Software-update: Winrar 3.80

WinRAR logo (75 pix) RAR Labs heeft zojuist de finalrelease van versie 3.80 van zijn archiveringsprogramma Winrar uitgebracht. Deze populaire compressietool is beschikbaar voor diverse besturingssystemen, waaronder DOS, Windows, Linux en Mac OS X. Voor het eerst zijn er ook aparte 32bit- en 64bit-versies voor Linux. Rar kan overweg met de meest gangbare formaten, waaronder rar, zip, cab, arj, lzh, tar, gz, ace, uue, bz2, jar, iso, 7z en z, ondersteuning voor Zip64 (alleen uitpakken) en multivolume cab-bestanden. Vermoedelijk omdat RAR Labs denkt de drukte op de downloadserver niet aan te kunnen, is op dit moment alleen de Windows-versie van Winrar beschikbaar en kan deze hier opgehaald worden. Hieronder is het volledige overzicht van de veranderingen sinds versie 3.71 te vinden:

Changes in version 3.80:
  • Added support for ZIP archives containing Unicode file names in UTF-8 format. When creating ZIP archive, WinRAR stores names in Unicode only if they cannot be stored correctly using the current single byte character set.
  • Added decompression support for WinZip AES encrypted ZIP archives.
  • Improved Unicode support for RAR and ZIP archive names.
  • "Ask before overwrite" and "Skip existing files" update modes are now available in archiving dialog. They allow to specify WinRAR behavior when updating already existing files in archive. Unlike already available "Fresh existing files only" and "Add and update files", these new modes ignore file date and compare only file names.
    Command line equivalents of these modes are:
    • switch -o enables "Ask before overwrite" archiving mode;
    • switch -o- enables "Skip existing files" archiving mode;
    • switch -o+ enables "Overwrite all" mode (default for archiving).
  • New "Add to context menu" option in "Profile parameters" dialog. If this option is on, the profile name will be displayed in Explorer context menus allowing to activate a profile from context menu.
  • New -cp switch allows to select a compression profile in command line mode. It is supported only by GUI WinRAR.exe, not by rar.exe.
  • New "Options" page of archiving dialog contains the group of settings modifying the behavior of "Delete files after archiving" option from "General" page:
    • Delete files. Delete files normally like in previous WinRAR versions.
    • Move files to Recycle Bin. Deleted files are placed to Recycle Bin. Command line equivalent of this option is -dr switch.
    • Wipe files. Before deleting file data are overwritten by zero bytes to prevent recovery of deleted files. Command line equivalent of this option is -dw switch.
    All these options have an effect only if "Delete files after archiving" is on. You can enable any of these options in the default compression profile to change the default behavior of "Delete files after archiving".
  • WinRAR "Extraction path and options" dialog is now resizable. You can use the mouse to drag its border to the desired size and provide more space for folder tree pane. WinRAR will store new dimensions of this dialog.
  • New "Update" SFX script command and "Update mode" group of options in "Update" page of "Advanced SFX options" dialog. These command and options allow to check time and implement file time based updating;
  • SFX script "Shortcut" command and "Add shortcut..." command in "Advanced SFX options" dialog now allow to specify an icon file containing an icon associated with shortcut.
  • New "Wipe temporary files" option in "Settings/Security" dialog provides more secure, though slower, way to delete temporary WinRAR files.
  • WinRAR and RAR display the total progress bar when unpacking a multivolume RAR archive if all volumes are present in the same folder.
  • WinRAR and RAR automatically expand names of environment variables in list files. For example, a list file can contain lines like:
      %windir%\*.exe
      %USERPROFILE%\Desktop
    This feature is available only in Windows RAR version.
  • Added support of TAR archives with non-zero "extra field" data.
  • Added support of TAR archives, which does not contain the end of archive entry consisting of 512 zero bytes.
  • Improved Unicode support when dragging files from WinRAR window.
  • Shift+Tab key combination can be used in main WinRAR window to switch the input focus between interface elements (files, comment, tree, address) in reverse order. In previous versions Shift+Tab used the same order as Tab.
  • Corrected a possible WinRAR crash when opening truncated UDF ISO files.
[break]
WinRAR screenshot (481 pix)
Versienummer 3.80
Releasestatus Final
Besturingssystemen Windows 9x, Windows NT, Windows 2000, Linux, BSD, Windows XP, DOS, macOS, OS/2, PocketPC 2002, Windows Server 2003, Linux AMD64, Linux IA-64, Windows Vista, Windows Server 2008
Website RAR Labs
Download http://www.rarlabs.com/download.htm
Bestandsgrootte 1,17MB
Licentietype Shareware

