Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 10 reacties
Bron: Mame

Mame staat voor Multiple Arcade Machine Emulator en is in staat om een grote hoeveelheid oude consoles en arcadegames te emuleren. Let daarbij wel op dat de meeste rom-images auteursrechtelijk beschermd zijn, zodat je een origineel exemplaar in huis moet hebben voordat je deze met Mame mag spelen. De ontwikkelaars hebben een nieuwe editie de deur uitgedaan met 0.126 als het volgnummer. De bijbehorende aankondiging ziet er als volgt uit:

MAME 0.126

At last, it is time for a full MAME update: grab MAME 0.126 from the Latest Release page. In addition to the usual large pile of changes and improvements, there are several big changes come along with this release that you should be aware of:
  • The new universal recompiler engine is now live and running. Both the MIPS3 and PowerPC CPU cores have been ported over to it. Most games should be working about as well as they did before, and should be at full speed on both 32-bit and 64-bit Intel processors.
  • The MAME debugger is now included in all builds; just add the -debug option and you can use it from any 0.126 or later binary. This means the focus of the “debug build” is now to enable assertions and to make it easier to debug the MAME code itself.
  • The cheat engine is currently undergoing some major renovations. It is largely functional but still has some rough edges. If there are specific things wrong with it, please report the bugs over at MAMETesters, so that they get fixed during the 0.127 development cycle.
Hopefully we’ll get back to a normal 1 month development cycle starting with the next release. In the meantime, enjoy the update!
Versienummer:0.126
Releasestatus:Final
Besturingssystemen:Windows 9x, Windows 2000, Windows XP, Windows XP x64, Windows Vista, Windows Vista x64
Website:Mame
Download:http://mamedev.org/release.html
Licentietype:Voorwaarden (GNU/BSD/etc.)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (10)

Quote "dat de meeste rom-images auteursrechtelijk beschermd zijn"

Hoe kom je aan ROM-images aangezien je er geen kopien van mag maken ?
Je hebt een gebruiksrecht van de software je bent er geen eigenaar van....
Mame zal je dan ook nooit legaal kunnen spelen tenzij je je eproms op een boardje prikt wat dan bijv aan je USB poort hangt ... en dan nog is het maar de vraag of de fabrikant het leuk vind dat je de software niet op hun eigen hardware draait dat kan namelijk in de voorwaarden voor gebruik staan... ( kan me nog BLEEEM herinneren voor de playstation software te kunnen draaien op een dreamcast / pc , het probleem was dat sony dat niet toestond : het draaien van software op een ander platform)


Bij audio / video is dit weer anders daar mag je een "backup van maken" (mits beveiling niet omzeilt wordt dacht ik)
Niet om een en ander goed te praten, maar veel van de games op MAME is m.i. abandonware, dwz. dat de producent/uitgever er geen heil in ziet het spel nog te ondersteunen, uit te geven of op rechtenschenders te jagen. Zo doen wel meer emulated games de rondte in het donkergrijze circuit, denk maar eens aan SNES9x spellen, VirtualBoy, of GENS.
Niet om nu te muggenziften maar:

Ik geloof dat er bij MAME slechts twee spelletjes meegeleverd mogen worden met toestemming van de desbtreffende eigenaar.

Abandonware is een heel donkergrijs gebied ! Dat een uitgever of "copyrightholder" (nog) geen zin heeft om op rechtenschenders te jagen wil niet zegen dat er geen copyrights te respecteren zijn.
(dat is de boel omdraaien: ik kopieer er op los want er is toch geen controle)

Dat zou dus wel eens anders kunnen worden als de tijd daar is gekomen dat het WEL lucratief wordt... ( ik kan me zoiets nog herinneren van AND software, waar velen zonder licentie hun software gebruikte... AND gooide daar een aantal rechtzaken tegenaan en ik geloof dat vanwege de enorme stijging van het aandeel als reactie daarop zelfs de handel in AND aandelen is stilgelegd) Ik bedoel maar, er kan een punt komen dat "op rechtenschenders" jagen wel lucratief wordt.
De fabrikant zal sowieso niet zo blij zijn met MAME, maar haar toestemming heb je hiervoor echt niet nodig. Van gekochte software ben je wel degelijk eigenaar en niets verbiedt je om er images van te trekken. Het downloaden van deze images zal in veel, maar lang niet alle, gevallen illegaal zijn: mogelijkheden genoeg om MAME volstrekt legaal te gebruiken.
Nou nee, je bent GEEN eigenaar. Wat je koopt is het recht tot GEBRUIK van de software. Dit is anders voor muziek en video.

