Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: Wine 2.15

Door , 15 reacties, submitter: Prysm Software, bron: Wine HQ

20-08-2017 • 18:52

15 Linkedin Google+

Submitter: Prysm Software

Bron: Wine HQ

Wine logo Er is met versienummer 2.15 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD en Solaris te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 24.794 titels. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

What's new in this release:
  • Support for AES encryption.
  • Improved Bezier support in Direct2D.
  • Chunked transfer improvements in WinInet.
Bugs fixed in 2.15 (total 9):
  • 37981: Illustrator CS6: ruler area gets corrupted when moving mouse
  • 40399: emClient (.NET app) exits silently because GdipGetLineTransform is just a stub
  • 41422: Bricscad: dots and small objects left "traces" while moving
  • 43120: Joystick enabled applications crash when a device that advertises more than 8 axes is attached
  • 43466: Microsoft Outlook 2010 cannot connect to MS Exchange Server
  • 43475: XM6 TypeG crashes on startup.
  • 43480: Peavey Revalver IV (Amp modeling software) crashes due to missing Win7+ Touch Input API (stubs)
  • 43503: FUJITSU Software ATLAS: unimplemented function msvcr80.dll._ismbcl0 called in 32-bit code
  • 43527: Magic Online (Magic The Gathering: Online) Crashes due to LOCALE_SNAN returning empty string

Versienummer 2.15
Releasestatus Final
Besturingssystemen Linux, BSD, Solaris
Website Wine HQ
Download https://www.winehq.org/download
Licentietype GPL

Update-historie

Meer historie

Reacties (15)

Wijzig sortering
Werkt dat nu nog een beetje tegenwoordig, gamen onder deze emulator? Ben wel benieuwd om ervaringen te horen...
[...] gamen onder deze emulator [...]
Ter info:
Wine (recursive acronym for Wine Is Not an Emulator) is a free and open-source compatibility layer that aims to allow computer programs (application software and computer games) developed for Microsoft Windows to run on Unix-like operating systems.
Dat is volgens mij toch hetzelfde.. een compatability layer en een emulator.. splitting hairs :)

Dat is precies wat een emulator doet , dingen compatibel maken met een bepaald OS wat normaal gesproken niet werkt. Precies dus wat deze "compatability layer" doet.
Juist dit verschil is de kern van wine:
In emulation the virtual machine simulates the complete hardware in software. This allows an operating system for one computer architecture to be run on the architecture that the emulator is written for.
http://jpc.sourceforge.net/oldsite/Emulation.html

Wat wine doet is 1-op-1 vertalen van Windows functies naar Linux functies. Een gesimplificeerd voorbeeld. Hetzelfde doel, namelijk het vullen van de tm struct.

Linux:
struct tm tm;
time_t t;
gmtime_r(&t, &tm);
Windows:
struct tm tm, *tm1 = NULL;
tm1 = gmtime(&t);
memcpy(&tm, tm1, sizeof(struct tm));
Stel dus dat een Windows programma de functie gmtime aanroept, maar op Linux de gmtime_r wordt gebruikt, dan kan je dat oplossen door een vertaalfunctie te maken (punt = spatie):
struct tm *gmtime(time_t *t) {
...static struct tm tm;
...gmtime_r(t, &tm);
...return tm;
}
Dat is wat Wine doet en waarom het geen emulator is.

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 20 augustus 2017 22:03]

Nee, dat is toch echt een wereld van verschil in HOE het dat voor elkaar krijgt; een emulator bootst de target OS na (dus een soort sandbox) en een compatibility layer vertaalt alleen de API calls naar die van het andere OS (als je het heel fundamenteel bekijkt). In uitvoering is er inderdaad weinig verschil te merken.
Ik ben op mijn gaming pc volledig over naar linux, mijn ervaring is het volgende:
Het kost tijd om te leren hoe wine werkt, en hoe je spellen moet installeren/draaien, maar er is een aantal goede tools beschikbaar om daarmee te helpen. Je kan PlayOnLinux gebruiken, maar ik heb zelf voor Lutris gekozen (of een combinatie van beide, natuurlijk). Die kunnen Wine per game/applicatie voor je configureren, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.

Het gamen zelf hangt van het spel af, je kan daarover meer vinden op de site van wine hier.

De spellen die ik speel werken erg goed, ik speel competitief Starcraft 2 (en een beetje League of Legends) en ik merk in hoe goed ik speel geen verschil tussen wine en windows. Wel lever ik een paar frames per seconde in ten opzichte van windows, maar omdat ik toch ruim boven mijn monitor refresh rate zit merk ik dat niet.

In sommige spellen zitten wat bugs/glitches, die soms oplosbaar zijn. De appdb van wine (waarnaar ik gelinked heb) geeft in mijn ervaring een goed beeld van hoe goed/slecht spellen draaien. Meestal lukt het wel om het ongeveer even goed te laten draaien als de positieve testresultaten (met versie van de games in ogenschouw genomen).

TL;DR: Werkt goed, wel wat minder FPS, maar merk geen verschil in skill tussen windows en wine in SC2 en LoL. Daarnaast: check appdb voor de specifieke games die je zou willen spelen.

