Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: Wine 2.0-rc6

Door , 29 reacties, submitter: Prysm Software, bron: Wine HQ

Wine logo Na een lange reeks van ontwikkelbuilds wordt er weer naar een stabiele build van Wine toegewerkt. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api en maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op Linux, FreeBSD en Solaris te draaien. Een grote groep ontwikkelaars draagt bij aan Wine en er is voor gekozen om elke twee weken een nieuwe zogeheten ontwikkelversie uit te brengen in plaats van te wachten tot er een aantal nieuwe functies klaar is. Een paar keer per jaar verschijnt er een stabiele uitgave. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 24.202 titels. De changelog voor deze uitgave ziet er als volgt uit:

What's new in this release:
  • Bug fixes only, we are in code freeze.
Bugs fixed in 2.0-rc6 (total 21):
  • 11179: NO$GBA 2.6a debugger GUI buttons are not stacked
  • 19862: CodeCreatures crashes.
  • 28672: VirtualDub: crash when using directx for display panes
  • 33859: Visual Web Developer Express 2008 crashes when clicking "Browse" (bug in PropertySheet common control)
  • 34127: FIFA 2000 demo crashes after 'Press Any Key'
  • 35669: Space Giraffe: text between levels (and on level selection screen) is corrupted / unreadable
  • 36525: Ctrl+C does not copy in the Battle.net chat scrollback
  • 38305: SMARegisTry Backup installer: corrupted window title
  • 38845: Battle.net launcher shows white screen with WINEPREFIX Windows version > 'Windows XP' (builtin 'd3dcompiler_46.dll' is not mature enough)
  • 38850: crypt32/tests: chain test fails on Debian Jessie
  • 39642: Battle.net crashes when you try to resize the window when "allow the window manager to decorate the windows" is unchecked.
  • 40096: Pendulumania: Black screen
  • 40781: KSP Trajectory Optimization Tool (using MATLAB Runtime (MCR)) "Could not successfully parse URI string"
  • 41001: 64-bit Core Temp 1.x kernel driver 'ALSysIO.sys' crashes on unimplemented function ntoskrnl.exe.RtlUnwindEx
  • 41218: curl 7.50: HTTPS fails with InitializeSecurityContext failed: SEC_E_INVALID_TOKEN
  • 41290: DirectShow applications: MP3 playback is broken if winegstreamer is disabled
  • 42020: Tompi Jones fails creating user profile
  • 42211: redefinition of typedef 'REFERENCE_TIME'
  • 42228: bcrypt:bcrypt test regression (test_aes)
  • 42229: advapi32:eventlog test regression (privilege issue in test_start_trace)
  • 42243: 3DMark11 installer crashes with access violation in Freetype because font data is released too early

Versienummer 2.0-rc6
Releasestatus Beta
Besturingssystemen Linux, BSD, Solaris
Website Wine HQ
Download https://www.winehq.org/download
Bestandsgrootte 22,58MB
Licentietype GPL

Update-historie

Meer historie

Reacties (29)

Wijzig sortering
Ik stel wel mijn vragen bij de bug-fixes hoor:
33859: Visual Web Developer Express 2008 crashes when clicking "Browse" (bug in PropertySheet common control)
34127: FIFA 2000 demo crashes after 'Press Any Key'
Een Fifa2000 demo? Really? Visual Web Developer Express 2008? Een demo van een game van 17 jaar geleden. Een IDE van 9 jaar geleden.

Deze fixes zijn echt zo volledig random dat het er sterk op lijkt dat het hele Wine eigenlijk van fixes aan elkaar hangt. Ik snap dat het een enorm ambitieus project is, maar eigenlijk wordt het zo een point-solution voor de developer die er zin in heeft om het te gebruiken.

