Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties
Bron: OpenDune, submitter: Bokkiej

OpenDune is een opensource-remake van het populaire spel Dune II uit 1992 van Westwood Studios en wordt onder de gpl uitgebracht. Het is speelbaar op verschillende platforms, zoals Linux, Mac OS X en Windows. De ontwikkelaars hebben alweer even geleden versie 0.7 uitgebracht, voorzien van de volgende aankondiging:

OpenDUNE 0.7 release

Today we present you our latest version of OpenDUNE: version 0.7. This release comes with a new configure system (with a big hug to OpenTTD), a native video driver for Windows, better sound support for Windows (natively) and Linux (fully via ALSA), many fixes, naming of functions and variables, support for Windows 64bit, and many more. Short: it should be a lot more stable.

As usual, a complete list of enhancements can be found here and a changelog has been made, and can be viewed http://binaries.opendune.org/releases/0.7/changelog.txt.

You can download the release http://binaries.opendune.org/releases/0.7/, and here you can discuss the release on our forum. If you notice any bugs, please report them at our bugtracker at http://bugs.opendune.org/

We strongly recommend that you download an updated scenario.pak (tnx to MrFlibble): http://forum.opendune.org/viewtopic.php?f=9&t=23

Special thanks:

This release wouldn’t have been here if it wasn’t for the following people (alphabetic order):
  • MrFlibble (for his scenario.pak updates, and his endless questions and suggestions and insights)
The development team (alphabetic order):
  • Albert Hofkamp (Alberth)
  • Loic Guilloux (glx)
  • Patric Stout (TrueBrain)
  • Steven Noorbergen (Xaroth)
Versienummer:0.7
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Linux, Windows XP, macOS, Windows Vista
Website:OpenDune
Download:http://binaries.opendune.org/releases/0.7/
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Ander alternatief is Dune Legacy. Hoge resoluties, multiplayer support (helaas zijn het aantal MP mappen wat schaars)
EN Groepsselectie. Qua gameplay en graphics is men zo dicht mogelijk bij het origineel gebleven.

Er zijn meerdere pogingen gedaan om clones te maken van Dune2:
"The maker" is bijv. gericht op enkel multiplayer, en nog een andere is uitgerust met OpenGL. Toch zijn ze het allemaal net niet. Dune Legacy is tot nu toe de enige die ik gevonden heb die goed speelt (Volledige functionaliteit, geen vervelende bugs en wel groepsselectie). Ik ga deze openDune ook zeker proberen, hoewel ik me bij voorbaat al erger aan het ontbreken van groepsselectie...

Hier kun je meer info vinden over Dune legacy: http://sourceforge.net/ap...index.php?title=Main_Page

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 1 december 2011 14:14]

" geen vervelende bug"
Ik kwam vaak de bug tegen dat je iets bestelde via de starport (o.i.d.) en dan kwam er niks uit... ;(
Maar wel de spice aftikken! 8)7
hoewel ik me bij voorbaat al erger aan het ontbreken van groepsselectie...
Geen groepsselectie? Dan kan je je de moeite besparen... Dat is vreselijk slecht.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 1 december 2011 19:59]

Dat was in de originele dune2 niet anders hoor. Is onderdeel van de gameplay lijkt me.
Bugs: Ik bedoel bugs die het normaal spelen van de game onmogelijk maken. Zo bijvoorbeeld ooit een clone gespeelt waar de level gewoon niet eindigde. Alle units van de tegenstander (zelfs de vliegtuigjes) dood, en nog steeds geen einde. Of A.I. die na 2 of 3 aanvalsrondjes helemaal niets meer doet, zelfs niet als je naast een unit of turret gaat staan.
Ook al eens gehad dat ik geen siege-tanks en special tanks kon bouwen. Tot level 7 haal je het nog wel zonder die tanks, daarna word het te moeilijk en te saai.

Starport: De originele Dune2 had inderdaad ook die problemen met de starport.

Groepsselectie: Jarenlang dune2 gespeelt zonder groepsselectie, toen was dat prima te doen. Tegenwoordig weten we natuurlijk gewoon beter en willen we niet anders meer dan groepsselectie :)

Overigens speelde ik de game vroeger op 286, 386 en vervolgens 486 gespeelt. Eerder in deze thread iets over trager worden van de game met veel unit. Dat probleem heb ik destijds nooit ervaren.

