×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: Wine 2.9

Door , 10 reacties, bron: Wine HQ

26-05-2017 • 18:13

10 Linkedin Google+

Bron: Wine HQ

Wine logo Er is met versienummer 2.9 een nieuwe ontwikkelbuild van Wine verschenen. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD en Solaris te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 24.559 titels. In deze uitgave zijn de volgende veranderingen en verbeteringen aangebracht:

What's new in this release:
  • Support for tesselation shaders in Direct3D.
  • Binary mode support in WebServices.
  • Clipboard changes detected through Xfixes.
  • User interface improvements in RegEdit.
Bugs fixed in 2.9 (total 38):
  • 24698: Explorer++ doesn't show file icons
  • 32473: Acoustica Mixcraft 6 crashes when loading project containing video (DirectShow Editing Services missing 'AMTimeline' class, '{78530b75-61f9-11d2-8cad-00a024580902}', 'qedit.dll')
  • 33844: Grandia 2 whiteout.
  • 34850: Improve commctl32 TaskDialogIndirect stub to show "content" part in task dialog box (more detailed error messages for various apps/games)
  • 35529: Uninstaller: application list doesn't fit
  • 37405: The entry "My Computer" in regedit is handled like a registry key
  • 38980: World of Warships/Planes/Tanks client in torrent download mode crashes spuriously on high bandwidth load (i/o completion ports)
  • 39153: Tomb Raider last edition 2013 (Steam version) crashes while starting
  • 41091: 1nsane (GOG.com) crashes after launch
  • 41184: DX11 Tesselation tutorial doesn't work correctly
  • 41837: Way of the Samurai 4 has black blocks in the main menu without native d3dx9
  • 41908: WeChat can't display and send emoticons.
  • 42080: Listview does not draw correctly in some conditions.
  • 42186: Uplay games don't work anymore since latest update
  • 42292: The Witcher 3 fails to render correctly after starting a new game
  • 42296: avast installer doesnt start (needs LdrEnumerateLoadedModules)
  • 42348: League of legends installer: "Invalid command line"
  • 42410: Banished (DX11) renders broken geometry (regression)
  • 42673: Battle.net no longer runs after Wow Legion update
  • 42708: Soul Reaver GOG Cinematics stopped working
  • 42783: Terragen 4 needs function KERNEL32.dll.GetActiveProcessorGroupCount
  • 42846: GT Challenge (Boxrun) crashes
  • 42873: Need for Speed: The Run crashes when reacquiring query context
  • 42900: The Testament of Sherlock Holmes rendering issue
  • 42922: GMATPrep 2.4.323 fails to install
  • 42937: Multiply games stuck with stack overflow when using OffscreenRenderingMode=backbuffer
  • 42940: WAtomic: White labels that show name of elements hidden by GL components
  • 42966: World/models are upside-down in multiply games when using ORM=backbuffer
  • 42985: Rise of the Tomb Raider needs unimplemented function USER32.dll.GetPhysicalCursorPos
  • 42993: wine can't be compiled by gcc-2.95.4 (gdiplus/metafile.c)
  • 43005: secur32/tests/ntlm.ok crashes in DeleteSecurityContext
  • 43012: FFXIV (Realm Reborn) requires patch list primitive type support
  • 43019: redefinition of typedef 'QWORD' (wine compilation fails with gcc 4.2.1)
  • 43023: Applications using Windows Script Host Shell Object crash due to added IProvideClassInfo support
  • 43026: SP+ maker won't run.
  • 43039: Rise of the Tomb Raider needs unimplemented function USER32.dll.PhysicalToLogicalPoint
  • 43048: regedit crashes exporting any HKEY_* entry
  • 43062: Installer from GOG.com displays black rectangles

Versienummer 2.9
Releasestatus Unstable
Besturingssystemen Linux, BSD, Solaris
Website Wine HQ
Download https://www.winehq.org/download
Licentietype GPL

Update-historie

Meer historie

Reacties (10)

Wijzig sortering
MS Office is niet eens compatibel met zichzelf, vanuit crossplatform perspectief:
https://wiki.documentfoun...Office_-_Microsoft_Office
Prima dat jezelf bereid bent voor proprietary software software te betalen, maar jammer dat je via peer pressure anderen dwingt hetzelfde te gebruiken. Pas met een open (en stabiele!) standaarden kun je eerlijk software vergelijken. Beschouw HTML5 als voorbeeld, of je nu Safari, Explorer of Firefox prefereert: aan jou de keus, het werkt allemaal.
Je bent je ervan bewust dat Office's standaard documentenformaat een open standaard is?
Ja, dat is waar ik op hint met de opmerking stabiele.

