Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Driver-update: GeForce Game Ready Driver 385.41 WHQL

nVidia logo (45 pix)Nvidia heeft nieuwe stabiele GeForce-drivers uitgebracht. De drivers dragen versienummer 385.41 WHQL en zijn geschikt voor Windows 7 en hoger, met zoals gebruikelijk aparte downloads voor 32bit- en 64bit-omgevingen. De drivers kunnen worden gebruikt op alle kaarten uit de GeForce 400-series en hoger. De nieuwe drivers bevatten onder meer optimalisaties voor de spellen PlayerUnknown's Battlegrounds, ARK: Survival Evolved, F1 2017, Pro Evolution Soccer 2018, Quake Champions Early Access en de open bèta van Destiny 2. De changelog laat verder nog een enkele bugfix zien en enkele problemen die wel al bekend zijn, maar waar nog geen oplossing voor is. De complete release notes staan hieronder:

Game Ready
  • Provides the optimal gaming experience for:
    • Destiny 2 PC Open Beta
    • PlayerUnknown's Battlegrounds
    • ARK: Survival Evolved
    • F1 2017
    • Pro Evolution Soccer 2018
    • Quake Champions Early Access.
Feature Changes
  • Removed nvtray process.
    • Effective with GeForce Experience 3.9 and later.
    • Eliminated NVIDIA Tray icon from Windows task manager.
Added or updated the following SLI profiles:
  • ARK: Survival Evolved
  • Destiny 2
  • Faith of Danschant
  • Lawbreakers
  • Secret World Legends
  • Starpoint Gemini Warlords
Added or updated the following Whisper Mode profiles:
  • F1 2017
  • Destiny 2 - beta
Added or updated the following 3D Vision profiles:
  • Pro Evolution Soccer 2018 - Excellent
Changes and Fixed Issues in Version 385.41
  • [GeForce GTX 970][Quantum Break]: Drop in frame rate occurs when playing the game. [1955903]
Windows 10 Open Issues
  • [SLI][GeForce GTX 780 Ti]: There is no display output when connecting the DisplayPort and two DVI monitors. [1835763]
  • [SLI + HDR][Multi-GPU][GeForce GTX 1080][Battlefield 1][DirectX 12]: Corruption occurs in the game. [200339275]
  • [HDR][GeForce 1080][Battlefield 1]: There is heavy color saturation when the display is set to non-native resolutions and refresh rates. [200339279]
  • [GeForce GTX 1070][Surround]: The [Ctrl+Alt+S] keyboard shortcut does not enable or disable Surround. [1932397]
  • [Notebook][GeForce GTX 1080][G-Sync]: With G-Sync enabled, stuttering occurs when playing games on the external display. [1931970]
  • [GeForce GTX 1050 Ti][The Binding of Isaac: Rebirth]: Low frame rate and lagging occurs when playing the game in full-screen mode. [200332803]
  • [Notebook][Minecraft]: Low frame rates when playing the game in full-screen mode on Optimus notebooks. [1976442]

Versienummer 385.41 WHQL
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Windows 8, Windows 10
Website nVidia
Download https://www.geforce.com/drivers
Bestandsgrootte 435,78MB
Licentietype Freeware

Reacties (28)

Wijzig sortering
Ik heb geen performance verbeteringen gemerkt voor PUBG en Quake Champions. Ja het zijn beide early access titels, maar dan nog, ze draaien allebei ongelovelijk kud O-)

edit; Na wat testen van mijn huidige meest gespeelde games (PUBG, Quake Champions en Path of Exile) ben ik tot de conclusie gekomen dat alle drie games problemen hebben met server load. Daarom hebben drivers ook weinig effect.
Hoe je dit kan testen? Probeer die games eens te spelen op Europese servers om 6u in de ochtend. Of Amerikaanse servers rond 12u, en als laatste oplossing... Servers uit het Midden-Oosten/AziŽ rond middernacht. Is de performance nu beter? Ja dat dacht ik ook.

Zeer triest dat gamen anno 2017 puur af komt op de kwaliteit van de servers. Niemand die hier wat aan kan doen behalve de devs.