Door Bart van Klaveren

Downloads en Best Buy Guide

30-09-2008 • 23:20

46

Submitter: biafra

Bron: RAR Labs

Reacties (46)

46
45
8
2
0
14
Wijzig sortering
Jammer dat dit pakketje vendor lock-in meuk nog zo veel gebruikt wordt... iedereen die rar files het internet op kwakt helpt mee de maker van dit programma langzaamaan een soort Microsoft achtige positie op te bouwen op het gebied van archiefbestanden. En dat terwijl er veel betere alternatieven zijn op ieder gebied. Het oude vertrouwde Zip heeft de applicatie support en kun je echt overal openen, 7Zip comprimeert beter, en Bzip2 is volledig open source en free as in speech and beer. Rar heeft niets van dat alles...

[Reactie gewijzigd door kozue op 24 juli 2024 10:48]

Jammer dat dit pakketje vendor lock-in meuk nog zo veel gebruikt wordt... iedereen die rar files het internet op kwakt helpt mee de maker van dit programma langzaamaan een soort Microsoft achtige positie op te bouwen op het gebied van archiefbestanden. En dat terwijl er veel betere alternatieven zijn op ieder gebied. Het oude vertrouwde Zip heeft de applicatie support en kun je echt overal openen, 7Zip comprimeert beter, en Bzip2 is volledig open source en free as in speech and beer. Rar heeft niets van dat alles...
Elk pakket heeft zo zijn voor en nadelen. Maar WinRAR ondersteund alles en dat doen ze lang niet allemaal. Beetje drogredenen dus.
Rar kun je ook overal openen, beetje onzin om dit enkel van zip te zeggen.
Je hebt alleen wel winrar nodig uiteraard, maar hetzelfde geldt voor zip. Alleen in XP en in Vista is het zo dat daar standaard zip support ingebakken zit en je zip zo kunt openen.
7zip kan best beter comprimeren, maar dat is dan ook alles. En dat bzip2 open source is dat is geen reden dat een applicatie beter is dan de andere. Open source is niet heilig.
WinRAR ondersteund vele formaten en je kan bestanden splitten (oftewel in meerdere rar's inpakken). Daarnaast kun je in zowel rar als in zip comprimeren. WinRAR is multifunctioneel. Waarom zou je 5 tot 10 aparte compressieprogramma's installeren als er eentje is die meerdere taken aan kan. Gemak dient de mens. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Anoniem: 193848 @kozue1 oktober 2008 09:11
Jammer dat dit pakketje vendor lock-in meuk nog zo veel gebruikt wordt

Wat een onzin. Je kunt gewoon een standaard profiel aanmaken waarbij Zip 2.0 de default is.

1. Open WinRar.
2. Click Options and select Settings.
3. Select the Compression tab.
4. In the Compression profiles section, click the Create default button.
5. Select the General tab.
6. Under Archive format, select the ZIP radio button.
7. Click OK.
8. Click OK to close the Settings window.
Ja, als nou eens wat meer mensen dat zouden doen... Maarja, de maker wil liever dat jij rar files gaat verspreiden, en meer mensen dwingt hun software te installeren. Dus doen ze "de microsoft" en stellen hun eigen formaat default in, en stoppen dat soort opties die jij nu aangeeft ergens diep weg in een of andere button op een tab van de opties :r

Waar ik me ook groen en geel aan erger, zijn die idioten die het leuk vind om een video bestand in te pakken in 100 losse rar bestanden. Het is niet alsof je een sowieso al zwaar gecomprimeerd bestand nog veel kleiner krijgt door het nog een keer in te pakken |:(

[Reactie gewijzigd door kozue op 24 juli 2024 10:48]

