versie 2.4.07a, want die andere werkten bij mij ook niet goed. Heb je die al eens geprobeerd? Vast te plukken van het net. En waarom gebruik ik deze drivers boven die van mijn leverancier? Deze werken namelijk _stukken_ beter, en hebben een groot performance verschil op 2D gebied.

[edit] Nooit opgevallen het linkje, maar hier kun je eventueel een oudere versie bemachtigen: http://www.driverheaven.net/downloads/index4.htm
Zoek op Patje's Radeon Mobility modder.
Daarmee kun je de drivers modificeren zodat jouw laptop kaartje herkent wordt. Werkt perfect op mijn Jewel notebook.
En anders kun je het zelf ook voor elkaar krijgen door handmatig de .inf files te modden.
Zoekt en gij zult vinden.

Support voor mobile chipset drivers ligt normaal gesproken bij de fabrikant van de laptop. ATI heeft daar opzettelijk de driver support verkracht.
*doet ctrl+f in changelog*

Damn, ik had gehoopt dat ze nou eindelijk die refresh-rate problemen opgelost hadden. Het is toch te gek voor woorden dat het ze gewoon niet lukt een driver te schrijven die zonder te rommelen met DDC uitzetten en een max. res te forceren (Win2K/XP), en zonder in de registery te klooien (Win98) gewoon >60Hz kan draaien (ik heb nu dus een Radeon 9500 non-pro).

Ik heb zoveel kaarten gehad, van ATi Mach64, S3 ViRGE en ATi Rage Pro turbo tot aan een Matrox G400 en S3 Savage 2000 (en nog wat kaarten, maar die ga ik niet allemaal opnoemen), en ze konden allemaal zo op de gewenste refresh rate ingesteld worden.

Wrom lukt dat met moderne vidkaarten niet meer :? (nVidia heeft ook de nodige refresh rate probleempjes). Het schijnt aan WinXP te liggen in 3D games, maar gewoon onder Windows moet je ook al een hoop rommelen voordat het werkt. Zouden ze er al aan gedacht hebben dat sommige gebruikers niet eens zo ver komen en gewoon een kaart willen die werkt?

Leuk dat al die games werken.. Maar ik zie liever een fix voor die achterlijke refreshrateprobs.
Dat heb je voor 100% te danken aan Ms XP. Die hebben het "beter" willen maken. Vraag me niet voor wie, iig niet voor ons :+
En open_gl hebben ze al helemaal als een baksteen laten vallen. Gaan ze wel DX-games patchen maar open-gl ho maar. Hoezo valse concurrentie :? |:(

Gebruik gewoon riva-tuner. Sim-peler kan niet en het werkt het beste, hoef je ook maar 1 keer te doen want het blijft actief, ook na je laatste driver-update.
Sja, maar helaas is zo'n probleem er dus ook onder Win98 (dan moet je het register induiken om je monitor boven de 60Hz te krijgen. Alsof een gewone huis-tuin-en-keuken gebruiker überhaupt weet wat een register is).

En dat 3Dgames door een bug standaard op 60Hz draaien, en dat dat een bug van MS is, vooruit, daar kan ik in meekomen. Maar je maakt mij niet wijs dat standaard, gewoon op de Windows desktop 60Hz hoort. Oudere kaarten zoals die Matrox G400 en S3 Savage 2000 hadden daar nooit problemen mee : Win98, 2K of XP : op de desktop kun je gewoon standaard de refresh rate instellen die je wilt.

Waarom lukt dat met een Radeon (9500) dan niet? Waarom moet ik eerst op een tabblad van een extra ATi control panel (echt, als je dat niet installeert krijg je het geheel niet eens boven de 60Hz!) induiken om DDC uit te zetten en een max. res in te stellen? Bovendien werkt die max. res ook nog niet helemaal zoals je het zou willen, ik had b.v. 1280*960@75Hz ingestelt. Tis jammer, maar 800*600@85Hz zit er dan dus niet in, want ook op 800*600 zit je dan aan 75Hz gebonden. En da's dan nog onder Win2K/XP, onder Win98 moet ik zelfs m'n register in. Daar heb ik gewoon geen woorden voor om eerlijk te zijn.

Dat kan in mijn ogen toch echt niks anders zijn dan een bug in de drivers. Verklaar me anders waarom een Matrox en een S3 er geen last van hebben.

