Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Bron: foobar, submitter: Scidd0w

De ontwikkelaars van foobar2000 hebben de eerste btaversie van de nieuwe 0.9.5-tak uitgebracht. De bta kan vanaf deze pagina naar binnen gehaald worden en neemt als download ruwweg 2,78 megabyte in beslag. Foobar2000 is een mediaspeler voor Windows met ondersteuning voor diverse geluidsformaten. Daarnaast kunnen muziekbestanden naar een andere indeling geconverteerd worden. Versie 0.9.5 beta introduceert een groot aantal veranderingen, waaronder een nieuwe gebruikersinterface en enkele verbeterde componenten. Ook kan de 0.9.5-serie alleen gebruikt worden op Windows XP en hoger. Een uitgebreid overzicht van de nieuwe features kan op deze pagina gevonden worden. Hieronder is het changelog van foobar2000 0.9.5 beta 1 gepost:

0.9.5
  • New Default User Interface
    • Allows embedding of Album List and other components in the main window
    • Quick setup dialog on first startup allowing easy UI customization
    • Theme import/export support for transferring appearance-related settings easily
    • Built-in playlist view supports columns and grouping
    • New Playlist Search dialog
    • Embedded album art support
    • New built-in spectrum visualisation
  • New Album List component
    • Updates automatically with Media Library content changes (“Refresh” command no longer needed)
    • Embeddable in the main window
    • Supports direct creation of autoplaylists from Album List tree branches
  • Properties dialog improvements
    • New commands: “Format from Other Fields”, “Capitalize”, “Clean Up”
    • Improved “Automatically Fill Values” functionality
    • Improved Windows Clipboard interaction - now you can use copy/paste to transfer values between fields or between different sets of tracks
  • Converter component improvements
    • Replaced “show output directory when done” functionality with a new dialog showing a list of created tracks
    • Built-in support for writing AU/SND and AIFF files
    • Updated FLAC support - FLAC encoding now requires FLAC encoder 1.2.0 or newer
    • Improved handling of hung command-line encoder processes
  • Audio format decoding updates
    • Updated libFLAC to 1.2.0
    • Rewritten support for AU/SND and AIFF audio formats
  • New “File Operations” component, for moving, copying and deleting audio files
  • Old Masstagger component no longer included with the installer (available for download separately)
  • Windows XP or newer is now required
[break]
foobar2000 0.9.5 beta 1
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Daar ben ik het wel mee eens. Het is eerder dat Foobar 'kaal' erg karrig was. Ik vind de verbetering wel erg prettig en ook de component voor de 'file operations' erg handig om muziek naar mn mp3 te sturen.
Deze functionaliteit is niet nieuw. Zat voorheen in de "masstagger" component, deze is nu opeens "depreciated" omdat er "usability issues" zouden zijn.
De masstagger is depreciated omdat de functionaliteiten die erin zaten/zitten nu opgenomen zijn in het programma zelf. Zoals in het nieuwe propperties dialog en het component voor file operations.
Ik vind het zelf erg intuitief gedaan en het werkt allemaal wat logischer en prettiger!
Hopelijk werkt die nieuwe masstagger functionaliteit net zo lekker als de "oude". Ik gebruik die "oude" masstagger erg vaak en het scheelt me zeen van tijd.

[Reactie gewijzigd door Wouter Rebel op 24 oktober 2007 13:35]

Sommige zullen de term bloated gaan gebruiken, maar ik ben toch wel blij met wat rudimentaire grafische toevoegingen. Bijna iedereen gaat toch aan de slag met Columns_ui om het wat prettiger voor het oog te maken.

Uit de changes begrijp ik dat dit nu wat meer in foobar zelf komt te zitten.
Dat zou wel heel fijn zijn; foobar is een fantastische player, maar ik heb geen tijd (en al helemaal geen zin) om uit te zoeken hoe ik bijv. normaal audio artwork kan weergeven, een overzichtelijke indeling van albums kan verkrijgen, etc.
Ik wacht in spanning af...

edit:
hier staan wat screenshots:
http://www.hydrogenaudio....7129d8cfb&showtopic=58315

[Reactie gewijzigd door Theraven1982 op 24 oktober 2007 11:06]

De verbeteringen die nu standaard aan Foobar zijn toegevoegd hadden er al VEEL langer in moeten zitten. Bedoel een beetje mediaplayer heeft features als album art en een playlist panel met kolommen. Bloated is zeker niet van toepassing aangezien Foobar juist zo goed aan te passen is aan je eigen behoeftes. Wil je super minimalisme dan heb je het, wil je veel en uitgebreide features dan kan dat ook. Een beetje de Firefox van de mediaplayers qua uitbreidbaarheid.