van de BREIN site :
Mag ik kopieŽn maken van mijn computerspellen en andere interactieve software?
Nee. Computerspellen mogen niet zonder toestemming worden gekopieerd. Volgens de Auteurswet mag iedereen, zonder voorafgaande toestemming van de auteur 'voor eigen oefening, studie of gebruik' zelf een kopie maken van bv. een cd, MP3-muziekbestand of film. Deze uitzondering geldt echter niet voor computerspellen en andere software.

Dus wat je daar zegt mbt tot het trekken van images : NEE van software mag je geen (reserve) kopiŽn maken ! (of images trekken zoals jij dat noemt)

[Reactie gewijzigd door hatex op 8 juli 2008 16:33]

Alsof wat op de BREIN website staat per definitie waar is; 90% is gewoon FUD ! Het omzeilen van kopieerbeveiligingen en het maken van backups is volgens mij in veel landen voor "historische archivering" toegestaan ... je orginele oude ROMmetjes dus voor eigen gebruik backupen (om deze voor de toekomst veilig te stellen) is dan dus prima toegestaan ...
Ik kan me niet voorstellen dat BREIN voor 90% onzin op zijn site gooit... probeer het uit zou ik zeggen...

Voor "historische archivering backuppen" met de bedoeling "behoud van het origineel" is wat anders dan "het trekken van images en het op een ander platform/emulator draaien" waar we hier bij mame over praten.

Het is al eens geprobeerd (met rechtzaken) : NAMCO laat niet toe dat de eigenaar van een pacman board zijn eproms uitleest en die op een ander platform emuleert.
Daarop de ORIGINELE rommetjes op een USB printje gestoken en vanaf daar de emulatie gestart. Dat mocht ook niet omdat NAMCO alleen toelaat dat het op de originele hardware gedraait mag worden ( en daar is ook de licentie bij : software + hardware )

Nogmaals je hebt een GEBRUIKSRECHT : aan jou is een licentie verstrekt om een bepaald stuk software te gebruiken.
Als je het strikt neemt mag je dus niks anders daarmee doen behalve gebruiken op die manier zoals gesteld in de voorwaarden. Meestal is de licentie niet eens overdraagbaar en mag je het niet eens doorverkopen (je bent immers geen eigenaar)

Het is net als je paspoort zeg maar : je mag het gebruiken (niet misbruiken) maar de overheid blijft eigenaar....
Toch raar.
Als ik nu een spel in de winkel koop wordt ik niet op het feit gewezen dat ik alleen maar een licentie koop. Dit staat wel in de eula maar die kan ik pas lezen nadat ik het spel al gekocht heb dus die geldt niet.
Tja er wordt verondersteld dat het algemeen bekend is....maar dat blijkt in de praktijk maar ten dele waar...
Nee het mag vaak niet, maar als jij graag een spel wilt spelen van EA dat ze 10 of 20 jaar geleden hebben gemaakt voor een arcade hal dan vinden zij dat niet zo'n groot probleem. De term hiervoor is abandonware, software waar de orgineele eigenaar niet meer van bestaat of er geen heil meer in ziet nog ondersteuning te bieden dan wel copien te bestrijden.

Het is een grijs gebied en ik denk als je een manier vind om er geld aan te verdienen dat mensen als EA en andere nog bestaande uitgevers van wel eer mischine in actie zullen komen. Maar zolang het gewoon voor bij jouw thuis op de PC even een momentje nostalgie gaat. Nog eens dat spel dat je al jaren niet meer hebt gespeeld te bekijken en je af te vragen hoe je nu toch zo veel tijd in de game hal hebt kunnen door brengen met dat spel, dan mag dat best wel.

Mocht je twijfelen dan kun je best aan de legal departments van de verschilende uitgevers vragen om toestemming, je zult verbaasd zijn hoe vaak zij dat gewoon toe staan omdat er nu eenmaal geen cent meer te verdienen is met een spel dat zo oud is. Ze kunnen je in ieder geval niets maken omdat je de kopie hebt gedownload, als ze daar iets tegen willen doen dan zullen ze zeker niet beginnen bij iemand die netjes om toestemming vraagt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True