Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties
Bron: Fabrikant, submitter: Domokun

MAME logo (45 pix)Versie 0.144 van MAME is maandag uitgekomen. MAME, dat staat voor Multiple Arcade Machine Emulator, is een programma waarmee het mogelijk is om een grote hoeveelheid klassieke arcadespellen te spelen. Meer informatie hierover kan in deze wiki worden gevonden. MAME wordt onder de bsd-licentie uitgegeven en is in verschillende uitvoeringen te downloaden. Naast de reguliere uitvoering is er een voor Pentium Pro-processors geoptimaliseerde versie en tegenwoordig wordt er ook een 64bit-versie gecompileerd. De enorme lijst met veranderingen in versie 0.144 is in dit tekstbestand terug te vinden; de releasenotes zelf daarentegen zijn kort.

MAME 0.144

MAME 0.144 is now available.
Space invaders (481 pix)
Versienummer:0.144
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 7, Windows 7 x64, Windows 9x, Windows 2000, Linux, Windows XP, macOS, Windows Server 2003, Windows XP x64, Windows Server 2003 x64, Windows Vista, Windows Vista x64, Windows Server 2008
Website:Fabrikant
Download:http://mamedev.org/releases/whatsnew_0144.txt
Bestandsgroottes:13,26MB t/m 19,57MB
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

De ontwikkelaar bij mamedev zitten nooit stil lijkt het wel. Erg leuk dat dit project nog steeds heel actief is, ik speel graag wat roms zoals 19XX of Metal Slug op MAME. MAME is blijkbaar ook prima te porten, wat blijkt uit de vele ports naar bijv. consoles en telefoons.

Wat mij wel opvalt is dat mijn ROM collectie bijv. niet goed meer werkt met nieuwere versies van MAME en dat ik daar weer een nieuwe ROM pack voor moet downloaden. Worden er dan ook regelmatig wijzigingen in ROMS gedaan?
Originele ROM's zijn statisch, vandaar het woord origineel. Een mogelijkheid is dat door vernieuwingen bepaalde verbeteringen ongedaan worden gemaakt. Dat is de introductie van een bug. Overigens is dit de normaalste zaak van de wereld in de wereld van emulatoren. Er zijn maar weinig emulatoren die een machine volledig de hardware emuleren door de complexiteit van bugs in de hardware, zogenaamde quircks. Sommige games maken gebruik van zulke quircks waardoor een 'fix' van zo'n quirck ervoor zorgt dat een ROM niet meer doet wat het zou doen op de echte hardware.

Een voorbeeld van een emulator die de hardware wťl volledig emuleert is bsnes. Deze vereist een extreem krachtige PC om te draaien. Er is maar 1 ROM die niet werkt omdat deze in de cartridge een ST-0018 coprocessor gebruikt waar men de schema's niet van heeft om zodoende de hardware daarvaan na te bootsen in software. Zie http://www.tested.com/new...requires-a-3ghz-cpu/2712/ voor meer informatie. Dit gaat overigens over SNES emulatie.

Overigens lijkt het erop dat een M.A.M.E. versie die de originele hardware perfect emuleert, een fractie lichtere PC nodig heeft om vloeiend te kunnen draaien daar de meeste ROM's voor netto minder complexere hardware zijn geschreven. Dat neemt niet weg dat volledige emulatie van hardware altijd verre van efficiŽnt zal zijn wat rechtvaardigt dat de meeste emulatoren zich beperken tot de logica van de originele consoles en elke quirck als een bugfix in een volgende release van zo'n emulator verschijnen zal om zo tot hetzelfde resultaat te komen als pure hardware emulators.

Helaas worden quircks soms 'gefixed' om zo andere ROM's te laten werken en daarmee breken ze de support voor de ROM waar de quirck voor werd geÔntroduceerd.

Pas als alle ROM's 100% een logische emulator werken, kan je spreken van een overwinning op de hardware. Tot die tijd doen de hardware emulators alles wat elke ROM nodig heeft mits er geen exotische hardware zoals een ongedocumenteerde coprocessor, vereist wordt.
Originele ROM's zijn niet statisch, kijk maar eens naar de change list van deze versie. Er zijn een hoop originele ROM's gerenamed of geredumped. Dus je hebt bij elke versie ClrMAMEPro nodig om je sets te checken, danwel te renamen.

Daarbij klopt je hele verhaal niet. M.A.M.E. Developers streven ernaar om de hardware voor 100% te emuleren, en niet de quirks de "fixen". Ze introduceren zelfs de originele quirks als de oorspronkelijke hardware t ook doet. Zo was er een hele tijd geleden een ware verbale oorlog tussen de "Dev's" die OpenGL wouden introduceren om 3D een boost te geven bij PSX-based hardware. Uiteindelijk is dat niet gedaan puur omdat ze zich houden aan de emulatie van de oorspronkelijke hardware. Met andere woorden, jouw verhaal gaat op voor elke andere emulator, maar niet voor MAME/MESS.

[Reactie gewijzigd door apronk op 15 november 2011 22:46]

Dat is precies wat ik zeg. Als blijkt dat een quirck vereist is, dan verschijnt dat als een bugfix in een volgende versie van de emulator. Overigens is M.A.M.E. meer een verzameling van emulatoren in een omdat er zoveel verschillende hardware gebruikt is in de loop der jaren. Maar de aanpak van M.A.M.E. is niet om de hardware perfect te emuleren maar om ROM's speelbaar te maken. Elke ROM krijgt specifieke aandacht in de vorm van code om het te laten werken. Anders hadden we de afgelopen 10 jaar geen M.A.M.E kunnen draaien op PC's simpelweg omdat ze, zeker in het begin, de PC's te traag zouden zijn geweest. Laat staan andere platformen zoals tableds en smartphones tegenwoordig nog zijn.
Integendeel
Keep in mind that even on the fastest computers available, MAME is still incapable of playing some games at full speed. The goal of the project isn't to make all games run playably on your system; the goal is to document the hardware and reproduce the behavior of the hardware as faithfully as possible.
Ja in de sets wel
Je kan met clrmame pro je sets bijwerken.
Of de update sets downloaden via torrents
Kan je hiermee Mario Smash Football doen?
nee, dat is een gamecube game, geen arcade game.
Heej... de 'select random game' feature is eruit gehaald...
Hmm, de nostalgie.
Ik had zo'n heimwee naar de originele gameplay dat ik maar zelf een arcade kast gebouwd heb.
Zie hier: https://picasaweb.google....uthuser=0&feat=directlink
Vergeet niet dat zusterproject MESS ook op 0.144 is aangekomen.

MESS emuleert zo'n 700 verschillende (home)computers, (handheld)consoles, rekenmachines en schaakcomputers.
(maar helaas, geen Gamecube)

http://www.mess.org
Hee Xaphod - cool gemaakt.

Ik heb een paar jaar terug ook een kas tin elkaar geknutseld: http://www.twcm.nl/cabinet

O.a voor MAME, MSX en nog wat andere systemen. Zelfs met flipperknoppen aan de zijkant.

't wordt pas vervelend als er vrienden op visite komen die vervolgens de hele avond 1942 of Time Pilot staan te spelen. Verbazingwekkend genoeg zijn potjes Donkey Kong altijd wat korter.
Jou kast ziet er ook goed uit.
Nu nog een grotere monitor en die wegwerken.
Ik heb de mijne zo gemaakt dat ik hem nog in mijn eentje kan versjouwen, om op te stellen op feesten e.d.
Wat een stapel harde schijven trouwens, was een grote schijf niet beter?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True