Echter is de nieuwe interface eigenlijk al weer ingehaald door een nieuwe versie van ColumnsUI, de alternatieve interface module die voor Foobar ontwikkeld is. Deze kan net zoveel als de nieuwe default interface met als grote voordeel dat voor deze al veel meer hierop gebaseerde extenties zijn. Voor de nieuwe default interface zijn die niet geschikt. Het albumart component van ColumnsUI bijvoorbeeld bevat standaard een aantal goede functies die de default interface niet heeft.

Toch zit ik nog steeds te wachten op de ultieme mediaplayer voor windows, of op de dag dat Foobar dit wordt. Voor linux zijn er toch een aantal fraaie mediaplayers zoals Banshee bijvoorbeeld waarvan er voor Windows geen equivalent is die ik net zo goed vindt.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 25 oktober 2007 18:19]

Deze nieuwe GUI is niet ontwikkeld om columns UI te vervangen, zij is gemaakt om de (wat spartaanse) vorige GUI te vervangen.. en dat doet ie meer dan prima (zeker icm facets)

ik begrijp niet helemaal waar je aanval op Foobar hier op berust..
Je stelt tegelijk dat foobar features mist en dat Foobar die functies heeft, via plugins/addons die zeer goed te vinden zijn.
Welke van de twee is het nou? Iets heeft een feature nl. wel of niet, niet beide :-)

Het ontgaat me een beetje wat je idee van een 'ultieme' MP is.. daar ik geen linux heb (en niet echt de interesse heb screenshots/featurelists te gaan zoeken van dat banshee) is het nogal lastig daarnaar te raden.

Je stelling dat albumart 'een vereiste' is is voor jou vast waar, maar ik vermoed dat Peter het minder belangrijk vindt, en daar er uitstekende albumart (en kolom-playlist) support is en was via columnsUI (evt met addon? ik gebruik het nooit) en dat Foobar in het algemeen zo goed als oneindig uitbreidbaar is met nieuwe functies zie ik niet helemaal wat je probleem is.
Daar je zelf schijnbaar ook linux gebruikt moet de minimale moeite die het kost die plugins vinden en in je componentsdir proppen en foobar te herstarten toch acceptabel zijn.

De reden dat ik Foobar gebruik was toch vooral de zelf instelbare tag weergave en support (en customizable per kolom weergave van welke informatie je ook maar wilt weergeven via eerst columnsUI en nu ook de standaard UI), en masstagger/scripted tag-aanmaakfuncties, met als prettige bijkomstigheid het ontbreken van de institutionele logheid van bepaalde andere spelers op het Windows platform :+.
(mijn collectie bestaat voor 95% uit klassiek (ca. 19k tracks, wat in winamp ook erg moeilijk laadde), en het is daarbij erg fijn als je veel info in verschillende tag fields kunt stoppen om op te sorteren en weergeven in de library, en bepaald minder belangrijk albumart te kunnen weergeven :-))

Ik keek laatst nog eens welke tag fields WinAmp ondertussen weer kon geven in dat fantastische schermpje wat je altijd met alt-3 kon openen, en ik zag dat er tegenwoordig zelfs al een composer veld was, maar nog totaal niets voor informatie over uitvoerenden e.d., dus veel hoop heb ik niet dat dat ooit nog wat gaat worden.. maar goed. Foobar2000 is ideaal ;-)

[Reactie gewijzigd door foppe-jan op 26 oktober 2007 01:29]

Ehm, ik vind dat je erg defensief reageer over Foobar.
Ik val Foobar namelijk helemaal niet aan. Ik gebruik het al heel lang dus ze doen vast iets goed.

