Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties
Bron: Enemy Territory, submitter: cold

In navolging van de eerste demo van 'Enemy Territory: Quake Wars' hebben de ontwikkelaars ook een demo uitgebracht voor Linux. Het spel kan via deze pagina vanaf diverse mirrorservers en BitTorrent gedownload worden. De first-person shooter Enemy Territory: Quake Wars is de opvolger van Wolfenstein: Enemy Territory en speelt zich af gedurende de grootste strijd van de planeet Aarde ooit. In een gevecht tegen de Strogg is alles geoorloofd om het voortbestaan van onze planeet te garanderen. De demo van ET:QW bestaat uit de map Valley, een van de grootste maps van het spel, en alle voertuigen die gebruikt worden in het volledige spel. Spelers kunnen kiezen om aan de kant van het Global Defense Force of van de vijandelijke Strogg te spelen. Meer informatie over de speelbare map kan gevonden worden in dit document.

id Software's Timothy 'TTimo' Besset has just wrapped up work on the Linux version of the Enemy Territory: QUAKE Wars demo and it's now available for download! The Linux demo is fully compatible with the Windows version.[break]
Enemy Territory: Quake Wars - pakhuis
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Vergeet niet dat DirectX wel veel meer features heeft. Graphics, geluid, mouse en keyboard input etc..

Daarnaast biedt bijv. XNA (+/- directx ontwikkel platform in C#) de mogelijkheid om games direct voor windows en xbox 360 te schrijven. Dingen als importers voor verschillende models enzo zitten daar ook al in. Mocht je zoiets met alternatieven willen doen voor crossplatform dan zit je nog wel even te klooien hoor...

OpenGL, OpenAL, SDL... het is allemaal leuk maar helaas nog niet an par met de DirectX. Ooit gedacht aan force feedback voor je race stuurtje. Dat kan je onder linux wel haast vergeten. SDL ondersteund het, toen ik het voor het laatst checkte, iig nog niet en dat is voor veel ontwikkelaars een reden genoeg om de standaard route te kiezen.

Het zou voor de non-windows systemen leuk zijn als een een echte DirectX tegenhanger zou komen. Bijvoorbeeld vanuit apple. Als zij een SDK kunnen maken waarin allerlei (open) technieken worden gecombineerd en makkelijk zijn te programmeren voor zowel win32, apple als linux dan zou dat nog wel eens een aantal game devs kunnen overhalen... Zonder dit blijft het denk ik bij crappy ports met bijvoorbeeld cider ( http://www.transgaming.com/products/cider/ ) voor OSX en Wine ( http://www.winehq.org/ ) voor de andere besturingssystemen.

Als linux gebruiker vind ik dit natuurlijk jammer maar mijns inziens gaat hier niet zo heel snel wat aan veranderen.
DirectX meer features? De Playstation 3 gebruikt OpenGL en heeft net zoveel features. Dus het kan best.
Hoe zit het eigenlijks met Linux server files, zijn die er al en zo ja, waar zijn ze te vinden?
hmm. De Linux client is een aardigheidje.
Direct3D is de standaard voor games. ID software is zo'n beetje de enige die OpenGL gebruikt. Niks mis mee, maar laten we wel wezen, gamen+opengl+linux....dan hebben we het over een hele, hele kleine marge.

(ja inderdaad en die ' marge' post toevallig vaak op tweakers, maar zie dingen wel in perspectief, games op Linux stelt niks voor, in de zin van: totaal niet interessant voor ontwikkelaars. Dit is puur een gebaar van loyaliteit en 'community' van ID.
Niks mis mee, maar laten we wel wezen, gamen+opengl+linux....dan hebben we het over een hele, hele kleine marge.
Je vergeet wel effe de hele Apple community. OS-X is een afgeleide van Unix, net als Linux. Er zijn een hoop overeenkomsten. Dus eerst een Linux versie maken en die daarna dan optimaliseren voor Apple, dat vind ik helemaal geen gekke planning. Dit is gewoon een leuke eerste stap die je bijna instant-gratification geeft als je programmeur bent.

En je kunt er denk ik ook van uit gaan dat de Apple versie op een goede basis staat. En dat zul je wel in het uiteindelijke product te zien krijgen.

Ik meen in ieder geval ergens gelezen te hebben dat ET:QW ook voor Apple uitgebracht gaat worden.
OS X is een afgeleide van BSD...

Gewoon DX afschaffen, en overal OpenGL voor gebruiken... maakt het ontwikkelen ineens heel wat makkelijker...

