Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Bron: Amd, submitter: Leon Helmink

Amd logo (75  pix) AMD heeft hotfix uitgebracht van zijn Catalyst-drivers. De drivers zijn beschikbaar voor Windows XP, Vista en 7, in zowel de 32bit- en 64bit-uitvoeringen. De nieuwe drivers, die nog van een bèta-status zijn voorzien, zijn speciaal bedoeld om anti-aliasing mogelijk te maken voor het zojuist verschenen spel StarCraft II: Wings of Liberty. De drivers zijn geschikt voor alle kaarten uit de ATI Radeon HD 2000-, 3000-, 4000- en 5000-series kaarten en zijn nogal aan de maat met downloads tussen de 114 en 180 megabyte.

ATI Catalyst 10.7a beta driver features:
  • Starcraft II: Support for Anti-Aliasing through the ATI Catalyst Control Center when using a Windows 7, Windows Vista or Windows XP based system with an:
    • ATI Radeon HD 5xxx series graphics card or ATI Radeon Mobility equivalent series of products
    • ATI Radeon HD 4xxx series graphics card or ATI Radeon Mobility equivalent series of products
    • ATI Radeon HD 3xxx series graphics card or ATI Radeon Mobility equivalent series of products
    • ATI Radeon HD 2xxx series graphics card or ATI Radeon Mobility equivalent series of products
  • Improved performance for Quad ATI CrossFireX for Eyefinity supported configurations


ATi Catalyst logo (410 pix)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Erg flauw dat een driverfabrikant het werk van de developer meot doen... AA forceren via de drivers is trouwens de minst efficiente manier waardoor de performance nog eens meer duieklt dan nodig!

Ik sta er echt van verbaasd dat zelfs Blizzard dit zo slordig doet... De laatste tijd komen er trouwens meer en meer games uit die geen zelf AA ondersteunen! Wat is het probleem nu eigenlijk? OK, ikw eet dat console games bijna nooit AA hebben door de zwakke hardware in consoles, maar voor PC is AA nu toch al jaren de regel?
Tja, ik denk dat Blizzard gewoon meer wakker ligt van een goed verhaal, machtige gameplay en de balans tussen de drie heel verschillende rassen. En eerlijk gezegd, ik heb Starcraft II liever op deze manier (namelijk: één van de heerlijkste RTS-games in jaren) dan een grafisch hoogstandje dat verder weinig interessant is (een beetje wat ik van Crysis vond).

AA wordt misschien ooit nog toegevoegd in een patch of een nieuwere versie van de engine (lees: één van de uitbreidingen). Maar zoals het er nu voor staat, AA is helemaal geen vereiste om van Starcraft II een goeie game te maken. Waar mensen allemaal niet wakker van liggen :+
Alsof het één het ander uitsluit... Voor mij doet het ontbreken van AA wel degelijk serieus afbraak aan het spelplezier. (I'm looking at you GTA IV!)
En nee, daar lig ik niet wakker van.
Dat zeg ik helemaal niet. Mijn punt is dat ik het spel beter vind met de gameplay en singleplayer die het nu heeft, dan met AA en dan mindere gameplay.

