Op de website van MySQL troffen we een nieuwe versie van de server aan. Het betreft versie 4.02, welke in zeer veel verschillende smaken te verkrijgen is:
Software-update: MySQL 4.0.2 Alpha
| Versienummer | 4.0.2 |
| Besturingssystemen | Windows 9x, Windows NT, Windows 2000, Linux, BSD, Windows XP, Linux x86, macOS, Solaris, UNIX |
| Website | MySQL |
| Download | http://www.mysql.com/Downloads/MySQL-4.0/mysql-4.0.2-alpha-win.zip |
Reacties (24)
Het blijft natuurlijk nog een Alpha...dus let daar even op 
Feit is wel dat ik 4.0 al meer dan een half jaar zonder problemen heb gebruikt.
Hier de tarball (linkje naar de mysql.com site, want de meeste mirrors hebben hem nog niet)
Feit is wel dat ik 4.0 al meer dan een half jaar zonder problemen heb gebruikt.
Hier de tarball (linkje naar de mysql.com site, want de meeste mirrors hebben hem nog niet)
Ik vind de term Alpha die MySQL AB hanteert een beetje te slecht klinken. De meeste producenten zouden hun product toch redelijk Beta beginnen te noemen en zo kun je ook deze MySQL wel beschouwen.
MySQL 4.0 wordt al ontzettend lang ontwikkeld en werkt voor de meeste gemiddelde gebruikers echt meer dan voldoende stabiel. Echter, er is nog niks te garanderen (voor zover men dat ooit doet) en er zijn ongetwijfeld nog bugs die het dagelijks werk in sommige gevallen kunnen hinderen.
Interessant is ook dit documentje.
MySQL 4.0 wordt al ontzettend lang ontwikkeld en werkt voor de meeste gemiddelde gebruikers echt meer dan voldoende stabiel. Echter, er is nog niks te garanderen (voor zover men dat ooit doet) en er zijn ongetwijfeld nog bugs die het dagelijks werk in sommige gevallen kunnen hinderen.
Interessant is ook dit documentje.
MySQL gebruikt de term alpha omdat er nog bijna constant nieuwe functies worden toegevoegd en deze zijn dan uiteraard nog niet erg veel getest. Een bugje in zo'n nieuw stukje code kan uiteraard grote gevolgen hebben...
MySQL is geen freeware. Freeware applicaties zijn over het algemeen applicaties waar je niet eens de bron code bij krijgt. MySQL is open source software en wel onder de GPL licentie.My SQL is freeware.
Like, so what. Je kunt het toch gratis downloaden en gebruiken? Ben blij dat ze de moeite nemen om die dingen erbij te zetten. Dat er nou een klein groepje die-hard Linux freaks is die 400 verschillende vormen van open source / gratis / free / GNU / GPL / etc. software kennen is best wel irrelevant als het gaat om het melden van een software update.
En dat is de instelling van de nieuwscoördinator hier? 
Kijk, GPL/BSD licentie enzo hoeft er van mij niet bij te staan, dat kan misschien wel wat ver gaan.
Maar het verschil tussen freeware en free software is mijlengroot.
Bij freeware wordt gratis software bedoeld, software waar je dus niets voor bedaald.
Bij free software moet je denken als:
Dit hoeft echt niet te betekenen dat de software gratis is. Stel ik ben developer, en ik kom op t.net, lijkt me geen onlogische situatie, toch?
Nou ik ben dus developer en wil MySQL als database backend gebruiken in mijn commerciële product. Goh, freeware, handig, die nemen we.
Kom je bij de MySQL site aan, blijkt dat het free software is, waarbij je wel een licentie moet kopen wil je er een commerciële applicatie e.d. mee maken.
[edit]
Leesvoer:
http://www.opensource.org/docs/definition.php
http://www.fsf.org/philosophy/free-sw.html
Kijk, GPL/BSD licentie enzo hoeft er van mij niet bij te staan, dat kan misschien wel wat ver gaan.
Maar het verschil tussen freeware en free software is mijlengroot.