De nieuwe defaultUI mag dan niet bedoeld zijn als vervanger van ColumnsUI, maar als je de ontwikkeling van ColumnsUI, inclusief de laatste betas hebt gevolgd zal je zien dat het dev team van Foobar in feite gekopieerd heeft wat de maker van ColumnsUI al veel eerder voor elkaar had in ColumnsUI. Aangezien de maker van ColumnsUI nauwe banden had/heeft met het officiele dev-team van Foobar vindt ik het nogal zonde om het wiel opnieuw uit te vinden. Al helemaal als de defaultUI in feite heel erg lijkt op ColumnsUI maar dan wel een aantal handige functies mist. De nieuwe playlist view van de defaultUI bijvoorbeeld is (in gesorteerde view) in feite een 1 op 1 kopie van ColumnUI's nieuwe "NG playlist view"
Je stelling dat albumart 'een vereiste' is is voor jou vast waar, maar ik vermoed dat Peter het minder belangrijk vindt, en daar er uitstekende albumart (en kolom-playlist) support is en was via columnsUI (evt met addon? ik gebruik het nooit) en dat Foobar in het algemeen zo goed als oneindig uitbreidbaar is met nieuwe functies zie ik niet helemaal wat je probleem is.
De huidige Foobar is juist niet uitbreidbaar door de nieuwe defaultUI. Bestaande plugins zijn hiermee niet compatibel en zullen dat ook nooit worden. Ze zullen herschreven moeten worden voor het nieuwe systeem. Dat betekent dat plugin ontwikkelaars van components waarschijnlijk een keuze zullen moeten gaan maken of zij voor de defaultUI gaan ontwikkelen of voor ColumnsUI. Dit creert een tweedeling in een relatief beperkte userbase (Foobar wordt buiten tweaker-achtigen echt niet veel gebruikt).

In a nutshell, Foobar heeft veel te danken aan ColumnsUI aangezien veel gebruikers Foobar zijn gaan gebruiken vanwege dit component. Als de defaultUI Foobar nu echt extra mogelijkheden had geboden die het gewoon stukken beter had gemaakt als ColumnsUI dan was het een ander verhaal. Het enige dat het nu hooguit doet is ColumnsUI benaderen (niet evenaren) en de plugin architectuur in tweeen splitsen. Onnodig wat mij betreft.
Het ontgaat me een beetje wat je idee van een 'ultieme' MP is.. daar ik geen linux heb (en niet echt de interesse heb screenshots/featurelists te gaan zoeken van dat banshee) is het nogal lastig daarnaar te raden.
Tja, als jij er geen zin in hebt om het op te zoeken, dan heb ik geen zin om het je voor te kauwen. Banshee was overigens gewoon een voorbeeld, er zijn een aantal fraaie mediaplayers te vinden.

Maar nogmaals, ik plaats gewoon (in mijn ogen) gefundeerde kritiek op de ontwikkeling van Foobar, het is geenszins een aanval. Ik ben gewoon niet het fanboy type dat zijn favoriete software heilig verklaard en altijd alles maar perfect vindt.
De reden dat ik Foobar gebruik was toch vooral de zelf instelbare tag weergave en support (en customizable per kolom weergave van welke informatie je ook maar wilt weergeven via eerst columnsUI en nu ook de standaard UI), en masstagger/scripted tag-aanmaakfuncties, met als prettige bijkomstigheid het ontbreken van de institutionele logheid van bepaalde andere spelers op het Windows platform :+.
(mijn collectie bestaat voor 95% uit klassiek (ca. 19k tracks, wat in winamp ook erg moeilijk laadde), en het is daarbij erg fijn als je veel info in verschillende tag fields kunt stoppen om op te sorteren en weergeven in de library, en bepaald minder belangrijk albumart te kunnen weergeven :-))
De behoefte aan 1 bepaalde feature sluit behoefte aan een andere niet uit. De redenen die jij opnoemt om Foobar te gebruiken zijn ook voor mij absoluut belangrijke redenen. Maar albumart vind ik ook belangrijk (mijn motivatie gaat overigens niet alleen maar om album art, dit gaf ik gewoon als voorbeeld). Ik ben een sterk visueel ingesteld persoon dus ik blader graag door mijn library en herken veel muziek in 1 oogopslag aan de albumart. Het heeft voor mij dus tevens een praktisch nut.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 26 oktober 2007 12:43]

de reden dat ik foobar2k gebruik is de snelheid.
spartaans progje, maar oh zo effectief en niet log als winamp bv.

zo te zien is dat spartaanse nu wat minder. leuk voor het oog. :)
helemaal eens @ molybdenum.