Anoniem: 193848 @kozue1 oktober 2008 11:48
Dat RAR default is heeft ook een andere oorzaak. RAR heeft namelijk een betere compressie dan Zip 2.0 en meerdere mogelijkheden tot recovery en ondersteund meerdere compressie formaten. Daarnaast was het destijds met Zip 2.0 volgens mij niet mogelijk om spanning files te maken (behalve op floppy). WinRAR is ook "scene-default" en zijn mede daardoor zo groot geworden. Niemand dwingt je om RAR te gebruiken. 7zip heeft tenslotte ook 7z als standaard, WinAce heeft ace als standaard, etc.

Het spanning van RAR bestanden wordt vaak gedaan om het in hapklare brokjes te verzenden. Voordeel hiervan is dat als er een file corrupt is je alleen die ene file nog een keertje moet downloaden ipv het hele bestand. Ik download liever nog een keertje een bestand van 50MB dan nog een keertje 4,5GB. Daarnaast zijn er vele anderen die een download limiet hebben... ;)

Edit: Aanvulling op de aanpassingen van kozue.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 193848 op 24 juli 2024 10:48]

Een hoop p2p systemen hebben al ingebouwde checksums. Als je bv torrents download, heb je sowieso geen corrupte bestanden, tenzij je client gebugged is natuurlijk...
Een download limiet is ook geen reden om files te splitten. Als je niet 1keer 4GB kan downloaden, kun je ook niet 80 keer een 50Mb bestand downloaden. Resumen is ook een non-argument, want dat kun je met iedere p2p software, en ook met http downloads.
Niemand dwingt je om RAR te gebruiken.
Dat is dus mijn punt. Dat doen ze wel. Al die mensen die rar files op het net zetten. Nou boeien illegale dingen zoals gecrackte games me niet zo veel, die download ik zowiezo al niet, maar ook legale dingen als tv series zetten ze veel te vaak in rar files op het net.
Anoniem: 193848 @kozue1 oktober 2008 14:19
TV series vaak ook niet legaal (ivm uitzend rechten), maar dat is een andere discussie. De bestanden komen vaak rechstreeks van FTP-servers of UseNet. Hier is het wel gewenst om dit te doen ivm hetgeen ik eerder noemde. Daarnaast is het spannen van archieven heel makkelijk als je bijvoorbeeld RapidShare wilt gebruiken voor bestanden groter dan 100MB. Jij denkt alleen vanuit P2P, maar het internet is meer dan dat. Bij UseNet en FTP is het dus wel erg handig als je een download limiet hebt, of gewoon niet weer het hele bestand wil downloaden. Als je geen RARs wilt downloaden, dan zoek je toch naar andere bestandformaten? Er is vast wel een Torrent te vinden die ze uitgepakt heeft staan. :Y)
EZTV :)
Die torrents zijn nog eens kleiner ook dan die split rar onzin, dus het zou me niks verbazen als die rar compressie de bestanden juist groter maakt...

En ja, in nederland zijn TV series legaal, net als muziek en films. Sowieso zit er conceptueel geen verschil tussen het opnemen van TV en de reclame doorspoelen, en downloaden, behalve dat je met nederlands TV zenders onnodig lang moet wachten tot het nieuwe seizoen begint en ze soms zelfs stoppen midden in een serie. Maargoed, dit is geen topic over TV...

[Reactie gewijzigd door kozue op 24 juli 2024 10:48]

Anoniem: 193848 @kozue1 oktober 2008 15:18
De compressie maakt het niet groter. Voor P2P maakt het ook niet uit of het RAR is of niet. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat het niet via een preview is af te spelen. Daarnaast is TV Series via P2P wel illegaal, omdat je ook upload. Streaming is een ander verhaal in Nederland iig.
Ja, als nou eens wat meer mensen dat zouden doen...
Waarom in godsnaam, het .zip formaat is in alle opzichten slechter dan het .rar formaat, en .7z is nog minder bekend/ondersteund dan .rar
Anoniem: 84969 @kozue1 oktober 2008 09:00
Elk pakket heeft z'n voordelen en nadelen. In de tijd dat WinRAR populair werd was de enige echte tegenstander WinZIP en op dat moment comprimeerde WinRAR toch wel beter dan WinZIP.