Bij freeware wordt gratis software bedoeld, software waar je dus niets voor bedaald.
Bij free software moet je denken als:
vrije software dus, zou de NL vertaling ervan zijn."free as in free speech, not in free beer"
Dit hoeft echt niet te betekenen dat de software gratis is. Stel ik ben developer, en ik kom op t.net, lijkt me geen onlogische situatie, toch?
Nou ik ben dus developer en wil MySQL als database backend gebruiken in mijn commerciële product. Goh, freeware, handig, die nemen we.
Kom je bij de MySQL site aan, blijkt dat het free software is, waarbij je wel een licentie moet kopen wil je er een commerciële applicatie e.d. mee maken.
[edit]
Leesvoer:
http://www.opensource.org/docs/definition.php
http://www.fsf.org/philosophy/free-sw.html
"Open source" zegt ook niets volgens de licentie-puristen. Windows XP is ook open source, als je maar goed genoeg bevriend bent met Microsoft. Mij maakt het inderdaad niet uit, want ik kan MySQL gratis downloaden en gebruiken. Welke licentie daarachter zit zal me dan nog weinig interesseren. Freeware beschrijft het voor de gemiddelde tweaker net zo goed als "open source" of "GNU" of "free software".
Daarnaast wordt er alsmaar geklaagd dat er meer nieuws moet komen, en meer meuk moet komen, en dat het ook nog eens sneller gepost moet worden, want stel je voor dat je submit na drie uur nog steeds niet gepost is. Maar ondertussen ook verwachten dat er een grondig vooronderzoek gedaan wordt voor iedere postje van twee zinnetjes. Het kan niet allemaal tegelijk hoor, we zijn inmiddels een 'echt' bedrijf, maar werkt nog precies bijna hetzelfde als het hobby-siteje van 2 jaar terug.
En wat betreft je advies, ik vertrek morgen 2,5 week naar Frankrijk
.
Ik denk dat meer bezoekers willen weten of ze een crack moeten zoeken of een AdWare-killer moeten gebruiken dan ze het zal boeien welke licentie er achter een gratis programma hangt -> als ze het maar kunnen gebruiken.Nog iets: jij zegt dat het verschil freeware/shareware/adware wel uitmaakt. Eigenlijk interesseert mij dat geen ene zak, en een heleboel andere bezoekers ook niet denk ik zomaar.
Met het afzeiken bedoelde ik niet de post van jou ([ti]) maar die van "tijd voor een cursusje". Iedereen weet donders goed dat we werken met parttimers/scholieren/studenten en helemaal geen geld hebben voor cursussen of professionele open-source experts die de licenties kunnen dromen om hier de meuk te posten.Overigens is het naar mijn mening niet echt gepast om te reageren op een valide opmerking met 'Like, so what' en vervolgens openlijk te vermelden wat voor een schijntje je er dan wel niet voor krijgt. Als je niet tegen onderbouwde kritiek kunt (of dat ziet als afzeiken, wat het totaal niet is en ook nooit zo bedoeld is geweest), of als je vind dat je te weinig betaald krijgt is het misschien tijd voor een andere baan (of vakantie)
Daarnaast wordt er alsmaar geklaagd dat er meer nieuws moet komen, en meer meuk moet komen, en dat het ook nog eens sneller gepost moet worden, want stel je voor dat je submit na drie uur nog steeds niet gepost is. Maar ondertussen ook verwachten dat er een grondig vooronderzoek gedaan wordt voor iedere postje van twee zinnetjes. Het kan niet allemaal tegelijk hoor, we zijn inmiddels een 'echt' bedrijf, maar werkt nog precies bijna hetzelfde als het hobby-siteje van 2 jaar terug.
En wat betreft je advies, ik vertrek morgen 2,5 week naar Frankrijk
Ik zeik die meukposter absoluut niet af, zo is het in ieder geval niet bedoeld. Maar _ik_ wordt er moe van om iedere keer te zien dat free software als freeware wordt bestempeld.
) dat het je geen zak uitmaakt.
