Firmware-update: Sony PlayStation 3 3.15

Sony heeft zijn ontwikkelafdeling weer eens groen licht gegeven om een firmware-upgrade voor de PlayStation 3 de wereld in te sturen, die dit keer voorzien is van 3.15 als het versienummer. Schokkende veranderingen zijn niet terug te vinden, voortaan worden minis uit de PlayStation Store ondersteund en is het mogelijk om data op de hardeschijf via het bedrade netwerk naar een tweede PlayStation 3 te verplaatsen. De aanwezige aankondiging ziet er als volgt uit:

De belangrijkste features in versie 3.15 van de systeemsoftware

Hulpprogramma voor dataoverdracht
Je kunt de gegevens die je op de harde schijf van je PS3-systeem hebt opgeslagen nu met een Ethernet-kabel naar de harde schijf van een ander PS3-systeem kopiëren.

minis
Er is nu ondersteuning voor games onder de categorie minis in de PlayStation Store en deze kun je vanaf 17 december 2009 downloaden.
Versienummer 3.15
Releasestatus Final
Website Sony
Download http://deu01.ps3.update.playstation.net/update/ps3/image/eu/2009_1210_54ee80e14e479f8351a988eb9a472072/PS3UPDAT.PUP
Bestandsgrootte 163,85MB
Licentietype Freeware

Door Japke Rosink

Meukposter

13-12-2009 • 10:39

49

Submitter: Anoniem: 101094

Bron: Sony

Reacties (49)

49
49
23
1
0
10
Wijzig sortering
De NL vertaling (door Sony) van de changelog is niet geheel correct waar het de bestandsoverdracht middels ethernet kabel betreft:
* Data transfer utility

You can now transfer the data that is saved on one PS3 system's hard disk to another PS3 system’s hard disk using an Ethernet cable.
Transfer is namelijk vertaald naar het Nederlands als kopieren, waar het bedoeld is als overdracht / verhuizing. De gegevens die je op deze wijze naar een andere PS3 overdraagt, worden namelijk in het proces gewist op de bron-PS3.

Het is dus géén backup tool of sync-tool!
Anoniem: 246771 13 december 2009 11:08
Ja dat wel maar heel vaak met alleen zaken waar Sony beter van wordt, lees aan verdient.
Mooi voorbeeld, de Mini games, ontwikkeld voor de PSP Go ... Net alsof je die op een PS3 op je 1080P HD scherm wilt spelen .....

Waar blijven de zaken waar de klanten om vragen ?

- Divx,Xvix, MKV, full avi, etc support
- Off game voice chat
- Weg met die 8 verschillende PS store verwijzingen
- Duidelijkere friends list
- Password protection van de accounts

En ga zo maar even door.
de verschillend codecs en bin support zou inderdaan fijn zijn. Ik werk er nu omheen met PS3 media server. Werkt overigens prima!
Precies, je moet eromheen werken maar het zou mooi zijn als de 'mediaplayer' gewoon af zou zijn ...
Typisch dat je dit gezeur altijd ziet bij premium merken zoals Sony en Apple die amper compatible zijn en zo'n ding van 3 tientjes van de Lidl alles aan kan.
Juist de PS3 zou zich er prima voor lenen aangezien een grote HD erin bouwen erg simpel is (bedankt Sony !) maar het verder redelijk ophoud vwb een Mediaplayer anno 2010.

En doe meteen wat aan die PS store, waarom kan je niet in 1 oogopslag alle demo's zien voor de PS3 ?
premium? de PS3 is ook een gameconsole, koop jij maar een spelconsole voor 3 tientjes die hetzelfde kan als de ps3 :+
lekker belangrijk ook, alsof je niets beters in je leven te doen hebt dan om je daar druk over te maken.

[Reactie gewijzigd door stewie op 25 juli 2024 00:45]

Uhm de ps3 is DivX certified.
MKV gaat er never nooit komen, Sony heeft teveel belangen in de filmindustrie.

De psstore is idd wel raar opgebouwd, maar dat is ie bij MS ook (qua zonering), ik zou ook liever een Europese hebben, maar goed, Sony en MS hebben een logische uitleg voor de huidige opzet.
Wat is er mis met de friendslist?

En waarom zou je passwords op je accounts willen hebben?
Divx, Ja nadat je lastige registratie online moet doen enzo .... Waarom al dat gedoe ?

