Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Driver-update: AMD Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.9.2

AMD Radeon Software Crimson Edition logo (75 pix)AMD heeft een nieuwe editie van zijn Radeon Software Crimson ReLive Edition drivers uitgebracht. De drivers zijn alleen geschikt voor de HD 7750 en hoger, de HD 8570 en hoger, en de kaarten uit de R5-, R7- en R9-series. Voor wat betreft Windows worden alleen versies 7 en 10 ondersteund. Voor mensen die Windows 8.1 gebruiken is versie 17.7.1 de laatste versie. Voor oudere kaarten, die nu als legacy of non-gcn worden aangeduid, is Catalyst Software Suite versie 15.7.1 de laatste stabiele uitgave. ReLive Edition voegt onder meer videocapturing en streaming voor games toe. Verder is er Chill, waarmee de videokaart efficiënter met energie moet omgaan en WattMan, waarmee de kaart kan worden overgeklokt. In versie 17.9.2 zijn verder nog de volgende veranderingen en verbeteringen doorgevoerd:

Support For
  • Radeon RX Vega Series
    • Up to 2x Multi GPU support
  • Project CARS 2
    • Multi GPU profile support added
Fixed Issues
  • Hearts of Iron IV may experience a system hang when the campaign scenario is launched.
  • Radeon Software may display an erroneous "1603 Error" after installing Radeon Software. This error will not affect your Radeon Software installation.
Known Issues
  • The drop-down option to enable Enhanced Sync may be missing in Radeon Settings on Radeon RX Vega Series Graphics Products. A clean install of Radeon Software can prevent this issue.
  • Unstable Radeon WattMan profiles may not be restored to default after a system hang. A workaround is to launch Radeon WattMan after reboot and restore settings to default.
  • Radeon Settings may not populate game profiles after Radeon Software's initial install.
  • Overwatch may experience a random or intermittent hang on some system configurations.
  • GPU Scaling may fail to work on some DirectX®11 applications.
  • Secondary displays may show corruption or green screen when the display/system enters sleep or hibernate with content playing.
  • Bezel compensation in mixed mode Eyefinity cannot be applied.
  • When recording with Radeon ReLive on Radeon RX Vega Series graphics products GPU usage and clocks may remain in high states.

Versienummer 17.9.2
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Windows 8, Windows 10
Website AMD
Download http://support.amd.com/en-us/download
Bestandsgrootte 357,00MB
Licentietype Freeware

Reacties (31)

Wijzig sortering
Bij mij zorgt elke driver nieuwer dan 17.7.1 ervoor dat m'n GPU op 300mhz loopt :(.

Hebben meer mensen hier last van?
Hoe is dit te fixen?

Heeft het miss te maken met WattMan?
Voor m'n GPU-fanprofiel en OSD gebruik ik Afterburner+Riva.
Is dat niet alleen in idle, vanwege stroombesparende funties?

Ik heb wel de bug dat de OSD van Riva altijd maar 16% usage aangeeft bij mijn GPU (maar werkt wel gewoon volle kracht).
Bedankt voor je reactie,
Helaas is het ook 'in game' dat hij maar op 300mhz loopt.
Heb een AMD fury (Sapphire Nitro)

Haal nog maar 37 fps in BF1, niet echt speelbaar meer :p.
Heb hier ook last van gehad. Ben terug gegaan naar een oudere versie want mijn rx 480 kwam niet meer uit 300Mhz idd.
Ik wlrdt ook gek van hoe onstabiel de drivers af en toe zijn...
Ik heb ook idd als de anderen 17.7.1 er maar weer op gezet,
Alles werkt weer, maar blijft toch balen dat je niet gewoon de nieuwste erop kan zetten....

Nog wel even snel op google zitten zoeken naar het probleem,
enige wat ik tegenkwam is dat Wattman icm andere tuning/monitoring software problemen geeft.

