Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Bron: amd

Amd logo (75 pix)Afgelopen weekeinde was de 2009-editie van de QuakeCon in Dallas, Texas. Aanwezig daar namens AMD was Ian 'Cabrtosr' McNaughton, die de positie van senior manager of advanced marketing bekleed. Hij heeft hier op zijn blog over geschreven en als aardigheidje heeft hij daarin alvast download-links beschikbaar gesteld van de op uitkomen staande versie 9.8 van de Catalyst-drivers. De drivers zijn zoals gebruikelijk geschikt voor alle Radeon-modellen vanaf de HD 2400-serie; oudere kaarten zijn op de 9.3-release aangewezen. Downloads op deze pagina zijn er alleen voor Windows XP, Vista en 7, in zowel de 32bits- als 64bits-uitvoering. Mobility- en XP MCE-gebruikers zullen dus nog even geduld moeten hebben. Ian heeft niet bekendgemaakt wat de veranderingen zijn die in versie 9.8 zijn doorgevoerd.

This release of the ATI Catalyst driver provides OpenGL 3.1 extension support.  The following is a list of OpenGL 3.1 features and extensions added in ATI Catalyst 9.8:

  • Support for OpenGL Shading Language 1.30 and 1.40.
  • Instanced rendering with a per-instance counter accessible to vertex shaders (GL ARB draw instanced).
  • Data copying between buffer objects (GL EXT copy buffer).
  • Primitive restart (NV primitive restart). Because client enable/disable no longer exists in OpenGL 3.1, the PRIMITIVE RESTART state has become server state, unlike the Nvidia extension where it is client state. As a result, the numeric values assigned to PRIMITIVE RESTART and PRIMITIVE RESTART INDEX differ from the NV versions of those tokens.
  • At least 16 texture image units must be accessible to vertex shaders, in addition to the 16 already guaranteed to be accessible to fragment shaders.
  • Texture buffer objects (GL ARB texture buffer object).
  • Rectangular textures (GL ARB texture rectangle).
  • Uniform buffer objects (GL ARB uniform buffer object).
  • SNORM texture component formats.

ATi Catalyst logo (410 pix)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

URL voor 32bit Vista/Win7 mirror

Edit: En de rest

Aantal veranderingen:

- Battleforge DirectX 10/10.1 tot 50% betere prestaties met CrossfireX opstellingen
- Company of Heroes DirectX 10 tot 77% betere prestaties
- Crysis DirectX 10 tot 10% sneller met CrossfireX opstellingen en tot 34% sneller met quad-CrossfireX opstellingen
- Crysis Warhead DirectX 10 tot 50% sneller met CrossfireX opstellingen en tot 69% sneller met quad-CrossfireX opstellingen
- Far Cry 2 DirectX 10 tot 50% sneller met CrossfireX opstellingen en tot 88% sneller met quad-CrossfireX opstellingen
- Tom Clancy's H.A.W.X. DirectX 10/10.1 tot 40% sneller met CrossfireX opstellingen
- Word in Conflict DirectX 10 tot 10% betere prestaties
- UnigineTropics OpenGL en DirectX 10 prestaties beide tot 20% sneller

[Reactie gewijzigd door Crim op 17 augustus 2009 14:55]

die percentages lijken me wel een beetje optimistisch veel.

Waar heb je de info vandaan?
(Als het gewoon ergens van het blog is of de release notes die ondertussen op de AMD site staan, dan ben ik gewoon blind :))
Aantal veranderingen:

- Battleforge DirectX 10/10.1 tot 50% betere prestaties met CrossfireX opstellingen
- Company of Heroes DirectX 10 tot 77% betere prestaties
- Crysis DirectX 10 tot 10% sneller met CrossfireX opstellingen en tot 34% sneller met quad-CrossfireX opstellingen
- Crysis Warhead DirectX 10 tot 50% sneller met CrossfireX opstellingen en tot 69% sneller met quad-CrossfireX opstellingen
- Far Cry 2 DirectX 10 tot 50% sneller met CrossfireX opstellingen en tot 88% sneller met quad-CrossfireX opstellingen
- Tom Clancy's H.A.W.X. DirectX 10/10.1 tot 40% sneller met CrossfireX opstellingen
- Word in Conflict DirectX 10 tot 10% betere prestaties
- UnigineTropics OpenGL en DirectX 10 prestaties beide tot 20% sneller
Wel jammer dat AMD nu voornamelijk CrossfireX opstellingen optimaliseerd en geen optimalisaties uitvoerd op niet-CrossfireX opstellingen.
Ik zie anders wel degelijk verbeteringen welke ook voor single card opstellingen van toepassing zijn. Maar CrossFire was waarschijnlijk gewoon nog niet optimaal en daar is nu vanalles in verbeterd, zal ook zo zijn omdat de single card performance daar al goed was maar CrossFire minder goed schaalde.
zat vanmiddag nog de helft van die spelle te spelen met men HD4850'jes :P
De link voor de 32bit vista/7 werkt niet..
Ze werken inderdaad alleen vanaf de blog, de tekst is aangepast.