PW's zijn handig als je met meer gamers op 1 PS3 speelt, geen gedoe met verkeerd inloggen en gezannik achteraf over savegames en Thropys die wel/niet gehaald zijn.
je hoeft helemaal geen registratie online te doen, divx werkt standaard.
je vergist je met WMA (WINDOWS MEDIA AUDIO), sony moet daar apart voor betalen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Anoniem: 24677113 december 2009 16:44
Ja dat wel maar heel vaak met alleen zaken waar Sony beter van wordt, lees aan verdient.
Mooi voorbeeld, de Mini games, ontwikkeld voor de PSP Go ... Net alsof je die op een PS3 op je 1080P HD scherm wilt spelen .....
Iedereen trekt die conclusie wel erg snel. Heb je al een Mini op de PS3 gespeeld? Hoe het geheel er uit komt te zien is natuurlijk sterk afhankelijk van de game en de implementatie. BV vector graphics zijn prima op te schalen naar HD resoluties.

Verder moet je de minis ook niet echt zien als game die je super lang zult spelen maar als game welke je even snel opstart om een paar rondjes te doen in een verloren moment volgens mij.
Dit klinkt wel interessant. Weet je toevallig een game met vector graphics? :D
Zijn er geen mini's met 3d graphics dan ?
Of gebruiken ze alleen pseudo (pre rendered) 3d sprites ?

Wat goedkaup man!
het zijn mini-games voor 1 tot 3 euro, of denk jij dat full-blown spellen voor 1 tot 3 euro mogelijk zijn?
Ik heb ook nog wel een paar puntjes:

- next en previous functie bij het afspelen van video's, eventueel zelfs playlists
- die nieuwe grid achtige indeling voor foto's ook op de mediaserver bestanden
- vasthouden van instellingen met betrekking tot de zoom functionaliteit. Als ik een bijvoorbeeld een 4:3 video inzoom zodat hij beeldvullend is, is die instelling weg als ik bepaalde bestanden afspeel.
- mogelijkheid tot maken shortcuts/macro's in de video functies. Bijvoorbeeld de goto functie en de video zoom instelling. Irritant om iedere keer driehoekje - functie opzoeken - selecteren te doen, terwijl dat ook met 1 knop zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door sopsop op 25 juli 2024 00:45]

Anoniem: 218213 13 december 2009 11:56
ja, indd dat wordt langzaam erg vervelend , ik heb de playstation nog niet zo lang , maar dat zijn wel 1 van de dingen die ik slecht vind afgewerkt

de helft van de tijd werkt dat trophy gebeuren niet
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Anoniem: 21821313 december 2009 12:15
de helft van de tijd werkt dat trophy gebeuren niet
Dat zou ook met deze patch opgelost moeten zijn. Bij mij werkt het in ieder geval weer zoals het hoort lijkt het.
Ja, dat probleem ondervond ik ook. Bij de Synchronisatie liep hij steeds vast na een bepaalde hoeveelheid procenten.. waarna je de foutmelding kreeg. Gelukkig is dit opgelost, want ik stoorde me er dusdanig erg aan. :9
Belangrijker vind ik ook dat de bluetooth en trophy sync problemen opgelost zijn...
Anoniem: 103571 14 december 2009 15:21
Wat ik niet begrijp is dat ik nog altijd geen muziek kan afspelen terwijl ik aan het gamen ben. Als mediacenter is het quasi onbruikbaar. Geen Flac support, slappe video support. Ik ga niet transcoden om subtitles op men films te zetten en gisteren was de audio-stream van een divx filmpje dat ik streamde volledig out-synced. En waarom kan ik niet gewoon een Windows/samba share mounten? Etc. etc.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 103571 op 25 juli 2024 00:45]

Anoniem: 199761 13 december 2009 10:44
Ze blijven in ieder geval door ontwikkelen.
Inderdaad, ze kunnen beter zaken als NTFS ondersteuning toevoegen zodat je eindelijk eens echt HD-materiaal, wat vaak groter is dan 4GB, kan afspelen. Nu zit je iedere keer tegen die FAT32-limiet op te boksen. En stop nou eens een echt stille koeling in dat ding. Ik heb er drie gehad (2x de fat 1x de slim) en had de laatste gekocht omdat ik dacht dan eindelijk een stille PS3 te hebben waar ook (Blu-Ray)films mee te kijken zijn.

