Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 7 reacties
Bron: FreeCol, submitter: DitisKees

De vroege gamers die veel tijd hebben besteed aan Colonization dat in 1994 door Microprose op DOS werd uitgebracht, moeten oppassen om niet opnieuw verslaafd te raken. Er is namelijk een groep ontwikkelaars bezig om een opensource versie van dit turn-based strategiespel te maken onder de naam FreeCol. Tot en met versie 1.0 zal het team zich richten op het ontwikkelen van een exacte kopie maar dan met moderne functies, zoals een isometrische map en multiplayer-ondersteuning. Daarna zal er een ontwikkelplan worden opgesteld voor versie 2.0 waar iedereen ideeën aan bij kan dragen. Zo ver is het echter nog niet, de ontwikkelaars hebben onlangs versie 0.8.0 de deur uitgedaan met de volgende beknopte aankondiging:

Version 0.8.0

Version 0.8.0 of FreeCol has now been released. The largest change introduced by this release is the ability to define gameplay mechanics using XML-files. You can easily change the rules you don't like or create a different game similar to FreeCol. Take a look at the chapter Changing the Rules in our user manual if you would like to know more.

Other changes include:
  • Units now slide between tiles while moving.
  • New terrain graphics.
  • Menu music added.
  • Sound effects for dragoons, artillery capturing a colony, building complete, church and blacksmith.
  • New sound effects for artillery and buying/selling goods.
  • Short music clips for Aztecs and fountain of Youth.
  • Named regions and nicer placement of native settlements.
  • New nations added: Portuguese, Swedish, Danish and Russian
  • Games with up to eight European players are now supported.
  • A lot more new features and bugfixes.
FreeCol 0.8.0
Versienummer:0.8.0
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 2000, Linux, BSD, Windows XP, macOS, Solaris, Windows Vista
Website:FreeCol
Download:http://www.freecol.org/download.html
Licentietype:GPL
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (7)

Leuk initiatief. Goed voor mensen die op zoek zijn naar een strategiespel maar er de centen niet voor hebben of voor diegenen die op zoek zijn naar een stukje nostalgie.
Overigens is Colonization onlangs opnieuw uitgebracht door Firaxis Games met de titel Civilization IV: Colonization. 't is een remake van het oorspronkelijk spel en gebruikt de Civ IV engine.
"moeten oppassen om niet opnieuw verslaafd te raken"

Inderdaad! Col heeft destijds angstaanjagend veel tijd opgeslokt... Geweldig spel, denk dat ik het toch niet kan laten even dit leuke project te gaan bekijken :)
Het heeft mij ook al enkele dagen gekost. Het is vrij goed gedaan! Hier en daar mist het nog wel wat functionaliteit. Het goede is dat de interface postief op de schop is genomen!! Het jammere is dat het in java geschreven is en dat komt de snelheid absoluut niet ten goede! In het begin duurt het wachten op een nieuwe beurt (maw wachten op de AI) slechts enkele seconden. Verder op in het spel kan het tot een minuut of zelfs langer duren.
Het jammere is dat het in java geschreven is en dat komt de snelheid absoluut niet ten goede!
Dat heeft dan niets met Java te maken. Echt niet. Java is tegenwoordig qua snelheid vergelijkbaar met gecompileerde C++-code.

In 98, toen was Java traag ja.
@Fuzzilogic:

Je post lijkt een 1:1 vertaling uit deze wiki:

(http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Java#Performance)

En dit wil niet zeggen dat er geen niet optimaliseerde java apps meer zijn en alle java apps dus lekker soepel lopen.
En dit wil niet zeggen dat er geen niet optimaliseerde java apps meer zijn en alle java apps dus lekker soepel lopen.
Maar dit wil wel zeggen, dat het dus niks met Java te maken heeft , maar alles met de programmeurs die het geschreven hebben. Dus de opmerking, dat het jammer is dat het in java geschreven is vanwege performance snijdt geen hout.
vreemd genoeg heb ik aardig veel last van veel re-synchs maar afgezien van dat speelt het super :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True