[Reactie gewijzigd door Drobanir op 17 augustus 2009 14:54]

Geen enkele link doet het
En weer hebben ze de ati hdmi audio bug niet opgelost, alleen maar 2.0 audio doordat i geen hdcp ziet, met xp/vista werkte dit wel tot v9.4 daarna ook nooit meer werkend gekregen.
Heb je die bug gerapporteerd bij ATI?
Ja elke keer bij nieuwe release, en wel meerdere, zie google en typ ati hdmi audio 2.0 en je krijgt nog 1000de klachten erover.
Dan is de klacht of niet belangrijk genoeg voor hen of ze kunnen hem nog niet oplossen.
Want wat is precies het gevolg van de klacht ? en hoeveel mensen maken er gebruik van momenteel.
Denk steeds meer, vooral bij HTPC gebruikers is dit lastig, nu alleen 2.0 over hdmi geen 5.1.
Anno1404 spelers met een 4870 kunnen alvast rekenen op fubar graphics. Dus die blijven beter eventjes op 9.7 zitten.

Asus 4870 DK + Vista x64 trouwens.

[Reactie gewijzigd door Noel op 18 augustus 2009 11:20]

ik kan het bevestigen met windows 7 x64 (final) en een hd4870 (512mb)

alles werkt, alles is te zien opzich, behalve het terain-textures van de eilanden. die zijn bijna allemaal 100% doorzichtig.

edit : een simpel roll-back van de driver was genoeg om het te fixen zonder te hoeven herstarten.

[Reactie gewijzigd door Countess op 18 augustus 2009 01:38]

Ik heb een vreemd probleempje met deze versie... ik deinstalleer altijd eerst de oude drivers, inclusief audio over HDMI... het maffe is dat niet de HDMI-audio driver werd gedeinstalleerd, maar de driver van de onboard audiochip van mijn mobo... beide Realtek... maar wel zeer vreemd. Nog meer gevallen bekend?

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 17 augustus 2009 20:01]

Deze Catalyst geeft bij mij het probleem dat het process ATIBRTMON naar 50-80% schiet constant, ik weet niet precies wat het doet, maar het is niet gezond iig..
Nu de AGP hotfix versie van 9.8 nog...
Alles is nu te vinden op de ATI website en daar ook te downloaden

Resolved Issues for All Windows Operating Systems
This section provides information on resolved issues in this release of the ATI Catalyst™
Software Suite for Windows. These include:
􀁺 Catalyst Control Center: Diagnostic warning message now appears in CrossFire
aspect when the only display is removed from the CrossFire chain
􀁺 Catalyst Control Centre will now launch properly with CrossFire disabled on multiadapter
enabled/configured systems
􀁺 Catalyst Control Center: Some of the missing "Monitor Attributes" options in the
Displays tab are now available
􀁺 Refresh rates are now applied properly for standard and optimized HDTV modes in
Catalyst Control Center
􀁺 Catalyst Control Center: Missing update for Windows 7 localized help content is now
available
􀁺 TV Properties tab now properly displays "Image Quality" instead of "TV Properties"
for Catalyst Control Center user interface
Resolved Issues for the Windows 7 Operating System
This section provides information on resolved issues in this release of the ATI Catalyst™
Software Suite for Windows 7. These include:
􀁺 Display and mouse rotation now functions properly after reboot with 3 or more
displays in clone mode
􀁺 “Unreal Tournament 3” no longer fails to respond after performing a taskswitch to
desktop
􀁺 Hotplugging a secondary display during HD playback with WinDVD no longer
causes desktop to go blank
􀁺 Intermittent block noise no longer visible during MPEG2-TS content playback with
Windows Media Player
􀁺 Windows 7 logo no longer displays flickering distortion during Windows 7 loading
screen (system reboot up)

[Reactie gewijzigd door Dutchman01 op 18 augustus 2009 12:35]

ArmA2 merkbaar verbeterd @ HD4850
Top dankje, door deze reactie zal ik hem ook binnenhalen!
Ik zal wet niet goed kijken maar kan een aantal dingen niet terugvinden:

ATI 3200 GPU via HDMI naar Pioneer PDP427XA.

Ik kan niet meer de 720p resolutie terugvinden onder force => kan uiteraard wel 1280*720@60hz selecteren. Uberhaupt staan expliciet de HDMI resoluties niet meer vermeld.

Op 1280*720@60hz is het niet beeldvullend. In oudere versies kon je dit via een scaling slider aanpassen. Deze kan ik niet terugvinden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True