Helaas maakte de nieuwe slim nog net zoveel herrie als de fat en heb hem daarom (met verlies, Bart Smit wou hem om bovengenoemde reden niet terugnemen) maar weer weggedaan en uiteindelijk een stand-alone Blu-Ray speler gekocht (Pioneer BDP-320) en een WD-TV voor het kijken van losse HD content en die zijn teminste geruisloos. Het is toch belachelijk dat Sony anno 2010 geen stille PS3 op de markt kan brengen na zo veel tijd?

[Reactie gewijzigd door Tranquility op 25 juli 2024 00:45]

Hey thanks, dat wilde ik precies weten, of die Slim nu eindelijk eens een stuk stiller zou zijn dan de Fat. Ook al zit ik er zo'n 3 meter vandaan, als ik 's avonds naar een film kijk op de PS3, gestreamed of via BD, dan maakt de Fat toch teveel lawaai, zeker in de wat stillere passages is die dan goed te horen.

Helaas biedt het overstappen op de Slim dus geen oplossing hiervoor. Vraag me af of er iemand bezig is geweest om de Fat of Slim zo stil mogelijk te krijgen?

P.S. de fan truuk heb ik op mijn Fat 40GB al uitgevoerd, zonder resultaat helaas.
ik heb de 80GB fat, en het meeste lawaai komt van de hard disk.
Die hoor ik als ik heel goed luister.
Ik heb een 250GB slim, en het enige wat je hoort (tenzij je er tegenaan gaat liggen) is de BR drive.

Ik vindt het erg jammer dat ik zo'n beetje geforceerd word de update uit te voeren, meer nuttigs dan de Minis is er niet en daar doe ik niks mee. Wel moet ik dan bij een gloednieuwe PS3 zowel de firmware als de games gaan updaten.... voordat ik ook maar iets heb kunnen spelen. Een console schaf ik aan voor speelgemak, niet lange download tijden voor gimmicks.
Die van mij is anders nagenoeg stil hoor?
Ik neem aan dat je het hebt over de Slim? Welk type heb je precies dan, de 250 GB versie?
Die van mij is ook nagenoeg stil.

Die JazzySOB lijkt me meer wat gefrustreerd. Ook gezien zijn taalgebruik.
Wat is er mis met mijn taalgebruik? De enige die hier gefrustreerd doet ben jij..
De ps3 mini250GB hier maakt nagenoeg geen geluid anders.
Je hoort niet dat hij aanstaat.
de 40gb fat maakt hier amper geluid , nagenoeg helemaal stil zelfs , misschien een idee om de ps3 in een beter geventileerde ruimte te zetten
juist en Microsoft gaat NTFS in licentie brengen aan hun grootste concurent terwijl de xbox360 dat zelf ook niet eens gebruikt :+
Toch heeft linux nu NTFS support. Hoe zit dat licentie technisch dan ?
Zou Sony die NTFS implementatie kunnen porten ?
Of wordt het PS3 OS dan open source }>
in europa hoef je geen ntfs licentie te betalen maar in de VS, als je die linux implementatie gebruikt moet je gewoon Microsoft betalen (ook al heeft Microsoft er niets mee te maken, het blijft hun software patent binnen de VS).

[Reactie gewijzigd door stewie op 25 juli 2024 00:45]

Zet je je PS3 misschien in een (niet geluidsstil) kastje waar die net in past en doe je dan alles dicht? Ik heb de PS3 gewoon los in het meubel onder mijn tv staan en ik hoor het ding nooit. Ik heb overigens de PS3 Beauty (wat jij de fat noemt ;))

Ik denk dat je met genoeg ventilatie geen probleem zou moeten hebben..
En door het ondersteunen van gedownloade hd films want hoe komen ze anders op een HDD ;) zal Sony (film tak) ook aardig wat verlies verwerken.
Als je hd wil afspelen moet je dat of streamen of via een Blu-ray schijfje doen.
Ik zou het zelf liefst ook wel anders zien maar ik snap best dat de ondersteuning voor Mkv er niet is.
Heb je ooit met een xbox gespeeld, dat lijkt wel een vliegtuig vergeleken met de ps3
Dit verschilt nogal veel per gebruiker zoals je hier in dit topic leest, mijn 360(20gb/elite) is bijvoorbeeld gewoon stil (na een hdd installatie) en mijn 1ste gen PS3 klinkt alsof deze opstijgt.
Mijn "Phat" 60GB (release model) maakt bijna geen geluid.
Hij staat rechtop en 'los' naast mijn media kast vanwege slechte ventilatie in mijn kast.
Als ik 'm in de kast stop is deze wel lawaaierig (en echt heet!) .

