Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Driver-update: GeForce Game Ready Driver 384.94 WHQL

Door , 44 reacties, submitter: CriticalHit_NL, bron: nVidia

nVidia logo (45 pix)Nvidia heeft nieuwe stabiele GeForce-drivers uitgebracht. De drivers dragen versienummer 384.94 WHQL en zijn geschikt voor Windows 7 en hoger, met zoals gebruikelijk aparte downloads voor 32bit- en 64bit-omgevingen. De drivers kunnen worden gebruikt op alle kaarten uit de GeForce 400-series en hoger. De nieuwe drivers bevatten onder meer optimalisaties voor diverse spellen. De changelog laat verder enkele bugfixes zien en een probleem wat wel al bekend is, maar waar nog geen oplossing voor is. De complete release notes zien er als volgt uit:

Provides the optimal gaming experience
  • LawBreakers
  • ARK: Survival Evolved
  • Fortnite Early Access
  • Dark and Light
  • Hellblade: Senua's Sacrifice.
Provides the optimal VR gaming experience
  • EVE: Valkyrie's "Ultra" graphics update.
Added or updated the following SLI profiles:
  • ARK: Survival Evolved
  • IL-2: Sturmovik: Battle of Stalingrad
  • Lawbreakers
3D Vision Profiles Added or updated the following 3D Vision profiles:
  • Hellblade: Senua’s Sacrifice - Not Recommended
  • Lawbreakers - Fair
  • ARK: Survival Evolved - Not Recommended
Changes and Fixed Issues in Version 384.94
  • [SLI][GeForce GTX 980][IL2-Sturmovik Battle of Stalingrad]: There is no performance improvement under DirectX 11 after enabling SLI. [1903543]
  • [Star Ruler 2]: The game crashes within minutes of gameplay. [1945976]
  • [Titan Xp][Mass Effect - Andromeda]: After launching the game in full-screen mode, HDR cannot be enabled from the in-game HDR settings. [200315052]
  • [GeForce TX 1070/1080][Shadow Warrior 2]: Windows HDR settings conflict with ingame HDR settings, resulting in color over-saturation. [1882582]
  • [GeForce GTX 970][Gears of War 4]: The game may freeze with Release 384 drivers. [1954654]
  • [GeForce GTX 780/780 Ti][NieR:Automata]: The screen may freeze during gameplay. 1892334]
  • [Titan X][Watch Dogs 2]: The game may crash when launched. [1952270]
  • [GeForce GTX][DNF]: Poor game performance. [1936955]
  • [Windows Store - Channel 9 / rPlay]: In full-screen mode, the application playback becomes choppy and then the application crashes. [1953090]
  • [GeForce GTX 980][DisplayPort]: There is no signal on the monitor after turning the monitor off and then back on. [1904801]
Windows 10 Issues
  • [SLI][GeForce GTX 780 Ti]: There is no display output when connecting the DisplayPort and two DVI monitors. [1835763]
  • [GeForce GTX 1070][Surround]: The [Ctrl+Alt+S] keyboard shortcut does not enable or disable Surround. [1932397]
  • [GeForce GTX 1070][Doom]: The GPU clocks remain running at high performance speeds after exiting from the game. [1954033]
  • [GeForce GTX 970][Quantum Break]: Drop in frame rate occurs when playing the game. [1955903]

Versienummer 384.94 WHQL
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 7, Windows 8, Windows 10
Website nVidia
Download http://www.geforce.com/drivers
Bestandsgrootte 432,05MB
Licentietype Freeware

Reacties (44)

Wijzig sortering
[GeForce GTX 1070][Doom]: The GPU clocks remain running at high performance speeds after exiting from the game. [1954033]

Ook ik heb een GTX 1070, en ook ik ondervond hinder van deze bug. Zodra de GPU clocks op de desktop niet netjes terug gaan 139.0 MHz kun je dit met het herstarten van de computer verhelpen. Maar ik wilde een oplossing of workaround. Gelukkig was het eerste wat ik probeerde meteen succesvol.

WORKAROUND VOOR DOOM OP DE GTX 1070:

- Open het Nvidia-configuratiescherm (rechtermuisknop op het bureaublad en selecteer het programma uit de lijst)
- Kies uit de linkerkolom het tabblad 3D-instellingen beheren
- Ga naar het tabblad Programma-instellingen
- Optioneel: klik op de knop Toevoegen en voeg Doom toe
- De functie Energiebeheermodus stond bij mij op Verkies optimale prestatie ingesteld. Met deze instelling ondervond ik de bug. Verander deze instelling naar Optimaal vermogen.

