Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Software-update: Opera 10.00 build 1699 bèta 3

Door , 47 reacties, submitter: Proxy, bron: Opera

13-08-2009 • 14:11

47 Linkedin Google+

Submitter: Proxy

Bron: Opera

Opera logoOpera heeft donderdag de derde officiele bètarelease uitgebracht van versie 10.00 van de gelijknamige webbrowser. De Noorse browser is gratis te gebruiken en bevat features als tabbed browsing, een popupblocker en een e-mailprogramma met spamfilter. In versie 10.00 zal daar verder Opera Unite aan toegevoegd worden, dat de mogelijkheid biedt bestanden uit te wisselen en met andere Operagebruikers te chatten. Ten opzichte van de tweede bèta is onder andere de gebruikersinterface vertaald in een groot aantal talen en zijn er verbeteringen aan de tabs aangebracht. Hieronder staat een overzicht van de belangrijkste veranderingen sinds bèta 2:

User Interface

Added
  • Translated into 39 languages including English
Improvements
  • Visual tabs now available on the left or right side of the browser window
  • Further tab improvements with better attention state design
  • Spellchecker menu item moved to Preferences > Advanced > Browsing dialog box
  • Additional debug skin tooltip information: skin information of the parent element, plus what skin type is active (top, left, right, bottom or default)
  • Mac: skin top dragbar knob now repeated on left/right sides
Fixed
  • Problem when trying to open a .pdf file
  • Problem when saving a session
  • Windows: Pages using webfonts which caused a problem in Windows 98
  • Windows: HTML clipboard now works with both MS Office and OpenOffice.org
  • Mac: Panel buttons for the Mac skin
  • Linux: Opera tray icon transparency issue
  • Linux: Problem after dragging a tab to a second window, closing it, then activating the first window

Mail, News, Chat

Fixed
  • System selected fonts now used for HTML compose font selector
  • Mail column header alignment

Versienummer 10.00 build 1699 bèta 3
Releasestatus Beta
Besturingssystemen Windows 7, Windows 9x, Windows 2000, Linux, BSD, Windows XP, Solaris, Windows Server 2003, Linux AMD64, Linux IA-64, Windows Vista, Windows Server 2008
Website Opera
Download http://www.opera.com/browser/download/?custom=yes
Licentietype Freeware

Reacties (47)

Wijzig sortering
Maar waarom zoveel fuzz om je content heen: dikke vette tab-bar, statusbalk etc.
Bijna 20% is browser in je scherm :s Is dat er niet uit te slopen? Kijk naar Chrome, die werkt alles mooi weg = meer content op je scherm. Vooral bij een 13" macbook of netbooks is dat tegenwoordig essentieel.

Voor de features ga ik nog altijd naar Firefox (met extenties idd).
Menu en status balk kun je gewoon uitschakelen. Voor de status balk: Beeld->Werkbalken->Statusbalk. Voor de menu balk: Bestand->Menubalk tonen. Als je dan bijv. Linux met KDE gebruikt kun je de venster rand ook nog helemaal uit zetten (KDE feature), en dan gebruikt ie echt niet veel ruimte. Als ik hier Opera, Firefox en Konqueror naast elkaar zet (allemaal met een tab balk, menu balk etc.) dan gebruikt Konqueror de minste ruime, met maar een paar pixels meer komt Opera, en met nog een paar pixels meer komt Firefox, als ik vervolgens in Opera de menu balk uit zet, gebruikt die weer een stuk minder ruimte dan Konqueror en dus ook Firefox.

Ik snap ook die hele ophef niet, tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een 22" scherm of iets dergelijks, wat maakt dat beetje ruimte van zo'n tab+adres balk dan nog uit? (Note: zelf heb ik nog een 17" scherm op 1024x768 en vind absoluut niet dat veel ruimte word verspild). Gezien de meeste ook wel breedbeeld hebben en de meeste sites een vaste breedte hebben (en de rest lege ruimte is), kun je ook nog eens de tabbalk links of rechts zetten, dan heb je boven in het scherm nog meer ruimte.
Ik snap ook die hele ophef niet, tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een 22" scherm of iets dergelijks, wat maakt dat beetje ruimte van zo'n tab+adres balk dan nog uit?
Hoeveel netbooks met een 22'' scherm heb jij de laatste tijd gezien?

