Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Bron: Apple, submitter: Thyzz

Apple JavaApple heeft voor Mac OS X 10.4 een nieuwe versie van Java beschikbaar gesteld. De update heet ook wel Release 6 en kan door te klikken op deze link als dmg-bestand gedownload worden. Volgens de release notes introduceert Release 6 verbeterde betrouwbaarheid en compatibiliteit voor Java 2 Platform Standard Edition 5.0 en Java 1.4. Deze update installeert Java-versies 1.5.0_13 en 1.4.2_16 op het Tiger-systeem:

About Java for Mac OS X 10.4, Release 6
Java for Mac OS X 10.4, Release 6 delivers improved reliability and compatibility for Java 2 Platform Standard Edition 5.0 and Java 1.4 on Mac OS X 10.4.10 and later. This release updates J2SE 5.0 to version 1.5.0_13 and Java 1.4 to version 1.4.2_16.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

waar wordt Java uberhaubt voor gebruikt? Op de Mac? Ik heb nog nooit Java zien aan gaan, laat staan waar het hele programma staat. Ik denk niet dat er zoveel Mac'ers op een nieuwe Java zitten te wachten, als men het toch niet gebruikt..
Dat is nou juist de grap van Java op OSX. Je gebruikt het en dat is het. Soms zie je het, omdat de boxjes anders zijn getekend, maar soms zie je het niet, omdat het de OSX look heeft.

En verder versplit je geen resources door een Java helper applicatie te starten in je takenbalk die naast zijn eigen updates ook OpenOffice probeert te slijten ;)
Er zijn de laatste tijd bakken met Java programma's uitgekomen in bedrijfsomgevingen. Als Apple ooit voet aan de grond wil krijgen bij bedrijven (buiten de grafische afdeling) zullen ze dat soort dingen wel in de gaten moeten blijven houden.
Oke.. Hier een lijstje van bekende java apps op mijn macbook pro

* Eclipse
* Limewire
* Matlab
* Azureus
* NeoOffice (bevat enkele java componenten)

Denk dat je het behoorlijk onderschat.. Java heeft in 1.4 onder java gewoon een Mac Os X look zitten en die word dat ook gebruikt. Ik denk dat dat ook het probleem is van java 6 en leopard.. nog lang niet alle swing componenten zijn qua stijl gelijk getrokken.. Daarnaast Apple will graag dat mensen met coca en andere ontwikkelen en java is een concurent.
duidelijk. Helemaal even niet aan gedacht. Het zijn precies de apps die ik probeer te vermijden. Omdat ze er zo belabberd uitziet (ondanks alles) en zo weerzingwekkend traag zijn. Java... ik kan me goed voorstellen dat Apple mensen liever ziet ontwikkelen op Coca. I second that. thanks voor je info
De mac is (zo lang je geen java 6 gebruikt) een fantastische java ontwikkelomgeving als je gaat deployen op een unix of linux omgeving. Het is immers ook unix. Ik verdien nu al een jaar mijn brood als java ontwikkelaar met een mac als ontwikkelmachine. En ik ben geen uitzondering.
Ik lees release 6 en denk "Eindelijk Java 6 voor Mac OS", maar het was ijdele hoop. Wanneer komen ze nou eindelijk met Java 6?
Inderdaad de 1.6 laat echt wel lang op zich wachten.
Toch viel het me op javapolis op dat heel wat sprekers 1.6 al draaide. Soms de BSD versie of, zoals Richard Bair, een oude developer preview.

Aan James Gosling werd trouwens ook een vraag gesteld over 1.6 op de mac, zijn antwoord was:

There’s nobody that can tell Steve Jobs what to do. It’s really difficult to know where Apple’s head is at, because they don’t communicate about what they are doing
zodra niets van java6 java 5 breekt.
het is toch meer een naam.