[Reactie gewijzigd door kevz op 26 augustus 2017 22:32]

Quake Champions is een redelijk zwaar spel op grafisch vlak, daar had m'n oude 780Ti zelfs moeite mee, ook vanwege wat gelimiteerd video geheugen.
PUBG leunt volgens mij erg zwaar op je processor dus die zal het moeilijk hebben de videokaart fatsoenlijk aan te sturen, speel het zelf echter niet.

Zou eens controleren wat je videokaart aan kracht verbruikt tijdens het spelen, als je FPS dips krijgt terwijl het verbruik niet maximaal is kun je er vanuit gaan dat je bottleneck op de processor ligt.
"Prefer maximum performance" wil op dit vlak ook nog wel eens helpen maar ik neem aan dat iedereen hier dat standaard al zo instelt.
UNREAL 4 engine is de definitie van slecht draaien bij niet eens de beste grafische beelden....
Heb het nu al in meerdere games gemerkt dat het niet lekker draait ondanks 1080TI

Zelfs een pinbal machine op U4 engine heeft al een 1060 nodig als recommend specs voor 1080p kan je nagaan!

[Reactie gewijzigd door A87 op 25 augustus 2017 22:54]

Kwalitatief Uitermate Disappointing ?
Voor de mensen die, net als ik, het tray icon van experience missen en geen zin hebben in tooltjes kan je met een simpele registry edit het toevoegen aan je rechtermuisknop menu.

- open regedit
- Ga naar de key HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\Background\shell
- Onder shell maak je een nieuwe sleutel (rechtsklik > nieuw > sleutel) en benoem deze (bijv experience)
- Selecteer je nieuwe sleutel (bijv. experience) en maak een nieuwe sleutel (rechtsklik op experience > nieuw > sleutel) en noem deze command
- Bewerk de standaard sleutel in de command (rechtermuisknop op (Standaard) > Aanpassen...)
- Voer hier het pad naar de GeForce experience in (in mijn geval "C:\Program Files (x86)\NVIDIA Corporation\NVIDIA GeForce Experience\NVIDIA GeForce Experience.exe")

Nu kan je GeForce experience snel vanaf je rechtermuisknop menu open via je desktop zonder tooljes :)
(zelf heb ik een aantal veel gebruikte programma's hier staan)

Wil je nu ook nog het icoontje van Experience:

- Selecteer de sleutel experience en maak een nieuwe tekenreeks (rechtermuisknop, nieuw, tekenreeks waarde.)
- Noem deze Icon
- Bewerk icon (rechtermuisknop > Aanpassen... en verander de waardegegevens naar het pad van Experience (in mijn geval "C:\Program Files (x86)\NVIDIA Corporation\NVIDIA GeForce Experience\NVIDIA GeForce Experience.exe").

Even wennen zonder tray maar dit werkt ook :)
Je krijgt een +2 van mij, dit kan zeer nuttig zijn voor veel gebruikers die het missen.
Ik vraag me af wat deze drivers dan gaan doen voor pubg. Het loopt al vele malen beter en met kleine aanpassinkjes is het met gelukt om 60fps redelijk stabiel te houden met een gtx 1070 op ultra settings (1080p). Wat ik zo gek vind is zodra je een flatgebouw (niet gewone huisjes) in loopt zoals in georgopol dan droppen de frames van 120fps naar 55fps en na een tijdje is het weer redelijk 60 binnen en 100+ buiten. V-sync beperkt bij mij het stotteren enigszins, maar toch blijft het gek dat ie soms hele hoge fps haalt en soms hele lage alsof iemand de host is zoals bijv in gta v (waar een te trage host ook impact heeft op de rest vd spelers). Ik ga het straks meteen uitproberen in ieder geval en laten we hopen dat dit nu een beetje opgelost is. Het is namelijk niet zo dat ie binnen meer moet renderen, je zou juist zeggen dat ie binnen minder werk hoeft te verrichten omdat ie niet de gehele view distance hoeft te renderen. Maar goed wat dat betreft heb ik er ook niet veel verstand van haha.
Als je met een 1070 al redelijk flinke drops hebt, kan je je voorstellen hoe mensen met oudere videokaarten er last van kunnen hebben en optimalisatie nog wel gewenst is. Maar volgens mij zorgt deze driver alleen voor een verbetering van de NVIDIA HBAO+ and ShadowPlay Highlights opties die recent zijn toegevoegd.