Opera 10 beta 3 op een 1024x768 12'' scherm alhier. Vandaag liep ik trouwens op T.Net tegen dit probleem aan.
Zoals Little Penguin hieronder zegt, dan gebruik je hem toch in fullscreen/kiosk mode, dan gebruikt hij echt geen overbodige ruimte, geen scroll balken, geen adres balk, helemaal niks (tabs switchen met ctrl+tab, url veranderen met alt+F2 etc)

En de problemen van Tweakers kan Opera niks aan doen, ik ben in ieder geval nog nooit geredirect geworden hier op tweakers. Ik krijg hier ook gewoon "Grade A" als ik die device detect link volg. Moet dus specifiek aan jouw systeem/installatie liggen.

Edit:
Waarom wil je überhaupt Opera als FF maskeren/identificeren? Bang dat iemand ziet dat je Opera gebruikt :?

[Reactie gewijzigd door RobertMe op 13 augustus 2009 21:00]

Ik was niet de enige, die geredirect werd naar de mobiele site. Zie het GoT-topic. Wat je Edit betreft: vroeguhh werkte Identify as Mozilla het beste tegen browsersniffers. Heel vroeger kon je zelfs niet eens Identify as Opera kiezen IIRC. Die setting heeft al mijn upgrades overleefd.

[Reactie gewijzigd door Jan-E op 13 augustus 2009 23:21]

Tja, het probleem blijkt eerder in de onbekende UA's te zitten, niet in Opera, die doet slechts wat jij wil, identificeren als FF (als je de echte FF UA wil hebben moet je hem maskeren) en dit levert een UA op waar dat script niet mee om kon gaan.

Op zich wel grappig om te lezen dat je al zo lang Opera aan een stuk gebruikt met dezelfde settings en die default UA nooit veranderd is naar Opera op het moment dat Opera de standaard werd.
Jammer dat niemand reageert op de opmerking "Voor de features ga ik nog altijd naar Firefox (met extenties idd)."...
Want dat mis ik gewoon in Opera en bijv. Chrome. :O
Alleen al Adblock Plus is (bijna) onmisbaar :9
Tja, van welke extensies wil je weten of ze ook in Opera zitten? Ads blokken kan door slim om te gaan met de urlfilter.ini Hier vind je al een hele mooie lijst die in ieder geval voor mij veel/alle ads blokt.

Als je concreet met een lijst komt van deze extensies zijn onmisbaar kan ik (en misschien iemand anders ook) zeker eens uitzoeken wat er allemaal beschikbaar is voor Opera. Zie ook deze blogpost van een Opera medewerker die een mooie lijst heeft gemaakt van FF extensies die standaard in Opera zitten of via widgets en userJS toegevoegd kunnen worden (let op: lijst is erg oud)
Mijn add-ons:
-Adblock Plus
-Better Gmail 2
-Delicious Bookmarks
-Woordenboek Engels/Duits/Nederlands
-Evernote Web Clipper
-Ghostery
-Gish It! 1.4
-Image Zoom
-NoScript
Mijn add-ons:
-Image Zoom
Welkom in de wondere werereld van User Javascript :)
http://userjs.org/scripts/browser/enhancements/zoom-image
Mijn add-ons:
-Adblock Plus
Zit in Opera..
-Delicious Bookmarks
Beter dan Opera Link kan niet.
-Woordenboek Engels/Duits/Nederlands
Zit in Opera 10
-Image Zoom
Zit in Opera.
-NoScript
Zit in Opera.