Dat Wattman kan volgens mij ook niet uitgezet worden.....
Afterburner+Riva eraf gooien zou ik echt jammer vinden, dan mis ik mn osd, snik.
Afterburner en riva heb ik er helaas ook af moeten gooien ja.
Theoretisch zou t geweldig zijn dat ik per games een OC-profiel in kan stellen. Maar Wattman werkt in de praktijk gewoon niet :( .
Als je je huidige drivers met DDU volledig verwijderd en vervolgens de nieuwe drivers installeert, is Wattman uitgeschakeld TOTDAT je in de AMD settings op het tabblad van Wattman klikt en de algemene voorwaarden accepteert. Zolang je die voorwaarden niet accepteert (noch weigert) zal Wattman inactief blijven en kun je zonder problemen software MSI Afterburner gebruiken.

EDIT:
Heb net even mijn drivers gedeÔnstalleerd met DDU en daarna weer geÔnstalleerd om concreter en duidelijker te zijn.

De Wattman settings staan onder het tabblad 'Spellen" (of Games indien je Engelstalig hebt) -> 'Algemene instellingen'-> 'Algemeen Wattman'. Nogmaals, daar moet je dus NIET op accepteren klikken om te voorkomen dat Wattman wordt ingeschakeld. (Screenshot vind je hier )
Succes!

[Reactie gewijzigd door JMeth op 25 september 2017 15:40]

Zorg ervoor dat je geen tools als Afterburner hebt als Wattman ingeschakeld staat, dit zal voor dit soort problemen zorgen.

Als "iedereen" dit 300mhz probleem had dan zouden de forums overal volstaan, dus het zal wel met iets te maken hebben wat vooral alleen Tweakers installeren.
Heeft het miss te maken met WattMan?
Zou kunnen, WattMan en Afterburner werken niet altijd goed samen, probeer het eens zonder Afterburner.
In MSI Afterburner "Disable ULPS" aanzetten verhelpt dat probleem vaak.
17.7.1 is dan ook de laatste officiŽle versie... deze versie en alle versies uitgebracht tussen deze en 17.7.1 zijn 'beta' drivers, alhoewel AMD ze niet (meer) zo noemt. Ondanks dat er in de beschrijving hier op tweakers 'final' staat is dat niet juist... AMD biedt deze drivers als optioneel aan.
Sinds 17.2 zijn er massive framedrops op de rx480 in spellen zoals overwatch en cs:go maarja AMD lijkt tot nu toe nog geen fix te hebben...

[Reactie gewijzigd door bloodlynx op 25 september 2017 17:41]

Ja daar kwam ik ook achter BF1 was gelijk onspeelbaar met deze driver.
Drivers compleet verwijderen met DDU en dan een oudere versie er op en het is opgelost.
BF1 op een RX 480 geheel zonder problemen hier. Sinds 17.9.1 hele goede en constante FPS. 2560x1080 Ultrawide 75FPS op max graphics en maar heel af en toe op een 64 man server een dipje naar 60+ FPS. Wel wil ik aangeven dat ik hem speel onder DX11. DX12 in BF1 is buggy and stuttery as hell, maar dat is niet te weiden aan AMD dat is echt the Frostbite Engine. Dus mijn tip, speel BF1 op DX11 en je ervaring is zoveel beter, lijkt wel een andere game.
Dat is wel grappig, zelfde resolutie en refresh, zelfde graka. Speel ook op ultra settings alleen bij mij is het zo dat Dx12 toch een stuk soepeler draait dan dx11. Misschien een cpu dingetje? I 4670k @ 4,3GHz.
Ook ik heb hier last van! Erg irritant... MSI RX480 8GB icm met een x58 W3680.

