Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Driver-update: GeForce Game Ready Driver 385.69 WHQL

Door , 26 reacties, bron: nVidia

nVidia logo (45 pix)Nvidia heeft nieuwe stabiele GeForce-drivers uitgebracht. De drivers dragen versienummer 385.69 WHQL en zijn geschikt voor Windows 7 en hoger, met zoals gebruikelijk aparte downloads voor 32bit- en 64bit-omgevingen. De drivers kunnen worden gebruikt op alle kaarten uit de GeForce 400-series en hoger. De nieuwe drivers bevatten onder meer optimalisaties voor de spellen Project Cars 2, Call of Duty: WWII open beta, Total War: Warhammer II, Forza Motorsport 7, EVE: Valkyrie - Warzone, FIFA 18, Raiders of the Broken Planet en de open bèta van Star Wars Battlefront 2. De changelog laat verder nog een enkele bugfixes zien en enkele problemen die wel al bekend zijn, maar waar nog geen oplossing voor is. De complete release notes staan hieronder:

Provides the optimal gaming experience for
  • Project Cars 2
  • Call of Duty: WWII open beta
  • Total War: WARHAMMER II
  • Forza Motorsport 7
  • EVE: Valkyrie - Warzone
  • FIFA 18
  • Raiders of the Broken Planet
  • Star Wars Battlefront 2 open beta
Provides the optimal gaming experience
  • EVE: Valkyrie - Warzone
  • From Other Suns open beta.
Security Update
  • This driver adds security updates for driver components.
Added or updated the following SLI profiles:
  • Dishonored: Death of the Outsider
  • Fortnite
  • JX3 Online
  • Project CARS 2
  • Raiders of the broken planet
Added or updated the following 3D Vision profiles:
  • Call of Duty: WWII - Good
  • Project CARS 2 - Good
  • Raiders of the Broken Planet - Not recommended
  • Total War: Warhammer II - Not recommended
Changes and Fixed Issues
  • [SLI][ShadowPlay][Doom (4)]: Severe flickering occurs in the game after pressing Alt + Tab with SLI enabled and either instant replay is ON or manual capture is in progress. [200339933]
  • [GeForce GTX 1070][Surround]: The [Ctrl+Alt+S] keyboard shortcut does not enable or disable Surround. [1932397]
  • [GeForce GTX 1050 Ti][The Binding of Isaac: Rebirth]: Low frame rate and lagging occurs when playing the game in full-screen mode. [200332803]
  • [Notebook][GeForce GTX 1080][G-Sync]: With G-Sync enabled, stuttering occurs when playing games on the external display. [1931970]
  • [GeForce GTX 970M][Notebook][HitFilm Express]: The application UI does not respond properly. [1960402]
  • [Notebook][Minecraft]: Low frame rates when playing the game in full-screen mode on Optimus notebooks. [1976442]
  • [Optimus notebook][Minecraft]: r] 385.28: Low FPS in Minecraft full screen mode on Optimus laptops after driver update [1976442]
  • [Optimus notebook][OpenGL]: Heavy flickering occurs while playing any OpenGL application such as HeavenBenchmark or OglBalls. [200342028]
  • [Discord]: FPS overlay erroneously appears in the application if enabled in GeForce Experience. [1965135]
  • [Runescape]: Lower frame rate occurs. [1971953]
  • [Windows Store apps][G-Sync]: ]: Video playback from Windows store apps stutter and eventually freeze with G-sync enabled in full screen mode. [1941728]
  • [WindowedG-Sync][Universal Windows Platform apps]: The Start menu loads sluggishly when switching the focus between a UWP game and the Start menu. [200335442]
  • HDR TV/displays have distorted colors after changing the resolution from the Windows control panel [200335229]
  • [NVENC]: Bitrate overshoot occurs if the frame rate is over 240 fps. [1977965]
  • [ANSEL][Aven Colony]: Enable updated .exe for Aven Colony. [1935398]
Windows 10 Open Issues
  • [SLI][GeForce GTX 780 Ti]: There is no display output when connecting the DisplayPort and two DVI monitors. [1835763]
  • [GeForce GTX 1070][Adobe Reader 3D]: There is corruption in the PDF. [1992456]
  • [GeForce TITAN]: The OS fails after installing the graphics card on a Threadripper-enabled motherboard. [1973303]