Ooit eens winamp afgeschaft door de constante ergenis van het trage opstarten. Foobar gevonden: fantastisch! Wat moet het meer kunnen dan snel starten en spelen waar je om vraagt. En dan ook nog met CLI (om foobar aan te kunnen roepen vanuit m'n AutoHotKey GUI scriptje).

Ben benieuwd of het niet al te bloated is geworden... alles begint tegenwoordig op MediaMonkey te lijken...

Edit: van 1.62MB (1.9.4) naar 2.78MB(1.9.5b1)... hmmm...
To be sure: als het in de lijn van Foobar is, werkt het wel weer briljant allemaal natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door apenstaartje op 24 oktober 2007 10:06]

Afaik kan je nog steeds de karige interface gebruiken EN de components die je niet nodig hebt eruit sodemieteren.

Het enige wat ik bij mijn Foobar wil is
- Correcte Title Formatting
- Albumart (toch een beetje smoelen natuurlijk)

En meer niet. Als ik het zo zie, zit dit er nu standaard in.
Alleen nu nog even checken of FreeDB.org nog fatsoenlijk wil werken.
Ondanks dat het dus wat groter is, kan ik dit wel waarderen.
Het is nog steeds een "simpel" spelertje met erg krachtige functies.
Moet nog even zien welke layout ik wil gebruiken, denk dat het er toch wel weer zelf 1tje maken wordt :)

Editje: Visualisatie gaat uit :+ Behalve dat ik daar nooit kijk vreet die best veel cpu load.

[Reactie gewijzigd door Nakebod op 24 oktober 2007 11:22]

Ik blijf nog even bij 9.4. Al ziet 9.5 er al goed uit.
Ik vind het een goede stap dat de GUI componenten nu in het programma zitten en makkelijk te selecteren zijn. Ik mis nog enkele dingen zoals een explorer view van de database.
Volgens mij bedoel je het albumlist ui element. Deze doet volgens mij precies wat je wilt.
--> http://foobar2000.org/rel...fault_user_interface2.png

Tevens zou ik is naar het Facets component kijken. Deze zit er goed in elkaar en werkt echt snel!
--> http://www.hydrogenaudio....index.php?showtopic=58317
Die ui elements doen toch echt wat anders dan Explorer View hoor. Explorer View stelt je in staat door de mappen structuur van je HDD te navigeren, de plugins die jij aankaart gaan uit van het gebruik van de library (die ik bijv. dus niet gebruik).
Je kan gewoon 9.5 gebruiken met foo_ui_columns gelukkig, dus zolang er geen goede vervanger is voor Explorer View (heerlijke plugin) blijf ik nog even bij de ouderwetse layout :)
Ik bedoel inderdaad de Explorer View die Laurenz aankaart.
Maar de Facets component ziet er wel intressant uit. Hier ga ik is naar kijken.
Maar als ik het goed herinner kan je de albumlist & facets ook via folder browsing gebruiken en dan werkt het dus wel weer zonder de library en met je explorer folder structuur!
Ik was overgestapt op Winamp sinds versie 5.3 omdat ik Foobar toch iets te spartaans was, maar nu overweeg ik om weer terug te gaan naar m'n oude liefde ;)
Ik had precies dezelfde reden om Winamp te gebruiken, maar met deze versie doet Foobar echt alles wat ik wil en eigenlijk nog beter dan Winamp. Voor mij is dit een grote stap vooruit. Nog steeds snel, maar met heel veel leuke opties. Een aanrader.
ik heb een paar weken geleden foobar genstalleerd en foobar is een geweldige lichtgewicht speler om muziek mee te draaien op de achtergrond. Eerder gebruikte ik altijd Winamp maar die speler gaat mij steeds meer tegenstaan door alle zooi die daar ingepropt wordt. Winamp blijft een mooie speler maar veel te lomp voor dagelijks gebruik voor wat achtergrond muziek. Deze beta doet mij een beetje aan Amarok denken. Ps. de vorige versie van foobar 2000 werkt prima onder Wine, maar deze beta wil nog niet installeren :(.

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 24 oktober 2007 20:32]

Je kan het beste de installer even uitpakken met 7-zip. Hierna werkt hij schijnbaar (heb het zelf niet geprobeert) prima onder wine!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True