Met "optimaal vermogen" ingesteld in plaats van "Verkies optimale prestatie" treedt de bug bij mij niet meer op. Na het spelen van Doom gaat de GPU weer netjes terug naar 139 MHz. Bij mij is de performance niet significant anders. Ik speel het spel op 1080p op Maximale settings (hogere settings dan Ultra) en merk geen verschil qua performance, al heb ik het niet precies gemeten.

TL;DR
Change the power management mode for Doom from Highest Performance to Optimal Power. The bug doesn't occur anymore then.
Zodra de GPU clocks op de desktop niet netjes terug gaan 139.0 MHz kun je dit met het herstarten van de computer verhelpen.
Denk dat het afmelden en opnieuw inloggen tot Windows ook wel zal werken.
Maar goed dat je het meld. :)

Had trouwens laatst ook zoiets, maar dan met MPC-HC mediaspeler (1.7.13).
Indien je bij 'uitvoer' in de instellingen de 'Systeemstandaard' hebt ingesteld bij 'DirectShow' waardoor GPU decoding niet gebruikt wordt dan blijft mijn GPU clock ook hangen op de 3D base clock (1080Ti), ook nadat MPC-HC is afgesloten.
Geen idee of dat al langer zo was, zit zelf nog op 382.05 WHQL.
Denk dat het afmelden en opnieuw inloggen tot Windows ook wel zal werken.
Goed punt, dat kan misschien al genoeg zijn. Maar ik maak gebruik van mijn eigen computer, geen gedeelde computer. Dus heb ik maar één user account en dan maakt het niet veel uit. Ook voor de wachttijd maakt het niet veel verschil, opstarten vanaf SSD is superrap. Dus vandaar dat ik vrijwel nooit nog probeer of uitloggen en weer inloggen het oplost (vroeger deed ik dat wel, omdat opnieuw opstarten vele minuten langer duurde), en meteen overga op een reboot.


Wat betreft MPC-HC. De Default lijkt hier te leiden tot Video Mixing Renderer 9 (Windowed). Dit terwijl ik Windows 10 draai. Sinds Windows Vista is volgens mij EVR eigenlijk de default renderer. Dus indien ik hem op default zet pakt hij gewoon een hele oude renderer, wat helemaal niet de default van Windows 10 is. Video Mixing Renderer 9 (Windowed) is een ongelooflijke klommel uit het Windows XP tijdperk, vergane glorie en mijden als de pest. EVR is heel veel beter IMO, en moderne alternatieven zat (als voorbeeld MadVR). Deze System Default optie kun je dus maar beter gewoon niet gebruiken. Wie gebruikt er nog VMR-9 op Windows 10? Dat is gewoon zoeken naar problemen.

Overigens mogen ze wat als System Default voor Windows 10 wordt gezien wel eens updaten... System Default zou tot EVR moeten leiden. Misschien dat iemand er een ticket voor wil aanmaken? (https://trac.mpc-hc.org/wiki/How_to_Report_Issues) Ik ga dat nu vanwege tijdgebrek niet doen.

Edit vanwege dit artikel: https://technet.microsoft.com/nl-nl/dd374574
EVR lijkt toch niet de default te zijn: The EVR and VMR-9 are never the default renderers.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 25 juli 2017 00:44]

Zit hier nog op Windows 7, ben niet erg thuis in hoe die renderers allemaal functioneren. :+

Wat hij standaard heeft ingesteld weet ik niet meer, ik gebruik standaard 'Verbeterde video opbouwer', klinkt als EVR in de Engelse vertaling, daar treedt de bug niet op.
MadVR wel geprobeerd maar die is hier erg traag en glitchy bij het omschakelen naar volledig scherm en toont artefacts.
Ja, Verbeterde video opbouwer is inderdaad de vertaling van Enhanced Video Renderer. Je kunt het beste de custom presenter pakken (de onderste van de twee EVR-opties).

Heb hier wat relevants gevonden:
Choosing the Right Video Renderer
https://technet.microsoft.com/nl-nl/dd374574
Het artikel eindigt met "The EVR and VMR-9 are never the default renderers." Dus waarschijnlijk toch geen bug in MPC-HC. Je moet de instelling System default dus gewoon vermijden.
Klopt, die gebruik ik ook, bedankt voor de info.

Vroeger met de 780Ti gebruikte ik de Systeemstandaard nog wel als ik het me goed herinner, omdat de 780Ti een stuk zwakkere GPU decoder heeft kon deze het dus niet lekker verwerken om 4K60FPS video's af te spelen, dat gaat op de 10-serie GPU's beduidend beter.
Ik gebruik zelf Enhanced Video Rendere (custom presenter) in MPC-HC :P. Het gaat om een custom build van MPC-HC door de developer van K-Lite Codec Pack.