Soms helpt Alt-Tabben overigens.
Yep, same here! Ik heb ook echt drama frames icm rx480 en 17.2+. 17.1 is vooralsnog stabielste driver.
Overwatch is sinds een paar updates al stuk. Het spel stopt geregeld met de melding 'your rendering device has been lost'. Dat probleem is er al maanden en kun je oplossen door naar 17.1.. te downgraden, maar het Blizzard forum staat er ook vol mee. Goed dat het ook op de radar van AMD staat, maar het is tergend dat het probleem nog steeds niet is opgelost.
Ik had hier ook last van, downgraden naar 17.1 fixt het inderdaad.
Blij met je tip! ik had al maanden dat overwatch bijna onspeelbaar was (na 2-3 potjes vloog hij er uit met die rendering melding) penalty na penalty. Sinds de downgrade naar 17.1.x nog geen crash weer gehad, you rock!!
your rendering device has been lost
Klinkt bijna alsof de driver een video adapter reset uitvoert of zo, maar als dat niet het geval is (geen tijdelijk zwart scherm etc. of gecrashte GPU geacceleerde applicaties) dan lijkt me het een bug in de driver waardoor de communicatie tussen het spel en de GPU niet goed verloopt.
Ik ben benieuwd of CHILL de kaarten daadwerkelijk efficienter maakt. Mijn idee van dit soort "eco" modus is altijd dat je een stukje performance inleverd. Ik ben ook benieuwd of het geen stabiliteitsissues met zich meebrengt waar de kaart in een aantal randscenario's net even te kort komt.

[Reactie gewijzigd door Archcry op 25 september 2017 07:54]

Chill zorgt ervoor dat de framerate lager is als je niks doet en gooit het weer omhoog als je wel wat doet.
Daar kan je maar op 1 manier achter komen. ;)

Maar het is eigenlijk een verkapte FPS limiter op basis van je activiteit zoals Twanekel aangeeft, iets wat dus al jaar en dag kan maar dan geautomatiseerd.

Echter tijdens het gamen lijkt me het niet van veel toegevoegde waarde, want je hebt of activiteit, of je hebt een cutscene waar je niks hoeft te doen maar misschien wel opgescheept zit met mindere framerates dan gewenst.
En nog steeds is de GPU scaling stuk.
Het was goed, toen stuk, weer goed in 17.7.1, in 17.7.2 wťťr stuk...

Er staat ook heel leuk dat het in sommige DX11 titels is, maar het komt voor bij alle spellen die ik geprobeerd heb.

GPU scaling is behoorlijk noodzakelijk als je een 3440x1440 display hebt. Je kunt dan spelen op 2560x1440 zonder dat het beeld wordt uitgerekt.

Zou het niet nodig hebben gehad als AMD Vega niet enorm verkloot zou hebben; tegenvallende prestaties, geen voorraad en geen 3rd party kaarten.
3th party komen uit.
Begin september zouden ze uitkomen, maar wordt eerder half oktober.

De eerste van MSI heeft alleen een custom backplate met meer gateen. Asus heeft een ineressante kaart, maar ook die is vertraagd.
Tja iets zegt me dat HBM2 voor die vertraging zorgt :)
Niet alleen HBM2, maar Apple neemt ook Vega af en zo'n order kan AMD natuurlijk niet laten liggen. Dus naast dat het stock moet opbouwen voor de normale verkoop, moeten ze ook de OEM orders kunnen vervullen.

Maar goed, AMD is iig goed op weg om al hun ruiten in te gooien op de consumentenmarkt. Alleen op de professionele markt lijken ze het goed aan te pakken.
Met scaling schijnbaar kapot sla ik deze versie maar weer over.. heb vorig jaar ook meerdere keren moeten downgraden/selectief installeren omdat VSR spontaan uit de keuzemenu's verdween, want GPU's waren incompatibel(270x crossfire, 100% identieke kaarten) en GPU scaling half of niet werkte tegenover de oudere versies, AMD fora stonden vol met gebruikers met zelfde gen kaarten met identieke problemen.

Nu ik dit known issue lijstje alleen al lees sla ik deze versie maar over.
Op Guru3d staat de 17.9.3 versie maar ik ga deze voorlopig niet proberen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*