Dit is (persoonlijk) één van de beste rts-games ooit, dat weet ik nu al. En dan vinden mensen nog reden om te klagen :+
ach als je het spel op hoge gfx speelt, en 1920x1080 :), heb je eigenlijk geen AA nodig :)
Onzin.
Pas als je op x meter van het scherm staat, waarbij je oogresolutie de individuele pixels niet meer kan onderscheiden, is AA niet meer nodig.
Zolang je ogen de pixels kunnen onderscheiden is er AA nodig, ongeacht de schermresolutie of beelddiagonaal.
Neuh, wat jij zegt, dat is onzin. Of iets nodig is, heeft namelijk niks te maken met pixels of andere technische zaken, maar met persoonlijke voorkeur. Ik zelf vind AA op 1920x1200 niet nodig. Niet omdat mijn ogen slecht zijn ofzo, maar omdat ik me helemaal niet erger aan een klein miezerig trapeffect. Tijdens het spelen ben ik toch teveel bezig met m'n strategie om uberhaupt het verschil te zien tussen de graphics van SC1 en SC2. Ik speel games voor de funfactor, niet voor de mooie plaatjes. Als ik mooie plaatjes wil zien ga ik wel een stukje lopen in de vrije natuur, is veel mooier dan welke graphics dan ook.
Geeks...
Waar slaat dat weer op?
Mijn comment ging niet over fun of gameplay. Het ging over wanneer AA niet meer nodig was. Dutch2007 stelt dat dat gebeurt als je schermresolutie hoog genoeg is. Ik zeg dat dat niet van schermresolutie afhangt, maar van je netvliesresolutie. Heeft niets met content te maken, maar puur met waarneming en perceptie.
Dus check even voordat je iemand iets verwijt.
De grootste misvatting wat betreft AA. Je gaat namelijk compleet voorbij aan het feit dat de resolutie van de monitor vaak lineair groeit met het oppervlak. Daardoor blijft de grootte van de pixels hetzelfde, waardoor de aliasing ook even zichtbaar blijft. De trap wordt enkel een paar treden langer.

Wat tegenwoordig wel aardig helpt zijn de kunstmatige blur effecten en sommige vormen van belichting. Maar zelfs dan oogt het gewoon heel erg grof zonder AA.
AA is de laatste jaren weer wat lastiger vanwege deferred shading, vandaar alle gefaal de afgelopen jaren (tenminste, ik neem aan dit probleem hier ook het geval is)
offtopic:
Volgens deze pdf gebruikt Starcraft 2 inderdaad deferred shading
Unauthorized Download

We're sorry, but this download request cannot be authorized. As an option, you may visit any of the pages below for information


is die update al gepulled of zo

[Reactie gewijzigd door CrimInalA op 1 augustus 2010 16:05]

Moet je de verklaringen onderaan de pagina even lezen.
http://support.amd.com/us...ATICat107aBetaDriver.aspx

Deze werkt wel, waarschijnlijk krijg je die melding omdat het een directe link is en ATi dat niet leuk vind.
Je moet de onderste link hebben, de directe werken niet.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 1 augustus 2010 17:39]

Fijne hotfix.. krijg sinds die 10.7a alleen maar continue zwarte schermen gevolgd door een blue screen.. Nice.. G73JH asus notebook hier trouwens.
En SC2 ziet er nu nog beter uit :)
Ik hoor iedereen alleen maar over AA in SCII maar wat veel mooier is:

•Improved performance for Quad ATI CrossFireX for Eyefinity supported configurations

Eindelijk werkt Quadfinity stukken beter met Eyefinity! DAT is pas nieuws ;)
deze drivers zijn echt top , voorheen krijg ik na een tijdje gebruik rare muis icoon bugs maar bij deze lijkt alles perfect en het is nog goed stabiel na een lange sessies met Starcraft 2 . Ik draai deze overigens met een XFX 5770
Misschien een stomme vraag, maar wat verlies je aan functionaliteit als je de normale ATI Catalyst drivers gebruikt in plaats van de fabrikant drivers (in mijn geval Asus). Want Google geeft mij in deze kwestie niet echt een antwoord, noch de Asus website zelf.
Dit is wel een beta driver volgens de website dus let daar op . Al maar gezegd maar sommige mensen scrollen gelijk naar onderen
na installatie haal ik maar max 25 frames met SC2 in crossfire terwijl ik met 1 kaart de 40fps haal... wat doe ik fout'? herinstallatie heeft niet geholpen.
Verschrikkelijke driver dit.
Kan in geen 1 game meer AA forceren in CCC.
Ik begin nVidia te missen.
Niet zeuren. Dit is een BETA driver. Sat staat er luid en duidelijk. Als er dus dingen niet goed gaan, dan is dat heel goed mogelijk. Ben je niet zo avontuurlijk aangelegd, gebruik dan de officiële drivers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True