Nu MPC-HC stilstaat gaat de maker van de codec pack door met bugfixes en changes die nodig zijn.

Ik heb zelf nog nooit last gehad van een vaststaande clockspeed.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 26 juli 2017 16:26]

Ja, die renderer gebruik ik ook.

De normale MPC-HC zal in de toekomst ook nog gewoon updates krijgen. Na de aankondiging van het einde zijn er toch weer nieuwe developers gevonden. Op z'n allerminst zullen er regelmatige updates zijn voor MPC-HC met de nieuwste LAV filters etc. Maar waarschijnlijk komen er ook nog gewoon bug fixes en nieuwe features.
Zie o.a. de relevante threads op het doom9 forum.
Heb je ook geen optie adaptive? Daar zet ik hem op.
Die optie heb ik ook. Welk van de twee je gebruikt zou in Doom normaal gesproken niet veel uit moeten maken. Doom is een 3D-game en dan maakt Optimal power vs. adaptive geen verschil. Bij mijn weten is er alleen een verschil tussen die twee instellingen als de grafische kaart in de 2D-modus draait. Dan bespaart optimal power nog wat meer energie.

Ik heb niet getest met Adaptive/Adaptief of de bug dan niet optreedt. Maar indien de bug dan niet optreedt is Adaptive dus ook een prima keuze voor Doom.
Ja als ik mijn drivers update vink ik altijd clean install aan en installeer ik enkel de nodige GPU driver update en de Nvidia PhysX, de rest van die rommel laat ik achterwegen. Daarna zet ik mijn power management optie op Adaptive. :)

Heb soms last gehad als ik LOL speelde of CSGO dat mijn GPU niet helemaal op max usage zou draaien. Dat mijn clockspeed 25 % lager ligt dan wat het zou moeten zijn. Als ik dan de power management op high performance zetten klokte die wel helemaal naar de 2088 Mhz maar daar bleef die dan ook constant ook bij het afsluiten van het spel... Dat is ook niet gezond en lawaaierig. Ik had wel op beide games 300 fps + dus laat ik het gwn op Adaptive staan.

Zou het kunnen dat de GPU zo iets heeft van 'Ah niet zo een zwaar spel, weet je ik geef genoeg FPS ik werk maar voor 75 %'?

Voor de rest klokt hij altijd terug naar 240 Mhz als 2D clock en vallen de fans stil. ;) Heel economish.
Deze versie zorgt voor enorme stuttering in SteamVR. Als je hier last van hebt, ga terug naar 382.53.
Nog steeds dan :(
Bedankt om te testen!
Mm Steam reageert niet meer naar behoren na deze update. Loopt vast met laden. Ook geprobeerd Steam opnieuw te installeren.

I7 7700K
GTX1080
Ik draai nog op 384.80 en Steam is niet vooruit te branden.
Lijkt mij op een probleem met Steam op dit moment.

Edit:
https://steamcommunity.co...um/1/1458455461494675630/
Bij mij opgelost door de web browser cache binnen Steam te verwijderen vanuit de instellingen.

[Reactie gewijzigd door Bazvv op 24 juli 2017 19:34]

Had ik ook vanavond. web browser cache binnen Steam te verwijderen was hier ook de oplossing
Gebeurt dit ook na een volledige schone installatie van de driver?
Ja na de volledige schone installatie, DDU hiervoor gebruikt. Maar probleem lag achteraf bij Steam. Zie tip Bazvv. al weet ik niet waardoor dit opeens kwam.
Apart toeval dan, gelukkig dan geen driver probleem.
Vond het al vreemd dat ik niet echt iets recents over steam vond op het forum, zoiets valt meteen op.
Iedereen had er in verschillende maten last van, het was een nogal vaag probleem dat op de ene pc zwaarder was dan de andere, op mijn PC was het nauwelijks merkbaar (maar de pagina's lade wel net iets trager) waar op mijn oudere pc heel steam gewoon compleet vast zat.
De WHQL driver is een videokaart driver. Hoe beinvloedt die driver het opstarten van een doodnormaal programma als steam?
Lijkt mij een vrij vergezochte bijwerking van het updaten van een videodriver
Hier loopt Steam ook vast. Store/Library page laadt niet of enorm traag.
Onderwerp is de nvidia driver, hier kun je je ervaringen kwijt over de update. Miknic heeft problemen met deze driver, dus dat lijkt me gewoon on-topic
Het probleem verscheen na de schone (DDU) installatie van de nieuwe Nvidia driver. Daarom dacht ik dat het wellicht aan de driver lag. Maar na de tip van @Bazvv is het probleem opgelost. Dank u
De vorige driver had problemen met de GTX 970 op 1080p. (Flitsende lijnen aan de onder en bovenkant van je scherm)

Weet iemand of deze zijn opgelost met deze driver? Ik heb nu namelijk nog een oude driver draaien.
Dat lag aan iets anders dan die driver dan. Ik had die problemen met die combinatie niet
Ja op de nvidia forums waren er ook veel mensen die er geen last van hadden, toch hielp de driver rollback.

