Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: Fabrikant, submitter: LongBowNL

AMD Radeon Graphics logo (75 pix) AMD heeft een nieuwe bèta-Catalyst-driver uitgebracht. De driver is alleen geschikt voor Windows 7, 8.1 en 10, met een aparte download voor 32bit- en 64bit-omgevingen. Windows 8.0 wordt sinds versie 14.6 niet meer ondersteund en AMD adviseert dan ook om de gratis update naar Windows 8.1 of 10 te installeren. Nieuw in deze driver is ondersteuning voor de Oculus Rift sdk en zijn er verbeteringen aangebracht voor de spellen Batman: Arkham Knight en Ashes of the Singularity. Verder zijn er diverse problemen verholpen en heeft AMD er ook een aantal die wel al bekend zijn, maar waar nog aangewerkt wordt.

Highlights of AMD Catalyst 15.8 Beta Windows Driver
  • This driver provides support for the Oculus 0.7 SDK on Windows 7, Windows 8.1 and Windows 10. More information on the Oculus 0.7 SDK can be found at the following link on the Oculus Developer site
Performance Optimizations
  • Batman: Arkham Knight - Performance and quality/stability updates
  • Ashes of the Singularity - Performance optimizations for DirectX 12
Resolved Issues:
  • [424009] Adobe Lightroom may crash if GPU rendering is enabled
  • [423336] Mouse cursor coordinates may be swapped on some 3x1 Eyefinity configurations
  • [421110] The Witcher 3: Wild Hunt - Corruption may be observed when AA is enabled in AMD CrossFire mode
  • [424127] The Firefox browser may crash while opening multiple tabs (2 or more)
  • [425168] Anti Aliasing settings are not retained after Applying in the AMD Catalyst Control Center
  • [425156] System hangs when launching Call of Duty - Modern Warfare 3 or Diablo III
  • [424776] Metal Gear Solid : Ground Zero may crash when launched
  • [425421] Call Of Duty: Black Ops III - texture corruption observed when launched in DirectX 11 mode
  • [425452] Sword Coast Legends - FRTC settings are not activated in the game
  • [411945] Project CARS may experience corruption when AA is set to D2SM
  • [425382] A green screen may be observed on some "Llano"/"Ontario" APU's when playing video under Windows 10
  • [424330] Watch Dogs may experience flickering / corruption after changing game resolution
  • [425440] AMD HDMI Audio is disabled after driver installation
  • [423013] F1 2015 may experience flickering during gameplay or in game benchmarking
  • [422551] Call of Duty - Advanced Warfare may freeze randomly when run in Quad CrossFire mode
  • [424168] Text corruption observed when using Windows 10 Mapp application
  • [424222] System may hang when installing the driver on a Windows 10 system with 2 or more GPUs
  • [424710] "Device being used by another application" error is displayed when attempting audio playback on Windows 7 systems
Known Issues:
  • [423924] Unable to create an Eyefinity SLS if one of the displays is a MST display device
  • [423759] Unable to apply Fill mode in Eyefinity if 2560x1600 and 2560x1440 resolutions are used together
  • [425484] DiRT Rally crashes during gameplay and benchmarking when launched in DirectX 11 mode on some BENQ 144HZ Freesync monitors
  • [425496] Mad Max - Color corruption is observed when Alt+Ctrl+Del is pressed followed by the Escape key
  • [422806] Battlefield Hardline crashes on pressing Ctrl+Alt+Del while running in AMD Mantle mode
  • [422674] Corruption may occur in DiRT Rally with CMAA enabled with Portrait SLS and AMD CrossFire mode enabled
  • [425417] Windows 10 driver installation may halt on some systems with an AMD 990FX chipset and AMD CrossFire enabled
    • As a temporary workaround, please uninstall the existing driver before installing the AMD Catalyst 15.8 Beta driver
  • [425432] Some BENQ 144hz Freesync monitors may lose the signal while uninstalling the driver
  • [425659] Assassin's Creed Unity may experience minor frame stutter when AMD CrossFire mode is enabled

AMD Vision Engine Control Center screenshot (620 pix)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Ik had stiekem gehoopt op optimalisaties voor ARK, maar helaas. Nog even afwachten zo lijkt het!
is het niet zo dat de optimalisaties voor ARK vanuit Ark zelf moeten komen, aangezien iedereen roept hoe bagger het spel in elkaar steekt qua engine? Of zijn er ondertussen bijvoorbeeld al wel nvidia kaarten die het een beetje OK draaien?