Hoewel 7-zip open source en gratis is, is de interface vele malen slechter dan die van WinRAR, vind ik, en dat weegt voor mij toch best wel zwaar mee.

En bzip2 is al helemaal geen alternatief omdat dat alleen maar één stream (bestand) kan comprimeren. Dan zal je dus eerst al je bestanden aan elkaar moeten plakken met TAR om vervolgens die TAR te comprimeren met bzip2. Verre van handig. En 7-zip is ook free as in speech and beer. ;-)


Bovendien is het feit dat er overal rar bestanden op het internet of waar dan ook staan geen probleem: er zijn namelijk wel gratis tools om rar bestanden uit te pakken (zelfs geleverd door de maker van WinRAR zelf) maar ook om ze in te pakken als je niet vies bent van wat command line werk.
En bzip2 is al helemaal geen alternatief omdat dat alleen maar één stream (bestand) kan comprimeren. Dan zal je dus eerst al je bestanden aan elkaar moeten plakken met TAR om vervolgens die TAR te comprimeren met bzip2. Verre van handig.
Wat een onzin. Ik heb nog nooit 1 archive tool gezien die wilde dat je eerst zelf je bestanden ging tarren voordat ie er een bzip2 bestand van kon maken. Iedere archiver maakt gewoon .tar.bz2 bestanden aan. Niks moeilijker of makkelijker dan zippen of rarren...

[Reactie gewijzigd door kozue op 24 juli 2024 10:48]

Winrar heeft als extra voordeel dat het een enorm krachtige commandline tool heeft. Ik gebruik die zelf voor mijn backupscripts. Vooral de mogelijkheid het archive bit te gebruiken bij het rarren is voor mij de reden deze tool te gebruiken. Als 7zip dit kan overnemen, zou dat een uitkomst zijn. Feit blijft dat winrar een erg compleet pakket biedt.
Winrar heeft als extra voordeel dat het een enorm krachtige commandline tool heeft. Ik gebruik die zelf voor mijn backupscripts.
7-Zip heeft ook een enorm krachtige CLI tool, dus dat mag geen probleem zijn.
Vooral de mogelijkheid het archive bit te gebruiken bij het rarren is voor mij de reden deze tool te gebruiken. Als 7zip dit kan overnemen, zou dat een uitkomst zijn.
Dat mist volgens mij in 7-Zip, misschien eens een hint richting de auteur van het pakket sturen? (Als je tenminste over wilt, want waarom zou je stoppen met het gebruik van WinRAR als je er toch al voor betaald hebt?)
Helaas kunnen de meeste (zoniet alle andere) archivers nog steeds niet wat WInrar wel gewoon kan, zoals files adden of deleten of updaten in verschillende archive formaten, daarnaast is het gewoon een goed geoptimaliseed programma.
En werkelijk het enigste wat ontbreekt is de Win 64 support.
Het ontbreken van de win64 support is echter niet echt een groot probleem voor de meeste gebruikers, lijkt me. Het zou een kleine snelheidswinst op kunnen leveren, maar doorgaans is de hdd snelheid de limiterende factor en niet de CPU, dus valt er op de meeste systemen weinig te halen met een 64 bits versie voor windows. Daarbij moet ook niet vergeten worden dat de meeste systemen doorgaans niet de hele dag staan te archiven, maar het maar even doen en als het dan iets langer duurt is dat niet echt een probleem. (Ja, er zijn natuurlijk voorbeelden te bedenken waar wel voordeel te halen valt.)
ja, maar omdat het ook 32-bit is kan hij de folder %WINDIR%\System32 en %WINDIR%\SYSWOW64 niet goed uit elkaar houden. Niet dat velen iets extracten (of inpakken) op die locaties (en de mensen die dat doen kunnen heus wel een bestandje knippen en plakken), maar het is iets minder handig, en eigenlijk, ik draai 64-bit windows, ik wil zoveel mogelijk applicaties in 64-bit hebben als het even kan, moet daarom nog niet sneller zijn...
Anoniem: 95522 @Hann1BaL1 oktober 2008 14:00
HDD de limiterende factor? Ik zit al jaren met 7-zip 64bit op een Windows64 (eerst XPPro64 en nu VistaUltimate64) met een AMD Opteron 165 (2x 2,4Ghz OC) en extract van een IDE schijf naar een SATA2-raid0 maar harder als 17MB/s heb ik hem nog nooit zien uitpakken en dat terwijl hij mooi multicore ondersteund (80-100% gebruik tijdens extracten) en ik dit nog niet heb gezien bij WinRAR. De Raid opstelling haalt anders bij het wegschrijven (kopieeren) wel 30-40+ MB/s, dus wat je hier zegt is absoluut onwaar.
En dat is nog steeds geen reden om proprietary .rar files het net op te slingeren. Winrar kan namelijk ook gewoon als zip inpakken, en die paar bytes merk je toch niks meer van tegenwoordig. Het is niet alsof je nog inpakt voor de compressie, met de huidige diskcapaciteit en netwerk snelheden, het gaat om het maken van een pakketje van bestanden. Iets waar rar totaal niet in uitblinkt. Het is namelijk heel erg traag