Versienummer 385.69 WHQL
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Windows 8, Windows 10
Website nVidia
Download https://www.geforce.com/drivers
Bestandsgrootte 435,61MB
Licentietype Freeware

Reacties (26)

Wijzig sortering
En het Reddit thread waar weer de resultaten van de driver update voorbij zullen komen:

https://www.reddit.com/r/..._38569_discussion_thread/
zouden de optimalisaties voor nieuwe spellen die van oude nooit breken? Wat betekent het Łberhaupt?
wat wel kan zijn is dat de nieuwe drivers het de oude architecturen niet echt makkelijker maken met nieuwe titels. Het gaat bijvoorbeeld niet zo goed met de kepler kaarten
Dit is onzin, het is al meermaals aangetoond dat jaren oude videokaarten er zelfs voorruit op zijn gegaan, zelfs de hedendaagse drivers zijn doorgaans sneller dan wat er in de eerste jaren aangeboden werd.
Dit zijn eerder problemen van een verouderde hardware architectuur die niet alle nieuwste snufjes even goed draaien als de meer efficiŽntere nieuwe architecturen.

Hier heb je in ieder geval twee voorbeelden:
https://www.youtube.com/watch?v=iZUshOSWQRo
https://www.youtube.com/watch?v=GBkGu4Wd7vg

Gebruik overigens Nvidia al ruim 15 jaar en heb ze nooit kunnen betrappen op geplande verslechtering via de drivers, buiten een enkele ervaring met een driver die Bad Company 2 naar de single-digits liep droppen, maar dat was een bug en verholpen. (ik meen 359.06 WHQL en een versie daarvoor)

Mensen menen dat Nvidia het slechter doet met de Kepler kaarten omdat AMD met bijvoorbeeld de R9 290/X prestatie verbeteringen heeft doorgevoerd.

Dat is het gevolg van slechte drivers leveren ten tijde van de release van de videokaarten, terwijl Nvidia eigenlijk bijna al op zijn maximaal zit als de kaarten gelanceerd zijn, en daarna eigenlijk nog maar weinig winst boeken, de hardware wordt vaak direct volop benut.

Terwijl het bij AMD vaak een bottleneck op de drivers is en er dus ruimte is voor verbetering, ook al duurt het een jaar of 2 soms.
Dat zal momenteel met Vega ook niet anders zijn.
Ik zeg niet dat ze de performance verslechteren bij games over tijd. Ik bedoelde dat wanneer er nieuwe architecturen uit zijn en er dan nieuwe games uitkomen de driver optimalisaties voor de nieuw uitgekomen games alleen op de nieuwste architectuur gericht te zijn.
Kepler komt tegenover pascal beter uit de verf in titles uit zijn tijd tegenover titels uit pascals tijd. Zo lijkt het in ieder geval
In mijn ervaring komt mijn eigen 1080Ti een stuk beter uit de verf dan de oudere 780Ti in zowel oudere als nieuwe titels.
Dezelfde ervaringen heb ik dus ook gehad met het overstappen van bijvoorbeeld de volgende videokaarten:
  • Diamond Multimedia Viper V330 4MB.
  • Nvidia TNT2 Riva 32MB.
  • Geforce 2 MX/MX 400 64MB.
  • Geforce FX5500 256MB.
  • Geforce 8500GT 512MB.
  • Geforce GTS 250 512MB/1GB.
  • Geforce GTX 460 1GB.
  • Geforce GTX 560 1GB.
En ja de focus qua optimalisatie zal inderdaad op de nieuwe generatie liggen omdat er mogelijk hier en daar meer kinderziektes in zitten dan de 'volwassen' series die al een tijdje uit zijn.

Zoals ik al eerder vermelde haalt Nvidia bij lancering vaak al het onderste (of bijna) uit de kan, met enkele bug fixes hier en daar, heel erg veel verder optimaliseren dan dat ze al hebben lukt bijna niet want het draait al verdomd efficiŽnt, vooral sinds de 'wonder driver'.

Maar dat er geen specifieke optimalisaties komen wilt niet zeggen dat de ondersteuning keihard vervalt voor deze oudere kaarten, in tegendeel, zelfs Fermi uit 2010 heeft onder Windows 10 DirectX12 compatibiliteit gekregen.