En de anderen.. ik weet niet wat daar zoveel beter aan is..
Niet (helemaal) mee eens...
-Adblock Plus zit in Opera? Niet simpel even een add-on toevoegen en een filter...
-Delicious Bookmarks; is beter (als je een website toevoegt die je al eerder had toegevoegd krijg je een melding, niet met Opera Links (dan staat die er nog een keer in...)
-Woordenboek Engels/Duits/Nederlands; standaard in Opera, een plus!
-Image Zoom; dan moet je dus de gehele pagina vergroten/verkleinen...
-Better Gmail 2; moet zeker via ingewikkelde scripts. Voor mij een gemis Gmail zonder die extra's van Better Gmail 2.
-NoScript; zit in Opera? waar dan?
Niet (helemaal) mee eens...
-Adblock Plus zit in Opera? Niet simpel even een add-on toevoegen en een filter...
Wat is het dan nog meer?
-Delicious Bookmarks; is beter (als je een website toevoegt die je al eerder had toegevoegd krijg je een melding, niet met Opera Links (dan staat die er nog een keer in...)
~
Misschien wil je dat juist...
-Image Zoom; dan moet je dus de gehele pagina vergroten/verkleinen...
Rechter muisknop, open Image. Voila!
-Better Gmail 2; moet zeker via ingewikkelde scripts. Voor mij een gemis Gmail zonder die extra's van Better Gmail 2.
Extra's zoals?
-NoScript; zit in Opera? waar dan?
Rechter muisknop, site preferences..
~[/quote]

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 13 augustus 2009 22:34]

-NoScript; zit in Opera? waar dan?
F12, Enable/disable javascript. Plus veel meer quick settings.

[Reactie gewijzigd door Jan-E op 13 augustus 2009 23:05]

Je kunt de hele boel customizen, onderste balk bijvoorbeeld haal ik er standaard uit en je kunt ook altijd een wat compactere skin pakken (Lix bijvoorbeeld).
Precies, maar bij het installeren een wizard die de optimale instellingen kiest voor jouw scherm-grootte, en ze evenueel gelijk door jou laat aanpassen, is mischien een idee. Op een 22" scherm wil je die tab-bar, statusbalk enz. wel, maar bij een 9" netbook, of de 13" macbook van vogelaarke135 mischien niet.

Persoonlijk heb ik het idee dat vooral IE veel van het scherm verbruikt voor de browser-gui. IE8 en 7 iets minder, maar daar zijn juist de dingen die ik gebruik uitgeschakeld, terwijl er op de meeste pc's de 35-50% van het scherm ingenomen wordt door allerlei vage toolbars, (bij mij van PDF-creator en EPSON Web To Page, bij anderen vooral) van Google, en meestal nog een dozijn andere. Mensen vinden blijkbaar dat die daar horen, en laten die dan gewoon staan, ondanks dat de (bijna) helft van het scherm ermee gevuld is.
dat is juist het mooie aan opera je kunt hem helemaal aanpassen je kunt alles eruit slopen of naarde zijkant verslepen, ik zou zeggen give it a try :9
Ik zie het probleem niet zo, er is ruim voldoende resolutie aanwezig op de meeste systemen en voor netbooks kies je toch gewoon de full-screen optie? Dan heb je gewoon 100% beschikbaar en wisselen van tabs doe je dan met CTRL+TAB...