[Reactie gewijzigd door kozue op 24 juli 2024 10:48]

Je oordeel is gevestigd op resultaten van 2004? Dat is althans de "laatst aangepaste datum" die ik terugvind op bewuste pagina.
'k Denk dat de ontwikkelingsevolutie niet heeft stilgestaan. WinRAR heb ik nooit als "traag" ervaren als ik de overall resulaten van andere inpakgereedschappen bekijk.
Dit is wel een heel erg oude benchmark. Pak er eens eentje bij die up-to-date is en je zult zien dat WinRAR helemaal zo slecht niet is :
http://www.maximumcompression.com/
Waarom zou het RAR formaat proprietary zijn en het ZIP formaat niet? Het kan oprecht zijn dat ik iets gemist heb, maar als je een bron hebt hoor ik dat graag.
Wat ben je nou aan het zeuren man, je lijkt wel een oud wijf. Nag nag nag..., niemand zegt dat jij RAR files moet downloaden. Staat je helemaal vrij om dat niet te doen maar val ons er niet mee lastig. 7-Zip gaat prima om met RAR files en usenet progjes als ALT Binz pakken RAR files voor je uit zonder Winrar. Dus niet zo zeuren en gewoon verder gaan met leven.
Ik denk dat mensen, ik spreek in ieder geval voor mijzelf, vertouwd zijn met WinRar. Gebruik het al sinds ik heel vroeger een keer een file moest openen die toentertijd WinZip niet kon lezen... zo ben ik denk Winrar verslaafd geworden, want zou toch echt niet meer zonder kunnen. En die enkele mb's winst met betere compressie is een persoonlijke voorkeur, ik vind Winrar betrouwbaar genoeg om niet te switchen...

[Reactie gewijzigd door skaars op 24 juli 2024 10:48]

en ter aanvulling op je reply het is gewoon gratis...Het is voor windows ideaal.

en winzip was idd vreselijk }>
Hoezo gratis? shareware toch? Volgens de site €29,95.
die hoef je 1 keer te betalen en verder nooit meer ;)
standaard gebruik is wel gratis.

maar voor archivering etc moet je eenmalig 30euro betalen.
die hoef je 1 keer te betalen en verder nooit meer ;)
standaard gebruik is wel gratis.
Tot 30 dagen, daarna mag je het niet meer gebruiken. Of je dat nu doet of niet dat is wat anders.
Nee je blijft een popup krijgen bij het starten of je wilt kopen, maar hij blijft het jaren doen (hier in ieder geval)
"WinRAR is shareware. Na de 40-dagen proefperiode moet WinRAR geregistreerd worden of van de computer verwijderd worden?" ;)
Kan gewoon blijven gebruiken hoor, krijg alleen een pop-upje die je steeds wegklikt.. Alhoewel ze wel zeggen dat je een software license MOET aankopen. Dat was me idd nooit opgevallen. Dus vanuit dat perspectief.. is open source compressies natuurlijk veel interessanter om globaal te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door SpeedyTJB op 24 juli 2024 10:48]