Zie:
https://tweakers.net/nieu...-en-500-videokaarten.html
https://nl.hardware.info/...ctx-12-toe-aan-fermi-gpus

En buiten dat blijven besturingssystemen ook die niet meer zoveel gebruikt worden nog altijd ondersteund, zoals Windows 8.1 welke AMD recent liet vallen.
Verder gaf Nvidia zelfs eind 2016 nog een driver update vrij voor de antieke videokaarten zoals de Geforce 8000 series, welke de eerste serie kaarten uit 2006 waren met DirectX10 aan boord, nota bene zelfs voor Windows 10, 10 jaar na lancering!

Zie: https://www.geforce.com/drivers/results/112596

Dus in dat op zicht doet Nvidia het zeker niet slecht om legacy hardware een lange tijd te ondersteunen, echter zul je op een gegeven moment gewoon achterop raken in prestaties t.o.v de nieuwere en snellere videokaarten, maar van degradatie is niet echt sprake.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 22 september 2017 19:23]

ze doen het ook niet slecht. De marges zijn altijd ongeveer hetzelfde. Ik heb gewoon bij bepaalde oudere games het idee dat kepler dichterbij pascal komt dan in nieuwe titles in verhouding.
Ligt eraan op welke manier je dat observeert, het kan zijn dat de oude kepler videokaart genoeg kracht had om veel frames op hoge instellingen eruit te persen, maar als je dan al dicht op een CPU bottleneck zit zullen de framerates (indien ongelimiteerd) niet echt heel veel hoger kunnen worden op de snellere videokaart, dan zal het GPU verbruik percentage ook veel lager liggen.

Maar dan is de kans groot dat je het wel op een veel hogere resolutie kan renderen en toch min of meer dezelfde performance/verbruik als de kepler kaart kan gaan zien, zoals via DSR.

En tja verouderde architectuur kan mogelijk met de modernere technieken gebruikt in nieuwe spellen minder efficiŽnt renderen waardoor het verschil groter wordt.
De drivers kijken welke game je speelt en passen dan de optimalisaties aan. Dat was mooi te zien toen ze met benchmarks sjoemelden en je door de .exe een andere naam te geven in ene andere prestaties kreeg.
Iedere game heeft zijn eigen profiel.
In denk dat tw_gotcha bedoelt dat als je fifa98 of half_life 2 gaat spelen of de nieuwste drivers die dan ook onder steunen ?
En dat ook nog ondersteunt wordt en of het invloet heeft op een game van een aantal jaar geleden ?

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 21 september 2017 20:04]

Het wil door OS updates en driver updates wel eens mis gaan (niet noodzakelijk bij hele oude games), daarom zie je in fora soms ook dat je via het control panel voor een bepaalde game een feature aan of uit moet forceren om een spel goed draaiend te krijgen omdat er iets net niet helemaal lief meer meedoet.
Maar het is in principe niet zo dat een optimalisatie voor een nieuwe game een oude kapot kan maken.
Nee, dat is ook ťťn van de redenen dat de drivers een aantal jaar geleden zo'n 200 MB kleiner waren dan nu.
niet perse de hele oude, maar ik wil nog wel eens een oudere assassins creed of mass effect of far cry of zo spelen. maar waarschijnlijk is de brute force van de huidige generatie kaarten sowieso genoeg. ik heb zelf een 1060.
https://www.gamedev.net/f...ions-on-dx12vulkanmantle/

Lees de post van "promit" een paar posts naar beneden, dan krijg je een beetje inzicht in wat de driver doet en wat die optimalisaties betekenen...
Ik heb sinds de laatste paar drivers telkens random zwarte schermen in Windows 10. De PC loopt gewoon vast. Het enige wat dan nog werkt is een harde reset. Ben benieuwd of dat met deze versie opgelost is. Zo enorm vervelend. Vooral omdat er geen pijl op te trekken is. De ene keer is het 3x binnen 10 minuten, de andere keer pas na 10 uur. Ben benieuwd <schietgebedje>.
Dat heb ik ook. Bij mij was een update voor het trackpad voldoende, aangezien de driver die met Windows (10) meegeleverd werd een fout genereerde die je terug knalde naar je login scherm, wat het dan niet deed, wat resulteerde in een zwart scherm.