Daarnaast, wanneer besluit je dat het gereleased wordt? Als Fifa 2001 het ook doet? Of misschien toch als A2 racer het ook doet. Of Excel 1997.
De fixes betekenen dat er in de API calls iets niet werkte zoals het in Windows werkte. En daar kunnen meer programma's last van hebben. Alleen bij dit 'oude' programma kwam het naar voren en het oplossen en testen van de oplossing is soms makkelijker bij een programma waarin in de bug goed signaleerbaar is.
Hoe denkt u dat het met windows gaat - daar wordt vaak ook iets opgelost op een manier die beter had gekund - en dat moet een per een eruit gehaald worden.
Dat is typisch voor reverse engeneering - ze hebben geen toegang tot de broncode - in't beste geval de documentatie van Microsoft - en dan is't nog mogelijk dat iemand die die geraadpleegd heeft - niet mag meewerken aan Wine.
De vraag is of je uberhaubt tijd moet steken in een Fifa 2000 demo...
Tuurlijk wel, dat het een FIFA 2000 demo is maakt helemaal niks uit, is zelfs niet relevant. Wat wel relevant is dat een stuk software die onder windows wel werkt het niet goed doet in wine dus dat wine iets op een andere manier doet dan windows.
Grote kans dat het oplossen van deze bug veel andere applicaties ook ergens zal hebben.

Wat dat betreft had er waarschijnlijk ipv FIFA 2000 ook net zo goed een totaal andere applicatie kunnen staan waar hetzelfde onderliggende probleem naar boven kwam.
Dan beschrijven ze het probleem niet goed en de oplossing ook niet en heb je er als eindgebruiker dus ook niks aan.
Nu ben je gewoon moeilijk aan het doen om het moeilijk doen. Waar jij op reageert is simpelweg de titel, als je doorklikt krijg je alle informatie die je nodig hebt. https://bugs.winehq.org/show_bug.cgi?id=34127
Ze beschrijven het probleem prima. Het is de titel die je ziet zoals die is ingegeven door de indiener, niet de ontwikkelaar. Ik heb het ook lang gek gevonden maar op het werk is het niet anders eigenlijk: bugreport krijgt een titel en dat is 'm dan. :)
Hoezo je gaat toch testen of de fix werkt aan de hand van de probleem die gemeld wordt en dan pak je niet iets waar mogelijk dezelfde functie call gebruikt wordt.
Het zou best kunnen dat het alleen in Fifa een probleem is maar kans is ook aanwezig dat het zelfs meerdere lopende bugs oplost zonder dat ze het weten. Het punt is alleen dat de fix is gemaakt aan de hand van die bug melding.
In jou ogen zouden ze die maar gewoon moeten ignoren. Omdat het als een Fifa 2000 demo bug gemeld wordt. maar het gaat niet om de titel van de fix maar om de fix zelf.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 23 januari 2017 11:55]

Wellicht zou Wine er goed aan doen om de titels van hun fixes aan te passen als de bug gevonden is.
Fifa 2000 demo's zijn misschien niet zo interessant, maar 'Add missing 640x400 resolution to virtual desktop' klinkt al als een logischer fix.
Ben zelf een leek op het gebied van Linux/Wine, en dit is precies het onderbuiksgevoel dat ik er ook bij kreeg. Maar uit reactie van Luno begrijp ik dat het toch anders zit en niet per se point-solutions zijn.
Hehe ja was ook t eerste waar ik aan dacht. Fifa 2000, demo nog wel 8)7
Wine heeft z'n beste dagen toch wel gehad imho. De overhead in bv. VMWare is zelfs met 3D games soms niet meer te onderscheiden van native performance.

Het hangt inderdaad aan elkaar met fixes hier en daar, zeker als er oude games/applicaties nog altijd problemen geeft. Simplistische kijk ja, maar toch...
Voor VMWare heb je nog steeds een Windows licentie nodig, voor Wine niet. Dat zal voor veel mensen toch een voordeel zijn.
Leuk dat ze veel focus leggen op 3D/games, alleen denk ik dat de meeste gebruikers liever Office 2013/2016 ondersteuning hebben.
En waar staat dan dat die niet werken? Misschien werken die al perfect en hadden die geen bugfixes nodig.