[Reactie gewijzigd door stewie op 15 december 2007 15:20]

Performance is met java6 een behoorlijk stuk hoger.
maar dat zou niet persee ook zo moeten zijn in de apple java versie. omdat hun als ik het goed begrepen heb een eigelijk java implementatie hebben ontwikkeld.
maar dat zou niet persee ook zo moeten zijn in de apple java versie. omdat hun als ik het goed begrepen heb een eigelijk java implementatie hebben ontwikkeld.
Dat is een begrijpelijk misverstand maar dat is dus niet zo. Fabrikanten als IBM en Bea hebben wel een compleet eigen Java implementatie. Bij Apple is het anders. Ze pakken de SUN JDK sources, en voegen voornamelijk voor Audio en voor de AWT 'peer classes' en Swing LAF classes hun eigen code toe.

Dit is geen geheim en je kunt het ook direct terug zien in de versie updates die altijd de Mac 'versie' up to date brengen met een bepaalde Sun release.

Alle core code van de JDK (waarbij dus zo'n beetje de gehele JIT) is dus 100% Sun.

1 uitzondering was overigens de PPC JIT, die was voor zover ik weet wel van Apple en dat is een -vrij- complex stukje van de JDK. Met de huidige intel machines speelt dat niet meer, maar aangezien Apple officieel nog wel de PPC machines support kan dit wel een probleem vormen.
Dat dacht jij.

Qua syntax is er niks veranderd nee, maar de API des te meer. Standaard support voor splash screens, system tray icons, sortering en filtering op JTables en custom componenten in JTabbedPane tabs zijn af en toe verdomd handig, en dan is het jammer als dat niet aanwezig is op de Mac.
Inderdaad heel flauw van Apple dat ze dit "release 6" noemen terwijl het niets met Java 6 te maken heeft. Het lijkt wel of ze ontwikkelaars expres willen pesten... :(

Het SoyLatte project is wel interessant als je een Mac hebt: dat is een port van de FreeBSD-versie van Java 6. De graphics zullen nog niet optimaal werken want het is gebaseerd op X11 in plaats van de native GUI van Mac OS, maar het is beter dan niets. Het zou mooi zijn als SoyLatte wat verder doorontwikkeld wordt, dan zijn Java ontwikkelaars die een Mac gebruiken niet meer afhankelijk van de grillen van Apple.

(Ik gebruik zelf overigens geen Mac, maar Ubuntu 7.10 op een PC).
wat is er eigenlijk zo goed aan java 6 tov java 5, de taal is niet veranderd dus zal er wel wat toegevoegd zijn qua API? wat is de added value van java 6 tov java 5 om welke features zitten die java programmeurs zo te springen dan.


als het allemaal library changes zijn en dat apple dan java code moet schrijven om het goed met aqua samen te laten werken snap ik het wel dat apple niet zon haast ermee maakt. op de client heeft java immers weinig te zoeken daar is Cocoa/objective-C 3.0 de bedoeling in de mac sphere.

en de extra features voor de server zijn eenvoudig portable, echter heeft os-x op de server een minder prominente rol dan op de client.

als je het zo beschouwd is het logisch dat os x (client) en java (server) elkaars ondersteuning niet als high priority zien; de toepassingsgebieden zijn volkomen disjunct.

[Reactie gewijzigd door nose_breather op 15 december 2007 17:06]

wat is er eigenlijk zo goed aan java 6 tov java 5, de taal is niet veranderd dus zal er wel wat toegevoegd zijn qua API? wat is de added value van java 6 tov java 5 om welke features zitten die java programmeurs zo te springen dan.
Belangrijk punt is dat we vandaag ontwikkelen voor morgen. Projecten die nu en de komende tijd beginnen gebruiken per default Java 6. Zelfs de conservatieve bedrijven die of een "one year behind" of te wel een "one major version behind" policy hebben zullen dus voor nieuwe projecten default Java 6 gebruiken.

Als je op zo'n project zit (of binnenkort zal komen te zitten) wil je dus als Mac gebruiker heel graag Java 6 hebben, zonder zul je gewoon niet mee kunnen doen. Gelukkig zijn andere mensen zo vriendelijk geweest om de BSD versie van Java 6 naar OS X te porten. Dat is dus niet de verdienste van Apple.