Wie weet is dit bij jou ook van toepassing?
Yep, dat heb ik dus ook met mijn GTX760, en dat is met de drivers volgensmij van na mei. Dat is in iedergeval de driver waarna ik telkens de automatische rollback doe sinds de eerste nieuwe driver waar het probleem zich bij voor doet.
en nog steeds hoge dpc latency bij de gtx970 ik heb de gtx690 terug geplaatst en het is een heel stuk minder volgens mij zit er wat in de nvidia drivers iets niet goed,ik heb alles uit de drivers gehaalt zoals de geluids drivers.
ik heb nu alleen de display drivers en de physx geinstalleert alleen de dxgkrnl.sys blijft een hoge dpc latency geven
Ik heb misschien de oplossing voor je probleem gevonden. Ik neem aan dat je Windows 10 gebruikt?
Vaak werd het veroorzaakt door de geluid drivers van NVidia. Maar aangezien je dat al hebt geprobeerd had ik nog het volgende gevonden: Bij de 3D Instellingen van je NVidia Control Panel de Power Management Mode op Prefer Maximum Performance zetten.
Hier een linkje https://answers.microsoft...b0-4bcb-b944-457e1140400f

En mocht dat niet helpen wordt in het topic eerder ook nog gesuggereerd dat het door de WLAN driver kan komen die standaard meegeleverd wordt door Windows.
Doet het nog uit om elke keer te gaan updaten wanneer je nog steeds een 980TI hebt ? tenzei BF1 uiteraard wil dat je gaat updaten ... if it aint broke dont fix it }:O
Battlefield 1 zijn gezeik met het vragen voor een videodriver update (in ieder geval bij Nvidia) kan je omzeilen door het volgende te doen:
  • Ga naar C:\Windows\System32
  • Zoek het bestand 'nvapi64.dll'
  • Verander de bestandsnaam naar bijvoorbeeld 'nvapi64.dll.bak'
  • Start Battlefield 1.
It works every time, en ik heb ondanks door deze truc en maanden achterlopende drivers helemaal nergens last van in Battlefield 1. :) (SLI kan mogelijk wat rottiger zijn)
Vergeet niet het bestand de originele bestandsnaam weer terug te geven, kan zijn dat andere applicaties niet willen draaien, zoals GTA V.

Overigens om je vraag te beantwoorden, er worden soms wel wat bugs opgelost of security fixes doorgevoerd en features toegevoegd, maar eigenlijk hoef je jezelf in het algemeen weinig zorgen te maken, met 1-2 jaar oude drivers zal dat ding vast ook nog wel prima draaien in de meeste spellen, ook nieuwere.
Maar als je nergens last van hebt of iets mist hoef je het inderdaad niet perse te doen, driver prestaties bij Nvidia zijn redelijk consistent.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 22 september 2017 01:05]

thanks maar die instelling had ik ook al geprobeert dat werkt ook niet die Wlan driver is volgens mij niet geinstalleert.
als ik in device manager en bij display adapters de gtx 690 uitzet dan heb ik helemaal geen dpc latency meer dan werkt alles goed ik heb alles uitgeprobeert wat ik op internet tegen kwam maar niks helpt maar als het toch aan de nvidia kaarten ligt dan ga ik denk ik over op radeon kaarten de pc heeft het altijd goed gedaan met nvidia kaarten misschien wordt de pc oud ik heb nog steeds.
gigabyte ep45-ds3l met een Q9450 en 8GB ram altijd goed gewerkt met een gtx 670 en windows 8.1 toen begon die ellende met de dpc latency later overgegaan naar windows 10 pro dat werkte ook niet.
Hmmm.. durf em eigenlijk niet te laden, want elke driver na de mei update heeft op mijn GTX760 het probleem dat die random op zwart springt (meen dat ik via Displaypoort aangesloten heb op mijn DELL U2715H), erg irritant want ik wil wel gewoon up-2-date blijven met de driver.
Mooi! binnen 1 week de bug gefixt waardoor ik geen g-sync meer kon gebruiken voor windowed games, goed bezig nvidia.

EDIT: Oh nee te vroeg gejuicht

[Reactie gewijzigd door KingHawk op 22 september 2017 22:24]

In hoeverre moet een driver voor een game specifiek geoptimaliseerd worden wanneer het gebruikt maakt van een bekende game/graphics engine (UE3/4, CryEngine, iD Tech x, etc.)? Dan zouden de optimalisaties toch in de engine zelf opgenomen moeten worden?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*