@hieronder: hetgeen het dus een afgeleide van een afgeleide maakt. Maar ik heb al genoeg mensen horen zeggen dat ze ertegen zijn dat BSD wordt bestempeld als een linux-distro, dus ik hou ze een beetje apart (had deze reactie al voelen komen hoor)

[Reactie gewijzigd door 188785 op 16 oktober 2007 22:58]

En BSD is weer UNIX-compliant.
Wat maakt het voor een windows gamer nou uit of een game opengl of direct3d gebruikt? Ik denk zelfs dat je ook onder windows met opengl beter af bent, want dat d3d is echt traag geworden. Een heleboel jaren terug haalde ik met de standaard d3d renderer van Far cry een fps of 30 en met de opengl renderer rond de 100. UT games zijn ook sneller in d3d (iig op nvidia). Dat d3d is dusdanig traag dat ik me afvraag waarom het zoveel gebruikt wordt. Zal wel marketing zijn ofzo.

En nee, de linux client is geen 'aardigheidje', een linux client is tegenwoordig nodig. Aangezien linux en mac steeds meer opkomen zal de doelgroep voor windows-only games steeds kleiner worden, aangezien een hoop mensen die niet zo veel gamen steeds meer over gaan stappen en als ze dan eens een keer een game willen spelen die iets geavanceerder is dan wat er in de package manager zit, komen ze bij dit soort games uit. Kan jij als gamedeveloper wel windows-only blijven programmeren, maar daar ga je sales mee verliezen. Misschien niet direct, maar wel op de lange termijn. Terwijl het toch helemaal niet zo moeilijk is om cross-platform te programmeren, zolang je maar vanaf het begin de game cross-platform ontworpen hebt. En dat moet tegenwoordig toch wel, want gamen op pc gaat er steeds meer uit, en games gaan steeds meer terug richting consoles, net als in de "goeie ouwe tijd" :)
Woei :D Draait bij mij beter als onder windows, weet iemand of er een retail linux versie van deze game uitkomt? Of alleen binaries?
Ze zijn nu bezig de retail-client te testen. De ontwikkelaar zegt echter dat ID er nog niet tevreden over is.
gelijk hebben ze dan, om het uit te stellen.
Toch relaxed dat ID weer bewijst dat ook nieuwe spellen op linux prima mogelijk zijn.
Tja, en toch zijn zij mede verantwoordelijk voor de weinige linux titels. De licentiekosten voor een bijkomend platform zijn enorm en de linux markt is te klein om die kost terug te verdienen.
GNU/Linux kan gratis gedownload worden. Het enige wat Carmack en co moeten doen is gewoon de broncode compileren onder GNU/Linux (mits ze van te voren goed platformonafhankelijk bezig zijn geweest) en de binary vrijgeven. De kosten daarvoor zijn minimaal.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat ik je eigenlijk niet goed begrepen heb met je "licentiekosten en linux"-statement.
Ten eerste moet Carmack & co alle respect getoont worden omdat ze kiezen voor OpenGL in plaats van DirectX, en ten tweede komt er echt wel VEEL meer bij kijken om een spel te porten naar een ander platform dan "hercompileren".
iD software heeft daar fulltime mensen voor in dienst die zich volledig concentreren op platform compatibiliteit.
Ik zei dus ook: mits ze van te voren goed naar andere platformen hebben gekeken. Ik kan je ervaring vertellen dat als je een haalbaarheidsonderzoek hebt gedaan waarbij je meerdere platformen hebt overwogen en je ontwikkelingstraject goed is doorlopen, dat het enige wat je maar hoeft te doen is in je IDE'tje onder een andere platform op het buildknopje te drukken. Ik heb zelf een eigen projectje waarbij ik gebruik maak van wxWidgets en ik probeer zoveel mogelijk "Win32 only" - en "GTK only" functies te vermijden en een eigen implementatie te maken van datgene wat ik graag wil zien onder alle platformen. Natuurlijk zijn de producten van id Software groter en duurder, maar het principe moet schaalbaar zijn als ze toch gebruik maken van OpenGL. Waarschijnlijk is ontwikkelen voor de PS3 en XBox360 dus dermate anders dat ze dus wel een team van mensen nodig hebben om de zaak goed te laten draaien op genoemde platformen. Ik heb geen ervaring met het ontwikkelen van software op de PS3 en XBox360 dus dan had ik misschien beter mijn bek kunnen houden.
wel respect ok, maar eh, in Linux is er geen directx dus dan is het wel normaal dat ze gebruik maken van OpenGL. Netjes inderdaad, maar niet overdrijven he :)

tenzij we misschien een gratis rondleiding bij ID software krijgen ^^
Voor het bedrijf zelf zou het veel simpeler en winstgevender zijn moesten ze puur op DirectX/Windows focussen en Linux/OpenGL helemaal links laten liggen.
Voor het bedrijf zelf zou het veel simpeler en winstgevender zijn moesten ze puur op DirectX/Windows focussen en Linux/OpenGL helemaal links laten liggen.

