Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 14 reacties
Bron: Wine HQ

Wine logoOm de andere week op vrijdag staat er een nieuwe ontwikkelbuild van Wine voor je klaar en ook deze keer is dat weer het geval. Wine is een opensource-implementatie van de Windows-api. Dit maakt het mogelijk om DOS- en Windows-programma's op onder andere Linux, FreeBSD en Mac OS X te draaien. De database met applicaties die onder Wine werken, al dan niet met behulp van enkele kleine aanpassingen, bevat op het moment van schrijven 12.214 titels, wat er 28 minder zijn dan twee weken geleden. Waarschijnlijk is de bezem door de database gehaald. Hieronder is te vinden welke veranderingen en verbeteringen er in deze release zijn doorgevoerd:

What's new in this release:
  • Beginnings of shader model 4 support.
  • Support for copying/pasting images from X11 applications.
  • A number of GDIPlus improvements.
  • Various listview fixes.
  • 64-bit support in winemaker.
  • Support for building on Mac OS X Snow Leopard.
Bugs fixed in 1.1.21:
  • Worms 2 intro films play for a few seconds without video then stop (mciavi)
  • CListCtrl: Control in the first column does not resize
  • WoW crashes using D3D during flight sequences
  • Sanitarium - D3D fails to create surface
  • Bug or Wrong Comment? X11DRV_XRender_UpdateDrawable is called from X11DRV_ExtEscape.
  • Adobe Lightroom 1.0 won't let you create a database
  • The virtual desktop should be resizable
  • Adobe Acrobat Pro 6 / Acrobat Pro 7 -- "Save As" fails
  • Visma Skatt: Craches when regaining focus
  • bricscad: separators in vertical toolbar rotated by 90 degrees, causing layout problems
  • Cannot Launch Quicktime
  • War of the Ring terrain textures appear and disappear constantly
  • Condemned Criminal Origins Mouse Cursor Unable to initialise
  • iphlpapi: GetAdaptersAddresses required for some utility classes in system.net namespace (.NET)
  • Some text does not display in Soundslides
  • Patch for Wordpad that fixes some glaring issues on Windows and Reactos
  • Autocad 2005 : Multiline text edit crashes application
  • Crash during execution of cbsetup.exe
  • Lego Star Wars crashes
  • DVDShrink: Preview no longer works
  • Oblivion crashes on launch
  • unimplemented function sxs.dll.CreateAssemblyNameObject, aborting
  • cinepak codec reportedly not installed, FourCC case mismatch
  • Unhandled exception unimplemented function setupapi.dll.SetupPromptForDiskA
  • 3dmark2000 Environment Bump Mapping test broken in 1.1.10
  • Condor: needs native d3dxof.dll for x-file loading
  • Children of the nile demo crashes when loading a game
  • Quicken 2007 Home & Business crashes with X Error "BadLength"
  • FEAR 1.08: Pixelshader compilation fails with ARB backend
  • WSAAddressToStringA AF_INET6 implementation missing
  • ole32.CoGetClassObject: threads without apartment should use existing MTA
  • PortalGT Mud Client exception
  • DVD Shrink does not recognize NTFS partitions - creates MDS instead of ISO files
  • BDE application cannot open any db file
  • Dangerous usage of strncat
  • DigiSpel: Cannot move puzzle pieces
  • Chattha Sangayana - can't use scrollbars
  • License server problem
  • Notepad outputs different date format than native
  • LB_DELETESTRING handler does not send LB_RESETCONTENT if only item is removed
  • spec file for xinput1_3 is incorrect
  • Orca crashes in comctl32
  • .desktop file associates with too many mime types (zip, executable)
  • John Tiller's campaign series, fatal crash on game startup
  • Parkan IC: No video shown
  • Suunto Training Manager crashes shortly after startup
  • Roblox crashes on install with unimplemented function pdh.dll.PdhMakeCounterPathA