Dit is dan nog volledig losstaand van games. De primaire functie van een videokaart is mijn ogen nog steeds het weergeven van de GUI/commandline van je OS, en wat daar voor nodig is, zoals refresh rate instellingen, dat moet gewoon standaard _goed_ werken. Ik zie bij andere fabrikanten dat het kan, dan moet het ATi het imho ook gewoon kunnen.
Het kan aan mij liggen maar volgens mij kun je prima via het tabblad adapter en het knopje alle modi weergeven je kaart op de gewenste hz instellen. Zelfs als je geen ati control panel installeert. Als dit niet lukt lijkt het me dat er iets anders mis is bij je. Misschien een verkeerde monitor driver oid?
Geloof me, zo makkelijk is het dus _niet_.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/764247

Op het tabblad adapter maakt het geen donder uit wat je instelt, als je het register niet induikt blijft je mooie Radeon doodleuk op 60Hz draaien.

En ik heb _zoveel_ kaarten gezien die het prima konden, dan weet ik toch wel hoe je je refresh rate moet instellen?

Waar iedere normale videokaart gewoon direct draait op de instelling waarop je 'm wil hebben, en dat anders wel doet nadat je in Windows de refresh hebt aangepast, daar wil ATi graag dat je op je control panel, in je register en met wazige progjes gaat klooien voordat het allemaal netjes werkt.

Btw, de monitor driver was zeker goed. De meeste mensen installeren zelfs nog lukraak de plug-and-play monitor (die normaal ook goed werkt), dan ben ik zelfs nog zo netjes om de driver van de fabrikant erbij te zoeken (staat netter 8-)).

Ik begrijp gewoon niet waarom ATi er zo'n zooi van heeft gemaakt ;(
Ligt aan 2000 en XP. In Windows 9x en ME gaf Windows als eerste aan een game de optimale refresh rate door (meestal ook de refresh rate die jij draait @ desktop).
In 2000 en XP begint Windows gewoon bovenaan het lijstje, en geeft als eerste 60 hz door, waardoor de game meteen 60 hz gebruikt. De nieuwe games beginnen al extra instellingen te krijgen om in-game van refresh rate te verwisselen, maar tot die tijd is het behelpen met een programma als RefreshForce.
Meer info staat op http://www.xp-refresh.net/
werkt deze ook met windows server 2003???
Yep deze werkt (de oude ook trouwens), alleen moet je wel even Direct-X eerst geinstalleerd hebben staan (die standaard niet geinstalleerd is onder 2003)
Ik vermoed van wel. De Win2K/XP drivers werken allemaal via het Windows Driver Model (WDM) en daar werkt Server2K3 ook onder. W2K3S is eigenlijk ongeveer de server variant van XP toch?
Een radeon in een server?! Beetje overkill IMO...
Waarschijnlijk wordt die PC gewoon als workstation gebruikt. Het is immers cool om een ander OS dan een ander te hebben... Ook al gebruik je het voor dingen waar het niet primair voor is bedoeld...
Ik zou niet weten waarom niet.


Probeer het uit zou ik zeggen...
Waarom wordt 1280*960 nooit gesupport, en moet ik die via 3rd party tools aan de praat krijgen? Op mijn 19" monitor zijn op 1280*1024 foto's verticaal ingedeukt.
Op sommige monitors heb je dat niet, maar bij mij gaat de 4:3 aspect ration dus geheel verloren. Ik snap echt niet dat ze er een zeer vreemde oorneukerresolutie als 1280*768 wel in doen, en 1280*960 niet.
Ik weet dat 960 vs. 1024 een vaak gevoerde discussie is, maar kan iemand dit uitleggen?
Bij mij staat die er wel gewoon bij... misschien goede monitor "profile/driver" downloaden voor jou monitor.
1280x960 is standaard alleen beschikbaar op 9x00 kaarten; bij de 8500 serie b.v. ontbreekt deze resolutie. Hier wordt overgens al jaren om 'gezeurd' in de z.g. 'Catalyst feature request threads' op de rage3d fora.

Overgens heeft dit helemaal niets te maken met het al dan wel of niet installeren van de juiste 'monitor.inf'. De resoluties zelf worden aangeboden door de video-driver; een monitor.inf bevat alleen maar een beschrijving van welke max. refresh-rates de monitor kan weergegeven bij een bepaalde resolutie. Open maar eens een monitor.inf in notepad ;)
Hehe, ik zie het nu ook pas omdat jij het zegt. Ik d8 altijd dat ik die reso kon. Maar kan hem ook niet in Windows, en idd wel die vage 1280x768. In spellen kan ik hem daar in tegen wel. :S
Het staat niet in het changelog, maar de bug in Splinter Cell dat je het licht van lampen door muren en Sam Fisher heen kon zien, is nu ook platgestampt :)
Is dat die bug die alleen bij FSAA optreedt?
Dat zou wel heel erg mooi zijn.
Helaas. Ik heb net de 3.5 cats geinstalleerd en de lampkes schijnen nog steeds overal doorheen.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True