[Reactie gewijzigd door ravenamp op 4 december 2011 11:13]

Zoals de meeste (toch in het begin van het project) Open... spellen heb je ook hier de orginele files nodig om dit te kunnen draaien.
De oude spellen kun je gewoon downloaden.
Admin-edit:Ook naar abandonware mag niet gelinkt worden


Ik speel elk jaar nog wel een keer Dune II onder DosBox op Linux. :9

[Reactie gewijzigd door Dirk op 1 december 2011 19:01]

mega, grootste gemist van dune-2 was het handmatig individueel selecteren van units (dat groep selectie zat er nog niet in)
Inderdaad :)
Dacht dat het met Dune 2000 allemaal koek & ei zou zijn, maar ik had nog altijd dat nostalgische gemis van de originele Dune 2. Ik ga weer flink wat tijd kwijt zijn met deze vrees ik :P
Vroeger wist je niet beter dan dat het niet kon, het was toen juist een hele verwelkoming dat je groep selecties kon maken :)
groepselectie zit er nu ook nog niet in helaas. Dan zou ik hem nog wel een keertje willen spelen
oh god, brings back memories. Wat heb ik vroeger toch wat tijd gespendeerd aan RTS games.. dune.. C&C leuk om te zien hoe mensen een spel als deze nog in leven houden. toch op de een of andere manier hadden die oude games wat, wat je nu een beetje mist. zoals Red Alert 2 nog had en daarna verloor..

maar zoals lordpan zegt helaas moet je het originele spel hebben en laat ik nou net geen floppy drive hebben in me laptop ;) oh well..

@ plaatje:
die tank staat daar echt niet veilig ;) ik voorzie een *hap*

Edit
@noMSforme waarom nou weer oftopic?! daar heb ik zojuist succesvol mijn dune2 vandaan en het werkt met opendune (@linux)

edit 2:
als je zoals ik dit weer eens wil spelen zal je de vragen moeten beantwoorden na de eerste missie (was een soort van early serial key idee maar dan net iets anders)
de manual nou ja een remake van de manual kan je hiet vinden: http://forum.dune2k.com/topic/21640-dune-ii-manual-remake/

[Reactie gewijzigd door GhostShinigami op 1 december 2011 13:30]

De tijd dat op een 80386 bij meer dan een stuk of tien eenheden, elke eenheid extra, de vertraging exponentieel toenam. Ik heb zelf een theorie over waarom de oudere spellen vaak leuk(er) lijken. Voor mij is dat omdat het VGA-pixelig is, waardoor het meer "geschetst/ruw" overkomt. C&C vond ik ook nog leuk omdat dat ook VGA was, ik ben zelf al gestopt zodra Red Alert uitkwam, omdat er mij veel teveel detail in kwam. En dan de Adlib-muziek bij Dune 2 natuurlijk, wat heerlijk analoog klinkt en eigenlijk synthesizer-achtige muziek is en een vaak duistere sfeer er aan toe voegt.

Wat mij betreft +1 voor alle VGA (320x200) -spellen :Y)

@Dre: BIOS Mode 13h, 320x200x256

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 1 december 2011 20:33]

VGA = 640x480
CGA= 320x200
VGA: 320x200 met 256 kleuren (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Mode_13h) of 640x480 met 16 kleuren

[Reactie gewijzigd door _Peter2_ op 2 december 2011 07:56]

Edit
@noMSforme waarom nou weer oftopic?! daar heb ik zojuist succesvol mijn dune2 vandaan en het werkt met opendune (@linux)
Vanwege het beleid: http://gathering.tweakers.net/forum/faq/beleid#topicplaatsen zie stukje over Abandonwarez.

Zijn post is dus niet offtopic, maar ongewenst.
Onlangs heb ik dit spel gespeeld in Dosbox en kwam er daarna achter dat Open Dune ook bestond. Ik speel het toch liever in Dosbox, omdat die midi-player de originele geluiden produceert. Open Dune heeft Timidity nodig voor het weergeven van de midi-klanken en dat klinkt niet zo origineel als het zou moeten. Dan heb ik 't over Linux. Geen idee hoe dat op Windows werkt.
Dune 2 had een leuke eigen sfeer, maar voor de echte Dune sfeer (film en boeken) gaat er niks boven Dune 1 :)
Ja, dat is allemaal wel leuk, maar uiteindelijk hindert openDune wel de voortgang van openttd natuurlijk ;).
Verklaar u nader. =)
TrueBrain en Alberth zijn de lead developers van OTTD

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True