Nu het buiten vriest, doe eens de volgende test:
Laat de verwarming uit (bijvoorbeeld 's ochtends), doe evt een raam open, haal de ps3 uit de kast en test deze dan eens.

Of test 'm gewoon buitenshuis :)
Ik denk niet dat er ooit NTFS ondersteuning komt. De reden dat de Fat ondersteuning hebben is juist de dat geen echte grote bestanden kunnen worden opgeslagen. Om zo piraterij tegen te gaan.
Ik denk niet dat dat de reden is. Meer dat fat32 zo'n wijdverbreid filesysteem is en elke usb device dit ondersteund.
De 4GB beperking komt omdat fat32 zo oud is dat toen het ontworpen werd (ten tijde van windows 95!) 4GB nog genoeg leek.
Ik begrijp echt niet wat het probleem is met bestanden die groter zijn dan 4GB. Je kan die bestanden toch gewoon op de interne HD zetten??? Even kopiëren met een GBit netwerk en het staat er snel genoeg op.
Doe eens normaal man...! Alsof die PS3 slim zoveel lawaai maakt. Ik heb er totaal geen last van, ook niet bij het afspelen van 720p materiaal. Sommige mensen verkwisten toch o zo graag hun geld...
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Anoniem: 19976113 december 2009 12:10
En waarom zouden ze dat niet doen? De PS3 is een mainstream console in een markt waar concurrentie moordend is. Niet door ontwikkelen is gelijk aan het graven van een eigen graf. Stilstand = achteruitgang gaat hier mooi op.
weet iemand wanneer je die 'premium avatars' kunt kopen? staat wel bij je avatars keuzescherm dat je naar de ps store moet gaan, maar ze staan er niet tussen..
Die zullen dan wel a.s. donderdag komen.
Mijn dikke ps3 maakte ook nagenoeg geen geluid.
Heb nu een 360 (ivm forza3) en daar komt echt een bak herrie uit, helemaal als er een disc draait.
Heb je een Jasper chipset of niet ?

Ik kijk nog eventjes de kat uit de boom (ik heb al een ps3).
Als ze nou met een XBox 360-slim kwamen... :9
Ok mee eens dat je 360 dvd drive flink hoorbaar is maar voor zoiets bestaat de optie install game to HDD waarna je de game van je 360 HDD Start. Schilt je een hoop herrie en je game laad sneller. Het enige wat rest is dat de disc erin moet zitten voor een check en daarna ben je die DVD Drive herrie kwijt.

Daarnaast vind ik dat de PS3 inderdaad meer het geluid van de luchtstroom weergeeft (blazen) en een 360 daarnaast een hoogst irritante resonerend toontje maakt wat je het gevoel geeft of je een bruute keukenmachine in huis hebt gehaald.
heb een ps3 FAT 40gb naast mijn xbox 360(niet jasper) staan en ps3 maakt nagenoeg evenveel geluid als de 360 in movie stand. en als ik op de ps3 game hoor je alleen de hdd en lezer wat geluid maken en bij de 360 met games op mn 120 gb hdd hoor je hem ook heel zachtjes :D maar ik hoor hem liever zodat ik weet dat ie gekoeld wordt dan dat ie muisstil is en ineens in de fik vliegt ;)
ik heb ook een jasper xbox360, en een originele 60GB ps3 (en sorry de xbox360 is duidelijker luider, zonder dat de DVD drive draait en met de PS3 blu-ray drive die wel draait)

ik laat het mensen wel eens horen als ze een xbox360 willen kopen, en laat daarnaast ook nog eens de externe voeding zien en dan schrikken mensen vaak al van de externe voeding (veel mensen weten niet eens dat er een externe voeding is en dat de controllers geen standaard accu's heeft, want Microsoft maakt daar juist geen reclame over)

ik kan niet zeggen dat ik mij schaam om uit te leggen de xbox360 allemaal mist, en dan heb je ook nog eens mensen die zeggen: wat?!? heeft de xbox360 geen blu-ray? 8)7
het is best triest als je weet hoe weinig mensen weten van de xbox360 voordat ze hem kopen.

[Reactie gewijzigd door stewie op 25 juli 2024 00:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.