Als je voor iets moet betalen, dan kun je niet stellen dat 't gratis is. Of je moet gewoon de niet-geregistreerde versie blijven gebruiken, maar dan ben je wel illegaal bezig...
Dat is excl. BTW, incl. BTW kost WinRAR eenmalig 34,95 inclusief upgrades naar alle toekomstige versies (bron: http://www.koopwinrar.nl/)
Gebruik het al sinds ik heel vroeger een keer een file moest openen die toentertijd WinZip niet kon lezen... zo ben ik denk Winrar verslaafd geworden, want zou toch echt niet meer zonder kunnen.
En dat is dus precies het probleem met winrar. Iedereen die rar files het net op slingert dwingt alle downloaders van dat bestand om ook maar unrar tools te downloaden. Je geeft het zelf al aan: je bent er ooit zelf ongemerkt toe gedwongen, en komt er nu niet meer vanaf.
Winrar is toch echt niet het enige programma dat het RAR-formaat ondersteunt?

Overigens gebruik ik winrar omdat ik het een stuk prettiger vind in de bediening dan de meeste andere compressieprogramma's die ik ken, en omdat het verreweg de meeste formaten kan uitpakken (ook bijvoorbeeld ISO images, tarballs, etc).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 24 juli 2024 10:48]

Ik vind de interface van 7Zip minder prettig dan die van WinRar, en is m.i. minder handig te scripten. En het comprimeert zeker niet altijd beter. Van Bzip2 is er uberhaupt geen fatsoenlijke windows versie (ok, wel ondersteund in andere progs, waaronder 7Zip). En het voordeel van .zip wordt steeds minder, maar WinRar ondersteunt dat ook gewoon.

Dus "heeft niets van dat alles..." en "betere alternatieven op ieder gebied" lijkt me nogal kort door de bocht.

Voornaamste voordeel van 7-Zip is imho dat het gratis en open source is, maar ik vind WinRar fijner.
Ik vind de interface van 7Zip minder prettig dan die van WinRar, en is m.i. minder handig te scripten
Bedoel je hiermee het scripten vanaf de command line, of via WSH? Van 7-Zip is namelijk een prima command line versie beschikbaar die je volledig via switches kunt sturen.
Inderdaad. 7z.exe x <bestand> werkt perfect om command line te unrarren.
Vanaf de command line ja, maar ik bedoelde meer zaken als het maken van een backup archive met een timestamp in de filenaam en gebruik makend van een bepaald winrar profiel (wat een encryptie-password bevat zodat die niet leesbaar op de command line hoeft te staan).

En dingen zoals bepaalde dirs recursive (inclusief subdirs) en andere dirs niet-recursive in je archive meenemen, gaat dat makkelijk met 7-Zip? (kan misschien best hoor, zo ver ben ik nog niet gekomen)
7zip comprimeert beter maar dat duurt veel langer dan raren de interface is mho lastiger.
Het grappigste aan jouw link is dat er een hele stroom comments onder staat die het met mij eens zijn. Gelukkig zijn er op die site meer mensen die het probleem van gesloten formaten en software in zien dan op tweakers.net, waar het belachelijk weinig mensen lijkt te boeien dat ze voor hun archives afhankelijk zijn van een proprietary software vendor met winstoogmerk.

[edit:] deze vond ik ook wel erg goed :)
http://www.hackles.org/cgi-bin/archives.pl?request=314

[Reactie gewijzigd door kozue op 24 juli 2024 10:48]

bzip2 is uitstekend qua compressie, maar ik zet m'n vraagtekens bij de interface en de ondersteuning van andere formaten (afwezig). Dat zijn bij winrar juist sterke punten. Er is dus sprake van toegevoegde waarde.
Volgens mij staat er (nog) geen downloadlink voor de Final release op de download pagina van winrar, het staat wel op de frontpage voor de windows versie:
Download Winrar 3.80 van CNET
Blijkbaar is de vrijgave van WinRAR 3.80 nu openbaar
[update] En de Nederlandstalige versie is nu ook beschikbaar!

[Reactie gewijzigd door BlueInk op 24 juli 2024 10:48]

Zat al ff te wachten op de Nederlandse

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.