Maar goed, als je liever Google Chrome gebruiks is er niemand die je tegenhoud hoor...
Moesten alle browser eruit zien als Chrome, waarom zouden we dan nog verschillende browsers hebben? Er zijn mensen die dat handig vinden, anderen verkiezen dan het idee van Chrome (wat mij dan weer niet aanstaat).
Bij Opera kan je alles wijzigen (mits wat moeite erin steken). Dat kan ik dan niet met Chrome.
EUhm, als je de Menubar, panels minimaliseert, heb je enkel een tabbalk en adresbalk in beeld. Dat is 80% minder dan wat FireFox op schderm tovert. En als zelfs dat niet genoeg is, pas je het toch aan. 100% van de Opera GUI is naar eigen wens aan te passen.
druk eens op F11, dan heb je een volscherm
Fixed
Windows: Pages using webfonts which caused a problem in Windows 98
Dat ze nog steeds met win98 testen :? er zijn toch zo goed als geen win98 gebruikers meer.
Opera is de enige moderne browser die zelfs nog in Win95 werkt. Waarom? Geen idee, maar wel een grappig weetje. :)
Waarom zouden ze oudere Windows-versies niet ondersteunen als het gewoon nog kan?
Waarom zouden ze oudere Windows-versies niet ondersteunen als het gewoon nog kan?
Omdat het meer moeite en manuren kost?
Waar staat dat? Opera draait al sinds het begin op Win95/98, het zou ze meer tijd kosten om het er uit te halen dan het te verbeteren. Opera wil gewoon het meeste aantal platformen ondersteunen.
Waar staat dat? Opera draait al sinds het begin op Win95/98, het zou ze meer tijd kosten om het er uit te halen dan het te verbeteren. Opera wil gewoon het meeste aantal platformen ondersteunen.
Opera verandert natuurlijk ook, en die veranderingen moeten op alle platformen getest worden. Problemen die zich alleen op WIndows 95/98 voordoen (en die zijn er) moeten opgelost worden. Dat alles kost tijd en manuren. Ondersteuning ¨er uit halen¨ zou natuurlijk onzin zijn. Wat ze wel zouden kunnen doen is simpelweg geen moeite meer besteden aan het compatibel houden van Opera met oude OSen.

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 13 augustus 2009 23:06]

Wat kan geld en manuren gebruiker schelen? Het is een gratis browser ffs.
Wat kan geld en manuren gebruiker schelen? Het is een gratis browser ffs.
Geld en manuren kunnen ook besteed worden aan het ontwikkelen van nieuwe features. Ik zeg niet dat ze ondersteuning voor de oude systemen moeten laten vallen, alleen maar dat het wel degelijk wat kost om die ondersteuning te behouden.
Er zijn ook zo goed als geen Windows 2000 gebruikers meer, maar Firefox ondersteund die ook nog, en als Opera zodanig opgezet is dat men nog Win98 kan ondersteunen is dat vooral een pluspunt.

Er zijn her en der nog gebruikers van oude besturingssystemen en als die een moderne browser nodig hebben, dan hebben die tenminste nog een optie.
Yup, Fx doet Win2k nog. maar vanaf 4.0 zal het waarschijnlijk over zijn voor de 2000-support.
Gelukkig zitten we nu net in de 3.5 fase :)
Kan ook zijn dat hiervan een bug report is gedaan, en gezien Opera erg populair is in Azië, Rusland en in oost-Europa kan ik me best indenken dat er nog heel wat win. 98 gebruikers zijn.
Prima toch, dat zij je niet dwingen over te stappen?
Als je eeen P133 of andere antieke machine nog draaiend wilt houden, puur uit liefhebberij, is toch ook prima? Daarop hoef je XP niet te proberen, ME is crap en mischien lukt het niet om 2000 nog legaal te vinden.
Naast deze 'officiële beta' is er ook weer een snapshot build uitgebracht: build 1703 welke op dezelfde pagina als de bron gedownload kan worden.
Voor de duidelijkheid, het verschil tussen beiden is dat de beta Unite niet bevat, en de snapshot wel. Unite word nu nog niet stabiel genoeg bevonden om in de betas mee te nemen, maar het is wel de bedoeling dat hij uiteindelijk in de final versie komt.
Inderdaad, verder zijn ze identiek. De ontwikkelaars hebben enkele dagen terug nog wel opgeroepen om zoveel mogelijk uit te proberen met Unite in de nieuwste build, zodat ze meer inzicht krijgen in het verbruik van dit alles op de servers.