Adobe Photoshop CS3 onder Wine

Versienummer:1.1.21
Releasestatus:Unstable
Besturingssystemen:Linux, BSD, macOS
Website:Wine HQ
Download:http://ibiblio.org/pub/linux/system/emulators/wine/wine-1.1.21.tar.bz2
Bestandsgrootte:14,60MB
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (14)

elke 2 weken een hele waslijst aan fixes.. i like it =D
Ik hoop dat ze 100% DX9 support snel hebben, voor alles buiten games zit ik sowiso toch al op linux (ubuntu 9.04) Het is al goed op sommige spellen, maar er zijn er ook nog veel met serieuze fouten. Crysis loopt met heel veel grafische glitches en lage fps, maar het loopt! Als ze de glitches aanpakken en een beetje optimaliseren zou het echt prachtig zijn!
DX10-support bedoel je?

Helaas ben je er dan ook nog niet. Om de een of andere vage reden gebruiken veel nieuwe spellen games for windows live, welke .net3 nodig heeft, welke nog niet eens ge´nstalleerd kan worden... Je begint bijna te denken dat MS dat expres doet... (als ik me niet vergis betaalt MS spellenmakers om GFWL te gebruiken, of ze pushen het iig behoorlijk hard)
DX9 is ook nog niet helemaal zoals het hoort..
maar een goed begin aan dx10 is natuurlijk ook altijd wel welkom :)
Natuurlijk zal een spel nooit zo soepel lopen als op het platform waar het voor bedoelt is en ze kunnen het ook nooit zo optimaliseren ;)

Wel leuk om te zien dat ze bezig zijn met DX10 support, bleef een poos angstvallig stil in die hoek :)

[Reactie gewijzigd door Ventieldopje op 9 mei 2009 01:04]

WoW liep in Wine beter op dezelfde oude pc als toen er XP opstond. Bij mij dan. En niet gewoon en beetje, maar echt veel beter. Heeft echt nog een aantal jaren extra leven voor mijn PC gekocht. Hulde aan Linux en Wine.

Ok, WoW is natuurlijk wel een apart geval. De support vanuit Wine is veel groter dan voor vele andere games.
En ook omdat WoW in OpenGL kan werken, iets wat native ondersteund wordt door Linux. Direct3D daarentegen kan bedroefend traag zijn onder Wine omdat het geŰmuleerd moet worden.
Huh? Hoezo ge-emuleerd? Volgens zit er altijd een DLL tussen de hardware en de applicatie die Direct3D wil doen, zowel onder windows als Wine. Als je bedoelt dat de Wine direct3D oplossingn nog niet direct de hardware aanstuurt maar alles op dit moment omzet in OpenGL, tsja dat zou kunnen (geen flauw idee). Maar de oplossing hiervoor is even simpel als briljant: download de sourcecode en voeg het even toe ;-)
PS. dit bericht werd getriggered door het gebruik van het woord 'moet', niks moet in deze ;-)

[Reactie gewijzigd door latka op 9 mei 2009 10:21]

Wine Is Not an Emulator

Hoe vaak moet het nog gezegd worden? Wine emuleert helemaal niets. Het is een implementatie van de win32 (/ d3d / enz..) specificatie
Waarom zou Wine niet soepelder kunnen lopen dan Windows? Niets houdt de ontwikkelaars tegen om meer nadruk te leggen op optimalisatie nadat de meeste functionaliteit is ge´mplementeerd...
Heuj zie ik daar nou CS3, maandag maar even proberen dan :)
Photoshop CS3 werkt nog niet naar behoren:
http://wiki.winehq.org/AdobePhotoshop
Hoe zit het eigenlijk met CS4? Want die heb ik veel liever dan CS3. :)
Na een beetje zoeken in de appdb ben ik tot de volgende conclusie gekomen (die jij trouwens ook had kunnen trekken).
Installatie werkt. Maar alleen op versie 1.1.17 en vroeger. Daarna dus niet meer.
Het programma werkt, maar er zijn heel wat aanpassing die moeten gebeuren voordat het werkt.
zie: appd
eens kijken of de memory leak in warcraft 3 is opgelost...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True