Over de gehele linie genomen is de performance ook een heel stuk beter geworden. In enkele gevallen zelfs dramatisch beter.

Voor de rest zijn er veel library uitbreidingen gedaan. Niet alles is even wereldschokkend, maar als slechts 1 simpele functie uit JDK 6 gebruikt wordt door een ander team lid, dan kun jij op je Mac dat al niet meer compileren. Flauw voorbeeld is de @overide annotation. In JDK 5 geldt die alleen voor super classes, in JDK 6 ook voor interfaces. Heel klein dingetje, maar als een JDK 6 developer deze op de implementatie van een interface method zet, kun je op je Mac alweer allemaal foutmeldingen zien. Andere kleine dingen zijn b.v. isClosed() op een Statement of de API om een resourcebundle te refreshen.
met alle respect, hetgeen je nu noemt is te weinig voor apple om prioriteit te geven aan het porten van java 6 naar mac os x. cocoa/objective c is de programmeer omgeving voor mac os x. in cocoa applicaties met core animation e.d. zit de onderscheidende waarde van het os x platform. aan een generieke multiplatform java applicatie is geen eer te behalen.

das zuur voor de java ontwikkelaar die zijn server side code wil testen onder mac os x oid maar het is niet anders. java op de client is ondergeschikt en mac os is toch vooral een client side os. zet gewoon een linux server of misschien nog beter solaris server neer waar je je state-of-the-art java code op draait.

overigens wel frappant dat het write-once-run-anywhere principe van java steeds meer op de achtergrond verdrongen wordt door de API bloat.

edit: ik huil niet ik sta tamelijk welwillend tov java maar doe er niets mee, heb wel eens een cursus erin gehad overigens (recent) dus ik volg e.e.a. wel.

overigens:
Het weg jagen van (Java) developers lijkt me nu niet iets wat Apple zich momenteel kan veroorloven, hoewel ze denken er mee weg te kunnen komen.
daar ben ik het niet mee eens. os x/objective c/cocoa heeft nu de sexyheid die java ooit had. er is genoeg mindshare voor om een rijk applicatielandschap in stand te houden. java voegt daar niets aan toe.

[Reactie gewijzigd door nose_breather op 16 december 2007 15:59]

das zuur voor de java ontwikkelaar die zijn server side code wil testen onder mac os x oid maar het is niet anders.
Op den duur is dat zuur voor Apple als alle ontwikkelaars die nu toevallig een Java project moeten doen weglopen en naar een Linux computer overstappen. Vergeet niet dat een developer graag developed, en altijd nieuwsgierig is naar het platform waar ie op werkt. Elke Java developer is ook een potentiŽle OS X developer. Developers zijn misschien wel een absolute minderheid in vergelijking met de 'gewone' bevolking, als platform wil je ze maar al te graag binnenhalen en binnenhouden.

Het weg jagen van (Java) developers lijkt me nu niet iets wat Apple zich momenteel kan veroorloven, hoewel ze denken er mee weg te kunnen komen.
overigens wel frappant dat het write-once-run-anywhere principe van java steeds meer op de achtergrond verdrongen wordt door de API bloat.
Waar slaat dat nu weer op? Had Java dan compleet stil moeten staan sinds 1.1? Elke gezonde taal/platform kent vooruitgang en komen nieuwe versies van uit. En als jij je code schrijft voor een iets nieuwere versie, dan draait het niet op de oudere versie. Dat is zo bij nagenoeg welke taal je ook maar kunt bedenken.

JDK 6 heeft specifiek een aantal "shortcuts" toegevoegd aan de API. De oorspronkelijk API was redelijk clean; classes deden 1 klein ding, en je kon ze combineren om grotere dingen te doen. Alleen toen gingen mensen zoals jij ook alweer huilen: "Java is te ingewikkeld, je moet 3 classes combineren voordat je een simpele file kan lezen, in PHP kan ik dat met 1 functie call!" Hier is Sun dus op ingesprongen en heeft methodes toegevoegd aan bestaande classes zodat je per default de common case kunt doen en met wat meer werk de wat zeldzamere cases.