Ik ben overigens benieuwd wat de final van versie 10 gaat doen op de markt, zouden we er eindelijk weer wat marktaandeel bij krijgen? De browser is al geweldig, maar wellicht dat het met de nieuwe UI en features weer wat mensen kan wegkapen bij IE. Het browserkeuzescherm in W7 zal daar hopelijk ook (een klein beetje) bij helpen...
Ik hoop het ook, vind het een prima browser. Maar met het keuzescherm in Win7 denk ik dat de top 3 als volgt eruit zal zien: 1. IE8; 2. Fx 3; 3. Chrome. Wellicht zal het aantal Opera-gebruikers iets opgekrikt worden, maar niet veel mijns inziens. De doorsnee Opera-gebruiker weet doorgaans veel van browsers en het web af, en wat de bovengenoemde browsers missen. Een doorsnee computergebruiker zal toch iets bekends kiezen.
Bij mij werkt MijnIng.nl niet goed met Firefox (3.x.?), ik kan niet naar het spaaropdracht-scherm gaan, iets met een verkeert staande slash of zo. Ook bij het updaten van gsm-nummer blijft hij hangen. Met Opera werkt het prima.

In veel opzichten vind ik Opera zowiezo fijner, er zijn echter nog wel een paar pijnpuntes. Afdrukken van een selectie wilt hij niet (en probeer je het toch, kun je daarna helemaal niet meer printen), vooral als je print vanuit print-preview modus. Ik heb dat met alle Opera versies gehad (nu 9.63) sinds 9.0 of 8.5 en op diverse pc's (intel, amd).
Ik mis enkele add-ins die ik bij Firefox heel fijn vind (maar bij iedere update zijn er daar weer een paar niet meer compatible. Ik zou graag de optie hebben om die update even tegen te houden totdat de add-ins ook zover zijn (uiteraard mits dat niet te lang duurt, en er geen werkelijk gebruikte exploits zijn, en dan nog zullen sommigen dit geen goed idee vinden, maar ik wil mijn add-ins niet kwijt)
De add-on die ik het meeste mis is Flash-block, en alhoewel iemand de Firefox versie heeft verbouwd naar werkend voor Opera, is het een hack die ook de gemiddelde Opera-gebruiker niet snel nadoet.

Wat me overigens is opgevallen is dat ik die Flash-block wel mis in Opera, maar dat ik me aan dat gemis nog veel meer stoor bij Iron (Chrome). Die wordt bij Flash op de pagina gewoon onwerkzaam traag, zeker als er twee of drie tabs open staan met Flash-troep. Aangezien ik normaal 20-30 tabs open heb staan is Chrome dus voor mij Exit. Ook bij IE8 stoor ik me veel meer aan Flash als bij Opera, zo erg dat ik daar de Flash-support maar weer helemaal heb uitgeschakeld.
Opera ging er wel tussen staan dacht ik.
Beter halen ze IE er tussenuit ;)
geweldige browser.
hoop dat de 10 nu snel uit beta komt.
hele mooie nieuwe fucties en verbeteringen.
is en blijf in mijn ogen de beste en prettigste browser met afstand
Hinderlijk vind ik dat deze bug er nog steeds in zit, ook al beweren ze in the release notes van Beta 2 dat hij opgelost is.
Pressing Enter to select an item in a dropdown box no longer submits a form
Was het maar waar...

[Reactie gewijzigd door Jan-E op 13 augustus 2009 23:17]

Wie weet hoe je de scroll snelheid kan aanpassen, kan het maar niet vinden.

FF=about config...
volgens mij is dit gewoon een instelling in windows en om daarom nou te zeggen dat firefox meer configuratie mogelijkheden dan opera heeft is ook weer niet waar, type in je adresbalk maar eens opera:config daar krijg je namelijk een hoop nieuwe instellingen om aan te prutsen
Ik heb niet gezegd dat je in ff meer mogelijkheden hebt, maar dat ik de scroll snelheid wel daarin kon aanpassen. Maar bij opera kan ik het maar niet vinden...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*