Er is zo'n enorm verschil tussen freeware en free software, dat dat verschil er voor mij nog wel even bijgezet mag worden. En meestal gebeurt dat gelukkig ook, maar nu ging het even, tja, fout, maar dat er dan vervolgens wordt gezegd dat het nix uitmaakt wat er eigenlijk bijstaat, tja.....
)
[edit]
Nog iets: jij zegt dat het verschil freeware/shareware/adware wel uitmaakt. Eigenlijk interesseert mij dat geen ene zak, en een heleboel andere bezoekers ook niet denk ik zomaar. Vooral shareware/adware maakt mij niets uit, en dit verschil is nog een stuk kleiner dan freeware/free software.
Ik open [url="http://www.mysql.com,"]www.mysql.com,[/url] ik lees de eerste zin:Verder is het niet echt de moeite waard om voor iedere meukpost uit te gaan vogelen wat de exacte licentie-voorwaarden zijn
en dan nog zet je neer dat het freeware is (misschien een foutje ok, kan) EN ga je achteraf zeggen (niet de meukposter, maar jij dusMySQL is the world's most popular Open Source Database
Er is zo'n enorm verschil tussen freeware en free software, dat dat verschil er voor mij nog wel even bijgezet mag worden. En meestal gebeurt dat gelukkig ook, maar nu ging het even, tja, fout, maar dat er dan vervolgens wordt gezegd dat het nix uitmaakt wat er eigenlijk bijstaat, tja.....
*kuch*Het gaat er immers om wat er verbeterd is.
(Later bleek hij er wel te zijn, ook een foutje misschien, maar ja, de MySQL site is niet de meest overzichtelijkeEen changelog was helaas niet aanwezig.
[edit]
Nog iets: jij zegt dat het verschil freeware/shareware/adware wel uitmaakt. Eigenlijk interesseert mij dat geen ene zak, en een heleboel andere bezoekers ook niet denk ik zomaar. Vooral shareware/adware maakt mij niets uit, en dit verschil is nog een stuk kleiner dan freeware/free software.
Nee hoor, alleen als je onder de GPL uit wilt.Kom je bij de MySQL site aan, blijkt dat het free software is, waarbij je wel een licentie moet kopen wil je er een commerciële applicatie e.d. mee maken.
Heb je volledig gelijk in."Open source" zegt ook niets volgens de licentie-puristen.
Onder open source wordt gewoonlijk verstaan dat de broncode beschikbaar is voor "het grote publiek", windows is dus geen open source.Windows XP is ook open source, als je maar goed genoeg bevriend bent met Microsoft.
Voor mij niet. Aan de ene kant willen we hier op het forum en in de newsposts allemaal een heel hoog niveau, maar even een goede term gebruiken is er niet bij.Freeware beschrijft het voor de gemiddelde tweaker net zo goed als "open source" of "GNU" of "free software".
Met het afzeiken bedoelde ik niet de post van jou ([ti]) maar die van "tijd voor een cursusje".
Het verschil freeware/free software mag hopelijk toch wel bij de meeste mensen bekend zijn.of professionele open-source experts die de licenties kunnen dromen om hier de meuk te posten
Mij hoor je daar weinig over zeuren hoorDaarnaast wordt er alsmaar geklaagd dat er meer nieuws moet komen, en meer meuk moet komen, en dat het ook nog eens sneller gepost moet worden, want stel je voor dat je submit na drie uur nog steeds niet gepost is.
Maar ja, als een submit na 2 weken nog niet gepost is
Zorg op z'n minst dat datgene wat in die twee zinnetjes staat klopt.Maar ondertussen ook verwachten dat er een grondig vooronderzoek gedaan wordt voor iedere postje van twee zinnetjes.
Jaja, tis niet makkelijkHet kan niet allemaal tegelijk hoor, we zijn inmiddels een 'echt' bedrijf, maar werkt nog precies bijna hetzelfde als het hobby-siteje van 2 jaar terug.
Whehe, prettige vakantie nogEn wat betreft je advies, ik vertrek morgen 2,5 week naar Frankrijk
Als ik keer op keer moet aanhoren hoe die jongens die voor een schijntje hier die updates bijhouden worden afgezeken wel ja.En dat is de instelling van de nieuwscoördinator hier?