Denk eens terug aan het webbrowseroorlog. Hoewel de eerste versie van HTML open, voegt Microsoft voortdurend dingen toe aan de standaard, zonder dit via een overlegorgaan te organiseren. Daarmee wijk je feitelijk af van de oorspronkelijke standaard en creŽr je doelbewust de situatie dat je niet compatibel bent (en geeft vervolgens het advies "Best viewed with Internet Explorer"). Veel beter is de situatie rondom e-mail, niemand die mij verplicht outlook (of gmail) te gebruiken omdat de standaard veel beter vastligt. Er zijn dus ook een dozijn e-mail programma's. Bedenk ook dat een nette standaard niet ambigu is en dat er meestal een referentie implementatie is voor arbitrage.
Heerlijk stukje software.
Met een beetje afstellen lopen veel programma's erg goed.

En het tempo van de updates Super. in geen jaren gezien van WineHQ
Mooi hoor dat wine, wel crappy performance. Volgens mij gaat het nog sneller near native performance met iets als VMWare workstation/fusion.

Heb ook zo het idee dat het een beetje dweilen met de kraan open is.

De ene bug wordt opgelost, de andere komt naar voren. Of dan werkt een spel weer wel, fixen ze iets en vervolgens werkt het niet meer. Je kan er toch niet Ťcht van op aan.
De performance is prima. In de tijd dat ik het gebruikte was de performance soms beter dan die onder native windows. Windows is gewoon erg resource hongerig.

De bugs is inderdaad een ander verhaal. Ik gebruikte het eigenlijk alleen voor games en op het eind alleen nog maar voor WoW, en daar was het met iedere nieuwe expansion weer raak: updates werden niet goed geinstalleerd en dingen waren stuk die voorheen werkten. Ben blij dat ik het niet meer nodig heb. Ik game alleen nog maar op de playstation en als ik wel op de PC zou willen spelen is er Steam met een hele library aan linux native games. Nadat ik met WoW ben gestopt heb ik wine nooit meer nodig gehad. Voor anderen dingen dan games voldoet de native software van Linux prima.
Ik denk dat de performance vooral bij DirectX slechter is, omdat je niet de native DirectX drivers van je videokaart kan gebruiken. 2D performance is idd net zo goed als native.
(De rest van de wereld gebruikt toch altijd nog MS Office en de compatibiliteit van FOSS alternatieven valt mij in de praktijk toch altijd tegen)

[Reactie gewijzigd door tomvleeuwen op 26 mei 2017 19:43]

DirectX wordt omgezet naar OpenGL en daarom heb je geen DirectX drivers nodig, niet native en niet geŽmuleerd. Games waar ik zelf ervaring heb met beter performance onder wine waren volgens mij DirectX-gebaseerd (bv GTA vice city / san andreas).
Ik speel Starcraft 2 via Wine op Linux Mint 18.1. Het draait super, ik merk geen verschil met Windows (al zal er vast wel wat fps tussen zitten)
(hier een tutorial: https://davidyat.es/2016/09/08/gpu-passthrough/)

Als je een Type-1 hypervisor met IOMMU(zoals Hyper-V) gebruikt krijg je zeker wel near-native performance :P. Als je dan ook nog een GPU door PCI Passthrough gooit dan kan je zelfs AAA games near-native performance spelen zoals Fallout 4.

Het liefst met 2 GPU's(zodat je beide OS's tegelijk kan gebruiken), maar je kan ook de Linux installatie via SSH besturen, dan heb je maar 1 GPU nodig.

Heb het zelf nog nooit geprobeerd maar het is wel degelijk mogelijk. Het is een beetje lastig om de linux kernel de GPU niet vast te laten zetten voordat je de GPU door PCI Passthrough gooit(Dat kan immers niet meer als de linux kernel GPU module al controle heeft over de GPU). Daarom is het beter om 2 GPU's te hebben. Als je BIOS de integrated GPU tegelijk met de GPU kan draaien, ben je ook "good to go". Jammer genoeg kan dat bij de meeste moederborden van de Skylake+ series niet meer.

De enige echte vereisten zijn:
- CPU met Intel VT-d of AMD's equivalent van IOMMU hebben.
- Volledig UEFI-systeem; ook de GPU moet een UEFI VBIOS hebben(anders kan je geen PCI passthrough gebruiken).
- Het liefst een tweede GPU die je gebruikt voor PCI Passthrough.
- Een Type-1 hypervisor, zoals KVM of Hyper-V(Windows 10 of Windows Server 2012+, oudere consumer Windows versies hebben geen VT-d in Hyper-V).

Al met al denk ik dat Wine uiteindelijk "redundant"(behalve als je echt geen 2 OS's op een systeem wilt draaien) gaat worden.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 27 mei 2017 02:10]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*