(mijn kennis hiervan is een kleine maand oud, en toen was het Ark zelf die problemen had niet AMD of Nvidia :))
Onderstaande quote van ex-nvidia werknemer legt inderdaad de schuld bij de developers, maar het is een AMD/Nvidia die drivers uitbrengt met optimalisaties voor de titel.
Nearly every game ships broken. We're talking major AAA titles from vendors who are everyday names in the industry. In some cases, we're talking about blatant violations of API rules - one D3D9 game never even called BeginFrame/EndFrame. Some are mistakes or oversights - one shipped bad shaders that heavily impacted performance on NV drivers. These things were day to day occurrences that went into a bug tracker. Then somebody would go in, find out what the game screwed up, and patch the driver to deal with it. There are lots of optional patches already in the driver that are simply toggled on or off as per-game settings, and then hacks that are more specific to games - up to and including total replacement of the shipping shaders with custom versions by the driver team. Ever wondered why nearly every major game release is accompanied by a matching driver release from AMD and/or NVIDIA? There you go.
Voor zover ik weet is er vanuit ARK een samenwerking met Nvidia waardoor het spel beter werkt op videokaarten van Nvidia.

Wellicht brengen enkele driver-updates van AMD ook een bepaalde mate van optimalisatie.
ARK is volgens mij ook bezig met directx12 vandaar dat er met de huidige engine weinig tot geen updates zijn.
met deze driver schijnt bij m'n E-450 / HD 6320 terug de hardware videodecoding met DXVA te werken! :)
Ah! dat zou geweldig nieuws zijn.
Jammer dat het nergens benoemt wordt. Nu lijkt het net alsof ze het er stilletjes uit hebben willen halen in de hoop dat men nieuwere hardware zou aanschaffen.
En de FAQ op Hun website maakt het niet beter.
  • Continue using the existing operating system.
  • If you have already upgraded to Windows® 10 and would like to revert back to the previous version of Windows, refer to this Microsoft page for instructions.
  • Upgrade to an AMD graphics product that provides Windows® 10 support. For information about resellers and product availability, visit: http://shop.amd.com
Hopelijk was het een regressie die men stil probeerde te houden.

[Reactie gewijzigd door engibenchi op 1 september 2015 16:38]

Ik moet eraan toevoegen dat de DXVA problemen vooralsnog enkel op Win7/8.1 opgelost zijn, omdat de driver simpelweg niet installeert op Win10 (tenzij je de .INF files gaat modden zoals sommigen om het 3Dguru forum aangeven).
This driver provides support for the Oculus 0.7 SDK on Windows 7, Windows 8.1 and Windows 10
Betekend dit oudere sdk's niet ondersteund worden in de driver?

Ik weet dat aplicaties gemaakt met oudere SDK's gerecompiled moeten worden om op 0.7 te werken. Maar wat hier staat is dat de driver ze ook niet ondersteund?

Ik kan er maar weinig over vinden, ook de link naar de oculus site geeft hierover geen duidelijkheid.

Iemand hier die een oculus heeft met oude SDK en met deze driver verschil opmerkt?

De nieuwe 0.7 SDK ondersteund namelijk alle oude aplicaties niet meer, dus deze wil ik sowieso niet installeren..
Bestandsgroottes: 224,00MB t/m 299,00MB
Die drivers worden ook steeds groter. Niet dat het echt uitmaakt met de huidige snelheden, maar toch. 340MB.

http://i.imgur.com/lvqdLlw.png
eindelijk kan ik windows 10 gebruiken.
[423336] Mouse cursor coordinates may be swapped on some 3x1 Eyefinity

poehey :-)
Black screens zijn net zo frequent bij 15.8 als 15.7. Heb de drivers en windows versie noodgedwongen teruggezet naar 14.x en W7. Wel balen want de AMD R9 290 zou helemaal los moeten gaan met directx 12 en w10. Uit de forums maak ik op dat AMD en microsoft nog een boel W10 huiswerk hebben.
Resolved Issues:

[424009] Adobe Lightroom may crash if GPU rendering is enabled

Hmzz ik had het kunnen weten, dus niet. Kan weer terug naar oude versie 4.12.....wordt er beetje duf van....
Tja.. Ik ga dus écht niet meer een nieuwere driver installeren voor mijn HD6870. Een kaart van ruim 3 jaar oud, gaan ze niet meer updaten xD.
Optimalisaties voor die kaart doen ze niet meer aan inderdaad maar er zijn meer optimalisaties en verbeteringen waar je wel gebruik van kan maken.
Sowieso de bugfixes ten opzichte van oudere drivers.
Ik draai nu op de op 1 na laatste en ik merk nergens verschil van.
Ik heb hier een (of eigenlijk 2) HD7790's in m'n systeem zitten, heb hoop crashes met win10.. dus ik hoop dat het met deze driver nu beter werkt.
Ik heb ook problemen met deze combinatie ,ik gebruik de Omega driver.
Die werkt perfect in windows 10
Goh, bestaat die nog? :D
Da's wel erg lang geleden dat ik zo'n driver gebruikt heb maar dat beviel destijds prima dus ik ga het proberen.
Bedankt voor de tip
amd-catalyst-omega-14.12-with-dotnet45-win8.1-64bit

Ik heb het over deze driver :)
En idd de Omega van vroeger was erg goed,veel beter als wat Ati destijds maakte.
Ah jah.. Ik draai geen Win10 xD. Misschien is dat het verschil :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True