[Reactie gewijzigd door Lord Driminicus op 21 augustus 2017 00:06]

Heb recent Arch Linux geprobeerd als desktop OS te gebruiken. Speel ook wel eens een spelletje dus ook geprobeerd Wine aan de praat te krijgen. Het is een hele uitdaging :( Het zal vast uiteindelijk wel werken, maar even een nieuwe game uitproberen etc. is er echt niet bij dan. Kreeg na een dag wel simpele programma's als Notepad en Calculator werkend, maar als je een echte game wil doen dan heb je nog wat meer geduld nodig. Ik ben uiteindelijk (helaas) teruggegaan naar Win. Ga 't over een paar jaar weer proberen, wil uiteindelijk liever *nix draaien. (En nee Wine is niet de enige reden :P)
Ik kan je Lutris zeer sterk aanbevelen, het is een soort hub om elk spel dan ook op je Linux distro aan de praat te krijgen (native spellen, via wine, via emulators, etc.). Het doet me ergens denken aan de Steam Library functie, alleen werkt het als overkoepelende Library, zo kan je het gebruiken om Steam games te spelen, maar ook om Steam in WINE te draaien.
Hey die was ik nog niet tegen gekomen. PlayOnLinux wel. Ik heb sowieso wel gemerkt ten opzichte van de vorige keer dat ik *nix probeerde (5-6 jr terug) dat er behoorlijke stappen zijn gemaakt. Dat geldt tevens voor Wine en de initiatieven daarom heen (PlayOnLinux, Lutris en betaalde Wine variant).
Toch liggen er helaas ook nog wel heel veel punten open die een prettige user experience toch nog iets teveel in de weg staan.
Zo krijg ik bv zodra PulseAudio boot even een lekker harde pop uit mijn speaker. Ander voorbeeld: Als ik een videotje afspeel in Chrome, vervolgens de pc in standby druk en resume dan speelt gedurende de eerste paar seconden nog het geluid van het videotje (wat nog blijkbaar in de buffer zat?) op 100% volume. Vervolgens stopt dat en krijg dan mijn SDDM (login manager) te zien. Als ik dan inlog is het geluid weer netjes wat het was. Maar je begrijpt; dit zijn twee voorbeelden, er zijn tallozen. Ik hoop iig dat het over een paar jaar verder op elkaar is afgestemd. Ik heb er goede hoop in met het verschil dat ik nu heb waargenomen ten opzichte van de vorige keer. De ervaring voelde absoluut aan dat 't GNU/Linux uiteindelijk gaat lukken! :) (Apple en Google lukt 't tenslotte ook om 't om te toveren naar een erg gebruiksvriendelijk systeem!)
Ja inderdaad, er was in het verleden zoveel fragmentatie binnen de GNU\Linux community dat ik altijd het gevoel had dat in de meeste softwarepakketten niet genoeg aandacht kregen omdat het toch elke week geforkt werd (beetje overdreven, maar je snapt wat ik bedoel).
Dit zie ik nu wel veranderen met bijvoorbeeld Wayland (en het stoppen met Mir). Hoewel dit misschien de keuzevrijheid wat inperkt zal een gestandaardiseerde set van software het gebruiksgemak en prestaties sterk bevorderen (en bugs worden sneller gefixt omdat iedereen er gebruik van maakt).

(Ik weet niet of je de serie al kent maar zoek 'why linux sucks' maar eens op, het is schrikbarend hoe weinig er fundamenteel aan Linux veranderd was afgelopen decennium, en je kan er wel om lachen)
Ha geweldig, ik zat gisteravond nog precies over de thema's na te denken die hij bespreekt. Ik heb inderdaad ook al zooo vaak gedacht "Jongens, ga nou samenwerken!".

Denk dat 't ook heel erg in de nature ligt van mensen die zich aangetrokken voelen tot Linux. "Alles zelf doen!" "Je eigen distro samenstellen!".

Het idee van een modulair OS is fantastisch, maar er moet wel enige vaste duidelijkheid zijn. Een van de grote krachten van Windows is simpelweg dat dat Windows is. Iedereen weet wat Windows is en het is voor iedereen hetzelfde. Steve Jobs had dit ook goed door; juist door de dezelfde duidelijke interface aan iedereen aan te bieden en deze niet te customizen, raakte iedere i-user gewend aan dat uniforme systeem. Ik denk dat we allemaal gezien hebben wat voor enorme aantrekkingskracht dat heeft gehad. Stel je nou eens voor dat er gewoon 1 duidelijk *nix systeem is, dan kan iedereen daarvoor ontwikkelen. Waarom 30 package managers? Iedere update of nieuwe prog moeten er weer 30 update scripts geschreven worden. Zonde van de tijd van 29 programmeurs!

Als *nix dezelfde ervaring zou aanbieden als een iOS dat zou doen dan is het voor Windows en iOS einde verhaal. En het stomme is dus dat gewoon kan; maar door idiote versnippering binnen de gemeenschap ze allemaal 30x hetzelfde stukje code blijven pennen.

Het heeft ergens wel wat weg van religie... Volgen wel allemaal dezelfde god; maar we hebben allemaal een iets andere opvatting en dus community. Het is voor sommigen zelfs een sport om de andere *nix gebruiker te overtuigen om afstand te doen van zijn distro en dezelfde als jij te gaan gebruiken. (Iedere *nix gebruiker heeft in zijn eigen ogen HET pareltje van alle distro's die er zijn! Hij is de enige echte juiste *nix gebruiker, en de rest snappen het gewoon nog niet helemaal!)

[Reactie gewijzigd door Thunderhawk op 21 augustus 2017 15:05]

Lutris ziet er erg cool uit, bedankt! Ik boot momenteel veel vaker dan ik wil naar Windows, maar dit kan een mooie uitkomst zijn.
Ik speelde wat point and clicks op Linux toen mijn Windows installatie corrupted raakte (update ging compleet fout) en het speelde prima. Of dit voor FPS ook zo goed werkt weet ik niet, maar zeker voor spellen die niet op de milliseconde getimed worden.
Werkt met age of empires 2 HD als een trein op mijn mac.
Port royale 3 dan weer met geen mogelijkheid vooralsnog.
Camera One is vb. met geen stokken aan't draaien te krijgen - versie 10 installeert al - wat een vooruitgang is. Jammer - maar we wachten geduldig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*