Alleen, nu begin jij alweer te huilen, want het is zogenaamd bloat? M.a.w. het kan gewoon nooit goed zijn voor jou...
daar ben ik het niet mee eens. os x/objective c/cocoa heeft nu de sexyheid die java ooit had. er is genoeg mindshare voor om een rijk applicatielandschap in stand te houden. java voegt daar niets aan toe.
Maar dan moeten die developers wel in de eerste instantie een Mac hebben! Dat is dus wat ik bedoel: bestaande Java developers kopen een Mac omdat het een goed ontwikkel platform is. Wat je gebruikt wordt je nieuwsgierig naar en wil je als developer verbeteren, dus ga je eens kijken hoe dat objective c en cocoa werkt.

Apple is er dus bij gebaat om in de eerste instantie zoveel mogelijk mensen die kwalificeren als 'developer' naar het Mac platform toe te halen. Mac developers vallen niet zomaar uit de lucht. De schare developers die nu met b.v. Linux werkt gaat niet zomaar opeens uit het niets voor de Mac ontwikkelen. Daarom is het voor Apple belangrijk dat OS X een aantrekkelijk development platform is voor de meest voorkomende talen. Momenteel zijn dat C, Java, C++, PHP en Ruby. Als 2de of 3de meest populaire programmeertaal ter wereld is het dus zeker voordelig om Java te supporten voor developers.

En gebruik in vredesnaam het reply knopje om op een reactie te reageren. Je post editen om te reageren op iets dat nog gezegd moet gaan worden is echt heel erg irritant.
Java 5 -> Java 6 op Windows, Linux en Solaris: Uitbreidingen in de standaard library, en 20%-30% betere performance. De ondersteuning voor Windows Vista is in Java 6 voor Windows beter dan in de oudere versies.
En waarom nog niet voor Leopard? :?
Leopard heeft java versie 12.0.0

edit: ohw nee ik zie j2se 5.0 staan.
ik snap de versienr's niet van java :P

[Reactie gewijzigd door randje op 15 december 2007 14:02]

Dit is echt een flauwe benaming. De halve wereld (nouja, zo'n 6% van de computer gebruikers) zit op Java 6 te wachten voor OS X, en dan brengt men een "release 6" uit, wat dus updates voor Java 5 en Java 1.4 blijken te zijn.

Het feit dat men deze niet voor Leopard uitbrengt voedt weer een beetje de hoop dat Apple toch weer met de Leopard JDK 6 bezig is.

Ondertussen kan gebruikt gemaakt worden van SoyLatte, dat is een BSD port van de JDK 6 naar OS X. Deze is echter alleen bedoeld voor developers.
Het kan me gestolen worden of Java6 uitkomt op OSX. Ik zou al blij zijn als sommige ontwikkelaars goede tools in breed geaccepteerde versies van Java uitbrengen.
En wat versta jij onder "breed geaccepteerde versies van Java"?
Java 1.4? Die is alweer behoorlijk oud, uit 2002.
Java 5.0? Alweer 3 jaar oud.

Java 6 is alweer een vol jaar oud inmiddels, en na 3 updates al redelijk stabiel. Ik vind het dus behoorlijk vreemd dat OS X nog steeds geen support heeft.
Hopelijk komt ie ook snel uit voor leopard.

Ik heb een ZyXel ZyWall SSL10 waar ik niet kan inloggen omdat me java te oud is.... :(
Je bedoelt dat je firewall dus Java 6 vereist? Ok, scratch that vendor, mits dit het geval is. Ik kan er niet bij met mijn pet dat een cruciale tool in Java 6 geschreven moet worden. Alles wat een latest and greatest vereist staat bij mij al snel op een soort grijze lijst.

[Reactie gewijzigd door VisionMaster op 16 december 2007 11:55]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True