Ik probeer het over een week wel weer :)
Indien je de nieuwe driver wilt proberen zou ik eerst de oude eens volledig verwijderen inclusief achtergebleven bestanden/register sleutels, en daarna een 'schone' installatie van de nieuwe driver doen.

Kan zijn indien je een driver-upgrade hebt gedaan (zoals GFE) dat dit niet juist is gegaan, en anders vermoed ik dat er iets mis is met de videokaart zelf OF de nieuwe drivers gaan niet lekker om met een overclock of iets dergelijks.
Maar dat is lastig te beoordelen.
Ik heb een i7700 + 1060 GTX 6GB (met Intel 630) notebook, welke perfect werkt voor gamen. Echter wanneer ik op de desktop werk, dan is er altijd een enorme lag (1-2 seconden) als ik bijvoorbeeld een word document open, battery status nakijk, of als de UAC scherm komt. Wanneer ik de NVIDIA uitschakel, dan heb ik geen problemen, zet ik deze aan, dan begint het ge-lag op de desktop weer).

Ik heb NvOptimusTestViewer64, en deze laat ook zien dat er iedere keer geswitched word tussen de kaarten :/..., enorm frustrerend

Edit; tekst wat aangepast.

[Reactie gewijzigd door da_PSI op 25 juli 2017 00:37]

Ook als je notebook aan de stroom/voedingsadapter zit?
Het zou helpen als je ook even vermeld welke settings je gebruikt... lijkt me niet dat je met die kaart alles op Ultra kan spelen op 1080P

Ik heb een desktop GTX1070 en zelfs die zit op het randje met Ultra 1080P en die kaart heeft toch veel meer performance dan jouw notebook GTX1060
Ik geef aan dat ik de lag alleen heb wanneer ik op de desktop werk. Met games, heb ik 0.0 problemen
Volgens mij kun je in nvidia control panel aangeven welke programma's gebruik maken van welke videokaart. Ik vraag me alleen af of Explorer.exe daar ook bij staat... :?
Ben beniewd of in deze update het random op zwart gaan verholpen is, de vorige update heb ik terug moeten draaien hierom (Windows 10 pro, GTX760-2GB).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 25 juli 2017 18:06]

Je hoeft de Geforce Experience ook niet te installeren als je het niet nuttig vindt, je kan ook gewoon de drivers enkel installeren.

[Reactie gewijzigd door lazershark op 24 juli 2017 19:36]

Dan heb je die functie, die ik noem, toch niet?
Dat kan je handmatig in het Nvidia Control Panel aanpassen, het optimaliseren van Geforce Experience doet eigenlijk hetzelfde, maar waarschijnlijk niet altijd het beste.
Ik zet "optimaliseren" tussen aanhalingstekens, omdat het waarschijnlijk handmatig beter kan, maar ik vind/vond het wel degelijk een handige functie. Vanaf versie GFE 3 moest je ineens een account aanmaken...
Duizenden gamers hebben geklaagd, maar toch doorzetten. Prima, dan maar zonder.
Zie commentaar hieronder, ik ging even de mist in. :+

Maar dat is inderdaad wel jammer, niet iedereen is er op gesteld dat ze overal maar een account voor nodig hebben, en zeer begrijpelijk want dat zou niet nodig moeten zijn.
Maar blijkbaar wordt dit gebruikt voor prijzenacties en hedendaags het activeren van gratis spellen bij aankoop van videokaarten, natuurlijk ook klantenbinding maar dat werkt dus averechts.

Voor telemetrie hoeft het niet want dat zit tegenwoordig ook in de basis drivers standaard ingeschakeld.
Geforce Experience past de instellingen van de spellen zelf aan, het heeft niks met de profielen in de Nvidia Control Panel te maken. Maar aan de andere kant kan je de spellen dus ook gewoon openen en zelf instellen, enige voordeel is dat de instellingen van Nvidia een bepaalde frame rate zouden moeten garanderen.
Ah juist, dat klopt inderdaad, mijn fout.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*