Dat "is freeware" staat erbij omdat sommige mensen graag willen weten of iets na 30 dagen ermee kapt c.q. incompleet is (shareware) of banners bevat (adware). Verder is het niet echt de moeite waard om voor iedere meukpost uit te gaan vogelen wat de exacte licentie-voorwaarden zijn. Het gaat er immers om wat er verbeterd is.
jongens.. ophouden met kibbelen 
hier is de oplossing:
zet er voortaan bij: "gratis" of "trial versie" of iets dergelijks, in plaats van naar de licentie te verwijzen ?
hier is de oplossing:
zet er voortaan bij: "gratis" of "trial versie" of iets dergelijks, in plaats van naar de licentie te verwijzen ?
Nogmaals, MySQL is niet gratis, niet in bepaalde gevallen.zet er voortaan bij: "gratis" of "trial versie" of iets dergelijks, in plaats van naar de licentie te verwijzen ?
Overdrijf je niet een beetje? Er wordt een valide opmerking gemaakt en er is een degelijk verschil tussen freeware and open source. Zeker in applicaties die zakelijk ingezet (kunnen) worden.Als ik keer op keer moet aanhoren hoe die jongens die voor een schijntje hier die updates bijhouden worden afgezeken wel ja.
Vermeld het correct of vermeld het niet, er zit een essentieel verschil tussen die dingen. Als je zelf niet weet hoe/wat laat het dan gewoon weg.Like, so what. Je kunt het toch gratis downloaden en gebruiken? Ben blij dat ze de moeite nemen om die dingen erbij te zetten.
offtopic:
Overigens is het naar mijn mening niet echt gepast om te reageren op een valide opmerking met 'Like, so what' en vervolgens openlijk te vermelden wat voor een schijntje je er dan wel niet voor krijgt. Als je niet tegen onderbouwde kritiek kunt (of dat ziet als afzeiken, wat het totaal niet is en ook nooit zo bedoeld is geweest), of als je vind dat je te weinig betaald krijgt is het misschien tijd voor een andere baan (of vakantie
)
Overigens is het naar mijn mening niet echt gepast om te reageren op een valide opmerking met 'Like, so what' en vervolgens openlijk te vermelden wat voor een schijntje je er dan wel niet voor krijgt. Als je niet tegen onderbouwde kritiek kunt (of dat ziet als afzeiken, wat het totaal niet is en ook nooit zo bedoeld is geweest), of als je vind dat je te weinig betaald krijgt is het misschien tijd voor een andere baan (of vakantie
MySQL _is_ freeware...
Het is gratis down te loaden en gratis te gebruiken. En daar bovenop is het ook nog eens open source (of andersom het is opensource en daar bovenop gratis -> freeware).
Dat je ook een gelicenseerde versie kunt krijgen, die je mag aanschaffen als je onder de GPL uit wilt, dat is heel wat anders.
Dat maakt de term "freeware" NIET fout...
Open source software is over het algemeen freeware... En daar bovenop krijg je dus nog eens de source erbij als je dat graag wilt.
Kortom: Mysql is zowel opensource als freeware, er zijn ook opensource paketten waar je voor moe(s)t betalen (oudere Solarissen bijv.) en ook paketten die opensource zijn als je genoeg betaald (windows bijv)...
Het is gratis down te loaden en gratis te gebruiken. En daar bovenop is het ook nog eens open source (of andersom het is opensource en daar bovenop gratis -> freeware).
Dat je ook een gelicenseerde versie kunt krijgen, die je mag aanschaffen als je onder de GPL uit wilt, dat is heel wat anders.
Dat maakt de term "freeware" NIET fout...
Is dus een bagger argument, freeware is software die je gratis kan krijgen en gebruiken.Freeware applicaties zijn over het algemeen applicaties waar je niet eens de bron code bij krijgt.
Open source software is over het algemeen freeware... En daar bovenop krijg je dus nog eens de source erbij als je dat graag wilt.