Ik hoop vooral dat er een keer fatsoenlijke SLI support nog gaat komen die werkt, momenteel doet de driver niets anders dan alternate frame rendering 1 forceren (wat overigens bij mij het spel laat crashen bij het opstarten, single gpu mode is voor mij de enige optie). Maar ach zolang het spel niet verder verslechterd qua prestaties ben ik voorlopig wel tevreden.
Ik heb jarenlang een SLI setup gehad (2x GTX770) en man wat een hell was dat. In een flink deel van de games werkt SLI slecht, pas na een half jaar of gewoon helemaal niet. Bijvoorbeeld de eerste Watch Dogs, waar SLI ondersteuning nu 4 jaar later nog steeds ontbreekt. En dit is in heel veel games het geval. In GTA V op het begin werd het iedere maand iets beter en kon je iedere maand iets hogere settings gebruiken, dit heeft zeker nog een half jaar geduurd voordat je er echt het meeste uit kon halen. Zelfs nu veranderen de GTA V profielen in geforce experience nog af en toe.

SLI is leuk als je geen hoog budget hebt om een nieuwe videokaart te kopen, maar toch voor minder meer performance wilt hebben (in de games die het ondersteunen). Ik heb destijds een extra gtx770 gehaald omdat ik de resultaten tegen vond vallen. Als ik dat toen geweten had, had ik ipv §350 voor 2x770 beter een gtx970 kunnen halen voor dezelfde prijs. Toegegeven de gtx970 presteert net ietsje minder dan 2x770, maar dit is vooral in benchmarks. In games daarintegen presteert de 970 veel beter in bijna alle games die geen SLI scaling hebben of slechte SLI scaling hebben. (dit is dus vrijwel iedere game op een aantal AAA titels na). Nvidia heeft niet voor niets threeway en fourway SLI in de ban gedaan en is dan ook niet meer mogelijk met de 10xx serie zonder hacks. Had ik dat destijds gedaan dan had ik me een hele hoop kopzorgen bespaard. Mijn advies is dan ook dat als je nog twee of meer redelijke gpu's hebt (zeg maar vanaf de 600 serie; vb. gtx680) om die snel nog weg te doen nu ze nog wat waard zijn en er een gtx1070 of beter voor terug te halen. (gtx1070 is voor §430 te krijgen).

De reden waarom ik dit vertel is omdat ik nu een veel betere ervaring heb met de 1070, maar dat is eigenlijk niet de echte reden. De echte reden waarom ik dit vertel is omdat als je dit spel net als ik helemaal geweldig vind, dat wachten op SLI support je nog eens vies tegen kan gaan vallen. De reden waarom ik dit zeg is omdat PUBG gemaakt is met de Unreal 4 engine, naar mijn weten ondersteunt die engine geen SLI en alle recente games die gemaakt zijn met die engine ontberen dan ook SLI ondersteuning. Oftewel SLI support kan wellicht nooit komen.

Edit: Ik las net dat SLI support een aantal maanden geleden is toegevoegd aan de engine, maar de focus ligt er niet op en developers moeten de engine updaten naar versie 4.15 (waarvan ik persoonlijk niet verwacht dat het hoge prioriteit heeft of zelfs geen prioriteit gezien de pascal gpu's een mega sprong hebben gemaakt ten opzichte van gpu's van de afgelopen jaren en de enorme populariteit van deze gpu's dat prioriteiten voor SLI zeer laag zullen liggen). Dit betekent dus ook dat oudere games die gemaakt zijn met deze engine waarschijnlijk nooit geupdate zullen worden en het dus enkel voor toekomstige games gaat gelden. PUBG was al in ontwikkeling voordat deze engine update er was en dus vrees ik het ergste voor SLI support (net zoals Watch Dogs).
Haha je hoeft mij niet te overtuigen om geen SLI te nemen, al het gedoe eromheen is de matige extra prestaties niet waard. Ik draai zelf nu nog steeds 2x GTX 560 ti's (die wel aan flink vervanging toe zijn, maar veel games draaien opzich nog steeds op low settings of hoger) en zoals je zelf ook al aangeeft is de support bij bijna elke game in het begin hopeloos geweest, draait het beter als je het single gpu laat draaien en wordt het slechts bij een aantal na een tijd echt wat beter. Battlefield 3/4 hadden allebei wel wat tijd nodig voordat SLI goed werkte, zo ook nog o.a. PVZ:GW en SW:TOR. GTA V vond ik zelf nog best meevallen in het begin al werd dat inderdaad langzaamaan beter.