Toch denk ik dat mensen die perse MS Office willen wel Windows zullen draaien. Wine is meer gericht op mensen die geen Windows hebben en toch zo nu en dan een of andere vage applicatie nodig hebben die alleen voor dat platform werkt. En buiten games bewegen dat soort applicaties steeds meer naar het web toe.
Perongelijk reactie geplaatst in hoofdthread i.p.v. in reactie op waspoeder

[Reactie gewijzigd door bartvdn op 22 januari 2017 09:15]

Waarom n plaatje van civil iv erbij?
Civ IV onder Wine natuurlijk ;)
Is het niet makkelijker om gewoon een vmware te draaien ipv wine ?
Nee, het is niet makkelijker.
Je moet vmware installeren. Daarna moet je een exemplaar van windows installeren. Dan pas kun je het programma draaien. Je kunt ook nog niet meteen bij je bestanden. Hiervoor moet je ook nog het een en ander configureren en instellen. Het opstarten van het programma is ook complexer. Eerst de vm starten om vervolgens daarbinnen weer het programma te starten.

Met Wine moet je wine installeren, maar daarna kun je ook meteen met het programma aan de slag.

Het voordeel van een vmware te draaien is dat je meer zekerheid hebt dat het werkt. Daar draait een echt exemplaar van windows in, en daar is het programma ook voor gemaakt. Nadeel is dat een licentie voor Windows geld kost. Wat ik even niet weet is wat de mogelijkheden zijn om een vmware programma in linux seamless te laten werken. Dat je dus niet de virtuele desktop ziet, maar dat het venster van het windows programma naadloos in linux is te gebruiken. Dat zou helpen de vmware oplossing iets makkelijker te maken. Bij wine draait het windows programma wel in een venster binnen de linux omgeving.
VMware heeft Unity mode, daarmee kun je een enkel venster(met eigen indicatie kleur) uit de VM weer laten geven, zo je zonder zijn desktop kunt werken.
https://pubs.vmware.com/w...30-8C4A-039C02AABB74.html

Voor ontwikkel omgevingen e.d is het ideaal en juist makkelijker, je moet alleen wat tijd investeren in de basis machine die je dan weer kunt dupliceren en verhuizen, maar dan heb wel de mogelijkheid van status/set-up back-ups,

Thuis heb ik nu ook o.a een VM voor het Adobe CS en daar aan gerelateerde programma's die al een aantal host installaties mee gaat, ik trap de VM op pauze en een week later kan ik er gewoon weer mee verder.

Op een map klikken en delen aan zetten of in VMware een local shared map aanwijzen voor de VM is ook niet zo'n punt(Ik werk zelf over een NAS).

[Reactie gewijzigd door Canule op 22 januari 2017 11:16]

Nee, dat is een hele andere oplossing voor een gelijkend probleem.

Wine vertaalt de Windows API calls naar Unix/POSIX/X11/OpenGL/etc calls zodat er dus geen emulatie of virtualisatie is. Je executables draaien dus 'native'.
Nee, Voor vmware heb je nog altijd een windows licentie nodig. …ťn OS heeft sowieso productief voordelen t.o.v. het switchen tussen 2 verschillende OSen.
Het grote verschil tussen vmware en wine zit in de hardware waarop het draait. Bij vmware is er overal virtualisatie toegepast waarin performantie verloren gaat. Bij wine is de rechtstreekse toegang tot de hardware veel efficiŽnter. Vooral bij het gamen heb je hier een heel opmerkelijke snelheidswinst en daarom is het voor moderne (zware) games ook de enige oplossing.

Vmware is wel gemakkelijker om back-ups te maken. Maar neemt dan ook extra schijfruimte in beslag. Bovendien moet je dan ook over een Windows licentie beschikken. En natuurlijk kan je ook van Linux een back-up nemen met bv CloneZilla.
Een ander voordeel is mogelijk dat er minder bugs in zitten. Software die getest is op Windows heeft een hoge waarschijnlijkheid om op Windows dan ook goed te werken. Maar als je performantie nodig hebt (games, 3d-tekenprogramma, ...) blijft wine de beste keuze.
Die extra hardware-emulatie van vmware + het laden van een volledige Windows vereist bovendien een ferme smak extra intern geheugen.
Nee want er zijn ook ontwikkelaars die op die manier een windows programma op Linux kunnen aanbieden zonder heel veel moeite te doen aan code te herschrijven. Ik noem een Teamviewer. Die download je gewoon van hun site en is niets meer dan een windows programma gewrapped in Wine.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*