Kortom: Mysql is zowel opensource als freeware, er zijn ook opensource paketten waar je voor moe(s)t betalen (oudere Solarissen bijv.) en ook paketten die opensource zijn als je genoeg betaald (windows bijv)...
*
Nu kan ik wel zeggen dat ik vind dat windows nooit open source is omdat het pas open source is als het voor het grote publiek beschikbaar is, en ik kan wel zeggen dat mysql geen freeware is omdat je daarbij vaak de definitie van [ti] hierboven aanhoudt, maar die discussie heb ik vanmiddag al via IRC gevoerd en daar kwam ook niets uit.
Het probleem ligt bij mij bij het gebruik van de term freeware voor free software. Mysql IS geen freeware. Er zijn zat momenten waarop je moet dokken voor Mysql. Daarnaast vinden veel open source ontwikkelaars het nogal een belediging als hun software wordt afgedaan als freeware.
Als je dan toch geen gezeik wilt krijgen, gebruik dan geen termen, maar geef dan gewoon de omschrijving. Zet dan dus neer: "Mysql is gratis te downloaden en te gebruiken." of iets dergelijks.
*en ook paketten die opensource zijn als je genoeg betaald (windows bijv).
Nu kom je op een discussie waarbij het om de definities van de termen gaat.Open source software is over het algemeen freeware
Nu kan ik wel zeggen dat ik vind dat windows nooit open source is omdat het pas open source is als het voor het grote publiek beschikbaar is, en ik kan wel zeggen dat mysql geen freeware is omdat je daarbij vaak de definitie van [ti] hierboven aanhoudt, maar die discussie heb ik vanmiddag al via IRC gevoerd en daar kwam ook niets uit.
Het probleem ligt bij mij bij het gebruik van de term freeware voor free software. Mysql IS geen freeware. Er zijn zat momenten waarop je moet dokken voor Mysql. Daarnaast vinden veel open source ontwikkelaars het nogal een belediging als hun software wordt afgedaan als freeware.
Als je dan toch geen gezeik wilt krijgen, gebruik dan geen termen, maar geef dan gewoon de omschrijving. Zet dan dus neer: "Mysql is gratis te downloaden en te gebruiken." of iets dergelijks.
van http://www.gnu.org/philosophy/categories.html
De definities die je wel tegen komt van freeware hebben het over software die ongelimiteerd gedistribueerd kan worden, mits in originele staat. Duidelijk dus niet het geval bij MySQL.The term ``freeware'' has no clear accepted definition, but it is commonly used for packages which permit redistribution but not modification (and their source code is not available). These packages are not free software, so please don't use ``freeware'' to refer to free software.
Zou het niet gewoon het makkelijkste zijn als er gewoon niet meer bijgezet wordt of het freeware, GPL, oid is. Of misschien slechts aanduiding Trial, of Full-version, Upgrade. Anders is het misschien een ideetje om een legenda af te drukken of ergens een FAQpage te maken waarin dit wordt uitgelegd zonder dat er 30 posts geplaatst hoeven te worden voordat iedereen het (weer eens) doorheeft.
Dit levert kennelijk (hoe onbedoelod door de originele poster dan ook) alleen maar discussie op over een woord (taal s*x, ain't it great) wat eigenlijk niet eens meer over het topic gaat
Dit levert kennelijk (hoe onbedoelod door de originele poster dan ook) alleen maar discussie op over een woord (taal s*x, ain't it great) wat eigenlijk niet eens meer over het topic gaat
Dit is niet de eerste keer dat die fout gemaakt wordt. Tijd voor een cursusje open source voor de news/meuk posters misschien?
Goed idee....
Schrijf een leuk stukje, en dan word het misschien nog wel hier geplaatst ook... Want ik denk dat meer mensen het interresant om een duidelijk stukje te lezen over Open Source Software.
Schrijf een leuk stukje, en dan word het misschien nog wel hier geplaatst ook... Want ik denk dat meer mensen het interresant om een duidelijk stukje te lezen over Open Source Software.
ChangeLog is hier te vinden (met dank aan mijn collega Rob)
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.