Qua geld is het inderdaad het wel waard om gewoon 1 flink duurdere te nemen en niet bij veel games zelf met de instellingen te hoeven klooien en standaard gewoon een stuk hogere prestaties te hebben. Daarnaast zijn er genoeg Geforce driver updates geweest die Łberhaupt SLI niet geactiveerd kregen of er voor zorgden dat m'n pc niet meer wilde opstarten.
Bij elke driver update die ik installeer hou ik nog steeds m'n hart vast of het wel in 1x goed zal gaan. :P
Toevallig was de nieuwe driver 1 van de soepelste installaties tot nu toe, waar SLI auto activated werd en er ook geen restart nodig was. Eigenlijk best treurig dat ze dat nog steeds niet altijd goed lukt.

Maar ik ga eind dit jaar wel een volledige pc upgrade uitvoeren, dus PUBG zal vanaf dan ook wel een stuk soepeler moeten draaien.
PUBG heeft laatste Shadowplay Highlights ondersteuning toegevoegd. Misschien dat er hier nog optimalisaties / bugfixes voor te doen zijn vanuit de Shadowplay side ?
Handig dat ze hem uit de tray hebben verwijderd... niet dus. Ik was juist blij dat ik hem daar makkelijk vinden kon.
Maar eens uitvogelen of dat nog in te schakelen is, nadat ik uitgevogeld heb hoe ik nu dan weer in die verdomde driver kom. *zucht* Het koste ook zoveel CPU dat er een icoontje was. |:(
Ik moet het al missen sinds dat verdomde 'Experience' is uitgebracht, tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar de rechtermuisknop op het bureaublad als ik naar het configuratiescherm wil gaan. ;)
Ja, daar kwam ik ook achter van "oh ja, is ook zo... dat ding stond hier ook". Maar bedankt voor de hint.

Ik moet zelf bijna bij elke update mijn settings opnieuw instellen voor het kleurbereik. Hij gaat vaak terug naar RGB gelimiteerd 8 bpc, end dan moet ik hem iedere keer weer corrigeren naar RGB Volledig 12 bpc. Dit vind mijn Philips 32PFL9604H/12 televisie namelijk prettiger. ;)
Mooi dat NVIDIA al zijn drivers heeft geoptimaliseerd voor PES 2018, ben benieuwd naar de demo. :)
Ik ben benieuwd wanneer ze de driver gaan opsplitsen in verschillende onderdelen. 400+ mb voor drivers, kom op man...
Niet.

Sterker nog, ze wilden al een tijdje verplicht maken dat je alleen via Geforce Experience / Cloud drivers kon downloaden.. Ze hebben net zo'n power trip als Microsoft en Apple wat dat betreft.
Als ze nou eens een keer zeggen hoeveel % je er op vooruit gaat in prestaties.....
Nvidia's drivers zijn in de meeste gevallen sinds de 'wonder drivers' zo efficiŽnt geworden dat het nog maar weinig or marginaal voorkomt, omdat het onderste vaak al uit de kan van de videokaarten gehaald wordt.
Ik heb het getest op mijn GTX1080 in mijn PC en mijn GTX1050 van mijn laptop....

Allebei gingen bij de stress test van 3dmark mijn resultaat van 97.1% naar 98.3%...

Dell XPS15 9560 GTX1050:
https://www.3dmark.com/compare/fsst/543471/fsst/543786
dat is best veel.. de 1080ti 10 euro meer waard

[Reactie gewijzigd door A87 op 25 augustus 2017 23:25]

Deze maar weer eens gaan proberen, want bij een paar releases geleden was het dat na verloop van tijd het beeld ineens op zwart ging (GTX 760). Wel weer idioot om de trayicon te verwijderen, dat was nou net de methode die ik gebruikte om in het programma te komen (windows 10).
Wel weer idioot om de trayicon te verwijderen..
En hier nog maar even het standaard thread met wat benchmark scores zodat je een beetje een idee hebt waar de driver het mariginaal beter op doet

https://www.reddit.com/r/..._38541_discussion_thread/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*