1) Heb je daar bronnen voor?
2) Denk je niet dat id Software dermate veel ervaring heeft met het ontwikkelen voor andere platformen dat het nou niet meer uitmaakt?
Zo lag het vroeger misschien, maar zoals je weet schuiven de meeste spellen van het PC platform naar consoles. De meeste engines zijn dus ook platform (en dus DirectX, OpenGL of whatever) onafhankelijk. Dan kun je lekker snel en simpel je apps porten naar bijvoorbeeld een PS3 of een een Wii.
Een game engine die volledig onafhankelijk van DirectX en OpenGL werkt?
Dream on.
Porten van Wii naar PS3 of van Windows naar Mac OSX zal altijd een grote uitdaging blijven.
En wat als Linux de hype wordt. Dat kan ik wel roepen als Linux gebruiker. Maar je hebt ook de 3de wereld landen nog. En die gaan echt geen dure Microsoft licenties aanschaffen. Ik kan prima werken op Linux dus ik zie niet waarom mensen in die landen hun infrastructuur opbouwen met Microsoft waarop zoveel zo duur is. Bij ons op het bedrijf (we zijn nog klein) wordt er ook serieus overwogen om geen Microsoft meer te gebruiken. Erg duur allemaal! Zo gebruiken we intern OpenOffice.org lekker goedkoop. En toch zeer kwalitatief. Moet je Master document eens proberen. Geweldige feature...

Misschien dat het nu winstgevend is, maar durf jij je bedrijf daarop te verwedden dat dat over 3 jaar nog steeds zo is?
De licentiekosten voor hun engine, daar doel ik op. Voor ID en voor Epic die beide een steengoede FPS engine maken is het geen probleem om hun games te porten, maar andere ontwikkelaard die deze engines willen gebruiken moeten betalen voor de engine en ook nog eens voor elk bijkomend platform zijn er extra kosten.
en tegelijk bewijst dat we DirectX, en dus Microsoft, totaal vervangbaar zijn door OpenGL...
Ik ben benieuwd naar de performance. Draait OpenGL onder linux even snel als direct3D onder XP ?
iD software games draaien onder OpenGL op elk platform.
Dus de performance hangt puur af van de OpenGL implementatie op dat specifiek OS.
OpenGL is als grafische programmeeromgeving geavanceerder dan DirectX/3D en zorgt voor cleanere code die platformonafhankelijk is.
Helaas heeft Microsoft erg veel geldreserves die ze onder andere gebruikt hebben om ook de hele games industrie aan hun monopolie te onderwerpen.
Ja. OpenGL is op Linux (en OS X?) sneller, logisch, ze hebben in principe geen andere 3d acceleratie die op hetzelfde niveau is. Maar de drivers voor Linux doen het wel, en dan heb ik het over zowel ATi als nVidia, maar volgens mij zijn ze minder uitontwikkeld en ook minder geoptimaliseerd/getweaked?

Maar inderdaad, het ligt aan het OS hoe snel het draait. Op Windows XP kon OpenGL nog native min of meer draaien, wel wat langzamer dan zou moeten, maar wel redelijk native. Op Vista is OpenGL net zoals DirectX 9 of vroeger ge-emuleerd, dus mindere performance, dus voor een game dev meer reden om voor Microsoft's DirectX te kiezen, en dus zich vast te klemmen aan het Windows platform.
Nu de linux client nog
Dit is de linux client? Of bedoel je van de retail?
@Artje

Dat zal wel niet. :)

Eigenlijk is de vraag hier: "draait OpenGL onder XP sneller dan onder Linux?". Niet dat het er enigszins toe doet uiteraard.


[edit]
typo

[Reactie gewijzigd door houseparty op 16 oktober 2007 19:44]

Weet iemand waar ik de beeldsettings van het spel kan aanpassen, ziet er nu echt niet uit |:( Bij opties in het mneu kan je alleen je naam en hud aanpassen

[Reactie gewijzigd door MarcelP102 op 16 oktober 2007 21:20]

Bovenin bij opties staan tabs, kijk bij settings.
gewoon bij options > settings
Ik vind het wel logisch dat een bedrijf dat een FPS uitbrengt tegenwoordig cross-platform schrijft. Moet je zien hoeveel consoles er tegenwoordig rondwaren. Natuurlijk wil je daar ook een graantje van meepikken. De PC is voor FPSsen nog steeds het beste, dus verkoop gegarandeerd. Maar je kunt ook nog genoeg verdienen aan de mensen die ze persee op hun console willen spelen.

En tja, als je dan toch al cross-platform bent, dan kun je Linux ook nog wel meepikken. Windows en Linux verschillen heel wat minder dan Windows en PS3-OS of XBOX-OS (weet ik veel hoe die officieel heten :)).

Kwam er niet ook een Apple versie uit? Dan is deze Linux versie waarschijnlijk wel de basis voor de Apple versie.

[Reactie gewijzigd door RetepV op 16 oktober 2007 21:49]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True